UUSIMMAT

Cities in Motion – suomalaista joukkoliikennettä Transport Tycoonin hengessä

18.11.2010 15:10 | Jukka O. Kauppinen

Tamperetta ei tunneta Suomen joukkoliikenteen Mekkana, mutta hämäläiskaupungin ytimessä työstetään liikennepelit uusiksi pistävää teosta. Cities in Motion -strategiapeli jatkaa klassisen Transport Tycoonin jalanjäljillä, keskittyen suurkaupunkien liikennesuunnitteluun ja liikenneongelmien ratkomiseen.

Dome piipahti pienen Colossal Order -pelifirman toimistolla haistelemassa fiiliksiä valmistumaisillaan olevasta pelistä ja sen tekijöistä.

Colossal Order -studio syntyi, kuten niin moni muukin tamperelainen pelipoppoo parin viime vuoden aikana, kun THQ sulki täkäläisen Universomo-studionsa. Vain muutamaa vuotta aiemmin isolla rahalla ostettu mobiilipelikehittäjä oli parhaillaan siirtymässä kännykkäpelien maailmasta isompiin konsolipeleihin, minkä ohessa se oli edelleen yksi harvoista THQ:lle voittoa takovista yksiköistä. Mutta kun toimintaa karsitaan, niin maalaisjärjen käyttö mahtuu harvoin mukaan laskelmiin. Kaikki pihalle, firma kiinni.

Poispotkitut universomolaiset ovatkin perustaneet useita uusia pieniä pelitaloja. Näistä Colossal Order taitaa kuitenkin kurkottaa korkeimmalle Cities in Motion -pelillän.

Oman pelifirman miettimistä puntaroineet perustajat miettivät mitä pienellä tiimillä pystyttäisiin tekemään, silti pitäen tähtäimen vähän korkeammalla. Strategiapeli tuntui hyvältä idealta ja erityisesti liikennestrategia, sellaisia kun ei markkinoille suorastaan tulvi.

Colossalit saivat pelinsä varhaisen version esittelykuntoon Tekesin tuella, ja firma suuntasi myyntitöihin vuoden 2009 GamesCom-messuille Saksaan. Ruotsalainen Paradox Interactive oli ollut jo etukäteen vahva yhteistyöehdokas, kiitos firman läheisyyden ja hyvän maineen. Messuilla kuitenkin tavattiin muitakin julkaisijaehdokkaita, joten pelin kehityksen jatkuessa lopullinen julkaisusopimus tehtiin vasta kesällä 2010, nimenomaan Paradoxin ylittäessä lopulta maaliviivan.

Bussilinjojen vetämistä, pysäkkien asettelua

Cities in Motion in yksinkertaisesti joukkoliikennesimulaattori. Idea pohjautuu firman perustajien vanhaan suosikkiin, MicroProsen Transport Tycooniin, jonka idea tuntui peli-ideoita pyöritellessä tänäänkin toimivalta. Eikä kunnon kilpailuakaan oikeastaan ole, tällä nimenomaisella sektorilla. Toinen Cities in Motioniin ideatasolla vaikuttanut teos on JoWooDin julkaisema Traffic Giant.

Tunnettuja esikuvia siis löytyy, mutta ei aivan viime vuosilta. Transport Tycoonin ensimmäinen versio ilmestyi jo vuonna 1994, Traffic Giant puolestaan vuonna 2000.

Onhan erilaisia rakentelupelejä julkaistu myöhemminkin. Esimerkiksi Sim Cityt, City Life ja Cities XL kuvaavat kaupunkien rakentelua hieman vastaavalla tyylillä, mutta peleissä on eräs iso ero. Yksissä rakennetaan kaupunkeja, toisissa liikenneverkostoja. Ja Cities in Motion keskittyy nimenomaan jälkimmäisiin. Joukkoliikennesimulaattori, muistattehan?

Pelaaja ei vaikuta omakätisesti kaupungin rakenteeseen. Hän ei rakentele taloja, tehtaita tai asuinalueita. Kaupunki kehittyy hänestä riippumatta.

Kaupungin rakentamisen sijaan pelaajan täytyy tutkia sen rakennetta, ja miettiä missä ihmisiä liikkuu ja minne he haluavat mennä. Sen jälkeen mietitään käytettävissä olevista joukkoliikennevälineistä valitaan tarpeisiin ja budjettiin nähden sopivimmat – ja pistetään liikenne rullaamaan.

Kaupungista ja ajankohdasta riippuen pelaajilla on käytettävissään yli 30 erilaista välinettä ihmisten kuljettamiseen. Yleisimpiä ovat tietysti bussit, ratikat ja metro, mutta esimerkiksi vesistöjä sisältävissä kaupungeissa voi käyttää myös vesibusseja.

Peruspelaaminen vaikutti nähdyn perusteella vaivattomalta ja hyvin mietityltä. Pelaaja valitsee esimerkiksi bussireittityökalun ja vetää tieverkoston päälle haluamansa reitin. Sitten asetellaan pysäkkejä ja ostetaan busseja, jotka aloittavat liikennöinnin.

Ratikat vaativat tietysti vähän enemmän tilaa, mikä on ahtaammassa keskustassa aina kortilla. Mutta ratikan kiskoja voi vetää myös tieverkoston ulkopuolelle, mikä voi usein säästää aikaa ja lyhentää reittiä tuntuvasti.

Metroverkostonkaan rakentaminen ei vaadi Helsingin metrojupakoiden toistamista. Pelaaja vain katsoo sopivat asemien paikat ja pistää työmiehet hommiin. Sitten vedetään valmistuneiden metroasemien väliin tunneli ja aloitetaan liikenne.

Kuulostaa yksinkertaiselta ja siltä se vaikuttaakin, tiettyyn pisteeseen. Perusmekaniikka vaikuttaa hyvin mietityltä ja ennen kaikkea pelattavalta, minkä johdosta pelaajan ei tarvitse tapella turhaan itsestäänselvyyksien kanssa.

Pelin haaste tuleekin siitä tärkeämmästä: joukkoliikenteen suunnittelusta, kaupunkien liikenteen analysoinnista, päätösten tekemisestä ja tietysti budjetin kanssa tasapainoilusta. Suurkaupunkien liikennettä ei potkaista kertalaakista kuntoon, sillä investointeihin tarvitaan rahaa.

Eräs pelin tärkeä osio onkin talousjärjestelmä, joka kattaa välittömän tulo- ja menopuolen ohessa maailmanlaajuiset talouden trendit. Ne vaikuttavat niin kaupungin kehittymiseen kuin finanssimarkkinoihin, joilta pelaaja voi ottaa lainaa investointeihinsa.

Pelaajat voivat kuitenkin keskittyä rauhassa liikennesuunnitteluunsa, sillä pelissä ei ole monien bisnespelien tarjoamaa kilpailuelementtiä. Pelaajilla on joukkoliikenteen monopoli, jonka myötä liikennevirtoja yritetään siirtää yksityisautoilusta vihreämpään joukkoliikenteeseen.

Mainittakoon myös grafiikan nättiys ja hauska yksityiskohtaisuus. Eri kaupungit ovat selkeästi omannäköisiään, ja liikennesimulaation ohessa myös eri kulkuneuvojen pikkutarkkaan kuvaukseen on panostettu. Peli vetoaakin jo nyt selvästi moniin auto- ja junahöpsöihin, jotka bongailevat kuvista historiallisia automalleja tai junien yksityiskohtia.

Kiva ja elävä visuaalisuus on merkittävää siksikin, että pelaaja seuraa liikenneimperiuminsa toimintaa paitsi numeroiden ja tilastojen, myös omien silmämuniensa avulla. Onko kaupungissa ruuhkia? Jonottaako pysäkeillä paljon ihmisiä? Missä ratikat ajavat tyhjänä, missä väki ruuhkautuu pysäkeille?

Lontoo, Berliini, Helsinki…

Cities in Motion sisältää neljä kaupunkia, joita voi pelata useilla eri pelitiloissa kaikkiaan 100 vuoden ajanjaksolla, 1920-2020 aikana. Ydinkampanja sisältää 12 tehtävää, jotka tuovat erilaisia omia haasteitaan kaikissa neljässä kaupungissa. Lisäksi tarjolla on klassinen hiekkalaatikkotila.

Vaikka Colossaalit harkitsivatkin alussa peliinsä kahdeksaa kaupunkia, niin pienen kymmenpäisen kehitystiimin resurssit eivät riittäneet ihan kaikkeen mahdolliseen. Lopulliset neljä kaupunkia eli Wien, Berliini, Amsterdam ja Helsinki onkin valittu sekä markkinointimielessä että niiden erilaisuuden vuoksi. Esimerkiksi Wien on tekijöistä hieno malliesimerkki joukkoliikenteen toteuttamisesta. Berliini on pelin suurin kaupunki ja samalla erityisen houkutteleva kohde saksalaiselle asiakaskunnalle. Amsterdam on muuten vain jännä paikka kaikkine kanaaleineen.

Helsinki valikoitui joukkoon rannikolla sijaitsemisensa ansiosta – ja kai siinä oli ihan vähän suomilisääkin.

Tyypillisimmät suurkaupungit, kuten Lontoo ja Pariisi, saivat sen sijaan jäädä tällä kertaa rannalle ruikuttamaan. Ehkäpä seuraavassa pelissä sitten?

Iso esikoispeli

Colossal Orderin esikoispeli tuntuu on yllättävän haastava teos pienen studion ensimmäiseksi peliksi, mutta samalla se vaikuttaa hyvin ideoidulta ja vetovoimaiselta strategiapeliltä.

Hauskana sivuviitteenä Colossal Order on jo toinen Paradox Interactiven tallissa oleva suomalainen strategiapelikehittäjä. Ei kahta ilman kolmatta, päätyyköhän Juha Kellokoskikin Armored Brigade -peleineen vielä Paradoxin talliin?

Parhaillaan pelistä työstetään niin sanottua release candicate -versiota, eli kehitys on jo lähestymässä loppusuoraansa. Sen näkee toimistollakin, sillä väki tekee töitä pitkälle yöhön, jopa aamuunkin. Paikalla on myös nukuttu, ainakin perähuoneeseen levitetyistä patjoista ja peitoista päätellen.

Toivottavasti kaikki saadaan valmiiksi kunnialla ja pääsemme nauttimaan antaumuksella 2011 alkupuolella julkaistavasti pelistä.

Lisää pelikuvia täällä: Tutustu liikennepeli Cities in Motionin kuvagalleriaan

 

Tekijä: Colossal Order 

Julkaisija: Paradox Interactive

Tulossa:  PC

Pelaajia: 1

Pelin kotisivu: http://www.paradoxplaza.com/games/cities-in-motion

Jukka O. Kauppinen

 

Lue myös

Armored Brigade -strategiapelin tekijä Domen haastattelussa

Assassin’s Creed Brotherhood -ensikosketus osa 3: Jälleenrakenna Rooma, pelaa moninpelimurhahippaa

Kinect-julkaisupelit testissä: Dance Central, Kinect Adventures, Kinect Joyride, Kinect Sports ja Kinectimals

Logitech G35 -pelikuulokkeet tarjoavat toimivaa surroundia

StarCraft 2: Korean sota huipentui GSL-sarjan finaaliin

Tron: Evolution – Domen haastattelussa pelisuunnittelija Darren Hedges

 

Keskustelu

Hienoa, että saadaan kaupunkisimulaatiota heräteltyä horroksesta.
Sim Cityt kolahtivat kunnolla, varsinkin nelosta on tullut satunnaisesti pelailtua ihan näihin päiviin saakka.

Odotan suomisimua innolla, vaikka kyseessä onkin liikenteeseen eikä niinkään kaupungin rakentamiseen keskittyvä simulaattori!

Grr-man,
GamersGateen ainakin mutta Paradoxin pelejä julkaistaan myös Steamissä, joten todennäköisesti sitäkin kautta voi tilata.

jok

Itseäni ei ihan hirvittävästi nämä simut kiinnosta, mutta pakkohan tuota on testata jos se naapurikaupungista tulee :)

Joo, ehdottomasti pidätte lukijat päivitettyinä tästä! TTD-fanina kiinnostuin ihan todella!

pistäkää sitten arvostelu kun valmis. kokeilen joka tapauksessa, mutta muistuttakaa pelistä sitten

Meikäläiseen tällainen saattaisi iskeä. Jos toteutus toimii, pelissä on potentiaalia koukutukseen.

Vaikuttaa kiinnostavalta, jopa lupaavalta. Saa nähdä millainen tulee.

Muropaketin uusimmat