Far Cry Primal – mammutti olohuoneessa

26.01.2016 20:00 | Heikki Mustonen

Ubisoft kutsui viime viikolla lehdistöä katsastamaan ensi kuussa julkaistavaa Far Cry Primal –toimintaseikkailua. Tapahtuma järjestettiin luolamaisessa liiketilassa, suoraan Lontoon rautatieverkon alapuolella. Tunnelmasta ei siis ollut pulaa ja tärkeintä, eli pelin tyypittämistä, ehdittiin tehdä useamman tunnin ajan. Pelaamisen jälkeen oli oikea hetki istahtaa alas pelin Game Directorin, Thomas Simonin, kanssa.

Game Director vastaa tittelinä elokuvien ohjaajaa, jonka vision mukaan pelituotantoa viedään eteenpäin. Pihteihin saatiin siis kaveri, jonka peukalon jälki on isoimpana pelin päällä.

Far Cry Primalista puhuttaessa nousee mieleen vuosikymmenien takainen Maan Lapset –kirjasarja, joka osoitti, että myös kivikaudelle sijoittuvissa seikkailuissa on imua. Mammuttien ja luolakarhujen täyttämä muinainen tanner ei tunnu loppuun kalutulta, hyvällä tavalla erilaiselta. Ubisoft on ottanut tietoisen riskin lähtiessään aikajanalla niin kauas, ettei sieltä ole markkinapuikolla mitattuna paljon luotettavaa tietoa käytettävissä.

Primitiivisten pelaajien luola.

Primitiivisten pelaajien luola.

Rohkeasta ratkaisusta Ubisoftille pitää tämän osalta nostaa hattua. Jos kukaan ei kokeile uutta, on kaikki samaa vanhaa. Siinä missä aikakausi on uusi, on pelillisesti linja konservatiivisempi ja tutumpi. Pääjuonta seurataan avoimessa maailmassa, samalla keräillen tarvekaluja ja kokemuspisteitä. Far Cry -fanit tuntevat olonsa varmasti kotoisaksi, vaikka tuliaseet puuttuvat.

Monissa avoimen maailman peleissä ongelmaksi nousee se, että ulkonakin on liian ahdasta. Paikkojen välillä siirtyminen on aina jatkuvaa taistelua ja yhtäkään risua tai kukkaa ei voi jättää poimimatta. Pelaaminen alkaa nopeasti muistuttamaan pakkotoistoharjoitusta. Tämä ei ole kaikille tietenkään ongelma, päinvastoin, osalle se on juuri sitä kivaa tekemistä millä neurooseja ruokitaan. Myös Primal on alusta alkaen kiihkeää keräämistä, metsästystä ja taistelua. Toisto on monen pelin kuolemansynti ja siksi siihen pureuduttiin heti keskustelutuokion lähtölaukauksessa.

Thomas Simon, pääjehu.

Thomas Simon, pääjehu.

 

Miten Far Cry Primal pystyy rikkomaan toistokierteen?

”Haluamme tarjota pelaajalle jatkuvasti jotain erilaista. Loimme pelimekaniikkoja, jotka pitävät tapahtumat tuoreena koko pelin ajan, esimerkiksi vuorokaudenaikojen vaihtelut ja sääolosuhteet. Lisäksi satunnaistapahtumia on pyritty tekemään niin, että niitä voi lähestyä monella pelityylillä.”

Pelillisesti yö tarjoaa intensiivisempää menoa kuin päivä, mutta talviolosuhteita ei testisession aikana ehtinyt kylliksi kokeilemaan. Ainakin paksummat taljat ja tulen käyttö korostuvat, kun tossujen alla on lunta. Talvi on hieno elementti selviytymispelissä, kunhan siitä tehdään pelottava ja armoton.

farcryprimal_haastattelu_04

Äänimaailma on Primalissa nostettu pintaan.

”Pelaajan täytyy kiinnittää ääniin huomiota niin metsästäessä, yhtälailla kuin välttäessään vihollisia. Äänisuunnittelutiimi työskenteli jatkuvassa kosketuksessa koko muun tuotannon kanssa. Näin varmistettiin, että äänen kautta annettu informaatio olisi relevanttia pelikokemuksen kannalta.”

Rikas äänimaailma antoi testitilanteessa paljon tunnelman rakentajana ja huomattavissa oli, että nojasin tavallista enemmän tarkkaan kuunteluun. Vaikka välillä pässien mäkätystä on hiukan liikaa, niin yleisilmeeltään äänisuunnittelu on onnistunutta ja lisää tuntumaa villistä luonnosta.

Pitäähän rahoille saada vastinetta ja mikä sen parempi mittari kuin aika, eli paljonko pelattavaa teoksesta löytyy ostohetkellä.

”Jos pelaaja keskittyy pääasiallisesti juonen etenemiseen ja alueen tutkimiseen, voi varautua 15-30 tunnin urakkaan. Käytetty aika on luonnollisesti riippuvainen pelityylistä.”

Aikaa siis menee reilummin, jos viihtyy taipaleella tehden kaikki sivutehtävät. Tällä hetkellä peliin ei ole suunnitteilla lisäosia tai kausilippuja. Ostaja saa siis kerralla koko paketin, eikä mitään jätetä lukituksi myöhemmän rahastuksen toivossa.

farcryprimal_haastattelu_02

Pelaaja ei ole vain koditon kulkija, vaan palaa välillä alussa perustamaansa leiriin. Leiriä ei ole staattinen paketti, vaan kasvaa ja elää pelin myötä.

”Osa kohdatuista ihmisistä liittyy pelaajan heimoon ja kylään. He muun muassa keräävät tarvittavia resursseja ja vapauttavat pelaajan näin tekemään tärkeämpiä asioita. Lisäksi jotkut tuovat kylään mukana erikoistehtäviä, jotka muuten eivät ole saatavilla.”

Pelaajan ei siis ole pakko kyykätä jokaista risua itse, mikä on oikein hyvä juttu.

Pelejä ei tehdä tyhjiössä, vaan pelintekijät pyrkivät pysyttelemään kärryillä myös siitä, mitä muut tekevät. Se on yksi pelikehityksen taustatyön osa-alueista.

”Luonnollisesti pelasimme paljon myös muiden tekemiä pelejä, mutta emme suoranaisesti etsi asioita, joita voisimme tehdä samalla tavalla. Enemmän kyse on luovuuden ruokkimisesta ja inspiraation hakemisesta. Samaa asiaa ajavat elokuvat, kirjat tai vaikkapa museot. Haluamme säilyttää uteliaisuutemme ja haastaa itseämme näkemään asioita uusilla tavoilla.”

Far Cry Primalilta on lupa odottaa jotain erilaista ja tuoretta. Pelkästään jo kivikausi, sen mystinen ja shamanismin täyttämä maailma, antaa puitteet, joissa mahdollisesti piilee ihan uudenlainen tarina selviytymisestä ja sankaruudesta. Ehkäpä perinteisten ja pelimekaanisten ratkaisuiden takana voi olla jotain, mikä yllättää iloisesti.

Testisessio loppui duurinuottiin. Olisin halunnut jatkaa pelaamista vielä testisession loppuessakin, mikä ei ole itsestään selvää jokaisen uuden tuttavuuden kohdalla.

farcryprimal_haastattelu_03

Lopuksi vielä Thomasin terveiset Domen lukijoille: ”Suomen kansa! Toivottavasti pidätte Far Cry Primalista yhtä paljon kuin me pidimme sen tekemisestä. Peli julkaistaan kaikille alustoille 23. ensi kuuta, joten pysykää kanavalla!”

 

Far Cry Primal

Tekijä: Ubisoft Montreal

Julkaisija: Ubisoft

Tulossa: PC, PlayStation 4, Xbox One

Pelaajia: 1

Pelin kotisivu: http://far-cry.ubisoft.com/

Heikki Mustonen

 

Tsekkaa myös: Ensimaistiainen: Far Cry Primal on huikea matka kivikauden vaaroihin

 

farcryprimal_haastattelu_06

 

Lisää aiheesta

Far Cry (pc)

Far Cry Instincts: Predator (Xbox 360) ja Evolution (Xbox)

Far Cry 2 – moninpeli ja karttaeditori (PC, PS3, 360)

Far Cry 2 (PC, PS3, 360)

Far Cry 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Far Cry 4: Escape From Durgesh Prison DLC (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Far Cry 4 (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)