Uusimmat

Godfatherin seuraava sukupolvi – Xbox 360 ja PSP

12.09.2006 14:15 Thomas Puha

Godfather-pelin johtava tuottaja David DeMartini kertoi eDomelle keväällä, että Godfatherin tuleva Xbox 360 -käännös on ”versio 1.5”. Pääsimme ottamaan tyypit pelin uudesta versiosta, eikä mies tunnu liioitelleen.

Pelin suunnittelija Mike Olsen ei voinut olla näyttämättä tyytyväisyyttään Xbox 360 -versioon. Hän ei sitä suoranaisesti sanonut, mutta oli selvää, että Xbox 360 -versio on viimein se peli, joka Godfatherin piti olla.

– Olemme tyytyväisiä PlayStation 2- ja Xbox-versioihin, mutta pystymme tekemään paljon enemmän tehokkaammalla konsolilla. Olemme myös kuunnelleet pelin saamaa kritiikkiä ja korjanneet monia ongelmakohtia, Olsen kertoi – ja irvisti kysyessäni häneltä, kuinka pahasti PlayStation 2:n tekniset rajoitukset rajoittivat pelin suunnittelua.

Niin kaunista

Xbox 360 -versiossa pistää silmään erinomainen grafiikka. Ympäristöjä elävöittää kaksi kertaa suurempi määrä jalankulkijoita ja ajoneuvoja. Se tekee New Yorkin kaduista huomattavasti elävämmän tuntuiset. Oma osansa tässä on uusiksi tehdyillä tekstuureilla ja paremmalla valaistuksella. Hahmomallit ovat elävämpiä ja vaatteetkin näyttävät hienoilta, eivätkä pikselimössöltä, kuten PS2-versiossa.

Ajotuntumaakin on rukattu uuteen uskoon.

– Aiemmissa versioissa kaikki ajoneuvot tuntuivat aikalailla samoilta ajaa, mutta nyt kevyen ja raskaamman ajoneuvon välillä on selvä ero. Ajotuntumaa on myös muokattu, Olsen kertoo.

Valitettavasti tuulilasien läpi ei edelleenkään voi ampua, saati ajoneuvojen renkaita.

Visuaalisten muutosten lisäksi pelimekaniikkaan on tehty konkreettisia muutoksia. Uusia tarinatehtäviä on neljä, joiden lisäksi jokaista pelin tehtävää on muokattu saadun palautteen perusteella.

Liiketilojen takahuoneiden (Rackets) arkkitehtuuri ei enää ole joka kerta sama. Viholliset ja liiketilojen omistajatkaan eivät aina seisoskele samoissa paikoissa.

Monet pelin Rackets-tehtävistä olivat tuskallisen vaikeita. Pelaaja sai yleensä lyijymyrkytyksen, ennen kuin ehti ampua ensimmäistäkään laukausta. Jokaisen mafiaperheen päämaja (compound) on nyt sisätiloiltaan erilainen. Pelaaja voi nyt kutsua mukaansa yhden tekoälyn ohjaaman mafioson, joka taistelee pelaajan rinnalla. Se auttaa kummasti kilpailevien mafiosojen päämajojen valloittamisessa.

Täysin uusi tehtävätyyppi on Favours eli palvelukset. Tarinatehtävien ohessa pelaajan on otettava kaupungin lukuisat kaupat hallintaansa eli ”suojeluunsa”. Aikaisemmin tämä onnistui vain uhkailemalla kaupan omistajaa. Nyt liiketoimia saa haltuun suorittamalla omistajien vaatimia palveluksia. Jos esimerkiksi leipurin liikkeessä käy häiriköimässä paikallisia vandaaleja, pelaaja saa putiikin haltuunsa pistämällä vandaalit nukkumaan kalojen kanssa. Sen jälkeen kiitollinen omistaja antaa liikkeensä pelaajan omistukseen. Liiketilatkin ovat paljon aiempaa monipuolisemman näköisiä ja sisältävät valtavasti tuhottavia esineitä.

Ulkonäköään voi nyt käydä muokkaamassa omistamissaan partureissa ja vaatekaupoissa.

Aikaisemmin pelaajan piti poistua pelistä ja toteuttaa muutokset päävalikon kautta.

Godfather oli hyvä PS2:lla ja Xboxilla, mutta Xbox 360 -versio vaikuttaisi pelatun perusteella tekevän siitä huomattavasti paremman.

 

Tekijä: EA Redwood Shores

Julkaisija: Electronic Arts

Testattu: Xbox 360, PSP

Saatavilla: Xbox, pc ja PlayStation 2

Pelaajia: 1

Pelin kotisivu: http://www.godfather.ea.com/