Uusimmat

Dragonshard – pintaa syvemmältä

26.11.2004 00:00 Muropaketin toimitus

Dragonshard on pitkästä aikaa hieman erilainen näkökulma vuosikymmeniä porskuttaneeseen Dungeons & Dragons -roolipelimaailmaan. Sen iänikuisen ”sankariryhmä lähtee pitkälle matkalle pelastamaan valtakuntaa ja maailmaa pahuuden vallasta” -matkustamisen sijaan Dragonshard tarttuu fantasiaan reaaliaikaisen naksustrategian merkeissä. Lisäksi peli innovoi ja hakee toimintaan.

Pelin takana on järeä tiimi, jota vetää reaaliaikastrategioiden henkilöitymä – Ed Del Castillo. Castillohan loi koko rts-genren nykymuodossaan, sillä hän loi aikanaan niin Command & Conquerin kuin Red Alertin. Muita Castillon pelejä ovat muun muassa Battle Realms, Gettysburg, Bloodstone, Lands of Lore, Spider-Man ja Strike Squad. Yksinhän Castillo ei peliä missään nimessä tee, vaan apunaan hänellä on itse perustamansa Liquid Entertainment -studio.

Dragonshard tuokin pelilajiin hieman uudenlaisia ominaisuuksia. Esimerkiksi tukikohtien rakentaminen ja resurssien kerääminen on pudotettu tyystin pois. Pelissä ei ole lainkaan perinteisiä puolustuskyvyttömiä, heikkoja työläisyksiköitä joita on vahdittava ja suojeltava.

Tutustuimme ensi vuoden puolella ilmestyvän peliin tarkemmin haastattelemalla Liquid Entertainmentin Ed Del Castilloa ja Mike Grayfordia.

– Olemme tehneet rakentamisesta ja resurssien hallinnasta paljon yksinkertaisempaa ja selkeämpää, kehuu Mike Grayford.

Pelissä on dynaaminen, reaaliaikainen strategiapelijärjestelmä joka painottuu ennen kaikkea pelaamiseen, ei näpertämiseen.

– Reaktiot ovat olleet aika suotuisat, kun ihmiset tajuavat miten pelimekaniikkamme poistaa suuren osan perinteisten rts-pelien tylsästä toistosta. Rikomme oikeastaan pelilajin perinteitä. Se, että pelaajalla ei ole lainkaan työläisiä keräämässä erilaisia resursseja merkitsee ettei pelissä ole myöskään mitään tekemättömiä työläisiä, hahmoja jotka vain kuljettavat resursseja paikasta toiseen tai ylipäätään heikkoja, puolustuskyvyttömiä yksiköitä. Pelaajan ei tarvitse huolehtia työläisten suojelemisesta tai rakennusten rakentamisesta. Kaupunkien suhteen olemme puolestaan poistaneet pelaajalta teknologiapuun ongelmat. Pelaajan ei tarvitse miettiä, että mitä rakennuksia on rakennettava, jotta voisi rakentaa erilaisia aseita. Niiden sijalla on erilaisten rakennusten sijoittaminen ja suunnittelu, jotta ne tukisivat toisiaan mahdollisimman hyvin.

– Olemme mielestäni poistaneet pelistä yksitoikkoisen talousjärjestelmän ja tuoneet sen tilalle enemmän strategiaa.

Dragonshard panostaa D&D-näkökulmaan

– Olen erityisen ylpeä siitä, että peli ja sen taide on tehty D&D-pelien näkökulmasta, Greyford selittää. Suunnitellessamme peliä mietimme, että miten johtaisin tapahtumia, jos olisin tämän seikkailun Dungeon Master ja vetäisin sitä ihmispelaajille? Niinpä esimerkiksi kaikki aarteet ja löydökset, joita poppooni löytää maan alla auttaa hahmoja maan päällä käytävässä sodassa. Sama juttu grafiikan suhteen: kun pelaat perinteistä roolipeliä, niin pelinjohtaja kertoo sinulle mitä näet. Mielikuvituksesi täyttää aukot ja luo parhaimmillaan mitä hurjimpia ympäristöjä pääsi sisällä. Teimme saman jutun pelin graafikkojen kanssa – sanoimme heille, että tässä on pelimaailma, näyttäkää meille miten te näette sen. Ja he tekivät pelimaailman visioidensa näköiseksi.

Hyvä näin – peliä tekeekin melkoinen Dungeons & Dragons –fanijoukko, jolle on tärkeää luoda kokonaisuudesta mahdollisimman aidon ja oikean D&D-hengen mukainen. Pääsuunnittelijasta lähtien.

– Pääsuunnittelijamme on pelannut näitä pelejä pikkupojasta lähtien, joten Dragonshardin tekeminen on ollut hänelle yhtä juhlaa. Kovin rangaistus, mitä hänen vanhempansa ikinä hänelle keksivät, oli D&D-pelilaatikon takavarikointi. Hänen täytyi käyttäytyä todella kunnollisesti, etteivät vanhemmat takavarikoisi hänen D&D-kirjojaan uudestaan.

– Hän pelaa D&D:tä normaalistikin ja hän keksi, että ennen kuin aloimme suunnittelemaan peliä sen syvemmin koko suunnittelutiimi pelasi ahkerasti perinteistä D&D:tä varustautuneena kynillä, paperilla ja mielikuvituksella. Näin pääsimme takaisin sisään D&D-maailman henkeen ja virittäydyimme hyvin Dragonshardin tekemiseen. Eli firmassa on paljon D&D-pelaajia. Eikä vain perinteisen D&D:n vaan myös videopelien muodossa pelaavia. Monet ovat esimerkiksi Neverwinter Nights -faneja.

Dragonshard-haastattelu jatkuu artikkelin toisessa osassa.

Jukka O. Kauppinen

Tekijä: Liquid Entertainment
Julkaisija: Atari
Tulossa: pc
Pelaajia: 1-8
Pelin kotisivu: www.atari.com/dragonshard