Uusimmat

Dead Rising – kuin ostoksilla alennusmyynnin aikaan

28.12.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Max Payneltä näyttävä sensaatiolehden toimittaja Frank West jahtaa juttua, joka toisi hänelle arvostetun Pulitzer-palkinnon. Matka vie erääseen tuppukylään ja sen Willamette-nimiseen ostoskeskukseen. Siellä onkin ahneiden, aggressiivisten ja epäystävällisten shoppaajien sijasta ahneita, aggressiivisia ja epäystävällisiä zombeja – syystä tai toisesta ostari on täynnä verenhimoisiksi zombeiksi muuttuneita kuluttajia. Tästähän saadaan vuosisadan skuuppi! Jos Frank vain selviää hengissä kertomaan tapahtumista.

Vain Xbox 360:lle ilmestyvä Dead Rising esiteltiin ensi kertaa kevään E3-messuilla, jolloin pelistä painui mieleen trailerin viimeinen kohtaus. Siinä Frank seisoo auton katolla satojen zombien ympäröimänä. Ruudulla olevien hahmojen ja interaktiivisten kohteiden määrä on se, mihin pelin tuottaja ja Onimushan sekä Resident Evil 2:n tekijänä tunnettu Keiji Inafune ensisijaisesti hyödyntää Xbox 360:n tehoja. Tähän asti se onkin ollut ainoa elementti, joka osoittaa Dead Risingin olevan seuraavan sukupolven konsolipeli.

Edistystä kuolleiden kehityksessä

Viimesyksyisillä Tokyo Game Show -messuilla pelattavissa olleessa demossa Frank aloittaa seikkailunsa ostoskeskuksen aulasta. Aulan perällä on myyntikojuja, joiden päällä kyykistelee kaksi Frankin tavoin tapahtumien keskelle eksynyttä siviiliä. Tie avautuu pesäpallomailan avulla kojuille, mutta zombeja on niin paljon, että ne saavat Frankin silti otteeseensa. Sankari rimpuilee itsensä irti ja juoksee kohti myyntikojua, jota kohti hypätessään Frank nappaa automaattisesti kiinni reunasta ja hilaa itsensä katolle. Zombit eivät ainakaan tässä vaiheessa peliä osaa kiivetä pelaajan perään.

– Siviilejä ei aina ole pakko pelastaa. Heidät voit piestä tai jättää oman onnensa nojaan, mutta Frank voi myös pyytää heitä auttamaan tehtävien suorittamisessa, kertoo Keiji Inafune allekirjoittaneen tapattaessa Frankin ties kuinka monetta kertaa zombilauman keskelle.

Tietyiltä siviileiltä saadaan tehtäviä, kuten perheenjäsenten pelastaminen. Pelin alkutaival etenee lineaarisesti, mutta puolenvälin jälkeen pelaamisesta tulee avoimempaa, koska pelaajan annetaan valita useista tehtävistä. Zombeja on joka alueella vähintään kymmeniä, ja ne saavat usein Frankista otteen, vaikka kuinka huitoisi. Tämä kävi hieman hermoille, koska se hidasti liikkumista liikaa. Inafune huomaa turhautumiseni.

– Vähennämme zombien määrää lopullisessa pelissä, jotteivät pelaajat joudu tappelemaan liikaa. Halusimme kuitenkin esitellä tässä demossa, kuinka paljon hahmoja pystymme ruudulle tuomaan.

Keiji Inafunen mukaan demossa voi ruudulla olla samanaikaisesti 250 hahmoa, mutta lopullisessa pelissä hän uskoo ohjelmoijiensa pystyvän tuomaan ruudulle 1 000 hahmoa yhtä aikaa.

Mitä vain käteen tarttuu

Frankin tien jatkuu aulasta ostoskeskuksen supermarkettiin. Siirtyminen aiheuttaa lyhyen latausajan, joka ei tee Dead Risingistä saumatonta kokemusta. Inafunen mukaan lopullisessakin pelissä on lyhyet latausajat.

Marketissa on käynnissä bileet. Lattioilla lojuu tölkkejä, paketteja ja kaikenlaista muuta ruokatavaraa, ja zombit rellestävät. Frank ottaa pakkasesta jäätyneen patongin, ja mättää paria zombia turpiin, kunnes tajuaa kömpiä hyllyjen päälle. Sankari loikkii hyllyltä toiselle aina marketin perällä olevaan neuvontapisteeseen saakka. Sieltä löytyy kaksi avun tarpeessa olevaa siviiliä, jotka on saatettava turvaan ostarin aulaan. Helpommin sanottu kuin tehty.

Demossa ei valitettavasti voinut käyttää Frankin kameraa, joka Inafunen mukaan on kuitenkin tärkeä osa peliä. Ottamillaan kuvilla voi tienata rahaa, jolla voi ostaa kaikenlaisia esineitä, joista on hyötyä verkossa pelatessa. Inafune ei suostu kertomaan kummastakaan enempää.

– Pelin sijoittaminen ostoskeskukseen oli loogista. Siellä on paljon erilaisia kauppoja, jotka sisältävät valtavasti erilaisia esineitä sekä välineitä, joita pelaajat voivat käyttää. Rautakaupasta voi esimerkiksi hakea raskaan sarjan ruohonleikkurin, jolla voi ajella zombien päälle niin, että veri lentää, Inafune innostuu. Autokaupasta voi ottaa käyttöönsä auton ja huristella ostarin sisällä zombeja jyräten. Moottoripyöriäkin löytyy.

Ole hyvin peloissasi

Inafune kertoo, etteivät zombit kuitenkaan ole niitä, joita pitää pelätä eniten.

– Tavalliset ihmiset muuttuvat hulluiksi sekopäiksi, koska he eivät kestä zombien aiheuttamaa paniikkia ja henkistä tuskaa. Joudut taistelemaan näitäkin ihmisiä vastaan. Haluan kuvata pelissä ihmisten käyttäytymistä kriisitilanteessa. Inafunen mukaan Dead Rising ei myöskään ole niin yksinkertainen, kuin demo antaa ymmärtää.

– Juoni muodostaa noin 50 prosenttia pelistä. Alussa on paljon välianimaatioita. Myös se, kuinka käyttäydyt siviilejä kohtaan, vaikuttaa tapahtumiin. Jos esimerkiksi tapat henkilön ja kohtaat myöhemmin tämän perheenjäseniä, he ovat voineet kuulla teostasi ja saattavat kostaakseen yrittää tappaa sinut. Siviilien kanssa puhuminen, heidän auttaminen ja valokuvien napsiminen ovat pelin lopun kannalta tärkeitä tekoja. Kukapa uskoisi Frankin tarinaa ilman todistajia tai todistusaineistoa! Capcomin mukaan Dead Rising julkaistaan vuoden 2006 alussa.

Thomas Puha