UUSIMMAT

Deus Ex: Icarus Effect laajentaa Human Revolutionin tarinaa

12.09.2011 14:45 | Jukka O. Kauppinen

Deus Ex: Human Revolution -pelin ilmestyminen ei liene jäänyt huomaamatta moneltakaan pelimaailmaa edes semiaktiivisesta seuraavalta. Upean science fiction -toimintaseikkailun vahvin puoli on sen käsikirjoitus, joka kietoo kiehtovan pelin ympärille myös vakavia asioita käsitteleviä teemoja ja mukaansatempaavan tarinan..

Human Revolution -pelistä löytyvä tarina on kuitenkin vain yksi osa suurempaa kokonaisuutta, joka tulee toivottavasti lähivuosina laajenemaan uusissakin peleissä. Ja kirjoissa ja muissa medioissa. Kuten Deus Ex: Icarus Effect -kirja onnistuneesti osoittaa.

Lainataan kuitenkin ensin foorumin puolella käytyä keskustelua pelin tarinan merkityksestä.

Hyperion:

Vähän spoilaten voisin kommentoida tuohon massasta erottuvaan hyvyyteen, eli keskustelujen (+keskustelujärjestelmän!) lisäksi massasta erottuvaa hyvyyttä on juoni (haarautuvuudeltaan ei ihan DX1-tasoa, yleistarinaltaan kyllä) ja maailma (selvästi DX1:tä parempi, yksi parhaista scifimaailmoista peleissä koskaan, kenties kaikissa medioissa).

Lisäksi ”ihmeellistä” on detailien taso – ei grafiikassa, vaan siinä pelissä itsessään. Paljon viitteitä menneeseen ja tulevaan pelissä ja paljon sen päätarinan lisäksi kerrottavaa tarinaa maileissa ja katukeskusteluissa ja jopa NPC:den puheluissa sun muissa.

JOK:

Allekirjoitan. Sain lopulta aloitettua jonkin aikaa pöydällä kirjakasassa odottaneen Deus Ex Icarus Effect -kirjan lukemisen ja sittenhän se lipsahti läpi kolmessa päivässä. Hidasta, mutta kävin siinä välissä työmatkalla Tanskassa ;-)

Kirjan tapahtumat alkavat jonkin aikaa ennen Human Revolutionia ja kulkevat kutkattavan läheltä pelin alkukohtauksia, kuitenkin kiertäen ne turvaetäisyyden kautta. Siitä eteenpäin tapahtumat kiteytyvät noin viikon ajalle, jona aikana Adam Jensen on leikkauspöydällä.

Nyt peliä pelatessani ja kirjaa lukiessani on äärettömän kiintoisaa havaita miten nämä kaksi eri tarinaa täydentävät toisiaan. Miten Icarus Effect valottaa kulissien takaisia kuvioita eri hahmojen näkökulmasta. Ja kuinka sitten Human Revolution raapii näiden tapahtumien ja taustojen pintaa.

Valtaisan hienosti rakennettu scifimaailma, joka ei tyydy pelkkään pintahöttöön vaan käsittelee asioita pintaakin syvemmältä. Jeps, kuten olen tutuille monet kerrat jo ehtinyt toteamaan, minun näköiseni peli, jota ainakin minä pelaan ennemmin tarinan kuin minkään muun yksittäisen osa-alueen takia.

Low Life:

Juurikin näin, Mass Effectien ohella niitä harvoja pelejä viime vuosilta joissa nimenomaan tarina/pelimaailma on se koukuttava tekijä eikä niinkään pelattavuus yms. pelillinen anti. Se että peli onnistuu tarinan/maailman voimalla koukuttamaan ~30 tunniksi muutaman päivän aikana on ainakin minulle todiste siitä että pelit ovat aivan yhtä päteviä tarinankerrontavälineitä kuin perinteisemmät mediat.

Toki ihan samalla tavalla kuin vaikka kirjassa kirjoitusasu tai elokuvassa visuaalinen anti, niin tuo alla oleva peli merkitsee sen verran että jos ei ole mukava pelata niin ei sitä jaksa pelkän tarinan takia vaivautua.

Icarus Effect

Ja sitten itse kirjan kimppuun. Pelikirjat ovat välillä melkoista ö-kioskikirjallisuutta, mutta tästä huolimatta olen tykännyt esimerkiksi Halo-kirjoista. Totesin jo monen monta vuotta sitten, että niiden kautta haloversumista avautui paljon uusia näkökulmia ja ideoita erilaisiin uusiin peleihinkin. Icarus Effect ei kaartele asioihin ihan yhtä galaktisella tasolla, mutta kertoo kuitenkin jännittäviä uusia asioita pelin maailmasta.

Menemättä sen tarkemmin Icarus Effectin tarinaan, teos alkaa hyvissä ajoin ennen Human Revolutionin tapahtumia. Jopa siinä määrin kierrellen, että olin jonkin aikaa ihmeissäni että miten tämä edes liittyy peliin tai mihin vuoteen tapahtumat edes sijoittuvat. Sitten kuvio kuitenkin aukenee. Teoksen kaksi päähenkilöä näkevät maailman täysin vastakkaisista suunnista, toisen ollessa kulissien takana operoivan black ops -tyyppisen äärimmäisen salaa operoivan iskuryhmän jäsen. Toinen on Yhdysvaltain salaisen palvelun agentti, joka sotkeutuu vähän liian syvälle salaisuuksien verhon takaa löytyneisiin faktanriekaleisiin.

Käytännössä kirjan tapahtumat alkavat jonkin vuoden ennen Human Revolutionia.  Lähin kirjaa ja peliä risteyttävä kohtaus on isku Sarif-yhtiön päämajaan, johon black ops -ryhmämme jäsen ei kuitenkaan osallistu itse. Kirjan loppu sijoittuu tästä muutaman päivän kuluttua tapahtuvaan operaatioon ja sen jälkiseurauksiin. Tänä aika Adam Jensen on tietysti vahvasti taju kankaalla leikkauspöydällä, mutta Human Revolutionin tarinan käynnistyessä puolen vuoden kuluttua kiertyvät kaikki tapahtumat väkevästi kirjaan tarinaan ja joihinkin henkilöihin.

Pelin ja kirjan tapahtumat sopivat yhteen poikkeuksellisen vaivattomasti myös siksi, että tieteiskirjailija James Swallow on paitsi Icarus Effectin kirjoittaja, myös toinen Human Revolution -pelin käsikirjoittaja. Aivan. Ubisoft palkkasi pelitiimin leipiin hyvän  kirjailijan, joka tykitti kollegoineen ensin laajan peliuniversumin kaikkine kommervinkkeineen, sitten sijoitti sinne kirjan, pelin ja kaiketi myös Deus Ex -sarjakuvatkin. Lopputulos on saumaton, toisiaan tukeva peli- ja lukuelämys.

En toki väitä, että Icarus Effect olisi tieteiskirjallisuuden mestariteos, mutta kyllä se nousee selvästi keskiverron pelikirjan yläpuolelle. Jopa siinä määrin, että sen lukee ainakin kerran itsenäisenäkin teoksena. Silti, vasta Deus Ex -pelifani saa siitä irti kaikki tiedonmurut ja detaljit.

Yksi asia kuitenkin jäi kuitenkin vähän rassaamaan. Pelin parissa ehdin kuvitella aluksi, että Adam Jensen olisi jokin kyberaugmentaatioteknologian huippuluomus. Ja höpöhöpö. Human Revolutionin alussa esitelty Jensen tuntuu kirjan hahmoihin verrattuna höyhensarjalaiselta, joka ei pärjäisi edes salaisen palvelun kevyesti muokatulle naisagentille.  Vasta pelin myöhemmän etenemisen myötä Jensenin augmentaatiot alkavat tuntua edes tasaväkiseltä vastapuolen iskuryhmän supermuokattujen erikoissotureiden rinnalla. Ehkäpä tässä on yksi syy siihen, miksi pelin pomotaistelut tuntuvat monista niin hirveän vaikeilta. Pare ollakin, jos he kerran ovat niin kovia, kuin kirjassa kuvataan!

 

Deus Ex: Icarus Effect

Kirjoittaja: James Swallow

Julkaisija: Del Rey

# ISBN-10: 0345523598

# ISBN-13: 978-0345523594

Jukka O. Kauppinen

 

Julkaisijan kuvaus teoksesta:

In the near future, with physical augmentation gaining ground and nano-cybernetics only years away, the dawn of limitless human evolution is just beyond the horizon, and a secret corporate cabal of ruthless men intends to make sure that humankind stays under its control. But two people on opposite sides of the world are starting to ask questions that could get them killed.

Secret Service agent Anna Kelso has been suspended for investigating the shooting that claimed her partner’s life. Anna suspects that the head of a bio-augmentation firm was the real target, and against orders she’s turned up a few leads concerning a covert paramilitary force and a cadre of underground hackers. But the cover-up runs deep, and now there’s a target on her back. Meanwhile, Ben Saxon, former SAS officer turned mercenary, joins a shadowy special ops outfit. They say they’re a force for good, but Saxon quickly learns that the truth is not so clear-cut. So begins a dangerous quest to uncover a deadly secret that will take him from Moscow to London, D.C. to Geneva, and to the dark truth—if he lives that long.

The year is 2027; in a world consumed by chaos and conspiracy, two people are set on a collision course with the most powerful and dangerous organization in history—and the fate of humanity hangs in the balance.

 

James Swallow

Brittiläinen tieteiskirjailija James Swallow on toiminut sekä televisiokäsikirjoittajana, radiokuunnelmien käsikirjoittajana, pelikäsikirjoittajana että myös perinteisempänä kirjailijana.

Swallowin videopelidiskografiasta löytyvät muun muassa pelit:

  • Star Trek Invasion  (2001)
  • Battlestar Galactica video game (2003)
  • Maelstrom (2007)
  • Killzone 2 (2009)
  • Necrovision (2009)
  • Enslaved: Odyssey to the West – Pigsy’s Perfect 10 downloadable content (2010)
  • Deus Ex: Human Revolution (2011)
  • Deus Ex: Human Revolution – The Missing Link downloadable content (2011)
  • Fable: The Journey (TBC)

Pelikässärien, kuunnelmien ja omien kirjojensa lisäksi Swallow on kirjoittanut myös teoksia seuraaviin tuttuihin viihdesarjoihin: The Sundowners, Warhammer 40,000, Star Trek, Doctor Who, Stargate, 200AD ja Dark Future.

 

Pelimaailmaa ja Adam Jensenin tarinaa laajentavasta sarjakuvasta voi lukea lisää täältä:

http://deusex.wikia.com/wiki/Deus_Ex:_Human_Revolution_%28comics%29

 

Lisää aiheesta

Deus Ex: Human Revolution (PC, PS3, Xbox 360)

Human Revolutionin paras oivallus lienee se, että se sijoittuu aikaan ennen ensimmäistä Deus Ex –peliä ja itseasiassa kertoo tarinan ensimmäisten kyberneettisten parannusosien, augien, päivistä. Ratkaisu paitsi vapauttaa tiimin vastuusta JC Dentonin tarinan jatkamisestä väkinäisen oudoilla ja taatusti hölmöillä tavoilla, myös tekee kokonaisuudesta mukavan retrohenkisen.

Deus Ex Human Revolutionin tarina nimittäin tuntuu todella paljon klassiselta kyberpunkilta. Suuryhtiöiden välistä sotaa, pohdintaa median roolista ihmisten ajatusten muokkaajina sekä tietenkin keskustelua siitä, mitä inhimillisyys oikeastaan onkaan. Onko ihminen vähemmän ihminen, jos suuri osa hänen kehostaan korvataan tietokoneilla?

Lue myös

Brothers in Arms: Furious 4 – Hitler mainittu!

Diablo 3 – pahuksen hauskaa luolarymistelyä

Men of War: Vietnam -ensikosketus – neukkuna Vietnamissa

Nightfall (Lautapeli)

Resistance 3 ja Insomniac Games – ”Pyrimme luomaan epätoivoisen selviytymistaistelun”

Silverlit Heli Blaster – kauko-ohjattavaa kopterihupia

 

Keskustelu

Viimeisin huomio pelin Adamin ja sarjakuvan hahmojen kyvyistä kuvastaa yleistä trendiä, mihin on voinut törmätä vaikkapa Star Wars universumissa. En ole ollut halukas tekemään summittaisia johtopäätöksiä miksi kirjoissa mieluusti päädytään paljon räväkämpään kuvaukseen kuin se ensisijaisessa mediassa (elokuvissa / pelissä) on monta astetta matalampi. Sitä oudommalta se tuntuu kun tiedetään että näitä eri materiaaleja ei kehitä täysin erillään.

Joten ymmärrän täysin sen että pelin jeesushahmoksi kuvattu hahmo vertautuu muussa oheisaineistossa pelkäksi partiopojaksi.

Pelit, kirjat, sarjakuvat, elokuvat, musiikki…
Näistä elokuvat ovat allekirjoittaneella se kaikkein vähiten seuraamani media. Lähinnä tulee elokuvailloissa ja hyvässä seurassa katsottua joskus hyviä taikka sitten tietoisen huonoja teoksia. Musiikkia tulee kulutettua eniten töissä tai livekeikoilla, tai sitten erityisen vahvoina annoksina dj:nä pyöriessäni.

Mutta pelit, kirjat ja sarjakuvat ovat sitten aika tasaväkisiä. Fiiliksen mukaan. Tai pikemminkin sen, että milloin on jotain niin hyvää tarjolla, että oikein sormissa kutisee.

Kuvittelisin Haerski olevan oikeassa rooli/juonipelaajien suuremmasta suuntautumisesta kirjallisen maailman suuntaan. Tuntuu oikealta. Voisi tehdä kyselyn saitille asiasta :)

-jok

@1
Villinä veikkauksena voisin heittää, että ainakin rooli-/juonipelaajat ovat varmasti ahkeria lukijoita. Tiedä sitten kaiken maailman CoD-jonneista, mutta itse ainakin lasken videopelit jo taidemuodoksi, josta nautin siinä missä elokuvista, kirjoista ja musiikistakin. Vielä kun tämän saisi taottua kaiken maailma kukkahattutätien ja muuten vaan pelaajille nokkaansa nyrpistelevien elitistien päähän.

Muropaketin uusimmat