UUSIMMAT

Gatling Gears -haastattelu – steampunk-räiskintää kahdella sauvalla

17.06.2011 12:00 | Jukka O. Kauppinen

Hollantilainen Vanguard Games on pieni, itsenäinen pelistudio, jonka perustajat ovat pitkän linjan peliveteraaneja. Studion ydinjampat ovat muun muassa Guerrilla Gamesillä pitkään Killzone-pelien parissa puurtaneita peliguruja, jotka halusivat tehdä vaihteeksi jotain muuta.

Vanguard on luonut nopeasti oman steampunk-henkisen maailmansa, johon sekä firman esikoispeli Greed Corp että tuorein Gatling Gears sijoittuvat. Haastattelimme Vanguardin pelisuunnittelija Nikki Kuppensia itsenäisen pelikehittäjän elämän jännittävyydestä.

Mistä saitte inspiraationne Gatling Gearsiin?

Ihmiset kertovat, että heistä peli muistuttaa monia klassisia räiskintäpelejä, kuten vaikkapa Ikari Warriorsia tai Robotronia. Onhan se hieno kehu, mutta tiimimme tutkaili enemmän genren uudempia edustajia. Assault Heroes oli yksi ensimmäisistä tämäntyyppisistä XBLA:ssa julkaistuista peleistä, joten se oli hyvin kiinnostava esikuva.

Mistä olette ylpeimpiä?

Kuulemme usein, että peli on kuin järjestäytynyttä kaaosta. Se on intensiivinen ja ruudulla on paljon vihollisia ja luoteja. Silti pelaaja näkee mitä missäkin tapahtuu ja pystyy hallitsemaan tilannetta. Vihollisten laukomien rakettien väistely ja heidän tuhoamisensa eri tilanteissa on haastavaa ja myös palktisevaa.

Miten Gatling Gears syntyi?Entä kuinka saitte sen myytyä EA:lle?

Saimme mahtavaa palautetta Misbound-maailmasta ja sen tunnelmasta, jotka esittelimme maailmalle edellisessä Greed Corp -pelissämme. Ihmiset tykkäsivät erityisen paljon pienistä kävelijöistä, jotka olivat pelin jalkaväkeä. Gatling Gearsissa päätimme laittaa pelaajan yhden kävelijä-laitteen sisään, aseistaa heidät ja antaa heidän tutkia pelimaailmaa oikein läheltä. Päältä kuvattu räiskintäpeli tuntui tähän ajatukseen oikein oivalta. Greed Corp -peliä promotessamme näytimme lehdistölle ja julkaisijoille vilauksia myös Gatlingista. Myös EA näki pelin ja heistä oli kovasti kiva ajatus tehdä sen parissa yhteistyötä.

Greed Corp oli kiva pikkupeli. Millaisen vastaanoton se sai ja miten Mistbound-maailman tarinaa jatketaan tulevissa peleissä?

Greed oli erittäin selvä niche-peli, mutta lehdistö otti sen hyvin vastaan. Tiesimme jo etukäteen, ettei se olisi kovinkaan kaupallinen julkaisu. Meistä se oli kuitenkin erittäin vahva teos omassa sarjassaan. Kaiken kaikkiaan se pärjäsi ihan kivasti ja esitteli Mistbound-maailman hienosti. Toisin kuin Greedissä, Gatlingin tarina on hyvin kevyt ja ohut, mutta se jatkaakin suoraan Greed Corpin linjoilla. Jotkut Mistboundin maailman perusjutut, kuten muuttuva maaperä, kävelijät ja eri osapuolet ovat iso osa molempia pelejä, ja niitä tullaan varmasti käyttämään tulevienkin teosten pohjana.

Guerrilla Gamesillä teitte valtavia AAA-luokan boksipelejä. Miten muutos indie-kehittäjäksi tuntuu teistä?

Minulle se on palkitsevaa ja opettavaista. Pelit ovat pienempia, joten tuotantosyklikin on lyhyempi. Voin tehdä useampia pelejä samassa ajassa kuin ennen yhden. Voin julkaista nyt jopa pelin joka vuosi, mikä on todella motivoivaa. On myös helpompaa kokeilla erilaisia asioita, mennä eri suuntiin ja reagoida pelialan muutoksiin.

Mistä pelienne steampunk-ilmapiiri syntyi?

Mistbound syntyi alkujaan jonkinlaisesta ajatuksesta näkymättömistä seinistä. Siksi pelialue, saaret, ovat usvan ympäröimiä. Mietimme, että millainen maailmasta tulisi, jos ihmisillä olisi hyvin rajallisesti resursseja ja teknologiaa. Vaihtoehtoinen teollisuusvallankumous teki maailmasta melkeinpä apokalyptisen, mutta samalla rikkaan ja kauniin maailman. Tästä yhdistelmästä syntyi peliemme visuaalinen tyyli ja ilmapiiri.

Gatling Gears on pelillisesti tuttu kahden sauvan räiskintä. Mikä nostaa pelin esiin kilpailijoistaan?

Uskon, että voit todellakin tuntea, miten se on kaunis, käsityönä valmistettu teos. Kaikki yksiköt ja pelitilanteet on mietitty ja harkittu. Grafiikka on äimistyttävää ja kentät tuhoutuvat ympäriltäsi. Kaksinpelissä mainio pisteytysjärjestelmämme on aivan erityisen kiva.

Entäpä kampanja ja cooppimoninpeli?

Voit pelata cooppina kaverisi kanssa kampanjaa, mutta pelissä on myös survival-pelitila. Se on ihan erilainen kokemus, jossa räiskit tiesi vihollislaumojen läpi kaverisi kanssa. Voitte tehdä kävelijöihinne erilaisia aselasteja ja järjestellä parannus- ja boosteripaketteja. Tuhotut viholliset jättävät kamaa, joista saa pisteitä. Vaikka molemmilla pelaajilla on omat pisteensä, jaatte bonuskertoimet keskenänne. Näin joudutte yhtaikaa sekä kilpailemaan että auttamaan toisianne.

Entäpä ne kävelijät ja kampanja?

Käytät samaa kävelijää koko pelin ajan, mutta voit päivittää sitä edetessäsi. Pyssy, tykki, kranaatit ja panssari ovat kukin päivitettävissä kolme kertaa. Päivitykset tekevät kävelijästä vahvemman ja myös erinäköisen. Pelin mittaan löydät kaikenlaista muutakin, jolla voit muokata vekotintasi.

Kampanjan mittaan pelaaja etenee kuudella kentällä, joilla on neljä aluetta ja lopuksi pomovihollinen. Survival-pelitilassa on kolme areenaa, joilla on kullakin oma tavoitteensa. Kampanjan alueiden pelaaminen kestää ehkä varttitunnin, survival-kentät kestävät pidempään.

Haastattelu on tehty yhteistyössä XCN-verkoston kanssa.

 

Tekijä: Vanguard Games

Julkaisija: EA

Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360 (digitaalinen julkaisu)

Tulossa: PC

Pelaajia: 1, 2 (samalla koneella, internetissä)

Muuta: Xbox 360 -versio maksaa XBLA:sta 1200 MS-pistettä.

Pelin kotisivu: http://mistbound.com/index.php?id=3

Jukka O. Kauppinen

 

Lue myös

Amiga Immortal 3 on tuplalevy täynnä hittejä

E3 2011 – uutiskoosteet (osa 5)

iRT 3 -haastattelu – rallia Suomen kesässä

Logitech F540 – pelikuulokkeet konsolipelaajille

Roccat Alumic – kovan luokan hiirimatto

Steelseries Shift Cataclysm Keyset – rahat pois WoWittajilta?

Witcher 2 – konseptigalleria