Before Mario – Nintendo oli kiltti ja innovatiivinen lelutalo [kirja]

31.05.2016 15:00 | Jukka O. Kauppinen

Olipa kerran leluyhtiö, joka teki kaikkea kivaa ja perinteistä. Kuten pelikortteja ja puuleluja. Mutta ajat muuttuivat. Keksittiin muovi, sähkö, liikkuvat vekottimet ja elektroniikkapelit. Ja eräänä päivänä Nintendo muistutti tänään tuntemaamme firmaa, omalaatuista pelijättiä.

Nintendon historiasta tunnetaan hyvin kaksi aikakautta: pelikorttien muinaishistoria ja Marion jälkeinen videopelijättimäisyys. Niiden väliin mahtuu kuitenkin lähes 20 vuotta, joiden aikana yhtiö muuntui nopeasti ja radikaalisti. Nintendo aloitti lauta- ja perhepelien tekemisen ja tunkeutui niin lelu- kuin pelihallimarkkinoille.  Tätä aikakautta tutkiessa jopa yllättyy siitä, kuinka moni myöhempi videopelihitti juontaa juurensa tälle lähes steampunkia ja rautalankaa huokuvalle aikakaudelle.

Before Mario

Before Mario

Esimerkiksi muutoksesta käy Duck Hunt. Tiedättehän, se NES-konsolin legendaarinen metsästyspeli. Sen esimuoto löytyy vuoden 1970 valopyssyräiskinnöistä, joissa pelaaja ampui viidakon petoja fyysisellä pyörivällä levyllä toteutetussa pelissä. Sitten samaa tekniikkaa sovellettiin pelihallipeleihin, joista muovautui 1976 Duck Huntin kotiversio. Laite heijasti huoneen seinille lentäviä ankkoja, joita pelaaja ampui valopyssyllä. Täysin elektromekaanisesti toteutussa laitteessa ei ollut digitaalisuuden häivääkään, mutta se oli jo tuolloin valtava hitti, joka sovitettiin kahdeksan vuotta myöhemmin ikivihreäksi konsolipeliksi. Siinä ankat lensivät, pyssy paukkui ja koira räkätti maailman raivostuttavimmin.

Duck Huntin takana oli muuten Gunpei Yokoi, jonka sormissa syntyivät myös Game & Watch -pelit ja Game Boy -konsoli, samoin kuin japanilaisen deittailukulttuurin tabuja rikkonut kädestäpitelypeli Love Tester, Ultra Hand -baseball-simulaattorit ja päättömän omituinen älypeli Ten Billion Barrel.

Before Mario

Deittaaminen oli hyvin, hyvin hankalaa. Ja koskettelu. Love Tester -lelu kuitenkin antoi sosiaalisesti hyväksyttävän tekosyyn pitää toista kädestä. Hittihän se oli!

Pisteitä täytyy antaa myös Nintendon Lego-kopiopalikoille, vuoristorata- ja autoradoille, lautapeleille ja muovistadioneilla pelattaville urheilupeleille. Tai sille nerokkuudelle, jolla Nintendon pelisuunnittelijat kiersivät 1970-luvun valuutta- ja öljykriisien tuottamia ongelmia, kun muovisten pelien valmistuskustannukset räjähtivät tähtiin.

Nintendon historia onkin sekoitus edelläkävijän hulluutta ja käytännöllistä nerokkuutta. Pelit, lelut ja laitteet olivat aina innovatiivisia ja yllättäviä. Miksi tehdä kauko-ohjattava auto, jolla voi kääntyä oikealle ja vasemmalle, jos auto voidaan tehdä ja myydä halvemmalla kun se kääntyy vain vasemmalle? Hittihän siitäkin tuli.

Before Mario

Before Mario

 

Samaan aikaan lelusuunnittelijat etsivät keinoja tehdä asioita laveammin. Otetaan jokin keksintö tai tekniikka ja keksitään sille uusia käyttötapoja. Taskulaskinten tekniikasta syntyivät niin kalastussimulaattori kuin Mah Jong- ja Game & Watch -käsikonsolit. Pian seuraan liittyivät tv-pelit ja eräänä päivänä se tietty pelikonsoli. Famicom, Nintendo Family Computer, NES.

Nintendon muodonmuutoksen aikakausi ja yhtiön lelutuotannon helmet on dokumentoitu hienosti valtaisan kiinnostavassa Before Mario -kirjassa. Teoksessa esitellyt lelut ovat kirjailijan omasta kokoelmasta.

Erittäin hyvää luettavaa niin pelialan kuin lelujenkin historian kannalta. Rivien välistä löytää  myös kiinnostavaa Japanin historiaa ja kulttuuria. Toki kirja toimii Nintendo-fanillekin!

 

Before Mario

Julkaisija: Omake Books

Kirjailija: Erik Voskuil

ISBN: 978-2-919603-10-7

Muuta: Kaksikielinen (ranska/englanti), kovat kannet, 224 sivua, hinta 38,95 euroa (verkkokauppa)

LisätietojaBefore Mario Book

Jukka O. Kauppinen

 

Artikkeli on julkaistu alkujaan Skrolli-lehden numerossa 2016.1.

 

Before Mario

 

Lisää aiheesta

Amigan pelihistoria upeassa grafiikkateoksessa [kirja]

Bible Adventures – matkailua pelibisneksen raamatullisella kulmalla [kirja]

Metal Gear Solid – poikkeuksellinen kirja poikkeuksellisesta pelistä [kirja]

Seksiä, huumeita ja game överit

Spelunky – indieklassikon syntyhistoria pelintekijän omin sanoin [kirja]

Suuret seikkailupelit – rakkaudella rakkaista peleistä [kirja]

Muropaketin uusimmat