UUSIMMAT

Combat Wings: The Great Battles of World War II -ensikosketus

06.10.2011 16:00 | Jukka O. Kauppinen

Puolalainen City Interactive on jännä firma. Erilaisista räiskintäpeleistään tunnettua puotia ei ihan heti yhdistäisi toisen maailmansodan ilmasotaan, mutta Sniper 2:n ohessa firman toinen iso julkaisu tulevalle talvelle on juuri sitä itseään. Lentokoneita. Paljon lentokoneita.

Combat Wings: The Great Battles of World War II on Cityn näkemys toisen maailmansodan aikaisesta ilmasodasta niin Euroopan, Afrikan kuin Tyynenmerenkin sotanäyttämöillä. Simulaattorista ei tosin ole kysymys, vaan vauhdikkaasta lentosodinnasta. Tärkeintä on ampua alas viholliskoneita. Ja paljon.

Cityn pelintekijät eivät näkemystään peittele. Peli on suoraa ilmasotaa, johon tarttuakseen ei tarvitse lukea manuaaleja. Pelaaminen on suoraviivaista toimintaa, jossa tykit laulavat ja viholliset räjähtelevät. Tehtävissä sekoitetaan surutta ilmataisteluja ja rynnäkkölentoja niin, että ensin pelaaja saattaa päätyä lentämään kurvaa vihollishävittäjien kanssa, sitten rynnäköimään panssarijoukkoja vastaan, sitten ampumaan alas pommareita minkä jälkeen täytyy suojata omia vetäytyviä joukkoja pahalaisten syöksypommittajilta. Ja varoa samalla heidän hävittäjiään. Lopputulos on puoli divisioonaa palavia panssarivaunuja ja tuhottu lentorykmentti. Ihan normaali päivätyö IL-2-lentäjälle.

Tekijät painottavat samalla, että yksi pelin painopisteistä on nimenomaan nopeatempoisuudessa.

”Olemme pelanneet monia muitakin lentoräiskintöjä ja jokin kymmenen minuutin mittainen ilmataistelu on konsoleilla aivan liian pitkä. Olemmekin rakentaneet pelimme niin, että yksi ilmataistelu kestää sen 20-30 sekuntia ja siinä se.”

Luvassa on siis lystiä ja toimintapainotteista lentosotaa, joka ei tosin sovellu lentohommansa vakavasti ottaville. Muille sitäkin paremmin, sillä pelistä löytyi yksi vallan oivallinen idea. Ympäristön havainnointi on litteällä tv/monitoriruudulla aina vaikeaa, etenkin konsolilentopeleissä. Ei se Combat Wingsissäkään maailman helpointa ole, mutta pelistä löytyy veikeä ässätila, vai tähtäystilaksikohan sitä kutsuttiin, jossa nappia painamalla pelaajan lentokone kurvaa automaattisesti joko lähimmän tai maaliksi valitun lähellä olevan viholliskoneen kantaan. Pelaajan ei tarvitse seurata ruudun reunalla olevia nuolia tai pyöriä päättömästi kohteita etsiessään, vaan apuohjaaja ohjaa koneen maalin kuutoseen automaattisesti. Apuohjaajaa voi tosin käyttää kerrallaan vain rajatun aikaa eikä se tähtää, joten pelaajalle jää edelleen vielä varsinaisen ennakon ottamisen ja tulittamisen vaiva. Kiva ominaisuus, joka varmasti lievittää monien pelaajien kurvailutuskaa.

Löytyy pelistä monimutkaisempi simulaatiotilakin, mutta vaikka koneen ohjaaminen on sen avulla jo astetta vaikeampaa, en kutsuisi tätä vielä simulaatiomaiseksi. Onpahan vain vähän korkeampi vaikeusaste.

Ilmasotaa käydään liittoutuneiden riveissä Britannian taivailla kesällä 1940, itärintamalla Saksan hyökätessä Neuvostoliittoon, Pohjois-Afrikassa sekä Tyynellämerellä. Lennettävää on parikymmentä lentokonetta ja kaikkiaan pelissä on 50 eri konetyyppiä.

Kiintoisana yksityiskohtana peliä tehtiin alkujaan Wii-konsolille. Cityläisten mukaan Wii-versiosta tuli niin hyvä, että peli päätettiin tehdä samantien myös PC:lle, Xbox 360:lle ja PS3:lle. Wii-peli on visuaalisesti ja teknisesti ”yksi Wiin upeimmista”, mutta isompien koneiden versiot eivät ole ihan samalla tapaa rautaa rajoille rasittavia.

”Peli näyttää ihan kivalta, mutta olet varmasti nähnyt PS3:lla upeampiakin pelejä”, tekijät mietiskelevät ja tunnustavat samalla, että PS3-versio on ollut kaikkein vaikein tehtävä.

”Wii-versio on ollut valmis jo pitkään. PC- ja Xbox 360 -versiot syntyvät aivan samalla vaivalla, mutta PS3 on niin erilainen kone, että pelin tekeminen sille on aivan oma haasteensa. Siksi PS3:lla vain Sonyn omat pelit ovat niin upean näköisiä, ei muilla ole varaa viilata PS3-pelejään samalla tapaa ja yhtä kauaa.”

Wiin ja Wiimote-ohjaimen johdosta PlayStation 3 -versioon tehtiin myös Move-tuki, mitä tekijät esittelivät pyynnöstäni. Näkyihän se homma toimivan noinkin.

Combat Wings: The Great Battles of World War II ilmestyy kaikilla alustoillaan 2012 alussa.

 

Combat Wings: The Great Battles of World War II

Tekijä: City Interactive

Julkaisija: City Interactive

Tulossa: PC, PlayStation 3, Wii, Xbox 360

Pelin kotisivu: Combat Wings: The Great Battles of World War II

Lue myös

Sound Blaster Tactic3D Omega Wireless – langattomien pelikuulokkeiden aatelia

Forza Motorsport 4 -ensikosketus osa 1: sinun näköisesi ajopeli?

Forza Motorsport 4 -ensikosketus osa 2: Top Gear -komiikkaa autopelissä

Gioteck HF-2 FPS Controller – tosimiehen FPS-ohjain?

Might & Magic Heroes VI – tuottaja kuulustelussa

Resident Evil: Operation Raccoon City -ensikosketus – selviytymiskauhusta zombieräiskeeksi

Silverlit 3D Twister – radio-ohjattava leluauto

 

Keskustelu

Tämä kertoo paljon nykypeleistä: ”apuohjaaja ohjaa koneen maalin kuutoseen automaattisesti”. Huoh, onneksi oma sukupolvi oli vielä sellainen joka oikeasti jaksoi ja ennenkaikkea osasi pelata ilman tuollaisia apuja.

Kyllähän tuo yllättävän realistiselta kuulostaa, jos yksi kurwailutaistelu kestää sen 20-30 sekuntia ja siinä se.

Vai että puolalaista kurvailua. Voisihan tuon Wiille hankkia, ettei täysin pölyty.

Muropaketin uusimmat