UUSIMMAT

Commodore: A Company on the Edge – upea historiateos kovissa kansissa

07.02.2012 12:26 | Jukka O. Kauppinen

IT-teollisuuden alkuajoista kertovien kirjojen lukeminen on kiinnostavaa puuhaa, samoin kuin hyvien retropeliteosten historiikeissa uiskentelu. Edesmenneen Commodore-tietokonevalmistajan muinaishistoriikki on kuitenkin tavallistakin häikäisevämpää luettavaa. Teos on yhtaikaa äimistyttävä, valaiseva ja hupaisa – ja kaiken lisäksi upean tekninen. Kun Commodoren insinöörit muistelevat, niin siinä ei tekniikassa säästellä.

Commodoren varhaisesta mekaanisesta historiasta ja tietokonevalmistajien ykköskaartiin noususta kertova teos ei ole kuitenkaan pelkkää Commodoren Petin, Vicin tai C-64:n muistelua. Se on samalla hieno katsaus Silicon Valleyn ja IT-teollisuuden syntyyn – ja niihin aikoihin, kun esimerkiksi Apple oli uhostaan huolimatta porukan pahnanpohjimmainen.

Commodore perustettiin jo vuonna 1954, yhtiön tehdessä mukavaa pikkubisnestä kirjoituskoneilla ja taskulaskimilla. Ajat kuitenkin muuttuivat ja Commodoren toimitusjohtaja, Jack Tramiel, haistoi digitaalisen teknologian mahdollisuudet ja tarttui siihen kaksin käsin. Epäröimättä. Kuten niin usein myöhemminkin.

A Company on the Edge on upeasti kirjoitettu teos, jossa kymmenet Commodorella työskennelleet insinöörit, suunnittelijat ja ohjelmoijat valottavat sitä kulttuuria ja niitä tapahtumia, joissa Commodoren legendaarisimmiksi nousseet laitteet kehitettiin ja tehtiin myyntituotteiksi. Floppejakaan unohtamatta. En ole koskaan lukenut kirjaa, jossa maksimaalisesta insinörttiydestä rakentuu lumoava tarina, jossa nauttii niistäkin kohdista joita ei oikein ymmärrä. Teknistä jargonia kun riittää sopivasti. Miksi C-64:n 1541-levyasema oli niin hidas? Miten Commodore-tietokoneiden käyttöjärjestelmä oli se tietty ja miksei sitä juuri vuosien mittaan kehitetty? Millaista esihistoriallinen prosessorien, piiristöjen ja emolevyjen rakentaminen oli? Uskomattoman hienoa käsityötä ja näpertämistä.

Kaiken tämän tarinoinnin ohessa teos avaa myös muita puolia Commodoresta ja IT-teollisuudesta yleensäkin. Kuten siitä, miten Apple osasi omakehun jo vuonna kivi, liioitellen myymiensä Apple-tietokoneiden määriä moninkertaisesti, kun Commodoren koneita myytiin enemmän kuin Applen liioitellutkaan luvut väittivät.

Kirja on myös kuvitettu upeasti John Feagansin hienoilla ja viiksekkäillä aikalaiskuvilla.  Ja tiesitkös muuten sitä, että Nintendon Satoru Iwata aloitti aikoinaan peliuransa Commodore Japanin Vic-20-peliohjelmoijana?

Teos onkin huiman luettava, kiinnostava ja täynnä hienoja yksityiskohtia. Paras lukemani nörtti- ja kotimikrohistoriateos. Suosittelen valtaisan lämpimästi.

Commodore: a Company on the Edge on uudistettu painos aiemmin julkaistusta On the Edge: the Spectacular Rise and Fall of Commodore -kirjasta. Uudessa painoksessa on haastatteluja 15 uudelta Commodoren työntekijältä, kymmeniä Commodore-väen ottamia valokuvia sekä lisää kuvioissa mukana olleiden ihmisten muisteloja ja tarinoita noilta jännittäviltä ajoilta.

Kirja rajaa aikajanan Commodoren alkuajoista C-64-tietokoneen julkaisuun ja menestyksen vuosiin. Amiga-aikakautta käsitellään vuonna 2012 ilmestyvässä seuraavassa kirjassa.

Kirja on saatavissa muun muassa Amazonista. Kindle- ja e-kirjaversiotkin löytyvät.

 

Julkaisija: Variant Press

Kirjoittanut: Brian Bagnall

ISBN-10: 0973864966

ISBN-13: 978-0973864960

Muuta: 548 sivua, kovakantinen

Lisätietoja: Commodore: A Company on the Edge

Jukka O. Kauppinen

 

 

Ensimmäiseen painokseen verrattuna uudessa kirjassa on uusia haastatteluja muun muassa seuraavilta henkilöiltä:

  • Brian Dougherty – GEOS developer
  • John Feagans – PET developer
  • Andy Finkel – Commodore game developer
  • Bill Gardei – C65 systems engineer
  • Neil Harris – Commodore game developer and marketing
  • Manfred Kapp – Commodore cofounder
  • Dale Luck – Amiga developer
  • Bill Mensch – 6502 and 65816 designer
  • Dick Sanford – Chief Financial Officer of Commodore
  • Bill Seiler – PET, VIC-20 systems engineer/surfer
  • Kit Spencer – Commodore’s marketing guru
  • Yash Terakura – Commodore Japan engineer
  • Michael Tomczyk – VIC product manager and marketing
Lue myös

Assassin’s Creed: The Secret Crusade – kirja avaa pelien lorea

Hitman: Absolution -haastattelussa IO Interactive

iOS-pelit testissä 3: Elder Sign Omens HD, Triple Town, Monster Burner, Ice Rage, Where’s My Water

Logitech G930 – hurmaavan langattomat pelikuulokkeet

Mass Effect 3 -ensikosketus – galaksit eivät räjähdä

Syndicate on synkkä ja väkivaltainen dystopia

Vuoden 2011 parhaat pelit -äänestyksen tulokset

Xbox Live Arcade -pelit testissä (osa 13)

 

Keskustelu

Muropaketin uusimmat