Uusimmat

Assassin’s Creed Syndicate –haastattelu: aikalaismusiikilla tunnelmaa vibrantista suurkaupungista

09.10.2015 18:00 Jukka O. Kauppinen

Videopelin maailman rakentaminen on tarkkaa työtä, etenkin kun maailma pohjautuu todellisuuteen. Sen tietää myös Ubisoftin Assassin’s Creed Syndicate –pelin äänipomo Lydia Andrew, jolla on ollut haastava urakka: rakenna viktoriaanisen Britannian äänimaailma ja tee siitä uskottava.

Lydia Andrewin kanssa käydyissä keskusteluissa tuli vahvasti esiin muun muassa tapa jolla pelimaailmaan on rakennettu lähes huomaamatonta taustafiilistä musiikkivalinnoilla. Pelissä näet soi taustalla paljon aikalaismusiikkia, josta osa nousee paikoittain esiin pelaajan silmiin ja korviin, osa taas miksautuu taustoihin.

AssassinsCreedSyndicate_haastis_andrew_02

”Lontoo on niin vibrantti, kiireinen kaupunki, ja musiikki oli iso osa sitä”, Andrew avaa aitojen musiikkikappaleiden merkitystä ja kertoo, että pelin äänitiimi käytti paljon aikaa viktoriaanisen Englannin musiikkiin tutustumiseen. Sieltä löytyikin jos jonkinlaisia yllätyksiä, esimerkiksi kappaleita joita kapakkabändit soittavat edelleen pubeissa.

”Se oli kaupallisen musiikin suurta kasvun aikaa, boomia. Lontooseen perustettiin paljon teattereita ja konserttisaleja, ja kaikkialla soi musiikki. Niinpä me kaivauduimme musikaaleihin, kansanlauluihin, pubihitteihin ja katusoittajien kappaleisiin, ja etsimme eri kaupunginosiin sopivia lauluja.”

”Toivottavasti musiikit auttavat rakentamaan pelaajille kuvaa pelimaailmasta, ympäristöstä ja aikakaudesta. Tai että he kuulevat musiikkia ja pysähtyvät ihmettelemään sitä.”

AssassinsCreedSyndicate_haastis_andrew_04

Käsittelimme haastattelussa myös ihmisten murteita, puhetapojen muutoksia, katujen äänimaailman rakentamista ja jopa sitäkin, että kuinkas ihmeessä kanadalaiset pelikäsikirjoittajat osaavat oikein sukeltaa brittiläisen huumorin ytimeen.

 

Katso haastattelu tästä:

 

Lydia Andrew, Audio Director, Assassin’s Creed Syndicate: pelimaailman musiikit, äänimaailma, viktoriaanisen Britannian musiikkimurros, kaupunginosakappaleet, musiikin merkitys pelimaailman tunnelman rakentamisessa, katujen äänet, murteet ja puheet, komediallisuus ja kanadalaiset käsikirjoittavat vs. brittiläinen huumori.

Pituus 11:52.

 

Assassin’s Creed Syndicate

Tekijä: Ubisoft

Julkaisija: Ubisoft

Tulossa: PC, PlayStation 4, Xbox One

Pelaajia: 1

Pelin kotisivu: http://assassinscreed.ubi.com/

Jukka O. Kauppinen

 

 

 

Lisää aiheesta

Assassin’s Creed Syndicate –ensikosketus osa 1: teollisen vallankumouksen uhrit

Syndicate onkin niin kovin kaksijakoinen peli. Äärimmäinen köyhyys ja kurjuus lyövät kasvoille Lontoon hirvittävissä slummeissa ja tarinatehtävissä, joissa assassiiniparimme yrittää tuoda kaaokseen jotain järjestystä, jotain hyvää. Toisaalta viktoriaaninen aika toi kuitenkin myös paljon hyvää taiteen ja kulttuurin aloilla. Ne joilla oli siihen varaa, saattoivat nauttia teatterin ja pulppuavan musiikkitaiteen saavutuksista. Kirjallisuus, samoin kuin lehdistö, kukoistivat ennennäkemättömällä tavalla. Muoti kiisi eteenpäin huikeaa vauhtia, ja varakkaampi naisväestö seurasi muotiuutisia tarkkaavaisesti. Ilmiöt tulivat ja menivät, ja yleisesti ottaen yhteiskunta vaurastui niin vahvasti, että Britanniaan syntyi laaja keskiluokka, jolla meni oikein mukavasti. Ehkä aateliset ja ylimystönirppanokat katsoivat heitä vähän nokkaansa pitkin, mutta ainakin he ansaitsivat itse asemansa, omalla työllään ja tuloillaan.

 

Assassin’s Creed Syndicate – toimintaseikkailua historiallisten hevonpaskavuorten keskellä

Todellisuus mielikuvien ja todellisuuden välillä on uskomattoman valtava. Siinäpä riittääkin siis haastetta, kun Assassin’s Creed Syndicate koettaa tuoda pelaajille edes etäisen ripauksen pelimaailman saastaisuudesta.

Tai no. Eihän peli mikään paskassauintisimulaatio ole, mutta kyllä se yrittää ainakin jossain määrin tuoda esiin elämän kovempiakin puolia. Onhan iso osa tarinaa väkevää sosiaalista kritiikkiä ja yhteiskunnan heikommassa asemassa olevien ihmisen auttamista.

 

AssassinsCreedSyndicate_haastis_andrew_01