UUSIMMAT

Assassin’s Creed III -tuplahaastattelu – aavoilta meriltä tehtäväsuunnittelun saloihin

21.11.2012 14:00 | Jukka O. Kauppinen

Assassin’s Creed III on jo julkaistu konsoleille, eikä PC-versionkaan saapumiseen enää kauaa mene. Sitä odotellessa palataan takaisin pelin suunnitteluprosessin pariin ja jututetaan kahta miestä pelin takaa: käsikirjoittaja Matt Turner ja tehtäväohjaaja Philippe Bergeron, olkaa hyvät.

Matt Turner – käsikirjoittaja

Matt Turneria haastateltiin upean USS Constitution -sotalaivan kannella, tietenkin pelin meritaisteluista, laivoista, merellisten kohtausten valinnoista ja taustoituksesta.

Turner kertoo myös Chesapeaken taistelusta, joka oli yksi Yhdysvaltain vapaussodan käänteentekevistä yhteenotoista. Taistelussa Ranskan ja Iso-Britannian laivastot ottivat yhteen kaikkiaan 43 sotalaivan voimin. Taktinen tasapeli päättyi Ranskan ja sitä kautta Yhdysvaltain strategiseen voittoon.

 

 

Battle of the Chesapeake

Maalaus: V. Zveg, 1962

Lähde: US Navy Naval History and Heritage Command via Wikipedia Commons

 

Philippe Bergeron – tehtäväohjaaja

Philippe Bergeron on työskennellyt Ubisoftilla jo 10 vuoden ajan, urakoiden aikaisemmin muun muassa Prince of Persia Sands of Timen ja Splinter Cell Chaos Theoryn parissa. Ensimmäinen Assassin’s Creed -peli kuitenkin loi hänelle aivan uuden roolin, sillä pelin vaatimukset olivat vähän erilaiset kuin mihin oli aiemmin totuttu. Siinä missä AC1:ssä ”kaikki olivat pelisuunnittelijoita”, niin pelistä ja jatko-osista tulikin lopulta niin laajoja, että suunnittelijoiden täytyi erikoistua pienempiin osasiin. Siksi Philippestäkin tuli tehtävien ohjaaja, joka mietti toisten tekemään tehtäväplanssiin niiden tarkemman etenemisen.

Jos kerran olet työskennellyt kaikkien Assassin’s Creedien parissa, niin mikä oli parasta ja huonointa ekassa pelissä?

”Parasta olivat salamurhatehtävät, ja se miten niitä sai yrittää suorittaa joko stealthilla, toiminnalla tai näiden yhdistelmällä. Tätä olemme yrittäneet tehdä joka peliin. Huonointa siinä oli tahditus. Kerroimme oikeastaan jo aivan alussa mitä pelaajan on tehtävä. Yhdeksän kohdetta, missä järjestyksessä ne hoidetaan… Pelaajalle ei ollut luvassa yllätyksiä ja korjasimme tätä kovasti jo Assassin’s Creed II:ssa.”

Mikä oli tärkein tavoitteesi tehtävissä tällä kertaa?

”Haasteen lisääminen. Kasuaalipelaajille aiemmat osat olivat erinomaisia, mutta halusimme nyt tarjota enemmän myös seikkailijoille ja haastetta kaipaaville. Taistelu on nyt strategisempaa, tehtävissä on tietynlaisia rajoituksia ja sataprosenttisen suorituksen tavoittelu on haastavampaa.”

Miten tehtäviä suunniteltiin osaksi tarinaa?

”Käsikirjoittaja ja historioitsija miettivät aikakauden historiaa, sitä mitä tapahtui, kuka oli missäkin, mitä he tekivät. Piirsimme seinille historiavanoja ja hyödynsimme aiempia ideoita, joita emme voineet aiemmin tehdä, joihin ei ollut tekniikkaa tai aikaa.”

”Minulla on ekasta pelistä saakka päivittämäni dokkari. Alussa se oli 101 peli-ideaa, nykyään enemmänkin 1001 ideaa.”

Philippe ynnää myös kehittyneemmän pelitekniikan tuomia uusia mahdollisuuksia. Esimerkiksi piiritykset olivat tärkeä osa sotastrategiaa kolmannen ristiretken aikoihin, mutta pelimoottori ei mahdollistanut piiritysten kuvaamista. Nyt peliin voidaan kuitenkin luoda suuriakin taistelukenttiä, joilla liikkuu kokonaisia armeijoita”

Mitä kaikkea muuta Philippe kertoo? Se selviää.. Katsomalla videot!

 

Assassin’s Creed III

Tekijä: Ubisoft Montreal
Julkaisija: Ubisoft
Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360
Tulossa: PC, Wii U
Pelaajia: 1, 2-8 (internetissä)
Pelin kotisivu: http://assassinscreed.ubi.com/ac3
Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta

Assassin’s Creed III (PC, PS3, Xbox 360)

Assassin’s Creed III – haastattelussa pelin käsikirjoittaja ja historioitsija

Assassin’s Creed III -ensikosketus osa 1: renessanssin loistosta uudelle mantereelle

Assassin’s Creed III -ensikosketus osa 2: rauhan mies sodassa maalla ja merellä

Lue myös

A Game of Dwarves – maanalaiset kääpiöbileet

Defiance-ensikosketus – räiskintämorppausta tv-sarjan maisemissa

DigiExpo 2012 – pelejä ja intomieltä

Lucius on Saatanan poika

Need for Speed: Most Wanted tuntuu avoimen riemastuttavalta kaahailulta

Uudet ja vanhat pelit kiersivät pelienvaihtotorilla

 

Keskustelu

Constitution on hieno laiva ja se museo sen yhteydessä on myös mainio. Yllättäen löytyy hyllyiltä aikamoinen kasa Patrick O’Briania :)

Muropaketin uusimmat