UUSIMMAT

Far Cry 3 -haastattelu: onnistuuko paluu ykkösosan tunnelmiin?

17.08.2011 17:00 | Miikka Lehtonen

Far Cry -pelisarjasta on ollut jo moneksi, vaikka sarjaan kuuluu vain pari peliä. Ykkösosa yllätti monet ja jäi parhaiten mieleen huikeasta grafiikastaan, vaikka itse pelikin oli ihan mukiinmenevä. Kakkonen näytti yhä hyvältä, mutta pelattavuudesta puhuttaessa pallo putosi ja kunnolla. Kolmososa… no, ainakin kehitystiimi uskoo peliinsä.

Far Cry 3:n kehittäjät istahtivat Domen ikioman Jukka O. Kauppisen haasteltavaksi kertoilemaan pelinsä kehitysvaiheista. Kuten toki tällaisiin juttuihin kuuluu, pelistä puhutaan sangen positiiviseen tyyliin, mutta on tunnustettava, että hyvältähän se kuulostaa. Kunpa mies olisi vain kysynyt, onko kakkososan ärsyttävin ominaisuus, viiden metrin välein sijoitetut checkpointit, poistettu…

Mistä Far Cry -pelisarjassa on ylipäätänsäkään kyse?

Far Cry -pelit ovat aina sijoittuneet sivilisaation laidoille, eristyneisiin ja etäisiin paikkoihin. Ne ovat olleet aina interaktiivisia elämyksiä, joissa pelaaja on voinut valita pelityylinsä ja käydä vihollisen kimppuun omilla ehdoillaan. Voit tiedustella kohteesi ja tehdä vihollisista selvää tarkka-ampujana, tai sitten rynnistää heidän kimppuunsa pyssy tanassa. Jokaisella lähestymistavalla on omat etunsa, eikä peli rankaise pelaajaa hänen valinnoistaa. Far Cry -pelien ydinjuttu on tutkiminen, kokeileminen ja yleisesti ottaen seikkaileminen maisemissa, joihin harva meistä pääsee koskaan oikeasti.

Mikä on uuden Far Cry -pelin juju?

Nykypäivän räiskintäpelit ovat yhä lineaarisempia ja aina vain militantimpia. Pelaaja on sotilas, joka seuraa jonkun muun antamia määräyksiä. Moni pelaaja haluaa kuitenkin elämyksiä, joissa voidaan olla enemmän ja päättää itse mitä tehdään, milloin ja miten. Far Cry 3 tarjoaakin pelaajille syvemmän tarinallisen kokemuksen ja täysimittaisen pelimaailman, jossa on paljon mahdollisuuksia ympäristön tutkimiseen ja seikkailemiseen.

Far Cry 3 sijoittuu trooppiselle saarelle, joka on jossain Intian valtameren ja Tyynen valtameren välimaastossa. Saarella on asunut aikojen saatossa monenlaisia ryhmiä, mutta se ei ole ollut yhdenkään tietyn ryhmän hallinnassa. Saarelta löytää yhtä lailla niin kauneutta, väkivaltaa kuin mysteerejäkin ja se on kuin villin lännen rajaseutu, jossa ei ole lainkaan lakia. Huumeet, piratismi ja ihmisten hyväksikäyttö ovat siellä täysin normaalia arkipäivää.

Toisin sanoen, tämä ei ole se Far Cry 1:stä tuttu kaunis paratiisisaari. Mutta uusi paikka antaa meille mahdollisuuksia leikitellä paradokseilla, jotka mahtuvat äärettömän kauneuden ja hirvittävän brutaaliuden väliin. Saari on niin kaunis kaikkine hiekkarantoineen, vulkaanisine huippuineen ja syvine viidakoineen, mutta niiden lomaan mahtuu myös hirvittävää julmuutta ja väkivaltaa. Ympäristöä voidaan käyttää myös selviytymiseen, kun pelaaja voi improvisoida hyökkäyksiään tai hämätä vihollisia.

Miten aiemmat Far Cry -pelit liittyvät kolmoseen?

Kolmonen tuo mukanaan paljon uutta ja odottamatonta, mutta rakentaa kuitenkin aiempien Far Cry -pelien maineen ja ominaisuuksien päälle. Peli jyräyttää tiukalla tarinalaan ja yllättää varmasti sarjan fanitkin seikkailun eeppisyydellä.

Entä miten Far Cry 3 sitten ylipäätään eroaa muista genren peleistä? 

Far Cry 3:ssa voi seikkailla suuressa pelimaailmassa ja taistella niin kuin vain pelaaja ylipäätään haluaa. Laaja saaristo kaikkine asukkaineen pakottaa pelaajan improvisoimaan ja tarjolla on kovin uniikki kokemus uniikissa pelimaailmassa.

Kuvaamme peliä termillä First Person Adventure, jotta pelaajat käsittäisivät ettei peli ole tavanomainen FPS-räiskintä. Tarjolla on niin paljon muutakin. Tarina ei ole mikään lineaarinen putki, vaan se avautuu hiljalleen sitä mukaa kuin pelaaja tutkii paikkoja ja kohtaa saariston asukkaita. Tapahtumat muovautuvat eri tavoin ja vaikka tarinassa onkin tiettyjä triggereitä, joiden kautta tietyt tehtävät ja tavoitteet avautuvat, on pelissä valtavasti kaikenlaisia muita aktiviteetteja, joihin saarella voi osallistua.

Kuinkas Far Cry 2:sta opitut läksyt? 

Voin tehdä yhden lupauksen. Sankarillamme ei ole tällä kertaa mitään raivostuttavia sairauksia, joita hänen täytyy lääkitä vähän väliä. Vaikka voisinkin toki vitsailla muutamalla asialla, jotka eivät oikein toimineet Far Cry 2:ssa, niin meidän mielestämme se oli silti onnistunut peli. Se teki monia asioita hyvin ja vei seikkailuräiskintöjen genreä eteenpäin.

Far Cry 3:n aloittamisen myötä olemme tietysti kuunnelleet sekä fanejamme että kriitikoita. Olemme oppineet paljon tutkimisen palkitsemisesta ja siitä, että pelaajia ei pidä palkita pelkästään matkan lopussa, vaan myös siinä välillä. Etenemisen pitää olla hauskaa ja palkitsevaa koko ajan.

Pelin maailmaa ei pidä laskea pelkästään neliökilometreissä, vaan myös sen mukaan että miten paljon toimintaa ja kiinnostavia asioita ja hauskaa tekemistä sieltä löytyy. Yritimme muistaa tämän Far Cry 2:n läksyn niin hyvin kuin vain pystyimme.

Entäpä pelihahmot ja päähenkilö?

Tarinan ytimessä on Jason. Hän on yksinäinen susi, joka löytää itsensä ansasta mysteeriseltä saarelta, kaukana muusta maailmasta. Hänen aluksensa on upotettu, tyttöystävä kadonnut ja saari on täytää nykypäivän piraatteja, huumekauppiaita ja aseiden salakuljettajia. Alussa Jasonilla ei ole muita varusteita kuin kamera, jolla hän voi yrittää tallentaa todistusaineistoa saaren tapahtumista. Pian hän joutuu kuitenkin tarttumaan kättä pidempään, jos kaveri mielii jatkaa hengittämistä…

Eräs Jasonin kohtaamista hahmoista on kaveri nimeltään Vaas. Vaas on aivan omanlaisensa täyskaheli, joka purkaa narkkariaggrojaan uhreihinsa. Vaasin hullu piittaamattomuus heijastuu myös hänen kätyreissään, jotka ovat lauma huumekauppias-koviksia, jotka eivät piittaa mistään.

Entä millaista väkeä pelin takaa löytyy?

Far Cry 3:n tuottaja Dan Hay on pitkän linjan peli- ja elokuvamies, joka on työskennellyt aikaisemmin muun muassa Fear 3:n, Marvel Ultimate Alliances, Quake 4:n ja 007 Nightfiren parissa. Käsikirjoittajien päällikkö Jason Van den Berghella on puolestaan taustallaan 16 vuotta videopelialalla. Hän on tuoreimmiten askarrellut muun muassa Red Steel 2:n ja Ghost Recon Future Soldierin parissa.

Pääsuunnittelijamme Jamie Keen on puolestaan ollut pelibisneksessä kymmenkunta vuotta. Aiemmin hän on ollut töissä muun muassa DICEllä, jossa hän oli Battlefield: Bad Company -pelin tuottaja. 

Lue myös

Pride of Nations (pc)

Call of Juarez: The Cartel (PC, PS3, Xbox 360)

Cars 2: The Video Game (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Journey-ennakko (PS3)

Might & Magic: Heroes VI -ennakko (PC)