Uusimmat

E3-ennakko: Esittelyssä maailman merkittävimmät pelimessut ja sen kilpailijat

07.06.2017 09:45 Jukka O. Kauppinen

Joka kesä järjestettävät E3-messut ovat maailman pelipyhiinvaeltajien Mekka. Näin ei kuitenkaan ole ollut aina, eikä välttämättä tule aina olemaan. Tervetuloa tutustumaan, miten E3 sai alkunsa, miten messut voivat nyt ja mihin ne ovat menossa.

Pelialan trendit muuttuvat joskus nopeassakin tahdissa. Se mikä on tänään kuuma peruna, voi olla kahden vuoden päästä haalea tomaatti. Pelit tulevat ja menevät, samoin kuin pelitalot ja pelikoneetkin. Myös pelialan tapahtumien suosio ja kiinnostavuus vaihtelevat. Yhdysvalloissa vuosittain järjestettävä E3 on ollut pitkään pelibisneksen keskipisteessä, mutta suosio ei ole tullut ilmaiseksi.

Joka vuosi käydään myös uudelleen sama keskustelu E3:n hiipumisesta ja arvotaan mikä tapahtuma saattaa seuraavana vuonna ottaa E3:n sijan. Näin on ollut jo pitkään.

Nykyisen pelimessukulttuurin siemenet kylvettiin 1980-luvulla, kun videopelibisneksen kasvaessa alalle alettiin kaivata omaa messutapahtumaansa, samaan tapaan kuin esimerkiksi elokuvilla, sarjakuvilla ja lautapeleillä oli omansa. Pelikehittäjät aloittivat oman Game Developers Conference -perinteensä vuonna 1988. Pian olikin sitten jo ensimmäisen kaupallisen ja myös pelaajille suunnatun tapahtuman vuoro.

E3

Historian ensimmäinen ECTS (European Computer Trade Show) järjestettiin Lontoossa keväällä 1988. Tapahtuma oli valtaisa hitti. Iso-Britannian pääkaupungissa oli järjestetty jo aiemminkin pelialan tapahtumia, mutta ne olivat olleet välillä suorastaan kaoottisia. Yleisö kun saattoi kirjaimellisesti jopa kiipeillä standien rakenteissa repien mukaansa kaiken irtilähtevän. Rauhallisemmalle, pelkästään lehdistölle ja pelibisnekselle tarkoitetulle tapahtumalle olikin tilausta. Pelaajat tosin yrittivät yhä parhaansa mukaan päästä sisälle, kuka juoksemalla porteista sisään, kuka väärentämällä henkilöllisyystodistuksia tai pressikortteja.

ECTS oli suomalaisille tärkeässä asemassa, sillä esimerkiksi MikroBitin, C=Lehden ja Pelitin väki ja kotimaiset pelimaahantuojat pystyivät matkustamaan Lontooseen kätevästi ja ilman riipaisevia aikaeroja. Lontoossa tapasi kätevästi niin eurooppalaisia pelikehittäjiä kuin aina Yhdysvalloista ja Japanista saapuneita vieraita. Messuilla solmittiin monia merkittäviä suhteita, tehtiin haastatteluja ja tietenkin tutustuttiin tuleviin julkaisuihin ja laitteisiin.

E3

Pornotelttojen takaa parrasvaloihin

Omien messujen lisäksi pelivalmistajat olivat esillä myös Yhdysvaltain CES-messuilla (Consumer Electronic Show), mutta asemaansa tyytymättöminä. Pelitaloja kohdeltiin kurjasti ja ne joutuivat tyytymään messuilla joskus jopa ulkotelttoihin, pornokauppiaiden taakse. Pelialan järjestäytymisen myötä suuret valmistajat etujärjestöineen pääsivät yhteisymmärrykseen oman tapahtuman järjestämisestä, ja näin Electronic Entertainment Expo (E3) sai alkunsa Yhdysvalloissa vuonna 1995.

Japanilaisyhtiöt tulivat mieluusti Pohjois-Amerikkaan, ja kotimantereella järjestettävä suurtapahtuma koukutti myös jenkkiyhtiöt. Jo ensimmäiseen E3:een saapui 50 000 vierailijaa, vaikka tapahtuma oli avoin pelkästään pelialan toimijoille. Menestys jatkui vuonna 1996, kun moni pelitalo päätti esitellä uudet tuotoksensa nimenomaan E3:ssa, jättäen muut pelialatapahtumat nuolemaan näppejään.

Näin alkoi trendi, joka on kantanut näihin päiviin saakka.

E3:n suosion myötä eurooppalaisten oma ECTS hiipui hiljalleen pois. Tapahtuma järjestettiin viimeistä kertaa vuonna 2004.

Los Angelesissa järjestettävän E3:n idea on ollut alusta asti pelialan ja lehdistön saaminen saman katon alle. Näin tulevia julkaisuja voidaan esitellä ja tekijöitä haastatella ilman tungosta ja yleisön aiheuttamaa kaaosta. Jonoja toki muodostuu nytkin, ja joskus yllättävän kiinnostavan uutuuden ympärille kerääntyy ruuhkiakin. Tämä kaikki on toki hypestä eläville pelikehittäjille silkkaa mannaa.

Messuille ei kuitenkaan tulla lomailemaan, vaan etenkin lehdistö kiitää yleensä aamusta iltaan tarkan aikataulun kanssa. Kello 11 tapaaminen kohteessa B25, kello 12 D 85, kello 1245 C 50. Hallit ovat suuria, aikataulut tiukkoja ja niistä lipsuminen kostautuu ja kertautuu heti. Muistiinpanoja tehdään liukuhihnalla, samoin haastetteluja. Joskus slotti on puolen tuntia, yleensä sentään tunnin.

Menestys toi E3:lle myös haittapuolia.

Eräässä vaiheessa tapahtumaan päästettiin alan ammattilaisten lisäksi myös blogaajia ja muita ”ulkopuolisia”, mikä kostautui ylettöminä ruuhkina ja kestämättömänä tungoksena. 60-70 000 vierailijaa oli E3:n kapasiteetille liikaa. Sen takia vuonna 2007 pöytään lyötiin uudet säännöt, joissa sekä näytteilleasettajaksi että vieraaksi pääsemisen kriteerejä tiukennettiin tuntuvasti. Ruuhkat todellakin helpottivat, sillä tapahtumaan osallistui 2007-2008 vain 10 000 ja 5000 vierasta. Tämäkään ei ollut näytteilleasettajien mieleen, joten sisäänpääsyn ehtoja höllättiin vuonna 2009, minkä jälkeen tapahtuman vierasmäärät ovat tasaantuneet noin 40-50 000 tuntumaan.

Vaikka E3 on vakiintunut pelimaailman ykköstapahtumaksi, monet osallistuvat siihen vain teoreettisesti. Moni julkaisija saapuu kaupunkiin, mutta varaa konferenssitiloja tai jopa pelkästään huoneita hotelleista messukeskuksen läheltä. Pelejä esitellään ja kehittäjiä haastatellaan näin rauhallisemmissa ja ennen kaikkea edullisemmissa tiloissa.

E3

E3 haastajat ja tulevaisuus

E3 ei elä kuplassa, vaan itse asiassa hyvinkin kilpaillussa maailmassa.

E3 tappoi Euroopan oman ECTS:n, mutta sekä vanhalla että uudella mantereella sille on vahvojakin vaihtoehtoja. Moni aiemmin paikallinen tapahtuma on kasvanut hiljalleen kansainvälisesti tunnetuksi kokoontumiseksi tai kasvattanut kylkeensä myös vahvaa kaupallista toimintaa.

Yhdysvalloissa E3:n rinnalla pyörivä PAX (Penny Arcade Expo) sai alkunsa ehtana nörttikulttuurin juhlana, jota rakennettiin puhtaasti pelaajien ja pelaamisen kautta. Penny Arcade -nettisarjakuvan tekijät halusivat tapahtuman, joka keskittyy puhtaasti peleihin, ja vuosien mittaan siitä onkin kasvanut todellinen ilmiö. Nykyään PAXeja järjestetään useita vuodessa, ympäri Yhdysvaltoja ja jopa Australiassa.

PAX ei haasta suoraan E3:sta, koska tapahtumilla on myös eronsa. E3 on bisnestä, PAX on pelaamista. Peliyhtiöt ovat kuitenkin ottaneet myös PAXin omakseen, ja vaikka suuret uutuudet säästetäänkin ennemmin E3:een, niin myös PAXin tiedotteita ja esityksistä löytää nykyään aina vain enemmän uutta ja kiinnostavaa.

E3

Ohjelmaa säästetään myös vanhan mantereen tapahtumiin.

Saksan Kölnissä järjestettävästä GamesComista on povattu E3:n korvaajaa jo pitkään. Näin tuskin tulee tapahtumaan ihan heti, ellei E3:n yleisölle avoimempien ovien politiikka karkota peliyhtiöitä. Mutta GamesComin ansiosta julkistusten ja esittelyjen puntari on kallistunut jenkkipainotteisuudesta myös meille päin, mikä on eurooppalaisten julkaisujen ja pelaajien kannalta iloinen asia.

GamesComin tekee kiintoisaksi elämykseksi myös sen kahden hatun käyttö. Kölnissä kun on erittäin isot osastot sekä yleisölle että bisnespuolelle.

E3:n ja GamesCom välillä on myös jonkin verran päällekkäisyyttä, sillä joskus Euroopassa esitellään samoja demo- ja ennakkoversioita peleistä kuin E3:ssa. GamesComissa saa kuitenkin paremman käsityksen nimenomaan eurooppalaisesta pelialasta, sillä Kölniin matkustaa paljon niitä peliyhtiöitä ja kehittäjiä, joilla ei ole varaa, mahdollisuutta tai kiinnostusta matkustaa USA:an.

E3

E3:n ja GamesCom ovat saaneet nyttemmin rinnalleen myös kolmannen kilpailijan. Paris Games Week on E3:n uusin haastaja. Kilpailijoitaan pienempi ja vähemmän kaoottinen tapahtuma on etenkin Sonyn mieleen, ja yhä useampi pelitalo on astellut Pariisin messuille lehdistötilaisuuksineen ja uutisineen.

Marraskuussa järjestettävä Paris Games Week on yleisölle avoin tapahtuma, mutta pelialalle viimeinen rutistus ennen joulukautta, minkä johdosta se tuskin kasvaa koskaan varsinaiseksi hypejuhlaksi. Joulumyynnit kun alkavat jo kesällä, ja ennakkojutut täytyy saada ulos hyvissä ajoin syksyllä ja alkutalvesta. Pariisin tapahtuma on kuitenkin samalla oivallinen paikka paljastaa ja nostattaa seuraavan kevään ja kesän julkaisuja.

E3:n tulevaisuus on siis vakaa, mutta toisaalta aina uhanalainen.

Kaikesta massiivisuudestaan huolimatta E3 on ennen kaikkea bisnestapahtuma, jossa lehdistö ja pelialan vaikuttajat tapaavat saman katon alla. Ovien avaaminen yleisölle on toki tuonut tapahtumaan lisää vierailijoita, mutta samalla karkottanut esillepanijoita. Myös erilaiset linjanmuutokset ovat osaltaan vaikuttaneet messujen eri vuosien menekkiin. Luultavasti monet julkaisijat pitävät E3:a jatkossakin vuoden tärkeimpänä tapahtumanaan, mutta jos E3 kompuroi, on tapahtumalle myös vaihtoehtoja ja siirtymät voivat tapahtua hyvinkin nopeasti.

E3

Jos pelimessuille haluat mennä nyt?

Pelialan tapahtumissa on yleensä ohjelmaa niin pelialan ammattilaisille kuin yleisölle, joskus erillisillä alueilla, joskus vähän ristiin sekoitettuna.

Tavan vierailijalle messut aukeavat hyvin erilaisina. Siinä missä bisnesalueella on yleensä verrattain rauhallista ja tilavaa, yleisöalueella pursuaa väkeä, joskus tungokseenkin saakka. Volyymi saattaa olla päätähuimaavaa ja firmojen lavoilta huudatetaan yleisöä, joka karjuu ja loikkii ilmaisten t-paitojen toivossa. Jonot pelien presentaatioihin tai pelipisteille ovat usein tunnin, joskus parinkin, mittaisia.

Silti E3 ja muut isot pelimessut ovat vaikuttava kokemus. Pelihahmojen cosplayt, äänivallit, selässä virtaava hiki ja yleinen tunnelma ovat asia, joka kannattaa käydä kokemassa edes kerran.

Joten minne mennä, näin tavan pelaajana, jos DigiExpo, GameXpo ja muut kotimaiset tapahtumat tuntuvat pieniltä ja mitäänsanomattomilta?

Helpointa on aloittaa Saksasta ja sillä Kölnissä elokuussa järjestettävästä GamesComista.

Lipun voi ostaa netistä. Finnair lentää Helsinki-Düsseldorf-reittiä useamman kertaa viikossa, ja Düsselin lentokentältä pääsee suoralla junassa aivan Kölnin keskustaan. Kölnin majoituspaikat ovat tosin GamesComin aikaan jokseenkin tupaten täynnä, joten yösija kannattaa varata ajoissa. Kaupungissa on esimerkillisen helppo liikkua, ja Saksassa pärjää hyvin englannillakin.

Kannattaa tutustua ajoissa messujen ohjelmaan ja mennä aamulla jonottamaan niin, että ehtii pinkaista kunkin päivän ensimmäiselle pelipisteelle ensimmäisten joukossa. Näin pääset edes yhden kerran jollekin standille ilman tuntien mittaista jonotusta.

E3
Kaikki jutut aiheesta

Jukka O. Kauppinen

Muropaketin uusimmat