UUSIMMAT

Creative Sound Blaster Z – häpeilemättömän loistava äänikortti

13.02.2013 15:30 | Janne Mikola

Integroituja äänikortteja löytyy nykyään sekä emolevyiltä, näytönohjaimista, että jopa erilaisista USB-liitännäisistä kuulokemikrofoneista ja kaiuttimista. Creative Sound Blaster Z:n tuotteet ovat siirtyneet jokakoneen pakollisesta osasta luksukseksi, jota hankitaan, jos jokin erityinen syy löytyy.

Ja syitähän ei ole vaikea keksiä. Emolevyille integroidut äänikortit ovat surullisen kuuluisia aivan karmeasta analogisten liitäntöjensä äänenlaadusta. Vaikka optisen liitännän käyttäminen poistaisikin häiriöt äänentoistosta, on reilusti laitteistoa ja tilanteita, joissa optinen liitäntä ei ole vaihtoehto. Yritäpä siinä selittää TeamSpeakissa roikkuvalle kaverille, että puheesi äänenlaatu on jäätävä, koska mikrofonissasi ei ole optista ulosmenoa.

Siinä missä Sound Blaster Z -tuotesarja yrittää ratkaista yllä kuvaillut perinteiset integroitujen äänikorttien ongelmat, yrittää se samalla tarjota jotain erityistä pelaajille. Pelaajakansan kukkaronnyörien hölläämisestä unelmoivia tuotejulkistuksia on nähty ihan laidasta laitaan. Välillä kyse on ollut puolittaisista huijauksista; miltä kuulostaisi verkkokortti pelaajille, jonka suorituskyky on selvästi heikompi kuin samanhintaisella Intelin ammattilaissektorin kortilla? Toisaalta totta kai useat keskeisten valmistajien laiteratkaisuista ovat pelaajille enemmän kuin paikallaan verrattuna siihen graafikoille tarkoitettuun hiireen tai palvelinkäyttöön tarkoitettuun koteloon.

Sound Blaster Z on niitä tuotteita, joiden ensivaikutelma on lähes ihastuttava. Pakko myöntää, että varustettuani testikoneen kyseisellä lisälaitteella ja kuunneltuani sillä ensimmäisen kappaleen puoliväliin In Mourningin tuoretta levyä ”The Weight of Oceans”, hymyilin. Ääni korvissani kuulosti niin hyvältä vanhaan Realtek HD Audioon verrattuna, että spontaani reaktio oli pieni ja hetkellinen ilon tunne. Näin ollen omien kokemuksieni pohjalta voin sanoa, että puhe erillisten äänikorttien äänenlaadullisesta ylivoimasta ei ole mitenkään pahasti paisuteltua.

Hyvä, mutta miksi?

Insinöörimäisellä ajattelutavalla varustettuna kaverina ryhdyinkin seuraavaksi pohtimaan, että mistä äänenlaadullinen havaittu parantuminen johtuu. Integroituun äänipiiriin nähden parannuksia löytyi itse asiassa kolmenlaisia.

Kortin kuulokeliitäntä on varustettu 600 ohmiin asti bassoja tykittelevällä kuulokevahvistimella. Integroitujen äänipiirien kuulokesignaalin vahvistuksen maksimi sen sijaan pyörii hieman mallista ja iästä riippuen jossain 50 ja 120 ohmin välimaastossa. Tehokkaampi vahvistin varmistaa, että ainakaan äänilähde ei ole rajoittava tekijä äänenlaadussa, huolimatta siitä miten hienoilla kuulokkeilla ääniaaltoja korvakäytäviin ajetaan.

Z on myös sähköisesti erinomainen. Valmistajan lupaama 116 desibelin signaali-kohinasuhde huitelee lukemissa, joihin edes useimmat kuluttajahintaiset dedikoidut DAC-yksiköt eivät pääse. Niin kuulokeliitäntöjen kuten kaiuttimien linjatason liitäntöjen ääni on korvalle täysin häiriötön.

Tämä on suurin yksittäinen tekijä sille, miksi erillinen äänikortti vie integroitua Realtekkia sata nolla. Häiriöäänet integroiduissa korteissa voivat pahimmillaan olla niin hirveitä, että pöydälle lasketuista kuulokkeista voi kuulua tuolilla istuvalle käyttäjälle asti yön hiljaisina tunteina jokin sirinä tai surina, joka pakottaa käyttäjän sammuttamaan kuulokeulostulon signaalin.

Kolmanneksi havaittua äänenlaatua parantavaksi seikaksi osoittautuivat kikat, joita kortin ydin, eli Core 3D -ääniprosessori, äänelle tekee. Puristeille todettakoon heti kärkeen, että kaikki äänenkäsittely on mahdollista napata pois kortin ajuriohjelmistosta kahdella klikkauksella niin sisään- kuin ulospäin. Itseäni kuitenkin SBX Pro Studion Crystalizer ja Surround -asetukset miellyttivät aidosti. Mutta vain kuulokekuuntelussa. Testikaiuttimina käytetyt Magnatin Quantum 603:t kuulostivat selvästi paremmilta luonnollisimmalla mahdollisella signaalilla.

Aika, jolloin miehet olivat rautaa. Ja ajurit hirveitä.

Kaikki minun kaltaiset, yhdeksänkymmentäluvulta asti koneiden kanssa säätäneet toverit muistavat varmasti Creativen käsittämättömän hirveät ajuriohjelmistot ja koneen toiminnan tukkeuttavat softapaketit. Ilmeisesti joku riittävän korkealla pallilla istuva Creativen pomo on vihdoin tajunnut, että kuluttajat eivät halua tätä, ja Sound Blaster Z:n ajuripaneeli on mukavan kevyt ja simppeli. Ja jopa käytettävä.

Toisaalta tuntuu hassulta, että riittävän syvälle ajuripaneelissa kaivelemalla löytää osia, jotka graafisesti ovat kuin suoria jäänteitä   yhdeksänkymmentäluvulta asti. Ilmeisesti ajuripino ei vieläkään perustu ainakaan kokonaan uudelleenkirjoitettuun koodiin – tai sitten Creativella on selviä puutteita ohjelmointiosaamisessa. Pääosin ajuripaketti saa kuitenkin hyvät arvosanat.

Cheatmode ON

Kuten aiemmin todettiin, Sound Blaster Z:n on tarkoitus kosiskella kaupan tiskillä erityisesti pelaajia. Tämä näkyy pakkauksen lisäksi ainakin parissa ominaisuudessa.

Ajurisoftaan on upotettu ominaisuus nimeltä Scout-mode, joka valmistajan sanoin on talon sisällä kehitetty teknologia, joka auttaa pelaajaa kuulemaan lähestyvät viholliset kauempaa ja tarjoaa näin taktista etua FPS-räiskintöihin ja muuhun, jossa tämänkaltainen havainnointi on relevanttia.

Tekniikkaa hetken tutkittuani osoittautui, että mistään kovin huimasta taikuudesta ei ole kyse. Scout-mode käytännössä kompressoi kaiken äänentoiston niin, että se madaltaa kovaa tulevien äänien voimakkuutta ja korostaa hiljaisten äänien voimakkuutta. Käytännössä vaikka Battlefieldissä ympärilläsi tapahtuvan jyrinän ja jytinän rauhoittuessa ja jalanäänien ja latausäänien korostuessa pelaajan on jonkin verran helpompi varautua tuleviin tilanteisiin. Niille jotka muistelevat männävuosien Aureal Vortex -korttien kykyä käytännössä huijata Counter-Strikessä ja muissa Half-Life -moottorin peleissä A3D-tekniikkaa hyödyntämällä todettakoon, että tässä ei missään nimessä ole saman merkitysluokan edusta kyse. Lisäksi tekniikka on puhtaasti äänisignaalin käsittelyyn perustuvaa, eikä äänikortti sinänsä ymmärrä millään tapaa, mikä on esimerkiksi pelaajan jalankulusta tulevaa kolinaa ja mikä on turhaa ympäristön surinaa.

Haittapuolena Scout-moodissa on se sama, mikä siinä on hyvänä puolena. Se kompressoi ääniraidan, ja kyllä Battlefield 3:sta lähtee iso osa ”siellä olemisen tuntua” pois, kun sen eeppiset äänet latistetaan tuoreimman NRJ:n radiohitin kanssa samalle aaltopituudelle. Pikanäppäimillä Scout-moden kytkeminen päälle ja pois on kuitenkin nopeaa, joten taktinen pelaaja voi jopa vaihdella tilojen välillä tilanteen mukaan.

Monipuolinen paketti

Äänikortin pakkaukseen on pakattu myös suunnattava mikrofoni. Suuntaamisen taustalla on ajatus siitä, että se nappaa talteen vain äänet tarkalleen kohteesta, jota kohti se osoittaa, eikä näin ollen häiriöääniä klaanikavereille muka välittyisi. Itse en kuitenkaan missään vaiheessa rakastunut ko. lisälaitteeseen millään tasolla. Minusta kunnollinen kuulokemikrofonisetti on pelaamisessa ehdoton, ja vaikka keilanmuodostava mikrofoni olisi kuinka korkealaatuinen, nappaa se kuitenkin enemmän ylimääräisiä ääniä ympäristöstään kuin suun viereen viritetty mikrofoni. Korkealaatuisten sisäänmenojen hyöty kuolettuu, kun kaverit kaikesta huolimatta kuulevat pyykinpesukoneeni linkousäänet kesken tiukan ja tasaisen matsin.

Noin 90 euron hintaansa nähden Sound Blaster Z on loistava tuote, ja on suositeltava hankinta kenelle tahansa integroidun äänikortin varassa nykyään pelailevalle. Z pärjää häpeilemättä vertailussa huippusuositun Asuksen Xonar -äänikorttisarjan tuotteiden kanssa, sillä lähin vertailukohta Xonar-sarjasta löytyy vasta noin 140 euron arvoisesta D2:sta.

 

Creative Sound Blaster Z

Valmistaja: Creative Technology, Ltd.

Testattu: PC Windows 7, Intel Core 2 Quad Q9550, 4 Gt muistia, Nvidia GeForce 660Ti.

Hinta: noin 90 euroa.

Laitevaatimukset: 2,2 GHz tai nopeampi Intel tai AMD Dual Core -suoritin, 32- tai 64-bittinen Windows 7 tai Windows 8, 1 Gt muistia, 600 Mt kiintolevytilaa, tyhjä PCI Express -väylä ja CD- tai DVD-asema.

Muuta: Mukana suunnattava mikrofoni.

Tuotteen kotisivu: http://www.creative.com/soundblaster/z/z/

Janne Mikola

 

Tekniset tiedot

Ääniominaisuudet

  • Signaali-kohinasuhde : 116 dB
  • Analogisten tulosignaalien 24-bittinen analogi-digitaalimuunnos jopa 96 kHz:n näytteenottotaajuudella
  • Digitaalisten äänilähteiden 24-bittinen digitaali-analogimuunnos jopa 192 kHz:n näytteenottotaajuudella analogisiin lähtöihin
  • 16- ja 24-bittisen äänentallennuksen näytteenottotaajuudet: 8; 11,025; 16; 22,05; 24; 32; 44,1; 48 a 96 kHz
  • 16 ja 24 bitin äänentoiston näytetaajuudet: 8; 11,025; 16; 22,05; 24; 32; 44,1; 48; 96 a 192 kHz

Takapaneelin liitännät

  • Linjatulo / mikrofonitulo : Jaettu 1/8 tuuman (3,5 mm) miniliitäntä
  • Kuulokkeet : 1 x 1/8 tuuman (3,5 mm) miniliitäntä
  • Etulähtö : 1 x 1/8 tuuman (3,5 mm) miniliitäntä
  • Linjalähtö : 3 x 1/8 tuuman (3,5 mm) miniliitäntä
  • Takalähtö : 1 x 1/8 tuuman (3,5 mm) miniliitäntä
  • Keski- / alibassokaiutin : 1 x 1/8 tuuman (3,5 mm) miniliitäntä
  • Optinen lähtö : TOSLINK
  • Optinen tulo : TOSLINK

Kaiuttimien tuki

  • Stereo / 2.1-kaiuttimet
  • 5.1-kaiuttimet
  • Kuulokkeet

Väyläliitäntä

  • 1 x PCI Express

Etupaneelin liitäntä

  • Yksi 2×5-tappinen etupaneelin Intel HD-vakioääniliitäntä

Lue myös

BioShock Infinite – haastattelussa pelisuunnittelija Shawn Elliot (osat 1-3)

Call of Duty Modern Warfare 3 Xbox 360 Wireless Headset With Bluetooth

Mad Catz MLG Pro Circuit Controller (Xbox 360)

Speedlink XEOX Pro Analog Gamepad – puolitien padi

SteelSeries QcK – ajoiko aika klassikkohiirimaton ohi?

U-Boat Leader (lautapeli)

Wii U – testissä Nintendon uutuuskonsoli

 

Keskustelu

@23
SB ZxR on täysin Titanium HD:n luokassa.
Creativen Recon3D-sarja on vanhaa X-Fitä hieman huonommilla osilla ja paljon halvemman Xonar DGX:n tasolla eli täysin ylihinnoiteltu.
SB Z ja Zx taas ovat komponenteiltaan laadukkaassa keskiluokassa.
Ja suunnilleen vastaavia Xonar DX/D2X/Phoebuksen kanssa.
Jotka ovat jäljessä Xonar STX:n, X-Fi Titanium HD:n ja SB ZxR:n muodostamasta huippuluokasta, joiden DAC-piiritkin pesevät kevyesti todennäköisesti valtaosan nykyisin muodikkaiden ulkoisten ”DACien” vastaavista.

Ja turha väittää että Asus olisi mitenkään Creativea parempi firma!
Muodikas Xonar DG/DGX ei oikeasti omaa minkäänlaista kuulokevahvistinta vaan lähdön DRV601 opamp on pelkkä tavallinen line driver, jota ei ole millään lailla suunniteltu ajamaan linjasisäänmenojen kevyen kuorman lisäksi paljon virtaa ottavia kuulokkeita!
Creative Z/Zx:n kuulokelähdön MAX97220A on sentään tarkoitettu oikeasti ajamaan myös kuulokkeita.

Kalliimpien Xonar Phoebuksen, STX:n ja SB ZxR:n kuulokelähdön hypetetty TPA6120 on sekin suunnitteluviallinen, eikä ole sähköteknisesti hyvä kaikille kuulokkeille.
Slewrate on sopivampi ultraäänioskillaattoriksi/radiolähettimeksi kuin audiokomponentiksi niin kytkennän/piirin vakauden takaamiseksi se vaatii minimi 10 ohmin sarjavastuksen lähtöön.
Ja ohjesääntö hyvän damping factorin takaamiseksi on että lähdön impedanssi saisi olla korkeintaan 1/8 kuulokkeiden impedanssista. Eli turha odottaa että kaikesta hypetyksestä huolimatta se pystyisi ajamaan muodikkaita 32 ohmin kuulokkeita sähköteknisesti erityisen hyvin.

Kuulokekäyttöä ajatellen binaural simulaatioista on jonkinlaista vertailua tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=JnpLUlD20z8
Tuo outo HDA Digital Mystique on ilmeisesti Auzentechin käsialaa ja todennäköisesti muita selvästi paremmat audiokomponentit kuulunevat muita paremmassa äänien selkeydessä.
Asuksen käyttämä klassisten elokuvateatterien akustiikkaa kuulokkeilla jäljittelemään suunniteltu Dolby Headphone on selkeästi turhan kaikuva.

SB Z-sarjan SBX Pron binaural simulaatiosta ei vastaava löydy ja tämä on lähin mitä löytyy:
CMSS-3D (X-Fi): http://www.youtube.com/watch?v=wHhwUT4BYMk
THX TruStudio (Recon3D) http://www.youtube.com/watch?v=7JS2_SCTFLM
SBX Pro Surround (SB X) http://www.youtube.com/watch?v=mVuck0NrXV0
CMSS-3D on tuossa niin paljon luonnollisempi että näinköhän uudempien korttien OpenAL softaemulointi on tarkkuudeltaan heikompi kuin X-Fin aito wanhan ajan rautakiihdytys. (tai asetukset väärät)
Tuo pelihän ei käytä omaa softa”renderöijää” vaan osaa käyttää rautaa OpenAL:n kautta ja Creativen uudempi Core3D on heiveröinen 1200 MIPSin softaäänikorttipiiri verrattuna X-Fi:n ”vanhaan” 10000 MIPSin EMU20K:n.

Täällä myös varoittava esimerkki ajureista. Win7 64bit ja pelkkiä ongelmia. Toimi jonkun aikaa ok kunnes autoupdate päivitti toimimattomaksi. Todella hieno toimintaa Creativelta taas…

@21 Olen samaa mieltä.

Turha artikkeli koska selkeästi kirjoittajalla ei ole edes ollut aikaisempaa kokemusta äänikorttien äänenlaaduista.

Olisi ollut kiva jos oltaisiin verrattu kunnon laitteistolla vaikka aikasempiin Creativen malleihin, esim. Titanium HD jollainen itseltäni löytyy ja jonka äänenlaatu on aivan tajuttoman loistava. Käsittääkseni äänenlaadultaan Creativen paras kortti vieläkin.

A3D + Freespace <3.

Kyllä noi Creative-ajurien laatu on kyllä todella paskat. Parit HS on ollut ja aina ollut Wintoosa x64 kanssa säätämistä.

Oikeastaan tästä artikkelista ei ole mitään hyötyä, koska paskalla äänentoistolaitteistolla (logitechit, halpishifikaiuttimet) ei integroidun äänikortin ja ko. Creativen välillä kuule eroa.

Artikkelissa taas ei ole mitenkään koitettu ottaa selville miltä kortti kuulostaa parempiin laitteisiin kytkettynä.

Myöskään se että kortissa on ”600ohm kuulokevahvistin” ei kerro sen laadusta yhtään mitään.

Mikä tahansa on yleensä parempi kuin Realtekin analogiset ulostulot. Mutta ellei Creative ole oikeasti tehnyt jotain oleellisia parannuksia kortteihinsa, on analogiset outputit ja etenkin inputit edelleen kuraa.

Aikoinaan X-Fista siirtyessä ulkoiseen prosumer-tason FireWire audio interfaceen eron äänessä kuuli selkeästi analogisia ulostuloja käyttäessä. Toki Creativen laitteet nyt ei ole muutenkaa tarkoitettu samoihin hommiin (ja hintaluokatkin eri), mutta pointtina kuitenkin, että verrattuna ”oikeisiin” äänikortteihin ne ovat silti kuraa paperilla vakuuttavista spekseistä huolimatta.

Useimmilla pelaajilla ei ole edes arvostelussa mainittujen mainioiden Magnatien tasoisia skobeja, joten jo äänentoistolaitteiston laadun takia Creativen korteilla ei tavoiteta juurikaan parannusta integroituun. Digitaalisilla liitännöillä käytettynä Realtekikin on oikein oiva äänikortti.

A3D Counter-Strikessa nevö föget! =D oli kyl suoranainen chiitti kyseessä.

Ja lisätään se että X-Fi Titanium HD on viimeisin Creativen kortti jossa on oikea ohjelmoitava DSP tilaäänien laskentaan.

Recon 3D:n ja Z-sarjan ”Core 3D” on lähinnä pelkkä DA-muunnin ja muutaman kiinteän efektin DSP ja loput tehdään softalla… Tai siis ei tehdä koska näissä ei ole EAX:ää.
Tosin nyt prossutehojen kasvettua Creative on kyllä julkaissut ”X-Fi MB2” softan joka laskee prossulla EAX-tilaäänet integroiduille ja muille DA-muuntimille.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1038369497&postcount=5

Artikkelissa on hieman menneet termit sekaisin.

Korkeaimpedanssiset kuulokkeet eivät vaadi automaattisesti enemmän tehoa, vaan jännitettä.
On kuulokkeilla kyllä myös herkkyytensä joka nimenomaan kertoo sen kuinka monta desibeliä ääntä irtoaa milliwattia kohti, mutta se on impedanssista erillinen asia.

Impedanssi on nimenomaan resistanssiin verrattava virran vastustuskyky ja vaikuttaa siihen kuinka korkea jännite signaalilähteen on annettava riittävän äänenvoimakkuuden saavuttamiseen. (jos kuulokkeiden herkkyydessä ei ole isoja eroja)
Jos lähde antaa riittävän korkean jännitteen vain x-impedanssin kuulokkeille ja perään kytketään 2x impedanssiset kuulokkeet, niin virta ja sitä kautta teho putoaa puoleen. (jännitteen olisi noustava kahden neliöjuureen saman tehon saavuttamiseen)
Kuulokkeiden impedanssin nousu kymmenkertaiseksi (60:stä 600:an) taas tiputtaisi virran ja tehon samalla jännitteellä kymmenesosaan.

Matalaimpedanssiset kuulokkeet vastaavasti ”imevät” enemmän virtaa ja siis tehoa samasta jännitteestä ja reagoivat pienempään jännitteeseen.
Mikä on myös haitta ympäristössä jossa häiriöiden määrä on suuri, koska oikean signaalin suhde indusoituihin häiriöihin nähden jää matalammaksi, kuin korkeaimpedanssisten kuulokkeiden korkeamman ”ajo”jännitteen kanssa.

Ja itseasiassa paljon virtaa ottavat matalaimpedanssiset kuulokkeet voivat olla paljon hankalampia ”ajettavia” signaalilähdölle.
Jos lähdöllä itsellään on impedanssia joka on merkittävä osa kuorman impedanssia, niin virran kasvaessa yhä suurempi osa tehosta jää siihen. Monien laitteiden kuulokelähdön ja jopa kuulokevahvistimien lähtöimpedanssi voi olla niin korkea (jopa 100 ohmia ja sitä rataa) että matalaimpedanssisilla kuulokkeilla ei yksinkertaisesti saata päästä riittävään äänenvoimakkuuteen, koska niin suuri osa jännite/signaalilähteen antamasta tehosta hukkuu lähdön omaan impedanssiin.

Samoin vain harvoilla kuulokkeilla impedanssi pysyy samana taajuudesta riippumatta. Eli kuulokkeiden lähtöön nähden liian matala impedanssi muuttaa helposti taajuusvastetta, koska lähdön ja kuulokkeiden impedanssi muodostavat taajuudesta riippuvan jännitteenjakokytkennän muuttaen kuulokkeille asti päätyvän tehon määrää.

Lisäksi koska äänikela ja kalvo eivät ole massattomia ne joko seuraavat signaalia kevyesti tai pyrkivät vastustamaan signaalin mukana liikkumista riippuen onko taajuus niiden luonnollinen resonanssitaajuus vai joku muu.
Lähdön liian korkea impedanssi kuulokkeiden impedanssiin nähden aiheuttaa sen että jännite/signaalilähde ei pysty kunnolla kontrolloimaan kelan ja kalvon liikettä vaan ne seuraavat signaalin muutoksia laiskasti ja epätarkasti sekä myös värähdellen.
Tuo ongelma kuuluisi helposti nimenomaan matalilla taajuuksilla jotka muuttuvat ”veltommiksi” ja toisaalta kumisevimmiksi.
Mielellään lähdön impedanssin pitäisi olla korkeintaan 1/8 kuulokkeiden impedanssista.

Täältä löytyy hyvin tietoa noista ilmiöistä.
http://nwavguy.blogspot.fi/2011/02/headphone-impedance-explained.html
http://nwavguy.blogspot.fi/2011/02/headphone-amp-impedance.html
http://www.innerfidelity.com/content/comparison-beyerdynamic-dt-880-32-ohm-dt-880-250-ohm-and-dt-880-600-ohm-headphones

Noista syistä johtuen samat kuulokkeet saattavat kuulostaa hyvinkin erilaisilta riippuen siitä mihin ne on kytketty kiinni.
Lähtöjen impedansseista on hankala löytää tietoja mutta ei kannettavissa laitteissa se on tyypillisesti jokunen kymmenen ohmia.

Tuosta syystä tuli itsekin tilattua työn alle Head ’n’ HiFistä kaksi NwAvGuyn suunnitteleman kuulokevahvistimen rakennussarjaa jotka on suunniteltu ajamaan kaikkia kuulokkeita 16 (matala lähtöimpedanssi ja korkea virranantokyky) ja 600 ohmin (riittävä maksimijännite) väliltä… ja teknisesti vastaamaan käytännössä kymmenen kertaa kalliimpia kaupallisten käärmeöljyvalmistajien laitteita.

Itse vaihdoin x-fi:stä asuksen phoebukseen. Pakettiin sisältyi myös erillinen kuulokevahvistin joka paransi äänenlaatua aivan kirkkaasti paremmalle tasolle kuin mihin x-fi oli ikinä omalta kohdalta pystynyt.

Samalla mikistäkin parani äänenlaadun taso sen verran että mumblessa kysyttiin onko uusi headsetti vai miksi kuuluu ääni yhtäkkiä selkeämmin?

@12:

Elite prossa nyt ei ole muuta erilaista kuin etupaneelin liitännät? Ja muistaakseni maksoi 300 euroa aikoinaan.

Eipä ole pahemmin ollut ongelmia Creativen korttien kanssa sen vajaan 20v joita niitä on koneesta löytynyt.
Automaattista kaiken roskan asennusta en kyllä ole käyttänyt vuosikymmeneen vaan asentanut käsin ohjelmat.
Löytyisi sitä myös ”pax drivers” niminen paketti netistä.

Tuntuvat kyllä jotkin käyttäjät olevan vain sellaisia ”bogoni” lähteitä kun eivät saa laitteita toimimaan.

Kuulokkeiden ystäville lämpimät suosittelut ASUS Xonar Essence STX äänikortin hankintaan. Mitään ajuriongelmia ei ole tullut vastaan ja kuulokevahvistin 600 Ohmiin asti tuo todella ison eron äänenlaatuun.

Creativen ajuriongelmat eivät ole maagisesti loppuneet, vaan jopa X-Fi sarjassa on paljon ongelmia. Historiasta kannattaa ottaa opiksi ja harkita toisen valmistajan korttia.

Ei kestä enää mielenterveys tapella creativen härpäkkeiden ja niiden ajureiden kanssa, että uskaltaisi edes testata tuota.

Itse taidan olla ainut (ilmeisesti), jonka X-Fi kortin ajurit eivät ole nytkähtäneet ikävästi vielä kertaakaan, vaikka aktiivisesti jo 8 vuotta pyörineet. Ja jää sonarin essence ST (joka kakkoskoneesta löytyy) yhä jälkeen elitepro:lle pelikäytössä.

Yllättävää silti että noin ruman UI:n saaneet tehtyä tähän uuteen laitokseen.

Turha piintakiilto pois ja samalla hintaa alemmas. Myös palasi menneet mieleen ku näki tuon ajurien säätöpaneelin. Juuri sitä kuraa mihin on 2000-luvulla tottunut creativen tuotteissa.

Joo, päivitä Xonar Essence ST/STX :) SB on pelaajien juttuja, yhä.

Eli pitäisikö päivittää Xonar DG’sta? Kuulokkeina tällä hetkellä Siberia V2 ja kajareina Logitechin Z506

@4: Speksillisesti nimenomaan kortti kilpailee Xonar D2:ta vastaan, joka tosiaan on sen kympin kalliimpi. Tällä ajatuksella perusteltiin hintatason kelvollisuutta.

Lieneekö creative vihdoinkin saanut aikaiseksi toimivia x64 ajureita, ainakaan x-fi pohjaiset kortit ei tervettä päivää nähneet omassa käytössä x64 W-seiskalla.

Näytä kaikki kommentit

3: no nimenomaan peleissä sitä liveä tarvitseekin. leffatan voi ajaa suoraan sellaisenaan.

”Z pärjää häpeilemättä vertailussa huippusuositun Asuksen Xonar -äänikorttisarjan tuotteiden kanssa, sillä lähin vertailukohta Xonar-sarjasta löytyy vasta noin 140 euron arvoisesta D2:sta.”

Xonar DG ei kyllä maksa kuin 30-40€ ja Creativen tuntien voin epäilemättä sanoa että siitä lähtee parempi ääni kuin tuosta…

Avopaa: Molemmat löytyvät. Artikkelin toka kuva ajureista näyttää ko. asetukset. Tekstissä asia on jätetty vähemmälle huomiolle koska äänikortti on niin vahvasti profiloitunut pelaamiseen HTPC:eilyn / vastaavan sijaan.

Muropaketin uusimmat