UUSIMMAT

FragFX Shark – PlayStation-pelihiiren paluu

07.12.2010 14:35 | Juho Anttila

Lienee universaalisti tunnustettu tosiseikka, että räiskintäpelien pelaaminen on hiiren ja näppäimistön kera padiohjausta tarkempaa. Erilaisia yrityksiä eron kuromiseksi umpeen on nähty, mutta tähän mennessä menestys ei ole ollut kummoista.

Konsoleille tarkoitettuihin hiiriohjaimiin erikoistunut Splitfish ei aivan vakuuttanut Dual SFX Frag Pro -ohjaimellaan, mutta firma ei ole heittänyt lusikkaa nurkkaan. Uusi FragFX Shark lupaa enemmän ja parempaa, mutta onnistuuko se?

Näyttävästi hiirimaton kanssa paketoitu ohjain noudattaa tuttua suunnittelufilosofiaa. Pad-ohjaimen toiminnot on ikään kuin jaettu keskeltä kahtia. Vasen käsi tarraa hieman Wiin Nunchukin tapaiseen Fragchuck -ohjaimeen, kun oikealla käsitellään taas ihka aitoa hiirtä. Kahden ohjausmetodin yhdistelmällä kosiskellaan paitsi konsolisteja, myös PC-pelaajia. Ajatus laitteen taustalla on mitä mainioin, mutta käytännön toteutus ei ole vieläkään aivan ongelmaton.

Vahvoja muotoja

Itse ohjaimissa yhdistyy musta tyylikkäästi sinisiin viidakkoraitoihin. Fragchuck sopii kouraan hyvin. Tatti osuu asianmukaisesti peukalon alle ja ristiohjainkin löytyy pienellä liikkeellä. Ohjaimen edessä on padista tuttujen nappien lisäksi kolmas, ohjaimen oma liipaisin. Tämä ei ole aivan ongelmatonta, sillä sormet eksyivät testin aikana useasti väärälle napilla.

Hiiriohjain on puolestaan muotoiltu varsin vahvoin kaarin. Tavalliselta rullahiireltä näyttävän ohjaimen liike vastaa padin oikeaa tattia, hiiren napit liipasimia ja peukalon puolelle on sijoitettu padin oikean puolen nappulat.

Itseäni hiiren muotoilu ei täysin miellyttänyt. Käytän itse PC:llä pelatessani suhteellisen matalaprofiilista Xai-hiirtä kevyellä sormiotteella. Vastaava ei Sharkin kanssa onnistu. Ote jää liian taakse eikä peukalo yllä sivussa oleville nappuloille. Samalla hiiren oikean laidan kaari on liian jyrkkä. Koko käden asento kääntyy epäluonnollisen vinoksi ja ranne kipeytyy helposti.

Ohjaimet kommunikoivat konsolin kanssa USB-porttiin liitettävän langattoman vastaanottimen avulla. Tämän lisäksi molemmat ohjaimet tarvitsevat toimiakseen AA-kokoisen patterin tai akun. Sähkön luvataan riittävän yhdellä patterilla yli 50 aktiivisen pelitunnin ajan, kun taas valmiustilalle povataan kestoa 500 tuntia.

Käyttöönotto on helppoa. PlayStation 3 tunnisti ohjaimet vaivattomasti. Menujen selaaminen vasemmalla tatilla on sujuvaa, mutta oikean puolen peukalonappien löytäminen vaatii hetken harjoittelua.

Parempi, vaan ei täydellinen

Dual SFX Frag Pro kärsi armottomasta viiveestä, eikä ongelmasta olla kokonaan päästy eroon Sharkissakaan. Sen verran edistystä on kuitenkin tapahtunut, että uusi ohjain on jo varsin pelikelpoinen tapaus. Ainakin, jos ei erehdy odottamaan huippuunsa viritetyn tietokonehiiren suorituskykyä.

Viiveen huomaa lähinnä, jos sitä jää erikseen etsimään. Ongelmaksi nousee sen sijaan tietynlainen tahmeus ja hienoinen epätarkkuus. Tuntuma vaihtelee pelistä toiseen, eikä säätövaraa ole riittävästi. Ohjeissa neuvotaan asettamaan ohjaimen herkkyys pelin säädöistä lähelle maksimia. Nopeaan hiireen tottuneelle tämäkään ei riitä, varsinkin kuin itse Sharkin puolelta pääsee muokkaamaan vain ohjaimen kuollutta aluetta.

Ohjainta testattiin siinä kaikkein vaikeimmassa ympäristössä, FPS-taisteluareenoilla. Ensimmäisenä testipelinä toimineessa Battlefield: Bad Company 2:ssa kokemukset olivat yllättäen varsin positiivisia. Pienen totuttelun jälkeen pelaaminen sujui jopa paremmin kuin padilla, eikä tappotilikään jäänyt avaamatta. PC-pelaajien kanssa samalle rintamalle laitteen kanssa ei vieläkään uskaltautuisi, eikä varsinaisesta kilpailuedustakaan voi puhua. Silti ohjain nousi kohtuullisen päteväksi vaihtoehdoksi padille.

Mainiossa MAGissa tilanne ei ollut aivan yhtä valoisa. Liekö johtunut pelistä itsestään, mutta liike pystyakselilla tuntui luvattoman hitaalta. Puutteellisen säätövaran vuoksi tilannetta ei myöskään voinut korjata. Myös MAGin kohdalla pelaaminen oli silti kokonaisuudessaan sujuvaa ja mukavaa.

Kiinnostava, mutta tarpeeton

FrafFX Shark tarjoaa myös mukavasti säätövaraa. Eri nappien toimintoja on mahdollista vaihtaa keskenään, joskin temppu vaatii hieman kärsivällisyyttä ja tarkkuutta. Lisäksi ohjaimeen on mahdollista tallentaa kolme maksimissaan kymmenen painalluksen mittaista makroa. Ohjain viestii tilastaan eri tavoin vilkkuvalla ledillä, mutta käytännössä säätäminen piti tehdä ohjekirjanen kädessä. Ongelma, joka poistuu harjoittelun myötä.

Suurempi ongelma liittyy pelitapaan. Hiiri vaatii alustan, jolle käsi ylettyy vaivattomasti. Sohvalta, ehkä yleisimmältä PS3-peli-istuimelta, käsin moista on vaikea järjestää. Pöydän ääressä Fragchuckin käyttö tuntui kömpelöltä. Luontevaa käyttöpaikkaa on hankala löytää, ellei satu omistamaan pelituolia ja juuri sopivan korkuista pallia.

SplitFish on tehnyt ohjaimensa kanssa hyvää työtä ja kehitys myös näkyy lopputuloksessa. Vaikka ohjaustuntuma on vielä kaukana täydellisestä, on FrafFX Shark jo aivan käyttökelpoinen, mutta samalla tyyris työkalu. Hintaa laitteelle kertyy helposti lähes 90 euroa. Siihen nähden ainakaan oma pelikokemukseni ei mullistunut niin, että suosittelisin vekotinta muille kuin niille konsolisteille, joilla hiirenkaipuu on äitynyt täysin sietämättömälle tasolle. Itse taidan silti pelata padille suunnitellut pelit jatkossakin tutulla ohjaimella sohvalta käsin.

 

FragFX Shark

Valmistaja: SplitFish

Hinta: noin 70-90 euroa

Lisätietoja: http://www.splitfish.com

Juho Anttila

 

Tekniset tiedot:

  • 50+ tuntia peliaikaa yhdellä patterilla
  • 500+ tuntia valmiusaikaa yhdellä patterilla
  • 1750 DPI resoluutio
  • Tukee PlayStation 3:a, PC:tä ja MACiä
  • Helposti käytettävät erikoistoiminnot
  • 2.4 Ghz langaton yhteys
  • Plug and Play
  • SixAxis-tuki (Fragchuck-ohjaimessa)

 

Lisää aiheesta

Dual SFX Frag Pro – langaton unelmaohjain PS3:lle ja PC:lle?

Lue myös

Death Star -planetaario loitsii Tähtien sodan tähtitaivaan vaikka vaatekomeroon

Logitech G35 -pelikuulokkeet tarjoavat toimivaa surroundia

Logitech Wireless Drum Kit – rumpujen lupaus ei täyty

Mindflex – pelaamista ajatuksen voimalla

Paddytek Vibe -kaiutin tekee pahvilaatikostakin rock-klubin

Satzuma Missile Launcher tuhoaa kotona, toimistossa ja puutarhassa

 

Keskustelu

Eikös nää kaikki vastaavat viritelmät kaadu siihen, että tuon hiiren liike, kiihtyvyys ynnä muut menee sen oikean puoleisen tatin kaavoilla. Eli käytännössä tuolla ei saa sitä adhd pc-hiiren tuntumaa mitenkään vaan aina mennään padin ehdoilla.

Ja kuten jo kommenteissa mainittu, konsolipelaaja pelaa mieluummin sillä pädillä fps pelitkin.

Jos playstationille saisi hiiren ja näppäimistön, jonka nappeja voi muutella tykkäämisen mukaan niin hankkisin samantien konsolin.

Eli ei ole about vuodessa edistytty paljoakaan. Sen edellisen langattoman version ostin ja palautin melko vauhdilla todettuani firmwaren täysin pelikelvottomaksi, patterien keston surkeaksi ja säätösoftan (joka siis vaatii tietokoneen) aivan avuttomaksi viritykseksi.

Näyttää, että tuota ohjaimen puolikasta vastaavaa kapulaa ei ole muutettu yhtään, eli taatusti epämukava kädessä varsinkin liipasimien osalta.

Kyllä tosi-konsolistit pelaa padilla myös fps -pelejä ; )

Itse en kyllä tollaisia härpäkkeitä käyttäisi. Liikkeentunnistus peleissä (kyseisessä tuotteessa nyt ei niin vahvasti kylläkään korostu) on nähty ja ei ole minun juttuni. Olen vain enemmän perinteisen pad-ohjaimen kannalla. Muutenkin 16 vuotta Dualshockeja olen käyttänyt enkä vaihtaisi mihinkään.

”Viiveen huomaa lähinnä, jos sitä jää erikseen etsimään.”

Onkos tuossa nyt sitä jälkiliikettä paljonkin? Siis onko hiiren käytössä viivettä, vai liikkuuko täysin käden liikkeen mukaan?

Kallista paskaa josta loppujen lopuksi saa vain jännitysniskan kun sohvalta kurkottelee .

meikäläisellä tuo aikaisempi langallinen V2 malli käytössä ja Battlefieldissä mitä mainioin!

Itseä ei tarvitsisi ihan niin paljon korostaa. Särähtää pahasti korvaan. ”Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että itsen turha käyttäminen on rangaistavaa.”

Muropaketin uusimmat