Bugbear tähtää raskaampaan sarjaan

03.03.2006 00:00 | Muropaketin toimitus | 59

Kuluneet pari vuotta ovat olleet muutoksen aikaa ja kiitämistä vahvalle kansainväliselle tasolle nousseelle Bugbear-pelistudiolle. Viime vuonna yritys julkaisi kaksi peliä ja kasvoi kooltaan kaksinkertaiseksi. Japaniinkin tehtiin peli-invaasio. Vuosi 2006 on yhtiön haastavin ja samalla lupaavin vuosi. eDome vieraili Bugbearilla ja koeajoi romurallien tulevan kuninkaan, FlatOut 2:n.

Moniosaisen artikkelisarjan ensimmäisessä osassa jutellaan ensin hieman studiosta itsestään.

Vuonna 2000 perustettu Bugbear on tänään suomalaisen peliteollisuuden menestystarina, vaikka yhtiön historia ei olekaan ollut pelkkää ruusuilla tanssimista. Ongelmia on koettu – ja niistä selvitty. Viidessä vuodessa on julkaistu neljä peliä, joista kaksi parhaan A-ryhmän videopelejä.

Tänään studiossa voidaan hymyillä. Viime vuosi menestyksellinen. Kaksi julkaistua peliä, Glimmerati N-Gagelle ja FlatOut pc:lle, Xboxille ja PS2:lle, toivat mukanaan kasvua ja katu-uskottavuutta. FlatOut oli jopa ensimmäinen suomalainen PlayStation 2 -peli. Työn alla oleva FlatOut 2 saattaa jopa nostaa studion pelitalojen portaikon seuraavalle askelmalle.

Mutta katsotaan ensin mennyttä vuotta.

Muutosten vuosi

Vuosi 2005 oli Bugbearille toiminnantäyteinen. FlatOut oli kaupallinen menestys ja peli julkaistiin Japanissakin, ehkä toisena tai kolmantena suomalaispelinä koskaan.

Studion asema pelimarkkinoilla vahvistui tuntuvasti. Yritys on kustantajien silmiin aiempaa vakuuttavampi ja houkuttelevampi. Bugbearin kehitysjohtaja Jussi ”Abyss” Laakkonen selventää miksi.

– Meillä on nyt kaksi peliä jotka ovat myyneet yli 600 000 kappaletta, Rally Trophy ja FlatOut. Sillä on hirveän iso painoarvo yrityksen asemaan. Yritys on yhtä hyvä kuin sen viimeisin peli. On iso juttu jos edellistä peliä on myyty yli puoli miljoonaa kappaletta. Varsinkin jos kyseessä on firman ensimmäinen konsolipeli, joka julkaistaan myös Japanissa ja muilla markkinoilla.

Laakkonen muistuttaa, että pelibudjetit kasvavat jatkuvasti, kuten myös riskit. Kustantajat yrittävät minimoida riskejään, joten ne toimivat mieluitenkin luotettaviksi todettujen pelistudioiden kanssa.

– Kunnioitus ja kiinnostus meitä kohtaan on kasvanut valtavasti vuoden kuluessa. Se antaa lisää mahdollisuuksia ja johtaa toivon mukaan siihen, että pääsemme tekemään tulevaisuudessa vielä hienompia ja isompia asioita.

Hullut on huvit. Bugbearin taukohuoneessa ihailtiin pomppivia autoja. Ei muuta kuin lowrider-googleen ja hämmästelkää itse Atlantintakaisia kotkotuksia.

Flatout ja Glimmerati toivat kasvua ja elämyksiä

Mitä kahdesta julkaistusta pelistä jäi käteen? Ainakin paljon kokemuksia.

– Leipzigssa pelimessuilla oltiin Nintendon vieressä. Heillä oli tolkuttomat audiovehkeet ja show 15 minuutin välein. Minä siinä vieressä koetan huutaa journalistin korvaan mistä pelissä on kyse. Minulta meni ääni eikä heilläkään varmaan ollut järin mukavaa.

FlatOut

Saksassa peli törmäsi ikärajakontrolliin.

– Kuskien lentäminen ulos autoista oli epäinhimillistä, niin ei saa tehdä. Ilman muutoksia siihen ei olisi saanut edes K18-leimaa, vaan peli olisi ollut unrated. Niinpä kuljettajat on Saksa-versiossa vaihdettu törmäysnukeiksi. Tämä vaikuttaa tietenkin myös FlatOut 2:een, josta tulee Saksan markkinoille eri versio.

Peli julkaistiin loppuvuodesta myös Pohjois-Amerikassa, jonne PS2-versioon tehtiin online-tuki.

Pääsy Japanin markkinoille oli vuoden huikein virstanpylväs.

– FlatOutin pääsy Japaniin ison julkaisijan panostuksen kera oli iso voitto. Myyntilukuja ei ole vielä saatu eikä japaninkielisiä arvosteluja osaa lukea, joten en osaa sanoa millainen vastaanotto on ollut. Mutta Konami panosti siihen paljon.

FlatOutia mainostettiin Japanissa näyttävästi.

N-Gagelle julkaistu ajopeli Glimmerati oli merkittävä, muttei helppo projekti.

– Se oli uusi alusta, joka kehittyi matkan varrella. Projektin aikana yhtiö laajentui ja taloon tuli uusia ihmisiä. Muutenkin mobiililaite oli uutta, koska me tullaan pc- ja konsolitaustasta. Piti tehdä monia asioita työkaluista lähtien. Mutta lopussa kiitos seisoo. Tiimi sai hyvän vaihteen päälle, teki hyviä juttuja ja designin. Peli on voittanut monta Best on N-Gage -palkintoa ja on tällä hetkellä N-Gagen peliarvostelujen keskiarvossa kakkosena.

Kahta peliä yhtaikaa

Bugbear siirtyi viime vuonna tekemään kahta peliä yhtaikaa. Tämä oli radikaali muutos, joka tarkoitti myös henkilöstön laajentamista.

– Bugbear kasvoi paljon kun lähdettiin tekemään Glimmeratia. Siinä tuli iso kasvupiikki. Se on sittemmin tasoittunut, mutta meillä on nyt mahdollisuudet lähteä ehkä hieman laajentumaan. Meidän strategiamme ei ole kasvaa valtavan isoksi, vaan tehdä laadukkaita pelejä. Koska pelien koko, laatu ja laajuus kasvaa koko ajan, niin senkin takia palkataan lisää henkilökuntaa. Mutta ei kymmeniä ihmisiä, vaan muutamia hyviä tyyppejä.

– Teemme nyt kahta peliä yhtaikaa, lomittain. Niin että jos yksi peli on kovimmassa tuotantovaiheessa, niin toinen on alkanut vähän aikaa sitten. Limittäin, että ihmiset voivat liikkua projektista toiseen. Miksi tämä on tärkeää? Se antaa yritykselle vahvemman pohjan. Jos toinen projekti katoaa, niin toinen on yhä olemassa. Se antaa mahdollisuuden toimia taloudellisesti turvallisemmassa asemassa. Projektien koko tietysti riippuu edellisestä projektista – mitä parempi tulos, sitä isompi voidaan saada seuraavaksi. Se ruokkii itseään – menestys menee menestyksen luo mutta pyörään pääseminen on vaikeaa.

Tällä hetkellä FlatOut 2 on ainut Bugbearin julkistettu projekti. Muutakin on työn alla, mutta ”niistä ei voi puhua tässä vaiheessa”, Laakkonen ujostelee.

FlatOut 2 –ajopeliin syvennytään ensi viikolla.

Jukka O. Kauppinen

Bugbear lukuina
Bugbear Oy
Perustettu maaliskuussa 2000.
Sijainti: Pasila, Helsinki. Noin 40 työntekijää
Julkaissut neljä peliä:
Rally Trophy (2001, Empire, pc, myynti 600 000+)
Tough Trucks (2003, Activision, pc)
Glimmerati (2005, Nokia, N-Gage)
FlatOut (2005, Empire, pc, PS2, Xbox, myynti 600 000+)
Lisäksi Bugbearin perustajat olivat aikaisemmin suomalaisen Carts Entertainmentin leivissä. Carts teki 1999 julkaistun Thrust, Twist + Turn -ajopelin.