UUSIMMAT

Driver: San Fransisco on outo mutta hauskalta kuulostava ajopeli

30.04.2011 14:00 | Jukka O. Kauppinen

Driver-pelit olivat muinoin kova sana etenkin autorälläyksestä ja toiminnantäyteisistä takaa-ajoista nauttineiden PC-pelaajien keskuudessa. Sarja kuitenkin romahti nopeasti kuraksi, sillä jo kolmas osa, Driv3r, oli käytännössä silkkaa kuraa. Nelospeli paransi, mutta ei tarpeeksi.

Silti, Driver-nimessä on yhä jotain taikaa. Pitkä paussi on toivottavasti tehnyt hyvää, sillä San Fransiscoon sijoittuva uusi Driver kuulostaa hyvin, hyvin houkuttelevalta.

Tanner ja Jericho, tuo toiminnallinen kaksikko. He ovat taas täällä. Ja jos jotain, niin ainakin rytättävää peltiä pitäisi riittää. Toimintaa, kaahausta ja  120 aitoa, virallisesti lisensoitua autoa, joilla kaksikko paahtaa suurkaupungin kuuluisia katoja pitkin. Löytyy muskelijättejä, löytyy viriteltyjä italialaisia oreja. Autot saadaan myös ryttääntymään, eikä vahinkomalli tunnu olevan ihan yksinkertaisin mahdollinen. Dynaamiseksi kutsuttu vauriomallinnus oli kokeiltaessa näyttävää katsottavaa.

Suurkaupunki itsessään on hieman taiteen ja viihteen hengessä tuunattu näkemys todellisesta kaupungista. Pohjakaava on tuttu ja kuuluisat nähtävyydet löytyvät. Mutta pelinäkemys on samalla aitoa kaupunkia jännittävämpi. Tylsiä ja tavallisimpia paikkoja on kaunisteltu, muunneltu jännittävämmiksi ja erikoisemmiksi. Kaikki on sallittu taiteen nimissä. Tosin viihteen hengessä ei ihan niinkään. Carmageddoniksi ei tästäkään Driverista ole, sillä ihmiset ovat kovin ketteriä ja väistävät kaikkia yliajoyrityksiä. Eiköhän joku tämänkin modaa…

Yliluonnollisia kehonkaappauksia

Driverin tehtävä-järjestelmä on aika… Hurja. Suurkaupungissa on tietysti hurjan paljon tekemistä, mutta pelaaja tarttuu tehtäviin poikkeuksellisella tavalla. Meno on kuin jostain henkimaailmojen uumenista. Pelaaja näet pystyy katsomaan kaupunkia lintuin silmin, yläilmoista ja zoomata haluamaansa autoon. Nappia painamalla pelaaja siirtyy auton kuljettajan ruumiiseen ja aloittaa jonkin uuden tehtävän suorittamisen. Ja ajatelkaapa tilannetta kyydissäolijoiden kannalta. Yhtäkkiä Seppoon laskeutuu kaahaajariivaaja, joka polkaisee tallan pohjaan ja terrorisoi katuja.

”Seppo! Tämä ei ole lainkaan sinun tapaistasi”, kirkuu takana Aune-täti.

”EN MINÄ OLE SEPPO!”, hän nauraa ja suorittaa megaloikan rekan yli.

Kuljettajien ruumiita vallataan verkkopelissäkin, mutta tehtäviä ei aloiteta näin.

Linnunsilmäkarttakyky on pelin alussa pienimmillään, mutta toiminnan edetessä näkökenttä kasvaa. Lopulta pelaajat voivat silmäillä koko kaupunkia kuin satelliitista konsanaan ja valita näin todella vapaasti mistä autonsa ”valtaavat”.

Sujuuhan se kulkuneuvojen kaappaaminen näinkin. Aina ei tarvita GTA-suostuttelua. Tähän kykyyn on itse asiassa selityskin, aika kökkö sellainen mutta kuitenkin.

Shiftailua toi väriä moninpeliin

Ruumiisiin loikintaa kokeiltiin moninpelissä, jossa joukko pelaajia jahtasi pakoon kaahaavan pelaajan autoa. Alkuun takaa-ajajat jahtasivat kettua kuin jahtikoirat konsanaan, yrittäen pysyä tämän takavalojen loisteessa. Ajaminen oli sitä tavanomaista törmäilyä, toisten pelaajien tönimistä ja kaahaamista. Mutta kun tajusimme käyttää shiftausta, muuttui peli hurjasti. Jos olit jäämässä jälkeen pystyit siirtymään shiftaustilaan ja siirtymään johonkin nopeampaan autoon. Tai jos törmäilit liikaa ja putosit täysin kisasta, pystyit taas shiftaamaan edelläolevaan autoon.

Ja oikein kiero pelaaja pystyy shiftaamaan jopa oikein kauas eteenpäin, nappaamaan kieroiluunsa sopivimman kulkuneuvon ja väijyttämään takaa-ajettavan.

Shiftaus toi tavanomaiseen takaa-ajeluun yllättävän uuden ulottuvuuden, jonka tajuamisen jälkeen kisaamisesta tuli huimasti aiempaa hauskempaa. Elämys vertautui erinomaisen hyvin vaikkapa Burnout Paradisen parhaimpiin moninpelihetkiin.

Pelitestaus jäi valitettavasti paljon lyhyemmäksi kuin olisimme halunneet, mutta ainakin tämä väläys uuden Driverin olemuksesta täytti odotukset. Siihen päälle vielä tasainen 60 framen päivitysnopeus, joka ei nykinyt missään vaiheessa, lupsakka arcade-henkinen ohjaustuntuma sekä erit-täin bru-taalit hidastukset törmäyksissä, niin ehkäpä Driverin paluu ei tällä kertaa petä.

 

Tekijä: Ubisoft Reflections

Julkaisija: Ubisoft

Tulossa: 3DS, Mac, PC, PlayStation 3, Wii, Xbox 360 – syksy 2011

Pelaajia: 1, 2-?

Pelin kotisivu: http://driver-game.com

Jukka O. Kauppinen & XCN

 

Lisää aiheesta

Driver palaa kaduille – Driver 2

Driv3r (Xbox)

Driver: Parallel Lines (Xbox)

Lue myös

3DS-pelit testissä – mitä konsolin alkuvaiheen pelit tarjoavat?

Combat Mission: Battle for Normandy – haastattelussa Steve Grammont

iOS-pelit testissä 2: Neuroshima Hex, Memodies, Get Outta My Galaxy!, Bang! ja Cut the Rope

SOCOM: Special Forces – erityisesti moninpelaajille

Wiikon wanha: Shogun: Total War

 

Keskustelu

@4:

No siis muistaakseni alkuperäinen Driver julkaistiin ensinnä PC:lle ja ps1:lle vasta sen jälkeen, jos nyt ihan oikein muistan.

Ai se oli PC-pelaajien keskuudessa kova? Enpä tiennyt edes olevan PC:llä tuota. Junnuna tuli kyllä pleikkari ykkösellä hakattua sitäkin enemmin :)

Muropaketin uusimmat