Game Music Awardissa eroteltiin riitasoinnut sointuvista sävelistä

17.06.2016 12:00 | Jukka O. Kauppinen

Englanninkielisestä nimestään huolimatta Oulussa järjestetty Game Music Awards on kotimaisuusasteeltaan sataprosenttinen tapahtuma, jonka myötä kaupunkiin kokoontui runsaasti pelialaväkeä.

Tapahtuman tarkoituksena oli erotella sävelet riitasoinnuista ja laittaa kotimainen pelimusiikki paremmuusjärjestykseen niiltä osin, kuin se vain on taiteen ja makuasioiden osalta mahdollista. Divarijoukkueita ei kisassa ollut, vaan kaikki indietuotannoista kansainvälisesti tunnettuihin AAA-julkaisuihin kisasivat samassa sarjassa.

Viimeistään nyt Game Music Awards lunasti paikkansa yhtenä mielenkiintoisimmista pelialan tapahtumista pohjoisilla leveyksillä.

Kolme vuotta sitten historiallisen ensimmäisen palkinnon pokkasi Ari Pulkkinen Trine 2:n soundtrackillä pohjois-suomalaisittainkin puitteiltaan hiukan vaatimattomassa tapahtumassa, jossa yhteishenki oli sakeana läsnä. Tänä vuonna yhteishenkäyksiä otettiin värivalojen loisteessa korkean katon alla. Lasaretinsaari on yksi parhaita juhlatiloja Oulussa ja tunnelmaa ei tarvinnut juuri houkutella, kun rento ja iloinen juhlaväki söi kevyen iltapalan ennen varsinaisen ohjelman alkua.

Samana päivänä Oulun keskustassa järjestettiin myös vuotuinen Game Spring -tapahtuma, jossa pelialan ammattilaisilla ja opiskelijoilla oli mahdollisuus tulla kuulemaan ”sanaa” kollegoiltaan ja esikuviltaan. Samalla myös paikalliset pelien kanssa puuhaavat startupit demosivat osaamistaan.

Game Music Awards

Game Music Awards

Siinä missä Game Music Awards oli täyteen ammuttu, Game Springin salissa oli tilaa silloinkin, kun puheenvuorossa oli Chris Avellone. Tämän herran hatussa on niin monta sulkaa, että riikinkukkokin on kateellinen. Tänä vuonna Game Music Awards oli se tapahtuma, joka veti pidemmän korren yhteisenä juttuna.

Gaaloissa kuullaan puheita joskus liiaksikin, mutta intuition ohjaamana pelikansaa ei yritetty nukuttaa kaatamalla niskaan lorea vuoden tapahtumista, vaan lihaan käytiin kiinni melkoisen sukkelasti. Sanaset sponsoreilta olivat tuttavallisia toteamuksia siitä, miten paljon lopulta pelin musiikki kantaa tarinaa ja tunnelmaa koko produktiosta. Vain yksi varsinainen mainosvideo nähtiin ja sekin liittyi löyhästi aiheeseen. Lastu on kotimainen käsityön kautta tekniikkaa lähestyvä yritys, jonka käsialaa oli myös yleisönäänestyksen yhteydessä jaettu puinen ”CD”.

Game Music Awards

Tuttujakin näkyi! Henryn luotsaama Iron Sight työstää End State –peliprojektia nyt vahvassa myötä tuulessa. Ehkäpä ensi vuonna pelin musiikkia kuullaan Game Music Awarseissa?

Game Music Awards ei edes yritä laittaa musiikkia ”oikeasti” järjestykseen, vaan paremmuuden mitta löytyy kolmihenkisestä raadista. Tällä kertaa raati käsitti viime vuoden voittajan, Jonne Valtosen (oldskool giisereille Purple Motion), heavy metallissa karaistuneen musiikinmoniottelija Lauri Porran sekä yhden ruotsin tunnetuimmista pelialan persoonista Orvar Säfströmin. Katselmus top-10 kärkeen pääsi alkamaan heti, kun tuomarit olivat istuneet alas ja saaneet vaatimansa oluet. Vaikka kymmenestä oli jo valmiiksi eroteltu parhaat kolme, ei hommaan ollut yleisönkään mielestä ryhtyminen ennen kuin voitelu oli kunnossa.

Kolmannelle sijalle ylsi mobiilipelin Retro Shotin musiikkivastuulliset Tommi Salomaa ja Joonas Mäkilä. Herrojen ponnistukset takaisin 80-luvulle liikautti jotain kaikissa salin vanhuksissa ja hyvän maun ystävissä, mutta vaikka tuomarit antoivat kiitosta autenttisesta saundimaailmasta, totesivat he sävellystyön pitäytyneen liiaksi peruselementeissä. Petri Alangon nykytrendeissä sujuvasti uiva analogisyntetisaattorien henkiinherättely ei myöskään riittänyt kärkeen, sillä vaikka tuotantoarvoissa oli tukevuutta, ei työn tulos päässyt ketään varsinaisesti yllättämään.

Game Music Awards

Jumbonin Jyri Autio vakavoitui kuuntelemaan tuloksia.

Ruotsalaisten ylivertaisuus jääkiekossa ja musiikissa on peittelemätön tosiasia, joten uskottava se on, kun ruotsalainen sanoo, että Salla Hakolan musiikki Nibblers –mobiilipeliin oli tämän vuoden parasta antia.

”Tänä päivänä pelimusiikissa tavoitellaan voimaa. Positiivisen ja pelin tunnelmaan uskollisen musiikin tekeminen on vaikeaa, mutta Salla Hakola on onnistunut siinä loistavasti!”

Orvar Säftströmin sanoihin on helppo yhtyä. Nibblersin ääniraidan pohjana toimii vähemmän tunnettu soitin cupola, jonka eteeriset saundit heittävät pelaajalta huolet pois ja hipeille pökköä pesään.

Yleisöäänestyksen aikana Orvar ehti esitellä omaa työsarkaansa, jonka antimista pääsemme nauttimaan syksymmällä jälleen myös Suomessa. SCORE-konsertit ovat tapahtumia, joissa vanhaa ja uutta pelimusiikkia esitetään konserttisaleissa orkesterin voimin. Tämän vuoden kiertueella tullaan esittämään elokuvamusiikkia ja televisiosta tuttuja kipaleita, joten varautukaa aggressiiviseen lippujonokäyttäytymiseen. Jos vanhat merkit pitävät kutinsa, kuponkeja ei riitä hitaille ja heikoille.

Game Music Awards

Ari Pulkkinen onnenhattu päässään ja palkinto lapasessa. Tapahtumatuottaja Hanna Rauma oli ehtinyt ommella oman mekkonsa juuri ennen H-hetkeä. Priorities!

Tänäkään vuonna Ari Pulkkinen ei jäänyt ilman yleisön hyväksyvää hyminää, vaan kalasteli yleisön äänet itselleen Alienationin teknohumpalla. Musiikki sopii kuin sormi liipaisimelle nopeatempoiseen ryhmäräiskintään, josta ei roisketta ja väriä puutu. Mies puristi palkintoaan silmin nähden tyytyväisenä pitkälle iltaan, joten ihan vielä ei herra Pulkkisen kaapista tila palkinnoille loppunut.

Voittoa makeutti vielä se, että myös yleisöäänestyksen kakkossija lohkesi samaan osoitteeseen Trine 3:n perinteisellä fantasiatunnelmoinnilla.

Loppuillasta notkeimmat saivat vatkata lanteita pelidiscossa, jonka DJ:nä toimi Joonas Turner. Joonas on yksi Suomen kärkinimiä pelien äänisuunnittelun saralla, mutta hyvin tuntuu pyörähtävän myös levylautanen. Pohjoisen taivaan hämärtyessä tarinoita kerrottiin ja uusia ystäviä löydettiin. Tuomari Porra muisteli Battletoadsin jättämiä arpia ja pelintekijät kuiskuttelivat tulevista projekteista. Onnittelut ja kiitokset Game Music Awardin jäjestäjille ja sponsoreille upeasta juhlasta!

 

Paras pelimusiikki 2016:

1. Nibblers / Salla Hakkola
2. Quantum Break / Petri Alanko
3. Retro Shot / Tommi Salomaa & Joonas Mäkilä
4. Angry Birds 2 / Elvira Björkman, Henri Sorvali, Salla Hakkola
5. Trine 3 / Ari Pulkkinen
6. Alienation / Ari Pulkkinen
7. The Detail / Tommi Hartikainen & Ville Ojala
8. Xenocide / Santtu Laitinen
9. Heavy rockets / Jukka Forsten
10. Spiralways / Santtu Laitinen

 

Yleisönsuosikki 2016:

1. Alienation / Ari Pulkkinen
2. Trine 3 / Ari Pulkkinen
3. Retro Shot / Tommi Salomaa & Joonas Mäkilä
4. The Detail / Tommi Hartikainen & Ville Ojala
5. Xenocide / Santtu Laitinen
6. Quantum Break / Petri Alanko
7. Nibblers / Salla Hakkola
8. Angry Birds 2 / Elvira Björkman, Henri Sorvali, Salla Hakkola
9. Spiralways / Santtu Laitinen
10. Heavy rockets / Jukka Forsten

 

Game Music Awards

New Yorkista asti paikalle suhauttanut Marios Aristopoulos tunnisti imperiumin mahdin ja kertoi työstään Apotheon(PS4) pelin parissa.

 

SCORE –konserttia tubessa:

 

Lisätietoja: http://gamemusicawards.net/

 

Muropaketin uusimmat