Uusimmat

Assassin’s Creed Liberation HD tekee SD-assassiinista HD-ladyn

10.01.2014 17:00 Jukka O. Kauppinen

Assassin’s Creed III: Liberation oli ilmestyessään kiinnostava välipala AC-sarjan suuressa kaanonissa. Yksinomaan PlayStation Vita -taskukonsolille julkaistu seikkailu sijoittui Yhdysvaltain eteläosiin orjuuden aikakauteen, kuvaten maailmaa hyvin poikkeuksellisesta näkökulmasta. Päähenkilö oli nimittäin paitsi nainen, myös musta ja entinen orja.

Liberation jäi kuitenkin vähälle huomiolle. Vita nyt vain oli tuolloin niin mitätön alusta, ettei sille löytynyt kuin muutama pelaaja. Liberation oli pelinäkin vaisuhko, monista hienoista ideoistaan huolimatta, sillä käsikirjoitus ja tehtävät eivät yltäneet pääsarjan teosten tasalle.

Peli saa nyt kuitenkin uuden mahdollisuuden ja entistä ehompana. Liberation HD näet on vahvasti uusiksi tehty Vitan Liberation, jossa HD-remasterointi yltää ulkokuoren ja pelimoottorin lisäksi myös tarinaan ja tehtäviin.

Naisasianainen

Liberationin tarina ja asetelma ovat videopeliksi poikkeukselliset. Samoin sen näkemys mustasta nais-assassiinista. Pelihahmohan on käytännössä kolme eri hahmoa, sillä hän voi vaihtaa asuaan ja siten samalla rooliaan. Assassiini, orja ja hienostonainen toimivat kukin eri tavoin. Heillä on erilaiset varusteet, ja erilainen pelityyli ja erilaiset tehtävät. Hienosti pukeutunut lady ei hötkyile eikä kiipeile seinillä. Suoran toiminnan sijaan hän ennemminkin hurmaa ja kieroilee. Hän ei keskustele orjien kanssa, vaan vinkkaa silmää ja suudelman sijaan tarjoaakin kulman takana puukkoa.

Liberationissa olikin paljon hyvää ja kiintoisaa, mutta peli ei ollut täysin onnistunut. Ei siis ihme, että alkuperäiselle tiimille mahdollisuus remasteroidun version tekemisestä oli kuin toiveuni. Poppoo oli jo ehtinyt hajaantua Ubisoftin muiden pelien pariin, mutta kun HD-version tekemisestä tehtiin päätös, kipitti lauma maailmalta takaisin vanhan rakkaansa pariin. Koko tiimi. Olihan nyt mahdollisuus tehdä kaikkea sitä, mitä oli jäänyt aiemmin tekemättä, ajanpuutteen, kiireen tai Vitan rajoitusten takia.

Pelin siirtäminen tehokonsoleille Vitalta oli teknisesti kohtuullisen vaivaton haaste. Vita-peli tehtiin Ubisoftin Anvilnext-moottorilla, joka on firman monialustakehitysjärjestelmä. Niinpä iso osa pelin runkoa oli jo olemassa, kun siitä päätettiin tehdä HD-versio. Mutta paljonhan siinä piti tehdä uuttakin. Kaikki grafiikat, tekstuurit sun muu tehtiin aivan alusta alkaen, sillä alkujaan Vitalle tehtyjä grafiikoita ei voitu vain skaalata isommiksi. Tai olisi toki voitu, mutta jälkikäsittelynkin jälkeen tulos olisi sattunut pientä ihmistä silmään.

Niinpä kaikki uusiksi, nips naps. No, animaatioiden rungot voitiin hyödyntää, mutta nekin viilattiin uusiksi niin, että animaatiopuoli toimii isompien pelikoneiden standardien mukaisesti.

Eikä sekään haitannut, että isommilla konsoleilla peliin saatiin myös uutta visuaalista näyttävyyttä. Ei vain grafiikan työstämisellä, vaan kaikilla niillä efekteillä, joita tehokonsoleissa on. Valor, varjot, sheiderit, vaikka mitä.

Tarinan ja tehtävien mitalla remasterointi on monella tapaa alkuperäistä hiotumpi, joskin tässä vaiheessa on paha sanoa miten syvälle muutokset menevät. Joidenkin kommenttien mukaan Liberationin tehtäväsuunnittelu oli koko AC-sarjan kehnointa. Miten tehtävien twiikkailu ja virittely vaikuttaa tähän? Riittävästikö? Jaa-a. Jos alkuperäispelissä oli liikaa tylsiä seuraamistehtäviä, niin miten lie, korjautuuko tilanne tehtävien sisällön, reitinvalinnan, ajoitusten ja muiden juttujen viilauksella vai tarvitaanko enemmänkin kirvestä?

Ehkäpä tilanne on saatu viilauksella paremmaksi, sillä vanhojen tehtävien viilauksen lisäksi HD-versiossa on viitisenkymmentä ihan uutta tehtävää. Lisäksi tarinankerrontaakin on hiottu muun muassa siirtelemällä tarinanpalasia tehtävistä toisiin niin, että pelaajalta ei jää jotain kriittisen tärkeää asiaa niin helposti huomaamatta. Ja kun pelimekanikkojakin on työstetty, niin lopputulos on tekijöiden mukaan peli, joka on edeltäjäänsä toimivampi, loogisempi, avoimempi ja vapaampi. Kuulostaa ihan hyvältä, etenkin kun muokkausten myötä pelin kaikille kolmelle päähenkilön roolitukselle on saatu luotua ”uusia puolia ja näkökulmia.”

Ja pianhan näemme miten hypesanat tällä kertaa toimivat, sillä Liberation HD ilmestyy ensi viikolla.Mutta uudet hyperkonsolitkin ovat jo suuren maailman markkinoilla ja Assassin’s Creed IV:ttä on pelattu ihan urakalla. Koska Liberation HD pohjautuu vanhempaan pelitekniikkaan ja –mekaniikkoihin, niin pelin asettuminen markkinoille on hitusen haastavaa. Se on ulosanniltaan väkisinkin jossain käsi- ja HD-konsolien välimaastossa ja lähtökohtaisestikin hieman vanhakantainen. Mutta toivotaan että kahteen kertaan hiottu sisältö ja erilainen tarinankerronta toimivat. Ja kyllähän Resident Evil Revelations HD todisti, että käsikonsolipelien HD-remaket voivat toimiva todella hyvin.

 

Käsikirjoittaja Jill Murray kertoo Liberationin käsikirjoittamisesta.

 

Tekijä: Ubisoft

Julkaisija: Ubisoft

Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360 – 15.1.2013

Pelaajia: 1

Muuta: Ladattava peli, hinta 19,99 euroa

Pelin kotisivu: http://assassinscreed.ubi.com

Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta

Assassin’s Creed III (PC, PS3, Xbox 360) 

Assassin’s Creed III: Liberation (PS Vita) 

Assassin’s Creed IV: Black Flag (PC, PS3, PS4, WiiU, Xbox 360, Xbox One)

Assassin’s Creed Director’s Cut (PC) 

Lue myös

Asus ROG Vulcan Pro –  hiljaisuutta, mutta millä hinnalla?

Turussa koulutetaan pelialan ammattilaisia

Vuoden pelit 2013: vuoden paras peli

Äänestä: Valitse vuoden 2013 parhaat pelit