Crysis 2 -haastattelu – Crysis 2 on rujompi ja tummasävyisempi

27.02.2011 16:03 | Juho Anttila

Crysis oli peli, joka puhuttaa ja jakaa mielipiteitä tähän päivään saakka. Graafinen ilotulitus ja lannistavat laitevaatimukset loivat kokemuksen, jota käytetään tietokoneiden suorituskyvyn mittarina tänä päivänäkin. Toisaalta peliä syytettiin myös epätasaisesta kenttäsuunnittelusta ja kehnosta juonesta.

Piti ykkösestä tai ei, Crysis 2 on joka tapauksessa nimike, jota odotetaan ja seurataan. Pääsimme kysymään pian julkaistavan pelin kehittäjiltä, millä eväillä vanhaa mainetta aiotaan kasvattaa.

Haastattelussa CrytekinNathanCamarillo.

 

Kuinka pitkään Crysis 2:sta on kehitetty?

Aloitimme kehitystyön heti ensimmäisen Crysiksen julkaisun jälkeen, vuoden 2007 lopussa, joten töitä on paiskittu suurin piirtein kolme vuotta. Tänä aikana olemme myös vaihtaneet pelimoottorin CryEngine 2:sta CryEngine 3:een, joten Crysis 2 on syönyt valtavan määrän työtunteja.

Kuinka monta tuntia pelin yksinpelikampanja kestää?

Crysis 2 tulee olemaan varsin jykevä paketti. Pelityylistä riippuen yksinpelissä riittää ensimmäisellä kierroksella pelattavaa yli kymmeneksi tunniksi ja moninpeli lisää tähän tehokasta peliaikaa yli 50 tuntia. Lisäksi on syytä muistaa, että Crysis 2:n tasosuunnittelu noudattaa niin kutsuttua ”koreaografioidun hiekkalaatikon” suunnittelufilosofiaa. Yksinpelissä riittääkin uudelleenpeluuarvoa pelaajien päästessä kokeilemaan erilaisia taktiikoita ja pelityylejä.

Kertoisitteko hieman pelin moninpelistä ja ranking-listoista

Crysis 2:n moninpeli sisältää kokemustasojärjestelmän, muokattavat varustesetit, nanopuvun lisämoduulit, jotka laajentavat pelitapaa vielä nanopuvun perustoimintojakin enemmän ja pitkän tähtäimen tavoitteita. Viimeksi mainittujen joukossa löytyy muun muassa uusia aseita ja jopa nanopuvun versio 2.

Moninpeli sisältää yhteensä kuusi pelimuotoa, neljä perushahmoluokkaa, viisi muokattavaa hahmoluokkaa, 50 hahmotasoa, 20 erilaista nanopuvun lisämoduulia, joista jokainen kehittyy kokemuspisteitä keräämällä, yli 200 tuntolevyä ja paljon muuta.

PC:n Crysis nauttii mainetta yhtenä sukupolvensa graafisesti huikeimmista peleistä. Kuinka Crysis 2 pärjää tässä vertailussa ja aiheuttaako uusi kaupunkiympäristö minkälaisia uusia haasteita?

Crysis ilmestyi vain PC:lle, ja tahdoimmekin venyttää teknologian tarjoamia mahdollisuuksia niin pitkälle kuin mahdollista. Itse asiassa peliä käytetään yhä graafisena suorituskykymittarina, mikä kertoo meidän onnistuneen tavoitteessamme. Crysis 2:sta varten kehitimme aivan uuden pelimoottorin, CryEngine 3:n. Toisin kuin moottorin edellinen versio, CryEngine 3 tukee myös konsoleita, joten Crysis 2 on ensimmäinen Crytekin peli, joka ilmestyy PC:n lisäksi myös muilla alustoilla.

Siirtyminen vehreistä viidakkoympäristöistä New Yorkin kaupunkimaisemaan tarjoaa paljon enemmän mahdollisuuksia myös pystysuunnassa tapahtuvaan liikehdintään. Emme kuitenkaan joutuneet muuttamaan käyttämäämme teknologiaa tämän vuoksi, sillä CryEngine 3 on hyvin monipuolinen. Kehittäjät voivat tehdä sen avulla käytännössä mitä vain sekä ympäristön, sisällön että myös pelityypin suhteen. Pelimoottorimme ei aseta kehittäjien luovuudelle minkäänlaisia rajoja.

Lisäsimme silti CryEngine 3:een myös sellaisia uusia ominaisuuksia, jotka tukevat erityisesti kaupunkiympäristöjä. Yksi tällainen ominaisuus on niin kutsuttu jaksotettu valaistus. Se mahdollistaa valtavan määrän dynaamisia valonlähteitä vaatimatta liikaa laskentatehoa. Tämän kaltainen teknologia sopii täydellisesti New Yorkin kaltaiseen kaupunkiympäristöön.

Nathan Camarillo, Crytek

Miten PC- ja konsoliversiot poikkeavat toisistaan?

Crytek on kehittänyt PC-pelejä yli kymmenen vuotta ja on sinä aikana aina ottanut kaiken irti laitteiston suorituskyvystä puskien näin teknologista kehitystä eteenpäin. Crysis 2:n kohdalla teemme yhä samoin. Tavoitteemme on tarjota paras mahdollinen pelikokemus kaikilla alustoilla, sekä PC:llä että konsoleilla.

Yli kaksi vuotta Crysiksen julkaisun jälkeen lause ”jaksaako se pyörittää Crysista” viipyy silti pelaajien huulilla. Peli asetti riman valtavan korkealle erityisesti grafiikan suhteen. Olemme täysin vakuuttuneita siitä, että Crysis 2:n kohdalla pystymme ylittämään tämän riman. Peli on hämmästyttävän näköinen ja tämän lisäksi sitä on vielä hauska pelata.

Pelaajat ovat se taho, joka motivoi meitä. Pelikokemus on aina keskipisteessä kehittäessämme pelejä ja teknologiaamme. Tahdomme peliemme tekevän pelaamisesta hauskempaa. Koska CryEngine 3 skaalautuu hyvin tarjolla olevan laitteiston mukaan, PC-pelaajien kokemus riippuu täysin käytössä olevan tietokoneen tehosta. Peli tulee olemaan joka tapauksessa hauska kaikille pelaajille.

Kummalle alustalle on hauskempaa kehittää pelejä, PC:lle vai konsoleille?

En tiedä, onko mahdollista nimeä yhtä suosikkia. Me Crytekilla pyrimme tekemään niin monta pelaajaa onnelliseksi kuin vain suinkin on mahdollista. Pidämme myös uusista, vaikeista ja kiinnostavista haasteista. Useammalle alustalle kehittäminen tarjoaa juuri tätä, uusia haasteita. Kun selätämme ne, yhä useampi pelaaja pääsee nauttimaan Crysis 2:sta.

Monet Crysista ja sen Warhead-lisälevyä pelanneista ovat olleet sitä mieltä, että pelin tarina jäi sangen ohueksi. Onko Crysis 2 suoraa jatkoa Crysiksen juonelle vai onko kyse enemmän spin offista?

Tarina on tärkeä tekijä jokaisessa jatko-osassa. On päätettävä, jatketaanko vain edellisen pelin tarinaa, valitaanko uudenlainen perspektiivi vai kehitetäänkö aivan uusi tarina. Valitettavasti emme voi paljastaa paljoakaan Crysis 2:n tarinasta. Joka tapauksessa Crysis 2 pyrkii laajentamaan koko Crysis-universumia. Pyrimme tarjoamaan pelaajille laajemman näkökulman ja ymmärryksen myös ensimmäisen Crysiksen tarinaan. Päätavoite on silti tarjota läjä uusia mysteereitä ratkottavaksi.

Crysis 2:n tarinasta vastaa palkintojakin voittanut tieteiskirjailija Richard Morgan. Toivomme ammattikirjailijan ammattitaidon lisäävän tarinaan paljon kaivattua syvyyttä. Ensimmäisestä persoonasta kuvatut pelit luovat parhaan mahdollisen siellä olemisen tunteen. Richard on auttanut meitä huimasti roisilla kirjoitustyylillään. New York herää henkiin rikkaan taustatarinan, rujojen hahmojen ja kiinnostavien juonenkäänteiden avulla.

Meille oli tärkeää tehdä yhteistyötä sellaisen tahon kanssa, joka suhtautuu työhönsä intohimoisesti ja pelaa myös itse videopelejä. Onhan kyse kuitenkin pohjimmiltaan nimenomaan pelaamisesta. Lopputuloksena on tarina, joka on sekä rujompi että myös tummasävyisempi kuin Crysiksen tai Warheadin vastaava.

Pääseekö tarinaan mukaan myös, vaikka Crysis ei olisi ennestään tuttu?

Crysis 2 sopii täydellisesti sekä ensikertalaisille että niille, joille ensimmäinen Crysis on tuttu, riippumatta siitä, pelaako peliä PC:llä tai konsoleilla. Crysiksen ideana on ollut aina tarjota valtavia eeppisiä tapahtumia ja intensiivistä taistelua. Crysis 2 jatkaa tätä perinnettä huikean visuaalisuutensa, ainutlaatuisen pelattavuutensa ja kiehtovan tarinansa avulla.

Pelaajille tarjotaan Crysis 2:ssa uusi ympäristö, joka on vähintään yhtä kiehtova kuin ensimmäisen Crysiksen viidakkosaari. Samalla he oppivat kuitenkin myös uusia asioita Crysiksen ja Warheadin tapahtumista.

Voitteko paljastaa jotain uusista aseista?

Yksi Crysis 2:n uusista ja kiinnostavista aseista on nimeltään K-Volt. Kyseinen ase toimii hyvin sekä yksinpelissä että moninpelissä. K-Volt imee nanopuvun energiaa, mikä muuttaa pelikenttää melkoisesti sekä tekoälyä että muita pelaajia vastaan taistellessa. Kyse on silti vain yksi esimerkki lukuisista uusista futuristisista aseistamme.

Aiotteko tukea peliä ladattavalla lisäsisällöllä sen julkaisun jälkeen?

Voitte olla varmoja, että emme tue ainoastaan Crysis 2:sta, vaan myös koko pelaajayhteisöä ja fanejamme, kuten teimme jo Crysiksen kohdalla. Emme voi paljastaa mitään vielä, mutta seuratkaa ihmeessä MyCrysis.com-sivustoa. Tulevien viikkojen aikana sivustolla tullaan julkaisemaan monenlaista uutta tietoa.

Kuinka monta asetta pelissä löytyy julkaisuhetkellä?

Julkaisuhetkellä Crysis 2:n moninpeli sisältää 12 eri puolille New Yorkia sijoittuvaa karttaa. Pelissä lötyyy myös 12 ensisijaista asetta, 4 toissijaista asetta, 3 erilaista jalustallista asetyyppiä, 5 räjähdettä, 11 lisäosaa aseisiin ja 20 nanopuvun moduulia.

Minkälainen ranking-järjestelmä moninpelistä löytyy?

Moninpelin aikana pelaajan nanopuku kerää jatkuvasti kokemusta. Kun pelaaja saavuttaa tason 50, voi hän käynnistää nanopukunsa uudelleen, jolloin kehitys alkaa uudestaan tasolta 1. Uusintakierroksella pelaajalle kertyy kuitenkin entistä parempia varusteita ja uusia tuntolevyjä. Nanopuvun voi käynnistää uudelleen viisi kertaa.

Erityisen hienoa järjestelmässä on se, että peli seuraa myös sitä, millä tyylillä sitä pelataan. Kerätty kokemus jakaantuu kolmeen kategoriaan. Tämän ansiosta pelaaja voi valita itselleen juuri sellaisia tarvikkeita, jotka tukevat hänen pelityyliään sen sijaan, että tason noususta palkittaisiin varusteilla, joita pelaaja ei tarvitse tai käytä.

 

Melkoisen itsevarmaan puhetta ja jos puoletkaan luvatusta pitää paikkaansa, on Crysis 2 varmasti räiskintäkokemus, jota kannattaa seurata. Peli julkaistaan Euroopassa 25. päivä maaliskuuta, joten odotus ei ole enää hirmuisen pitkä.

 

Tekijä: Crytek

Julkaisija: EA

Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360 – 25.3.2011

Pelin kotisivu: http://www.ea.com/games/crysis-2

Juho Anttila

 

Lue myös

Battlefield: Bad Company 2: Vietnamin tuottaja haastattelussa

Deus Ex: Human Revolution -ensikosketus osa 1 – ylösnousemus

Killzone 3 ja Guerrilla Gamesin Jan-Bart van Beek – kuuntelemme fanejamme

Mad Catz Wireless Racing Wheel – tärinätön perusratti Xbox-kuljettajille

Xbox 360:n uusi ohjain – mukautuva hopeinen ”Aberdeen”