Uusimmat

Guild Wars: Factions jatkaa ropehuumaa

25.04.2006 00:00 Muropaketin toimitus

Pääosin vanhoista Blizzard-veteraaneista koostuneen Arenanetin Guild Wars-verkkoroolipeli ilmestyi viime keväänä kesken pahimman World of Warcraft-huuman. Täysin instansoituun pelimaailmaan pohjautunut ja täysin kuukausimaksuton peli ei tekijöiden mukaan edes pyrkinyt kilpailemaan tyypillisten nettiroolipelien kanssa. Laadukas peli löysi kuitenkin ystävänsä, ja keikkui myös Suomessa myydyimpien pelien listalla hyvän tovin.

Pelin suomalaisesta suosiosta kertonee jotain sekin, että alkuvuodesta Taipeissa järjestetyssä 100 000 dollarin Guild Wars -turnauksessa edustettuina oli kaksi joukkuetta Euroopasta, kaksi Yhdysvalloista, ja kaksi Etelä-Koreasta. Turnauksen molemmat eurooppalaiset joukkueet olivat Suomesta.

Jo alkuperäisen julkaisun yhteydessä Arenanet lupasi Guild Wars -universumiin säännöllisiä sisältöpäivityksiä. Tähän mennessä ne ovat rajoittuneet pariin uuteen luolastoon ja pienempiin päivityksiin, mutta keväällä julkaistava Guild Wars Factions on jotain ihan muuta. Se on täysin itsenäinen peli, joka ei vaadi alkuperäistä Guild Warsia, mutta yhdistyy siihen sujuvasti Arenanetin mukaan. Jatkossa Arenanet on luvannut Factions-tyylisiä uudistuksia puolen vuoden välein.

Kävimme helmikuun lopussa Münchenissä katsomassa, minkälaiseksi Guild Wars -saagan toinen osa on muotoutumassa. Alkuperäistä peliä tuntemattomille kerrottakoon, että kyseessä on vahvasti pelaajien väliseen taisteluun perustuva verkkoroolipeli, jossa pelaajille yhteisiä alueita ovat vain asutuskeskukset ja juonitehtävien kokoontumispaikat. Kaikki muut alueet itse tehtävistä ja ulkomaastosta lähtien luodaan aina pelaajalle tai pelaajaporukalle erikseen. Guild Warsin yksi mielenkiintoisimmista ominaisuuksista on mahdollisuus yhdistää kaksi pelin kahdeksasta hahmoluokasta, ja lopputulokset voivat olla erittäin tehokkaita.

Kiltojen uusi aika

Guild Wars: Factions sijoittuu täysin uudelle Cantha-nimiselle mantereelle, kaukana etelässä alkuperäisen pelin Tyria-maailmasta. Aasialaisvaikutteinen maailma lainaa Arenanetin Jeff Strainin mukaan teemoja niin aidosta itämaisesta historiasta kuin mytologioistakin. Mannerta asuttaa kolme kansaa, joista kahden välinen sota on monella tapaa Factionsin sydän. Kivettyneessä metsässä asuvat Kurzickit ja kristalliksi muuttuneeseen mereen sopeutuneet entiset merenkävijät, Luxonit taistelevat alituisesti Canthan herruudesta. Muinaisen Kiinan keisarikunnasta paljon ammentava Canthan imperiumi on konfliktissa ainoastaan sivustakatsojan roolissa.

Jeff Strainin mukaan Factionsia suunniteltaessa erityisen suurta painoarvoa on laitettu alkuperäisen Guild Warsin roolipelaaja- ja PvP -yhteisöjen yhdistämiseen. Tämä on Factionsissa hoidettu yhdistämällä merkittävin roolipelisisältö pelaajien Luxon/Kurzick-konfliktissa saavuttamaan menestykseen. Pelaajat valitsevat toisen osapuolista, ja alkavat erityisiä tarkoituksia varten luotuja tehtäviä suorittamalla valloittamaan vastustajalta alueita. Valloitetut kaupungit tarjoavat valloittajilleen erilaisia etuuksia sekä niin kutsuttuja eliittitehtäviä, joista saadaan pelin parhaat esineet. Pelaajien välistä nahistelua vierastaville tarjolla on kuitenkin myös aivan uusi tarina, joka etenee kartalla alkuperäisen Guild Warsin tyyliin.

Guild Warsin pelaajia kiinnostavat varmasti myös Factionsin mukanaan tuomat kaksi uutta hahmoluokkaa: ritualisti ja salamurhaaja. Ritualisti on henkiä taistelukentälle manaava hahmo, josta munkkiin yhdistämällä saa erittäin tehokkaan parantajan. Salamurhaaja taas on ympäriinsä teleporttaileva ketterä taistelija, jolla on käytössään tehokkaita yhdistelmähyökkäyksiä. Kummallakin hahmolla oli testiversiossa ainoastaan kahdeksan taitoa, joten mitään kauhean syvällistä arviota hahmoluokkien tasapainosta ei vielä voi antaa. Kysyttäessä asiasta Jeff Strain kuitenkin vakuutti, että olemassa olevien ja tulevien hahmoluokkien tasapainoa testaavat useat eri kehitysryhmät ympäri maailmaa.

Guild Wars: Factions vaikuttaa nopean testin perusteella tervetulleelta laajennukselta Guild Wars -universumiin. Uudistukset vaikuttavat tarkkaan harkituilta ja hyviltä. Suurimmiksi kysymysmerkeiksi tässä vaiheessa muodostuvat uusien hahmoluokkayhdistelmien vaikuttaminen pelin tasapainoon, yksinpelitarinan laatu ja se, riittääkö Arenanetiltä jatkossa tukea myös tavalliselle Guild Warsille. Strainin mukaan hätää ei ole, mutta näihin kysymyksiin saamme varman vastauksen vasta myöhemmin. Palaamme Guild Wars: Factionsin pariin varmasti kunhan peli valmistuu.

Tero Lehtiniemi