UUSIMMAT

Europa Universalis IV -ensikosketus – kaupankäynti ja sotiminen ovat sama asia

26.09.2012 16:39 | Jukka O. Kauppinen

Ruotsalaisen Paradox Interactiven strategiapelit ovat ihastuttaneet ja vähän vihastuttaneetkin suurten linjojen sotijia jo pitkään. Eeppistä mittaa peleissä riittää, samoin huikeaa historiallista mitä-jos-fiilistelyä. Ja joskus ihan jokin pikkuinen bugikin. Silti, Europa Universalisit, Hearts of Ironit ja muut historiikit ovat ihan omaa luokkaansa hiekkalaatikko-strategioiden rintamalla.

Ja ensi vuonna sitä saadaan reilu annos lisää, kun ihmiskunnan historiaa kuvaava Europa Universalis IV saapuu keskuuteemme.

Kauppa kannattaa

Yleisesti  EU4 jatkaa tutuilla linjoilla. Diplomatiaa. Strategiaa. Kauppaa. Sotia. Mutta tietenkin sopivasti tuunattuja ja jatkokehitettynä. Jos pelin suuria linjoja mietitään, niin strategisesti suurin muutos löytyy kaupankäyntijärjestelmästä. Ja ihan syystäkin. Sillä kauppahan se on mikä kannattaa ja kaupankäynnin hallinnasta on syntynyt lukemattomia sotia.

EU4 nivoo kaupan ja kauppareitit tiukasti suureen maailmanjärjestelmään. Ei riitä, että sinulla on rikkaita siirtokuntia, joista raha matkaa kotimaahan ikiomaan aarrearkkuun. Fiksu bisnesmies hallitsee myös kauppareittejä, varmistaen ettei rahasäkeistä valu liikaa virtoja matkan varrelta löytyen iilimatojen lompakoihin. Ja oikein kätevä bisnesmies varmistaa, että hyvien kauppareittien hallinnasta kertyvät verotulot tulevat nimenomaan ihan omaan lompakkoon.

Sota ja rauha, kauppa ja sodankäynti. Ne kietoutuvatkin nyt upeasti yhteen. Armeijat ja laivastot, kaukaiset tukikohdat, niillä on nyt merkitystä muutoinkin kuin sotilaallisen mahdin näyttäjinä.

Annetaanpa esimerkki. Merkittävä kauppareitti kulkee pitkin rannikkoa. Loppumetreillä osa kaupasta saapuu myös sinun maahasi, sinun satamiisi. Mutta mitä jos haluaisit siitä enemmän? Mitä jos haluaisit hallita laajemminkin maailmankauppaa? Silloin on toimittava. Yksi tapa on tietysti hankkia alueita kauppareitin varrelta, jopa vallata tärkeitä kauppareittien risteyksiä asevoimin. Voit myös katsella strategisia kohteita kauppareittien varrelta ja rakennuttaa niihin linnoituksen. Tai useampia. Laivastot toimivat myös tehokkaina vaikuttajina. Eli mitä monipuolisemmin hankit vaikutusvaltaa ja luot painostusta haluamallesi alueelle, sitä vahvemmin hallitsen niiden kautta kulkevia kauppareittejä – ja viilaat liiat läskit veroina omaan taskuusi.

Ja kas näin. Yhtäkkisesti EU4 mallintaakin upealla tavalla historiallisen maailmantalouden oikkuja. Todellisessakin maailmassa niin pienemmät kuin isommat valtiot päätyivät sotimaan joskus paikallisella, joskus laajemmalla tasolla muun muassa strategisille paikoille rakennettujen linnakkeiden hallinnasta. Ja kyllähän te Britannian Itä-Intian kauppakomppanian tiedätte. Siinä bisneksessä kauppa ja sodankäynti olivat saman asian kaksi eri puolta.

EU4:ssä on myös uudistettu diplomatiajärjestelmä sekä entistä hiotummat monarkit, joiden myötä pelaajat joutuvat miettimään pelitaktiikoitaan entistä huolellisemmin oman valtiopäämiehensä mukaan. Kuten oheisella videollakin esitetään, Ruotsin Kustaa II Adolf oli yksi aikansa suurista sotapäälliköistä. Mutta mitä jos hän heittää henkensä ja tilalle tulee byrokraatti? Ruotsin sotilaallinen yliote taistelukentillä hälvenee nopeasti, mikä voi tuoda melkoisia ongelmia. No, ainakin valtionhallinto pyörii aiempaa luistavammin ja kassaankin saattaa kertyä enemmän verotuloja, mutta sotilaallisen dominaation sijaan kannattaisi yrittää muokata ulkopolitiikkaa rauhanomaisempaan suuntaan ennen kuin taistelukentällä käy kovin huonosti.

 

Jos haluat tutustua peliin oikein kunnolla, niin ohessa on satsi videoita, joissa Paradoxin Thomas Johansson avaa pelin uusia juttuja ja salaisuuksia:

 

Thomas Johansson, Europa Universalis IV -pelin projektipäällikkö

 

Europa Universalis IV

Tekijä: Paradox Interactive

Julkaisija: Paradox Interactive

Tulossa: PC – 2013 syksyllä

Pelaajia: 1-?

Pelin kotisivu: http://www.paradoxplaza.com/games/europa-universalis-iv

Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta

Europa Universalis III (PC)

Europa Universalis: Rome (PC)

Haastattelussa Paradox Entertainment

Lue myös

Assassin’s Creed III -ensikosketus osa 1: renessanssin loistosta uudelle mantereelle

Assassin’s Creed Utopia – ensikosketus mobiiliin taktiikka-assassinismiin

DmC: Devil May Cry -ensikosketus – Dante limbon lumoissa

Steelseries MMO Gaming Mouse Legendary Edition: laatuhiiri, nimihirviö

Total War Rome II -ensikosketus – kohti neljättä puunilaissotaa

Wii U – Nintendon uusi konsoli peleineen ensitestissä – osa 2 (uusin: SiNG)

Wii U – Nintendon uusi konsoli peleineen ensitestissä – osa 2 (uusin: SiNG)

 

Keskustelu

Enää vuosi niin tääkin peli on pelattavassa kunnossa. Siinä vaiheessa nämä ”hupsut” bugit ovat poistuneet. Se tosissaan aika hupsua kun peli lopettaa toimitansa ilman selvää syytä tai save jota on pelannu 20+h lakkaa toimivasti. Todella hupsua

Muropaketin uusimmat