Uusimmat

Olimme paikalla, kun Call of Duty: Black Ops 4:ää pelattiin ensi kertaa Euroopassa – Tällainen ensivaikutelma pelistä jäi

19.06.2018 20:00 Tuukka Hämäläinen

Lokakuussa ilmestyvä Call of Duty: Black Ops 4 oli ensimmäistä kertaa pelattavissa Euroopassa viime viikonloppuna, Jönköpinginssä järjestetyssä Dreamhack-tapahtumassa. Muropaketin toimittaja kävi paikan päällä kokeilemassa peliä ja tutustumassa tapahtumaan.

Treyarch Studiosin seuraava peli, Call of Duty: Black Ops 4 julkistettiin toukokuussa, ja harva on sitä vielä päässyt kokeilemaan. Heti Los Angelesin E3-messujen jälkeen kehittäjät toivat pelin kuitenkin myös Eurooppaan, tarkemmin sanottuna Ruotsin Jönköpingissä järjestettyyn Dreamhack Summer -tapahtumaan.

Koska tämä oli eurooppalaisten pelaajien ensimmäinen tilaisuus kokeilla peliä, toi Activision sen isosti esille. Call of Duty: Black Ops 4 oli valtavassa Dreamhackissa ainoa pelattavissa oleva peli, jota ei ole vielä julkaistu. Fortniten, Overwatchin ja muiden jo julkaistujen hittipelien rinnalla se herättikin huomiota laajalla pelialueella.

Huomattavaa oli myös se, että Black Ops 4:ää esiteltiin heti kättelyssä PC-versiona. Tämä johtuu kehittäjien uudesta PC-painotuksesta, jota varten mukaan on tuotu kokonaan uusi kehittäjäkin. Kanadalainen Beenox-studio on aiemmin auttanut esimerkiksi Call of Duty: Black Ops III:n (2015) kääntämisessä männäsukupolven konsoleille, sekä Call of Duty: Modern Warfaren remasteroinnissa (2016), mutta nyt studio on tuotu mukaan PC-versiota kehittämään.

Ensikosketus Dreamhackissa

Black Ops 4:n testaamiseen oli tapahtumassa varattu kolmisenkymmentä peliasemaa, joiden lisäksi yksi piste oli asetettu lavalle, ja siinä kävi pelaamassa paikallisia pelistriimaajia. Heidän ja muutaman toimittajan ohella pelaajat olivat tavallisia Dreamhack-kävijöitä, joista kaikki pääsivät pelaamaan muutaman pelin – eikä toimittajille tarjottu tässä mitään erityiskohtelua.

Peliä pääsivät kuitenkin (ainakin tapahtuman ensimmäisenä päivänä) kokeilemaan käytännössä kaikki halukkaat. Tämä oli lievästi yllättävää, sillä Dreamhack on Ruotsissa suuren luokan tapahtuma, joka kerää neljän päivän aikana noin 60 000 kävijää.

Paikan päällä oli tietysti paljon muutakin tarjontaa: eSports-turnauksia, cosplayta, keikkoja, retropelejä, Zombie Quarantine -live-kokemus, sekä tietysti valtavasti LAN-tiloja, joihin sadat tai tuhannet ihmiset toivat pelikoneensa yhteisiin pelisessioihin. Tapahtuma oli auki neljä päivää, monet tilat ympäri vuorokauden.

Black Ops 4 ei siis ollut Dreamhackin päätähti, mutta näyttävästi esillä. Kehittäjät pitivät myös julkisen Q&A-session, johon pelaajat saivat lähettää kysymyksiä etukäteen sosiaalisessa mediassa.

Huomattava yksityiskohta oli, että Black Ops 4 oli Dreamhackin ainoa K18-peli, ja tästä myös mainittiin erikseen tapahtuma-alueella. Call of Dutya ei siis nimellisesti päässyt pelaamaan kuin täysi-ikäiset, mutta todellisuus oli käytännössä päinvastainen. Päiväsaikaan pelaajakunta oli paria toimittajaa ja striimaajaa lukuun ottamatta täysin alaikäistä, ja useimmat pelaajista jotakin 10 ja 15 ikävuoden väliltä. Järjestäjiä asia ei tuntunut kiinnostavan.

Mitä itse pelistä jäi käteen?

Erittäin lyhyen testin perusteella Black Ops 4:stä on vaikea sanoa paljon.

Tunnustan myös heti kättelyssä, että olen pääasiassa konsolipelaaja, enkä ollenkaan tottunut hiiren ja näppäimistön käyttöliittymään FPS-peleissä. Pelisuoritukseni ja tämän myötä pelikokemukseni oli siis rajoittunut, mutta pääsin toki näkemään rutkasti pelisessioita omani ohella.

Ensivaikutelmani pelistä on, että Black Ops 4 seuraa etenkin visuaalisesti tiukasti Black Ops III:n jalanjäljissä. Tyyli on käyttöjärjestelmää ja pelihahmoja myöten samankaltainen. PC-version ominaisuuksista voin allekirjoittaa, että peli tarjoaa runsaasti muokattavia asetuksia, mutta syvemmin en ehtinyt näitä käydä ruotimaan.

Pelituntuma uudessa Black Opsissa on edeltäjäänsä aavistuksen hitaampi, vaikka kokemus on yhä erittäin sulavalta. Monet Black Ops 3:n perusasiat ovat tallella, mutta uusiakin ominaisuuksia osuu silmään. Esimerkiksi joukkuetoverien näkökentän erottaa nyt pikkukartassa, mistä on potentiaalisesti paljon hyötyä, ja hahmoilla on myös uudenlaisia kykyjä.

Dreamhackissa pelattiin Black Ops 4:n moninpeliä neljällä eri kartalla, ja ainoastaan aluevaltaukseen perustuvia Control, Hardpoint ja Domination -moodeja. Valinta johtunee siitä, että Treyarch painottaa uudessa pelissä entistä enemmän tiimipelaamista ja taktisia elementtejä.

Muita moodeja, kuten Zombiesia, tarinallista sisältöä tai uutta battle royale -pelimuotoa Blackoutia ei tapahtumassa vielä esitelty, joten näistä on mahdotonta sanoa mitään. Voisin kuitenkin kuvitella, että etenkin taktisemmat pelihahmojen kyvyt sopisivat erinomaisesti Blackoutiin, jonka olettaisin myös tukevan tiimipohjaista battle royalea.

Ensikosketuksen perusteella ainoa ongelma pelissä oli, ettei se perusteiltaan eronnut omiin silmiini Black Ops III:sta merkittävästi. Call of Duty -veteraanit löytävät tietysti lukemattomasti eroja ominaisuuksista ja pelituntumasta, mutta perusteiltaan Black Ops 4 on edeltäjänsä suora perillinen, joka muistuttaa ehkä turhankin läheisesti vanhempaansa.

Luulenkin, että suuremmat uudistukset löytyvät lopullisesta pelistä ja uusista moodeista. Activision haluaa ymmärrettävästi pitää valtaosan asioista piilossa, kunnes julkaisu on vähän lähempänä.

Call of Duty: Black Ops 4 ilmestyy 12. lokakuuta PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle.

Päivitetty 20.6.2018 klo. 15.24: Lisätty kuvat Dreamhack-tapahtumasta.

Tuukka Hämäläinen

"Olen kirjailija ja toimittaja, joka on avustanut Muropakettia vakituisesti vuodesta 2016 alkaen. Juttuja kirjoittelen pääasiassa pelipuolelle, mutta myös leffapuolella voi nimeni näkyä. Pidän eniten seikkailupeleistä, joissa voi edetä hiippailemalla, enkä koskaan lakkaa puhumasta Jurassic Parkista ja Metal Gear Solidista. Olen vannoutunut konsolipelaaja, jonka suosikkipelejä ovat esimerkiksi Outer Wilds, Death Stranding ja The Last of Us Part II."

Muropaketin uusimmat