Fortnite on vuoden suurin peli-ilmiö – Selvitimme, mistä battle royale -pelit saivat alkunsa ja mikä niiden tilanne on nyt

25.06.2018 10:20 | Tuukka Hämäläinen

Epic Gamesin hittiräiskintä Fortnite: Battle Royale on kasvanut käsittämättömän suosituksi peliksi. Battle royale -räiskintöjen juuret ovat kuitenkin aivan toisaalla, elokuvissa ja selviytymispelien modeissa.

Ei ole enää mikään uutinen, että Epic Gamesin selviytymispeli Fortniten ilmaispelattava versio Fortnite: Battle Royale on huikean menestynyt peli. Ilmestyttyään PC:n ja konsoleiden ohella myös iOS-mobiililaitteille, on Fortnite tahkonnut useamman sadan miljoonan dollarin kuukausituottoja. Sen on myös väitetty olevan kaikkein aikojen menestynein ilmaispeli konsolialustoilla, niin tuottojen kuin pelaajamäärenkin osalta.

Kesällä Fortnite: Battle Royale ilmestyy myös Androidille, ja syksyllä pitäisi käynnistyä pelin virallisen eSports-liigan, johon Epic Games on sijoittanut runsaasti rahaa. Pelin suosio tulee siis tuskin laskemaan merkittävästi aivan lähitulevaisuudessa.

Fortniten käsittämättömän menestyksen kannoilla monet muut studion ovat myös lähteneet kopioimaan Epic Gamesin reseptiä. Kilpailu miljoonien pelaajien suosimaa hittipeliä vastaan on kuitenkin osoittautunut todella vaikeaksi.

Mikä on battle royale?

Battle royale -termi on tullut tutuksi monille vasta viimeisen vuoden aikana, mutta kyseessä on todella vanha ilmaisu. Merriam-Websterin mukaan sanapari on peräisin 1600-luvulta, ja sillä on alunperin viitattu intensiiviseen taisteluun tai yhteenottoon, jossa on useampi kuin yksi osanottaja.

Phrases -verkkosivusto kertoo puolestaan, että battle royalella olisi pitkään viitattu erityisesti kukkotappeluihin, joissa kehään laitetaan samalla kertaa useampia lintuja. Vaikka sana ”royale” viittaa kuninkaallisiin, ei termillä ilmeisesti ole koskaan ollut mitään tekemistä hallitsijoiden kanssa.

Peleistä tuttu battle royale -konsepti on oletettavasti enemmän tai vähemmän suoraan peräisin Kinji Fukasakun ohjaamasta, vuoden 2000 elokuvasta Battle Royale (kuva alla)Elokuvaa voi turvallisesti kutsua japanilaisen elokuvan moderniksi kulttiklassikoksi, joka on kelpo tekele vielä tänäkin päivänä. (Sen jatko-osa kannattaa tosin kiertää kaukaa.)

Verisessä ”nuortenelokuvassa” luokallinen koululaisia kärrätään valtion toimesta saarelle, jossa heidät pistetään kamppailemaan toisiaan vastaan, kunnes elossa on enää yksi. Aluksi avoimena on koko saari, mutta tuntien kuluessa alue pienenee, ja jos sen ulkopuolelle jää tai yrittää paeta, laukeaa nuorten kaulapantaan kiinnitetty räjähde.

Satiirisen dystopiaelokuvan sävy on hyvin erilainen kuin battle royale -pelin, mutta ”pelin” pääpiirteet ovat siinä hyvin edustettuina: kaikki vastaan kaikki -kamppailu, varusteiden kerääminen, yksi voittaja ja alati pienenevä pelialue. Näihin perusteisiin voisi sanoa kaikkien battle royale -pelien pohjimmiltaan nojaavan.

Vuonna 2012 Suzanne Collinsin nuortenkirjasarjaan perustuva Nälkäpeli tutustutti Battle Royalen -perusidean uudelle sukupolvelle. Elokuvan vaikutus näkyy jo siinä, että battle royale -moodit ja -pelit alkoivat syntyä pian Nälkäpelin ilmestymisen jälkeen.

Juuret selviytymispeleissä

Fortnite on battle royale -pelien kiistaton kuningas, mutta se ei suinkaan ole ensimmäinen genren peli, eikä edes alunperin battle royale -peliksi suunniteltu. Epic Games julkisti Fortniten alunperin jo vuonna 2011, ja sen oli määrä olla Minecraftin (2011) ja Left 4 Deadin (2008) piirteitä yhdistelevä, neljän hengen tiiminä pelattava selviytymispeli.

Battle royale -pelit olivat jo nousemassa suosioon, kun Epic Games keksi tehdä oman versionsa pelimuodosta ja julkaista sen pelin perusversiosta poiketen ilmaiseksi. Jälkikäteen tämä osoittautui uskomattoman kannattavaksi päätökseksi.

Kenties ensimmäinen varsinainen battle royale -moodi oli vuonna 2012 Nälkäpelin hengessä Minecraftille kehitetty Survival Games -moodi. Tässä pelimuodossa pelaajat kilpailivat resursseista, ja viimeisenä elossa oleva pelaaja oli tietysti voittaja.

Todellisen sysäyksen battle royale -pelien kehitys sai, kun Brendan Greene alkoi kehittää Arma II -pelin (2000) zombie-modiin japanilaiselokuvaan perustuvaa pelimuotoa. Kun DayZ-zombiepeli päätettiin julkaista itsenäisesti, siirsi Greene luomansa moodin Arma III:een (2013).

Greene tunnetaan tietysti paremmin nimimerkillä PlayerUnknown, ja hänen modistaan sai alkunsa viime vuonna ilmestynyt PlayerUnknown’s Battlegrounds. PUBG ilmestyi varhaisversiona maaliskuussa 2017, ja vasta pelin nopean suosion seurauksena Epic Games keksi lähteä kehittämään battle royale -versiota Fortnitesta. Kun Fortnite: Battle Royale sitten ilmestyi syyskuussa 2017, jäi PUBG pian toiseksi pelaajamäärissä.

PUBG ei kuitenkaan sekään ollut markkinoiden ensimmäinen battle royale -peli. Tämä kunnia kuuluu Daybreak Game Companyn pelille H1Z1: King of the Hill, joka julkaistiin early access -versiona Steamissa jo tammikuussa 2015.

Nykyään ilmaispelattava ja yksinkertaisesti nimellä H1Z1 kulkeva peli tuli siis markkinoille paljon ennen kilpailjoitaan, mutta sen lopullinen julkaisu venyikin sitten menestyneempiä serkkujaan pidemmälle. H1Z1 nimittäin saatiin ”valmiiksi” vasta kuluvan vuoden maaliskuussa.

Pyrkyreitä riittää

Battle royale -pelien suosio on poikinut runsaasti kopiopelejä, jotka yrittävät seurata PUBG:n ja Fortniten raivaamalla tiellä. Jo ennen Fortnite: Battle Royalea saapui markkinoille Xaviant Gamesin kehittämä The Culling, ja tänä vuonna ovat ilmestyneet ainakin sellaiset battle royale -pelit kuin Darwin ProjectRadical Heights ja Realm Royale.

Lisäksi moniin muihin peleihin on lisätty erilaisia battle royale -pelimuotoja. Esimerkiksi zombieselviytymispeli Dying Light (2015), sekä syksyllä ilmestyvät Call of Duty: Black Ops 4 ja Battlefield V saavat omat battle royale -moodinsa, ja Grand Theft Auto Onlinen (2013) tulkinta genrestä ehti jo ilmestyä ilmaisen päivityksen muodossa.

Kopiopelit ovat kuitenkin menestyneet kehnosti: Darwin Project jouduttiin pian muuttamaan ilmaispelattavaksi, ja Radical Heightsin kehno menestys oli viimeinen niitti kehittäjästudio Boss Key Productionsin arkkuun. Fortniten massasuosion noustessa myös ensimmäisenä markkinoille ehtinyt H1Z1 joutui muuttumaan ilmaispelattavaksi, ja peli ilmestyi myös PlayStation 4:lle suoraan tässä muodossa.

Jotkin kehittäjät ovatkin jo ottamassa etäisyyttä koko battle royale -trendiin. Esimerkiksi GTA-sarjan oikeudet omistavan Take-Two Interactiven johtaja on kommentoinut, ettei hittipelien jalanjäljissä ole mitään mieltä lähteä kulkemaan. Samoilla linjoilla on myös selviytymispeli State of Decay 2:n juuri julkaissut Undead Labs.

Missä nyt mennään?

Battle royale -pelien nousu ja kehitys ovat olleet niin nopeita, että välillä on vaikea pysyä kärryillä, mitä kaikkea räiskintäpelien ajankohtaisimmassa genressä tapahtuu. Fortnite kuitenkin jatkaa kiistattomana kuninkaan, siinä missä PlayerUnknown’s Battlegroundsin pelaajamäärien kerrotaan jopa laskeneen tuntuvasti tammikuusta lähtien.

Ei PUBG:llä silti huonosti mene. Uutisen kirjoitushetkellä pelillä on pelkästään PC:llä ollut SteamChartsin mukaan yli miljoona samanaikaita pelaajaa tunti sitten, ja se on myös lukemillaan Steamin kiistaton kuningas.

Kiinnostava käänne tapahtui toukokuun lopussa, kun PUBG Corp. -studion kerrottiin nostaneen oikeuskanteen Epic Gamesia vastaan. PUBG:n kehittäjät yrittävät siis heittää kapuloita Epic Gamesin rattaisiin syyttämällä hittipeliä battle royale -kaavan kopioimisesta. Kanne on nostettu Etelä-Koreassa, melko varmasti siksi, että Fortnite aiotaan pian julkaista juuri Itä-Aasiassa.

Vaikuttaa epätodennäköiseltä, että PUBG:n kanne voisi juurikaan hidastaa Fortnitea. Pelin saapuminen Android-alustoille ja eSports-liigan alkaminen tulevat myös melko varmasti pitämään yllä Fortniten nostetta vielä pitkään.

Tulevaisuutta on tosin vaikea arvailla – harvapa olisi vuosi sitten osannut nykyistäkään tilannetta ennustaa.

Fortnite: Battle Royale on saatavilla PC:lle, Macille, PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja iOS-alustoille, ja myöhemmin sen pitäisi ilmestyä myös Androidille ja Nintendo Switchille. PlayerUnknown’s Battlegrounds puolestaan on saatavilla PC:lle, Xbox Onelle ja mobiililaitteille.

Fortnite on nyt kaikkien huulilla – Tässä kahdeksan asiaa, jotka hittipelistä on hyvä tietää

Tekisikö mieli kokeilla Fortnite: Battle Royalea? Näillä 10 vinkillä pääset hittipelissä alkuun

Keskustelu

Brendan Greene oli myös mukana kehittämässä H1Z1 peliä ja sai palkkioksi muistaakseni osan tuotoista. Sen jälkeen hän sai kutsun mennä tekemään PUBGia yhdessä Blueholen kanssa.
Fortnite oli kyllä aluksi yksi tylsimmistä peleistä, mitä olen koskaan nähnyt. Ilman Battle Royale moodin kopioimista se olisi varmasti jo kuopattu lopullisesti. Hyvä, että on kilpailua. Jospa sieltä joskus tulee joku parempi aikuisten Battle Royale kuin PUBGi.

Muropaketin uusimmat