Chronicle: RuneScape Legends -ensikosketus – erilainen keräilykorttipeli

09.02.2016 20:00 | Jukka O. Kauppinen

Keräilykorttipelit ovat nousseet vuosien mittaan suosioon arvaamattomaan, myös videopeleissä. Mitä ihmeellisimmät säheltäjät ovat yrittäneet onneaan areenoilla, mutta ehkä yksi erikoisimmista tulokkaista on Runescape-morpistaan tunnetun Jagexin Chronicle.

Se näet ratsastaa vahvasti Runescapen maineella ja maailmoilla, mikä luo uudelle pelille heti kättelyssä ison ja innokkaan potentiaalisen fanilauman. Siinä samalla Chronicle on kuitenkin myös hyvin erilainen korttipeli. Se ei lankea tavanomaisiin ansalankoihin, vaan suuntaa rohkeasti aivan omaan suuntaansa.

Pelin pääsuunnittelija kertoo, että uuden näkökulman lisäksi pelinteossa on ollut vahvana filosofia ” pidä asiat tuoreena ja liikkuvana”.

”Iteroi paljon, iteroi nopeasti.”

Siinä samalla se on ”rakkaudentyö Runescapelle.”

ChronicleRuneScapeLegends_01

ChronicleRuneScapeLegends_02

 

Runescapen pitkän linjan pelaajat löytävätkin pelistä muun muassa tuttuja hahmoja ja paikkoja, joiden kautta he saavat vähän enemmän tunnesidettä meininkiin. Eipä niiden tuntemattomuuskaan silti mitään haitannut, sillä peli kyllä vei mukanaan ulkopuolisenkin.

Chroniclen pelimekaniikka on pohjaltaan keräilykorttien lätkimistä, mutta ei mitenkään tyypillisellä tavalla. Vastakkain eivät ole niinkään korteilla pöytään lyötävät hirviöt ja niiden höystöt, vaan kahden pelaajan sankarit, jotka lyövät pöytään korttejaan toisen avatarin lyömiseksi. Pöytään lyötävä hirviökortti tosin tuottaa yleensä damaa pelaajaan itseensä, eikä niinkään vastustajaan. Jännää? Kyllä! Pelaaminen onkin todella taktista ja erikoista etenemistä, jossa saa jatkuvasti harkita oman uhrautumisensa määrää – ja kuinka paljon hallaa sillä voi tehdä pelikaverille.

Rakkaudentyö Runescapelle

Tavanomaisten taistelujen sijaan Chronicle on enemmänkin ikään kuin tarinavetoinen ja kilpailullinen matka. Pelaajat eivät suorastaan taistele keskenään, vaan he yrittävät kipittää mahdollisimman nopeasti kentän neljän-viiden etapin kautta maaliin.

Molemmat saavat alussa käteensä pakan satunnaisia kortteja, joita sitten lätkitään pöytään etappi kerrallaan. Kun molemmat ovat tutkineet korttivalikoimaansa ja lämineet kullakin etapilla käyttöön haluamansa kortit ja painaneet vuoron vaihtonappia, molempien valinnat paljastetaan yhtaikaisesti ja taistelut kulkevat järjestyksessä etapilta toiselle.

Kortit jakaantuvat useaan eri luokkaan ja tarjoavat välillä melko yllättäviä tilanteita. Korttien toiminta on myös hyvin vastakkaista kuin yleensä. Esimerkiksi hirviökortti tuottaakin vahinkoa kortin lyövälle pelaajalle, ellei mukana ole myös jotain lisäkorttia, joka ohjaakin monsun lyömään vastapelaajaa. Tai myös vastapelaajaa. Seikkailu- ja liittolaiskortit saattavat tarjota samankaltaisia yllätyksiä.

Yleisesti ottaen taistelujen kulkua voisi kuvailla niinkin, että matka kohti lopputaistelua on enemmänkin roikkumista oman sankarin vääjäämättä hiipuvissa elopojoissa kuin suorastaan vastustajan lyöminen. Kun pöytään lyötävä kortti saattaa olla ihan yhtä haitallinen itselle kuin vastustajalle, niin korttien ominaisuuksien hyödyntäminen ja taktikoiminen on sitäkin arvokkaampaa. Kannattaako käyttää arvokkaita etappipaikkojaan siihen, että tyhjentää kädestään monsukortteja? Mitä jos vaikkapa… Käyttäisin yhden liittolaiskortin, joka buffaa sankarini asetta? Sitten lätkäisen ”iske vastustajaa aseesi hyökkäys X2” -kortilla? Ja myöhemmin buffattu miekka toimii tehokkaasti monsterikortteihinkin, saati jos tulee uusi mahdollisuus lyödä suoraan vastustajaa.

ChronicleRuneScapeLegends_03

ChronicleRuneScapeLegends_04

Yksi matsi kestää pisimmillään viiden kentän verran, mihin kuluu ehkä semmoiset… varttitunti. Eli pelaaminen on nopeaa ja sopii hyvin välipalaksikin.

Chronicle tuntuu korttipeligenressä täysin erilaiselta ja tavallaan tarinavetoisemmalta. Taktista silmää tarvitaan silti aivan yhtä paljon kuin missä tahansa taisteluvetoisemmassa korttisotailussa.

Peli on parhaillaan suljetussa betassa, avoimen alkaessa tässä ”lähiaikoina”. Siitä julkaistaan versiot myös kosketusnäyttökoneille, tableteille ja jopa virtuaalitodellisuushärpäkkeille.

 

Chronicle: RuneScape Legends

Tekijä: Jagex

Julkaisija: Jagex

Tulossa: PC, mobiililaitteet

Pelaajia: 1, 2 / tuhansia (internetissä)

Pelin kotisivu: https://www.rschronicle.com

Jukka O. Kauppinen

 

 

Lisää aiheesta

MMO-julkaisija hyväksyy Bitcoineja

Pelikopteri #018 – matkailua menneessä ja tulevassa (Checkpoint)

Runescape-morppi sai ensin uuden taistelujäjärjestelmän, sitten taas vanhan

Runescapen 15-vuotista historiaa avataan dokumenttielokuvalla, myös pelin luojat tekevät comebackin

Taas täällä: takana erikoisempi reissu mutta siitäkin selvittiin

Uniikki unikorni aloitti wanhan morpin synttärivuoden