Child of Eden on jotain uskomattoman kaunista
Japanilaisen Q Entertainment -studion Ubisoftille työstämää Child of Eden -peliä on odotettu sen julkistuksesta lähtien malttamattomasti. Muun muassa Rez-, Rez HD- ja Space Channel 5 -pelit tehneen Tetsuya Mizuguchin seuraava luomus vaikuttaa ainakin kuvien ja kuullun perusteella joltain aivan uskomattomalta ja erilaiselta.
Kun Ubisoft toimitti pelistä valtaisan kasan uusia, videoita ja informaatiota, niin eiväthän räiskintänälkäiset pelimiehet voineet vastustaa digitaaliseireenien kutsua. Katso kuva, nauti videosta, sukella Child of Edenin maailmaan.
Tetsuya Mizuguchin luomuksista nauttineet pelaajat tietävät ainakin suurpiirteisesti mitä Child of Edeniltä. Jotain ihan muuta. Visuaaleja. Rytmejä. Konemusaa. Takovaa hypnoottista biittiä ja psykedeliaa. Peliä, jonka uumeniin sukeltaessaan on jossain Ihan Muualla. Vaikka pelaaminen sujuu tiemmä myös tavallisella padilla, niin Xbox 360:n Kinect-liikeohjaimelle sovelletulta versiolta odotetaan paljon. Olisiko siinä se todellinen liikeohjainten läpimurtoräiskintä, joka säväyttää hardcore- ja elämyspelaajien munuaiset paikoiltaan?
Ja jos jotain, niin ainakin peli näyttää uskomattoman kauniilta ja upealta. Katsokaa kuvia, jos ette usko. Kaikki oheiset ja galleriasta löytyvät kuvat ovat Ubisoftin mukaan aitoja, suoraan pelistä napsittuja kuvakaappauksia. Konseptikuvat ovat niin upeita, että ne täytyy säästää omaan erilliseen galleriaansa.
Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet
Kuka sinä ylipäätään olet?
Nimeni on Tetsuya Mizuguchi ja työskentelen Q Entertainmentilla. Uusimmassa pelissämme olen niin ohjaaja, apulaistuottaja, käsikirjoittaja ja musiikillinen ohjaaja. Teen siis vähän kaikkea.
Miten Child of Edeniä tehtään?
Teemme peliä pääosin Tokion toimistollamme, mutta peli syntyy yhteistyössä Ubisoftin Pariisin studion kanssa. Keskustelemme pelistä päivittäin ja saamme Pariisista jatkuvasti palautetta, jonka avulla peliä hiotaan paremmaksi. Vaikka meillä on paljon välimatkaa, niin yhteistyömme sujuu hämmästyttävän hyvin.
Kuvailisitko Child of Edeniä?
Se on useita eri aisteja yhtaikaa hyväilevä räiskintäpeli. Se on peli, jonka pelaaja toivottavasti suorastaan kokee eikä vain pelaa.
Olemme yhdistelleet pelin fysiikoita ja Kinect-ohjaimen liikkeitä musiikkiin ja visuaaleihin niin, että pelaaminen stimuloi kaikkia aistejasi.
Peli itsessään sijoittuu tulevaisuuden versioon internetistä, Edeniin. Eden on kuitenkin joutunut virushyökkäyksen kohteeksi, joten pelaajan tehtävä on pelastaa se virusinfektiolta, palauttaen Edenin rauhan ja kauneuden tilaan.
Sinä et työskentele vain pelituottajana, vaan olet myös DJ, VJ ja ohjaat musiikkivideoita. Miten nämä tehtävät vaikuttavat toisiinsa?
Tykkään tehdä kaikkea. Pelin päähenkilö Lumi on olemassa myös Genri Rockets -yhtyeeni kautta. Pelin kautta voimme tutkailla hänen elämäänsä tavoilla, joita emme voi tehdä esiintymislavoilla tai musiikkivideoissa. Rakastan elektronista musiikkia ja se on aina vaikuttanut peleihini, niin ihan ensimmäisten tekemieni pelien musissa kuin myös myöhemmin Rezin ja Space Channel 5:n kaltaisissa teoksissa. Mutta Child of Eden on kaikista projekteistani tärkein, sillä se sisältää myös minun omaa musiikkiani, minkä sovittaminen peliin on haasteista suurin.
Olet aina lähestynyt pelejä uusilla näkökulmilla. Miten Kinect-tuki on vaikuttanut tähän teokseen?
Child of Eden on tehty toimimaan myös tavanomaisilla peliohjaimilla. Mutta Kinectin avulla voimme kokeilla asioita, joita kukaan ei ole tehnyt koskaan aikaisemmin. Nyt pelaaja voi astua suoraan peliin, seisoa Kinect-kameran edessä, liikkua ja ampua käsillään osoittelemalla. Tällaista ei ole voinut kerta kaikkiaan tehdä koskaan aikaisemmin.
Olen työskennellyt todella koavsti tehdäkseni pelin, jossa on paljon tunnetta, tuntemuksia ja draamaa. Toivonkin kovasti, että Child of Edenistä tulee peli, jonka pelaaja kokee paitsi pelinä, myös elämyksenä.
Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet
Tetsuya Mizuguchi… On työskennellyt pelialalla jo 1990-luvun alusta lähtien. Hänen peliensä tyyli on muovautunut vuosien mittaan ainutlaatuiseksi toimintaa, visuaalisia elämyksiä ja konemusiikkia yhdistäviksi elämyksiksi.
Sawako Yamamoto… On työskennellyt aiemmin muun muassa Capcomilla ja EA:lla. Child of Edenin parissa Yamamoto huolehtii japanilaisen tekijätiimin ja Ubisoftin väleisistä yhteyksistä ja pitää Q Entertainmentin pelintekijät ruodussa.
James Mielke… On pitkän linjan pelitoimittaja, joka siirtyi Gamespotin, EGM:n ja 1UPin jälkeen pelialalle. Mielke on Child of Edenin tuottaja.
Tekijä: Q Entertainment
Julkaisija: Ubisoft
Tulossa: PlayStation 3, Xbox 360 – kesäkuu 2011
Muuta: tukee PlayStationin Move- ja Xboxin Kinect-liikeohjaimia
Pelin kotisivu: http://child-of-eden.uk.ubi.com/
Jukka O. Kauppinen
Lisää aiheesta
Child of Eden räjäyttää tajuntasi ekstaasiin
E3dome: Child of Eden on Rezin luojan uusi, ihmeellinen räiskintä
Lue myös
3DS-pelit testissä – mitä konsolin alkuvaiheen pelit tarjoavat?
Combat Mission: Battle for Normandy – haastattelussa Steve Grammont
Driver: San Fransisco on outo mutta hauskalta kuulostava ajopeli
iOS-pelit testissä 2: Neuroshima Hex, Memodies, Get Outta My Galaxy!, Bang! ja Cut the Rope
SOCOM Special Forces – haastattelussa pelin pääsuunnittelija