UUSIMMAT

Dance Central 2 -haastattelu – mikä on musapelien tulevaisuus?

21.11.2011 16:30 | Jukka O. Kauppinen

Kinectin moninaisten tanssi- ja kaloripommipelien joukossa on hirveää roskaa – ja pari helmeä. Yksi niistä on ehdottomasti Guitar Hero- ja Rock Band -bilepelit luoneen Harmonixin Dance Central -tanssipeli, josta ilmestyi äskettäin uusi kakkospainos.

Haastattelimme Harmonixin John Drakea sekä Dance Central 2 -pelistä että koko musapeligenren tulevaisuudesta.

John Drake, Harmonix

Montako vaikeustasoa Dance Central 2:ssa on? Muutitteko esimerkiksi vaikeustasoja edellispeliin nähden?

Pelaajat voivat yhä valita, aivan kuten Dance Centralissa, että pelaavatko he biisit helpolla, keski- vai vaikealla tasolla. Jokaisella vaikeustasolla on omat tanssirutiininsa, joiden myötä pelaajat voivat kehittyä tanssaillessaan kutakin biisiä eri tasoilla.

Helppo-taso on nyt hieman helpompi, mutta kovin taso on nyt jotain aivan muuta. Se on jo todella autenttinen tanssihaaste! Ja jos sekään ei riitä, niin pelaajat voivat pistää ruudun reunalla liikkuvat tanssiliikkeitä esittävät Flashcards-korit pois päältä.

Kahden pelaajan yhtaikaisessa moninpelissä molemmat pelaajat voivat valita oman vaikeustasonsa. Erilaiset vaikeustasot ja no fail -varmistus mahdollistavat, että kaikenlaiset pelaajat pystyvät nauttimaan Dance Central 2:sta.

Entäpä harjoittelu? Voiko esimerkiksi yhtä ainoaa liikettä treenata?

Kyllä vain! Break It Down -pelitila on tehty uusiksi niin, että pelaajat saavat enemmän irti harjoitussessioistaan. Pelaajat voivat harjoitella sekä kokonaisia biisejä että yksittäisiä tanssiliikkeitä, tai koota eri tanssiliikkeistä omia harjoittelusessioitaan.

Entäpä edellisen pelin biisien tai skinien importtaus? Ja sosiaaliset toiminnot?

Dance Centralin biisien importtaus on mahdollista, samalla siirtyvät monet vanhat kuteetkin. Pelaamalla on mahdollista avata myös sellaisia siirrettyjä asioita, joista pelaajat eivät aluksi tienneetkään.

Sosiaalinen puoli taasen… Peli sisältää muun muassa Facebook-tuen, jonka myötä voit jakaa high scoresi toisille ihmisille ja seurata pelin pistetilastoja.  Kinectin avulla pelaajat voivat myös jakaa pelivalokuviaan Facebookiin ja Twitteriin yhdellä komennolla.

Miten musiikkipelimarkkinoiden käy seuraavan viiden vuoden aikana?

Koko musiikkipeliala on kehittynyt valtavan nopeasti siitä, kun juttu syntyi vuosina 2005-2006. Juuri nyt on tosi vaikea sanoa missä menemme viiden vuoden päästä. Harmonixilla yritämme kovasti innovoida ja keksiä elämyksiä, joiden avulla ihmiset voivat nauttia musiikista, oli se sitten rokkimeininkiä, diskotanssia tai soittamista.

Meistä musiikin kanssa pelehtiminen on ajaton ja universaali elämys. Musiikkipelejä tulee olemaan tulevaisuudessakin, mutta millaisia, se jää nähtäväksi.

Mihin suuntaan Harmonix suuntaa peliensä kanssa?

Pelimme pohjautuvat innovaatioon, minkä näkee myös Dance Central 2:sta. Tarjoilemme nyt pelaajille järkeviä lisiä, kuten kahden pelaajan yhtaikaisen moninpelin, uuden soundtrackin ja äänikomennot. Olemme myös kuunnelleet pelaajia kehittääksemme vanhoja pelitiloja paremmiksi.

Kinectin suhteen olemme todella tyytyväisiä. Keksimme yhä edelleen uusia tapoja, joilla voimme käyttää laitetta paremmin. Sen huima vartalon- ja liikkeentunnistus antoi meille mahdollisuuden tehdä lopultakin se tanssipeli, jonka olemme aina halunneet tehdä. Olen varma, että tulemme tukemaan Kinectiä vielä pitkään.

Liiketunnistus sopii hienosti tanssipeleihin, mutta sillä ei ole mielestäni juurikaan käyttöä bändipeleissä. En usko, että toisimme koskaan Kinect-tukea Rock Band -sarjaan.

Rock Bandiä kuitenkin laajennetaan koko ajan hyvillä biisipaketeilla. Olemme julkaisseet siihen muun muassa Stevie Wonderin, Coldplayn ja Foo Fightersin biisipaketteja. Tuemme myös Rock Band Prota, jonka myötä ihmiset voivat oppia soittamaan oikeasti kitaraa, bassoa, rumpuja ja koskettimia.

Emme ole vielä julkaisseet seuraavan Rock Bandin juttuja, mutta pysykää kuulolla!

Miksi Dance Central 2 julkaistiin itsenäisenä pelinä, eikä vain DLC:nä?

DC2:ssa on paljon muutakin kuin vain uusia biisejä. Niin paljon, että ne ansaitsivat oman pelin. 44 uuden biisin ja tanssiliikkeiden ohella pelissä on uusi Crew Challenge -kampanjatila, parannettuja pelitiloja, kuntoiluun sopiva biisilista, kalorilaskuri, äänikomennot, uusia hahmoja, uusia tanssipaikkoja ja vaikka mitä. Eli tämä ei ole vain Dance Central 1,5 vaan ihan kunnon askel eteenpäin tanssi- ja Kinect-pelien rintamalla.

Mikä on sinun henkilökohtainen mielijuttusi Dance Central 2:ssa?

Ehdottomasti kahden pelaajan drop-in/drop-out -moninpeli. Olen tanssinut faniemme kanssa eri tapahtumissa, eikä mikään ole niin siistiä kuin tunnelman kuumentuminen tanssiessamme isolla porukalla ihmisten katsoessa.

 

Dance Central 2

Tekijä: Harmonix

Julkaisija: Harmonix

Saatavilla: Xbox 360

Pelaajia: 1, 2 (samalla konsolilla)

Pelin kotisivu: http://www.dancecentral.com/

XCN & Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta

Kinect-julkaisupelit testissä: Dance Central, Kinect Adventures, Kinect Joyride, Kinect Sports ja Kinectimals

Rock Band 2 (PS2, PS3, Wii, 360)

The Beatles: Rock Band (PS3, Wii, Xbox 360)

Lue myös

Batman Arkham City -haastattelussa Rocksteady Studios

Battlefield 3 -haastattelussa DICEn ykkösjehu

Logitech G13 -pelinäppäimistö – onko mininäppiksestä hyötyä?

Need for Speed The Run – 18. kerta toden sanoo?

Sound Blaster Recon3D – pelaajan piristävä ääniratkaisu

Uncharted 3 – pelin näyttelijät kertovat haastattelussa miten homma hoituu

Xbox 360 Wireless Speed Wheel – näppärä rattiohjain padipelaajille

 

Muropaketin uusimmat