FinnWars – Suomen sodat uutena tietokonepelinä

07.12.2015 16:02 | Jukka O. Kauppinen

FinnWars oli alkujaan hauska ja suosittu Battlefield 1942 -peliin tehty modi. Ensi vuonna se on jo kaupallinen peli. Tosin tämä ei ole ensimmäinen eikä ainoa yritys tehdä FinnWarsista kaupallista tuotetta, mutta se on myös vakuuttavin – tekijät ovat ehtineet perustaa 12 vuoden mittaan parikin pelitaloa ja julkaista tasokkaita kaupallisia pelejä. Toisin sanoen: nyt jos koskaan!

Iceflake Studiosin toimitusjohtaja Lasse Liljedahl on kertonut monet kerrat FinnWarsin historiasta ja synnystä, ja kertokoon vielä kerran.

 

Lasse, miksi?

”FinnWars on alkuperäinen lempilapsemme, jonka parissa saatu kokemus toi meidät pelialalle. Alun perin modin idea lähti liikkeelle vuonna 2003 siitä, kun halusimme testata saisiko Battlefield 1942:een tehtyä jonkinlaisen lumimodin, jossa olisi vähän realistisemmat ja talvisemmat maisemat. Samassa yhteydessä peli käännettiin myös suomeksi. Kokeilut johtivat talvisotamodiin, jonka ensimmäinen versio julkaistiin alkuvuodesta 2004.  Tämän jälkeen kehitystä jatkettiin ja pikkuhiljaa mukaan tulivat talvisodan lisäksi myös jatkosota ja Lapin sota.”

”Modin tekemiseen käytettiin melko intensiivisesti useampi vuosi opiskeluiden ja töiden ohella. Lopulta modissa oli yli 50 kenttää, yli 30 ajoneuvoa, yli 30 asetta ja pelattavina kansallisuuksina Suomi, Saksa ja Neuvostoliitto. Viimeiset suuret päivitykset julkaistiin vuoden 2006 lopulla, jonka jälkeen modi on edelleen laajentunut pienemmillä fanipäivityksillä aina viime vuosiin saakka.”

finnwars_2015_20151207_1

Mikä FinnWarsin sitten teki tuolloin erityiseksi?

”Alkuperäisessä FinnWarsista löytyi monia pelillisiä ominaisuuksia, joita ei nähty pitkään aikaan tai joita ei ole edelleenkään nähty missään pelissä. Näitä olivat esimerkiksi panssarivaunujen realistinen kahden telan ohjaus, ajoneuvojen operointiin vaadittava usean hengen miehitys, panssarintorjunta-aseistus, asymmetrinen sodankäynti kalusto- ja jalkaväkipainotteisten osapuolien välillä ja niin edelleen.”

 

Miksi FinnWars halutaan tehdä nyt uudelleen?

”Syy miksi FinnWars halutaan tehdä uudelleen modernilla teknologialla ja itsenäisenä pelinä ei ole pelkästään mielenkiinto sotahistoriaa kohtaan, vaan myös edellä mainittujen ominaisuuksien kaltaiset pelilliset elementit, jotka voidaan sitoa teemaan luontevasti pelisuunnittelun näkökulmasta. Modilla on edelleen uskollinen fanikunta ja aihe kiinnostaa pelaajia. Myös kansainvälisesti toisen maailmansodan pienemmät, mutta muutoin tunnetut rintamat kiinnostavat pelaajia. Esimerkiksi Varsovan kansannousu ja vastarintaliikkeet ovat olleet viime vuosina käsiteltyjä aiheita, joitain esimerkkejä mainitakseni.”

finnwars_2015_20151207_2

Miten laaja uudesta FinnWarsista tulee?

”Karttojen osalta uudessa FinnWarsissa keskitytään Suomen rintamiin, mutta myöskään oleellisia saksalaisten rintamia ei ole poissuljettu. Laajuus määräytyy rahoituksen tavoitteiden mukaan, mitä kaikkea vain saadaan mahdutettua mukaan. Saksalaiset, ja myös Lapin sota, ovat siis mukana, mikäli rahoitustavoitteet yltävät riittävän korkealle.”

”Alussa pelissä keskitytään asymmetrisen sodankäynnin toteuttamiseen, eli ensisijaisena tavoitteena on mukaan saada jalkaväki- ja panssarisodankäynti. Aseistus pyörii näiden teemojen ympärillä, eli tunnetuimmat käsiaseet varmasti löytyvät, mutta myös jalkaväen panssarintorjuntaan käyttämä aseistus on merkittävässä roolissa.”

finnwars_2015_20151207_4

Miksi FinnWars palaa juuri nyt?

”Projektia on yritetty käynnistää vuosien ajan. Ensimmäisen kerran yritimme jo 2008, mutta rahoituksen saanti on aina ollut vaikeaa, koska sijoittajien usko niche-aiheeseen ei ole ollut riittävää. Useiden vuosien kokemuksen ja lukuisien eri alustoille tehtyjen pelijulkaisujen jälkeen olemme kuitenkin kehittyneet yrityksenä niin osaamisen, kokemuksen, uskottavuuden ja taloudellisten näkökulmien kannalta. Niinpä tällaiseen projektiin satsaus omasta puolestamme on mahdollista sen tarvitsemissa määrin. Lisäksi teknologiat ovat kehittyneet tasolle, jossa projektin toteuttaminen on entistä mahdollisempaa ilman jättimäistä tiimiä tai investointeja.”

”Joukkorahoitus valittiin kanavaksi siksi, että se kertoo samalla projektin todellisesta kiinnostavuudesta pelaajien joukossa, ja missä mittakaavassa se on järkevä toteuttaa. Yhteisörahoituksella projektin mittakaava voidaan skaalata sitä kohtaan osoitettuun kiinnostukseen nähden.”

finnwars_2015_20151207_3

FinnWars-pelin joukkorahoituskampanja aukesi Suomen itsenäisyyspäivänä 6.12.2015. Kampanja kestää tammikuun puolelle saakka. Iceflake Studios hakee kampanjan kautta vähintään 100 000 euron budjettia. Peli saataneen betatestiin ennen 2016 itsenäisyyspäivää. Lopullinen julkaisu tapahtuu ennen Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlia vuonna 2017.

Joukkorahoituksen pienin osallistumissumma on 20 euroa, jolla saa aikanaan pelin digitaalisen version. 2500 eurolla pääsee jo istumaan devaajien kanssa julkaisukekkereissä.

 

Finnwars

Tekijä/julkaisija: Iceflake Studios

Tulossa: PC

Pelin kotisivu: http://finnwars.com/

Joukkorahoituskampanja: https://www.indiegogo.com/projects/finnwars#/

Jukka O. Kauppinen

 

finnwars_2015_20151207_5

 

Lisää aiheesta

Digiexposta löytyy myös suomipelejä: tsekkaa Race Online, Ice Lakes ja FinnWars

FinnWarsin tarina – osa 1 – kuinka kaikki alkoi

FinnWarsin tarina – osa 2 – kriittiset hetket

FinnWarsin tarina – osa 3 – päätösten aika

Kokeile Race Online –ajopeliä selaimella

Pilkkimispeli upposi Greenlightiin kuin punahehkuinen kaira järven jäähän

Race Online –haastattelu – kunnon kotimaista top down racer -hurvittelua

Snowflake Studiosista Iceflake Oy, pääprojektiksi FinnWars 2

Suomalaispeli Premium Pool menestyy Windows Phonella

Suomipeli Target Horizon tekee sinusta ilmatorjuntamiehen