Uusimmat

Commandos Strike Forcen vastaava tuottaja haastattelussa

20.05.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Jose Manuel Garcia Franco vastaa Pyro Studiosin Commandos Strike Forcen toteutuksesta. eDome haastatteli Espanjanihmettä ja tutkaili minne kommandosarja suuntaa seuraavaksi.

Ensivaikutelma on, että tämä on Pyron ja Eidoksen vastine Call of Dutylle ja sen kaltaisille peleille?

Kilpailemme mainitsemiesi pelien kanssa siinä mielessä, että ne ovat toiseen maailmansotaan sijoittuvia fps-pelejä. Strike Force yrittää kuitenkin täyttää tyhjiön suoraviivaisten toimintapelien ja hiiviskelypelien välillä. Jos otamme esimerkiksi CoDin ja MoHin toiminnan sekä Splinter Cellin häivepelaamisen, Strike Force on pelattavuudeltaan näiden pelien välimaastossa. Se on ns. älykäs toimintapeli.

Pelaaja ei kuitenkaan voi itse päättää, millä hahmolla pelaa?

Ei, hahmot riippuvat kentistä. Joidenkin tehtävien aikana voit kuitenkin vaihtaa kahden hahmon kesken.

Onko vaikeaa sekoittaa hyvää toimintaa, häivepelaamista ja taktikointia?

Kyllä. Yleensä vaikeus johtuu siitä, että jos pelaaja voi vapaasti valita pelihahmokseen hyvin eri tavoin toimivia hahmoja, on erittäin vaikeaa rakentaa kentät sellaisiksi, että ne tukevat jokaisen hahmon pelityyliä. Kun hahmot ovat ennalta päätettyjä joka kentälle, pystymme rakentamaan kentät palvelemaan pelattavuutta paljon paremmin. Uskon, että meillä on jokaisessa kentässä erittäin hyvä tasapaino toiminnan ja häivepelaamisen välillä.

Toisen maailmansodan fps-pelit ovat yleensä hyvin lineaarisia, ja tässä suhteessa Strike Force vaikuttaisi olevan erilainen…

Pelinkehityksen alussa halusimme välttää lineaarisesti eteneviä kenttiä ja tapahtumia. Sen toteuttaminen on suuri haaste. Joka kentässä on enemmän kuin kaksi erilaista tapaa ratkoa vaaditut suoritukset. Jotkin kentät ovat pieniä ja jotkin suurempia, ja se vaikuttaa siihen, mitä pelaajat voivat tehdä.

Strike Force on hienon näköinen ja Pyron ensimmäinen 3d-toimintapeli. Teette itse jokaisen version – onko projektin hallinnointi vaikeaa, jos verrataan Strike Forcen kehitystä ensimmäiseen Commandosiin?

Strike Forcea kehitetään 60 ihmisen voimin. On vaikea hallita näin isoja kehitysryhmiä. Ensimmäisen Commandosin teimme alle kymmenen ihmisen voimin. Nykyisin jokaisella osa-alueella on oma johtajansa: meillä on ohjelmointijohtaja, grafiikkajohtaja ja niin edelleen. Parhaan kehitysryhmän rakenteen luominen on vaikeata. Onkin tärkeää organisoida ryhmä jo pelin kehityksen alussa, eikä kesken kaiken.

Pelinkehitys tulevaisuudessa tuntuu jopa pelottavalta, kun ajatellaan, miten isoja ryhmiä kilpailukykyisen tuotteen luomisessa tullaan tarvitsemaan.

Aivan. Uskoisin, että tarvitsemme seuraavan sukupolven pelinkehityksessä kaksi kertaa niin isoja ryhmiä kuin nyt. Sellaisen ihmismäärän hallinnointi ja luovan ilmapiirin säilyttäminen on haasteellista.
Se on tietenkin ongelma, joka koskee koko alaa. Kuluttajat tietenkin haluavat joka päivä enemmän ja enemmän, ja me teemme työtä heille. Meidän on yritettävä täyttää heidän toiveensa.

Thomas Puha

Tekijä: Pyro Studios
Julkaisija: Eidos
Tulossa: PlayStation 2, Xbox ja pc, kesä 2005
Pelaajia: 1, 1-8 verkossa (Xbox ja PlayStation 2), 1-16 (pc)
Pelin kotisivu: commandosstrikeforce.com