Guild Wars 2 -matkapäiväkirja – osa 2: Taistelun huumaa

28.08.2012 15:30 Miikka Lehtonen

Guild Wars 2 -matkapäiväkirjamme jatkuu. Tänään ohjelmassa on taistelusysteemin kehumista ja tarkastelua videoiden muodossa, sekä yleistä hajoilua siihen, että peli tuntuu olevan monelta osa-alueeltaan yhä miltei betaa vastaavassa kunnossa.

Muistakaa lukiessanne, että kyse ei ole vielä arvostelusta, vaan juttusarjasta, jossa lähinnä käydään läpi arvosteluprosessia ja pohditaan pelin eri osa-alueita ennen lopullista arvostelua. En siis anna vielä mitään lopullisia mielipiteitäni. Niiden aika on vasta myöhemmin.

Kun pelailin Guild Wars 2:n betoja, en ollut taistelusysteemistä ihan niin täpinöissäni kuin monet hardcore-fanit. En varsinaisesti ole vieläkään, mutta on todettava, että olen alkanut arvostamaan sen hyviäkin puolia. Asiaa auttoi varmasti se, että betassa satuin hirvittävällä tuurilla pelaamaan juuri niitä vähemmän viihdyttäviä classeja, kun taas julkaisun jälkeen vaihdoin elementalistiin ja varkaaseen, jolloin peliinkin tuli heti lisää säpinää.

Virallisen version mukaanhan Guild Wars 2:n taistelu on ennennäkemättömän toiminnalista, dynaamista, jänskiä ja huisia. Ja onhan tämä tavallaan totta, jos verrokkina on esimerkiksi World of Warcraft tai EverQuest II, mutta The Secret Worldia tai vielä mielummin Tera Onlineä pelanneet pystyvät kyllä nokittamaan vastaan vähintään yhtä toiminnallisilla versioilla.

Guild Wars 2:n suuri juttu on se, että muutamia ominaisuuksia lukuunottamatta kaikki loitsut, kyvyt ja muut jutut voi laukaista lennosta. Niinpä maagienkaan ei tarvitse seistä paikallaan heittelemässä tulipalloja, mikä onkin hyvä juttu, sillä suurten AOE-hyökkäysten väistely on arkipäiväinen juttu. Maahan piirtyy AOE:n ääriviiva ja sitten on aika juosta tai pyörähtää alta pois ennen kuin paukkuu. Jälleen, tuttua The Secret Worldista ja Terasta, mutta onhan se nytkin kivaa.

Se suurempi ja epätavallisempi juttu onkin se, miten hahmot niitä kykyjään hankkivat. Jokaisella on käytössä viisi aktiivista kykyä, jotka määräytyvät käytössä olevan aseen mukaan. Aseen tyyppi määrittää myös sen, miten sillä taistellaan. Esimerkiksi elementalisti – pelin maagiluokka – heittelee kahden käden sauvastaan hitaita AOE-loitsuja, taikasauvasta tehokkaita yhden kohteen loitsuja ja tikarilla lyhyen matkan AOE-loitsuja.

Aseita voi myös sekoitella. Thiefillä mainhandin ase antaa kykypalkin kaksi ensimmäistä kykyä, offhand kaksi jälkimmäistä. Ja kolmas on yhdistelmä kahta asetta. Muut luokat saavat mainhandistaan kolme, offhandistaan kaksi kykyä. Näin voi kokeilemalla löytää sen juuri parhaan yhdistelmän omaan makuunsa.

Toki kuvioita sekoitetaan myös luokkakohtaisilla jutuilla. Elementalisti esimerkiksi voi vaihtaa käytössä olevaa loitsuvalikoimaansa neljän alkuvoiman välillä saaden näin käyttöön aina uudet loitsuvalikoimat.

Jotkut netissä ovat suhtautuneet systeemiin penseämmin, mutta itse tykkään. On tosi kiva kun voi lennosta vaihtaa hahmonsa tyyliä tilanteen mukaan. Jos olen pellolla grindailemassa varkaani kanssa, käytän yleensä miekkaa ja pistoolia, koska saan näin käyttööni todella hyvän yhden kohteen DPS:n ja pari hyödyllistä CC-kykyä. Suuremmissa grouppimätöissä taas käytän jousipyssyä, sillä niissä AOE-vahinko on kuningas.

ArenaNet on myös tajunnut sen, että suuri ja näyttävä on kivaa. Niinpä kaikki animaatiot, efektit ja jopa itse kyvyt ovat usein vähän elämää suurempia. Elementalisti pudottaa taivaalta pilven palavia kiviä tai singahtaa vastustajiensa läpi palavilla kiskoilla, taistelijat ravisuttavat itse maata mielettömillä kahden käden lyönneillään ja muutenkin suunnilleen kaikessa on kunnolla liikettä, energiaa ja meininkiä.

Soppaa on maustettu myös kevyellä synergialla. Joillain AOE-kyvyillä kun on vaikutusta myös niiden alueella käytettäviin kykyihin. Esimerkiksi elementalistin suuri tulirinki sytyttää sen läpi lentävät nuolet palamaan ja varas voi samalla tavoin myrkyttää kumppaniensa hyökkäykset.

Eihän näitä juttuja juuri grindaillessa tarvitse, mutta jo kovemmissa pomomatseissa – joita tulee usein vastaan luonnossakin eventien muodossa – kykyjen välisellä synergialla on todella paljon väliä. Tuntuu myös siltä, että pelin taitokatto on sangen korkealla, sillä jos ArenaNet ottaa systeemistään hyödyn irti, PVE-matsitkaan eivät ole pelkkää seisoskelua ja nukettamista, vaan vaativat hieman enemmän ajattelua. Ja se on hyvä juttu se. Yhteenvetona toteaisin siis, että eihän se taistelu niin vallankumouksellista ole kuin monet ennakkoon toivoivat ja mainostivat, mutta ArenaNet on kasannut toimivan ja viihdyttävän systeemin, jossa tuntuisi riittävän potentiaalia.

Annetaan videon puhua puolestaan sekä thiefin että elementalistin muodossa. Kuten videoista jo suoraan näkee, kaikki aseet eivät sovellu kaikkiin tilanteisiin. Kahden käden sauva on esimerkiksi hieman torso ase yhtä vihollista vastaan.

Varas miekalla ja pyssyllä:

Varas jousipyssyllä group eventissä:

Elementalist taikasauvalla ja tikarilla:

Elementalist kahden käden sauvalla:

Elementalist tikarilla ja focuksella:

Mo’ players, mo’ problems?

Puhelimme Guild Wars 2:n tilanteesta erään kiltakaverin kanssa ja tulimme siihen johtopäätökseen, että itse pelillinen sisältö on suunnilleen kautta rantain hyvää tai jopa loistavaa, mutta kaikki siinä ympärillä on täysin vaiheessa.

Lauantain ”Eurooppa ei pelaa” –ilmiö oli jo pieni varoitus siitä, että kaikki ei tule menemään ihan nappiin, mutta todellakin vain alkumakua tulevasta. Sillä nyt suunnilleen kaikki on hajonnut. Moniin kiltoihin ei pysty liittymään lainkaan, koska kutsumistoiminto ei toimi. Tai sitten kiltaan ei mahdu yli 50 pelaajaa, koska sinänsä laaja ja kiinnostava kiltojen laajennustoiminto ei yksinkertaisesti toimi. Eikä se siihen jää.

Pelaajien välinen kauppapaikka toimi hetken lauantaiaamuna, mutta on sen jälkeen ollut turvallaan. Tämä on vähän astetta heikompi homma, koska esimerkiksi koko craftaussysteemi on rakennettu sen varaan. Jo alkupään esineisiin tarvitaan hillitön määrä hirviöiltä satunnaisesti putoavia esineitä ja ideana olisi, että niitä sitten vaihdellaan kauppapaikan kautta. Mutta koska nyt ei vaihdella niin sitten ei craftata.

Eilen – ja vielä tänään aamulla – ainakin oman kiltamme kiltachatti hajosi myös kokonaan. Sinne lähetetyissä viesteissä oli parhaimmillaan useiden minuuttien viive, eikä kaikkien viestejä näkynyt lainkaan. Kamalinta tässä on se, että kun serverit paukkuvat ja peli räjähtää käsiin jo ennakkovaraajien ja –ostajien vyöryn alla, mitä tapahtuukaan tänään kun kaikki mattimyöhäset pääsevät pelin pariin? Hieman pitää myös puhua Guild Wars 2:n overflow-servereistä, sillä ne tulevat pelaajaryntäyksen alla olemaan todella ajankontaisia.

Kuten kaikissa MMO:issa ikinä, serverille mahtuu vain X pelaajaa. Normaalisti kun halukkaiden määrä ylittää tämän haamurajan, kaikki ylimääräiset joutuvat jonoon odottamaan pääsyään. Guild Wars 2:ssa näin ei käy, sillä se heittää viimeksi tulleet niin sanotuille overflow-servereille. Niissä voi sitten pelailla ihan normaalisti ja kun lopulta pääsee omalle serverilleen, saa toki pitää kaiken overflow-serverillä keräämänsä ja tekemänsä ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Hyvä idea, vai mitä? Kyllä. Mutta toteutus, se on huono. Ensinnäkin overflow-serverit ovat irrallaan serverien välisestä massiivisesta PVP:stä. Villit huhut kertovat että niistäkin voi liittyä PVP-jonoon ja päästä rintamalle, mutta minulla tämä ei ole koskaan toiminut. Lisäksi pelaajien jaottelu oman serverin ja overflow-serverien välille on hoidettu todella huonosti. Voisi olettaa että kun on kerran päässyt overflow-serveriltä sisään, homma olisi hoidossa. Ei. Satunnaisesti aluetta vaihtaessaan huomaa aivan yllättäen lentäneensä takaisin overflow-serverille. Taustalla on siis hieman epäonnistunut serverisuunnittelu tai bugi siinä, miten pelaajia jaetaan serverien välillä. Toivottavasti korjausta on tulossa.

Niinpä pelaaminen on tällä hetkellä monilta osa-alueiltaan rasittavampaa kuin sen olisi tarkoitus olla, tai tulee myöhemmin olemaan. Mutta paljon ArenaNet on silti tehnyt oikein. Oma pelikelloni oli jo eilisiltana yli 20 tunnin, mikä on aika pahuksen hyvin peliltä, joka ilmestyi lauantaiaamuna. Enkä suinkaan pelaa vain arvostelunakin takia, vaan koska pelaaminen on niin pirun hauskaa.

Tiimi mainosti ennakkoon, että Guild Wars 2:ssa voi tehdä mitä haluaa. Ettei peliä kannata tai edes kuulu pelata kuin perinteistä MMO:ta konsanaan, alue alueelta tehtäviä tehden. Ehei. Ota tauko, tutki maailmaa, löydä sieltä kätkettyjä juttuja ja salaisia paikkoja. Tai mene craftailemaan kamoja itsellesi ja kavereillesi. Tai hyppää world vs. world vs. world –mättöihin. Tai tee oikeastaan ihan mitä vain.  Ja homma toimii! Pelin maailma tuntuu elävältä ja hengittävältä paikalta, jossa pelaaminen tuntuu MMO-grindin sijaan oikealta seikkailulta. Ja se on aika helvetin iso saavutus se.

Matkamme jatkuu siis ristiriitaisissa, mutta yleisen positiivisissa fiiliksissä. Jos on jotain kysyttävää tai jotain mitä haluaisitte nähdä, heitelkää kommentteja. Ja jos joku onnistuu videoilta tai kuvista hahmojeni nimet onkimaan esiin, niin moikatkaa servereillä!

 

Lisää aiheesta

Guild Wars 2 -matkapäiväkirja – osa 1: Päästäkää sisään!

Lue myös

Borderlands 2 – näin syntyvät hirviöt ja bandiitit

Miten Onlive-pelipalvelu toimii Suomesta käsin?

Roccat Taito -pelihiirimatto kulkee kultaista keskitietä

Resonance (PC)