Uusimmat

Haastattelussa Assassin’s Creed Originsin ohjaaja Ashraf Ismail: ”Paineet peliä tehdessä olivat todella kovat”

27.10.2017 09:34 Skye Borg

Ubisoft juhlistaa 10-vuotiasta Assassin’s Creed -pelisarjaa parhaalla mahdollisella tavalla: julkaisemalla uuden pelin. Muropaketin haastattelussa tänään ilmestyvän Assassin’s Creed Originsin ohjaaja Ashraf Ismail kertoo, millaista Egyptiin sijoittuvan seikkailun tekeminen oli.

Muropaketti tapasi Assassin’s Creed Origins -pelin ohjaaja Ashraf Ismailin Lontoossa järjestetyssä mediatilaisuudessa. Mies on vastannut myös toisen Assassin’s Creed -seikkailun eli hyvän vastaanoton saaneen Black Flagin ohjauksesta. Ennen ohjaajaksi ryhtymistä Ismail työskenteli Ubisoftilla vuosia Game Lead Designerina.

Assassin’s Creed on aina yhdistänyt fiktiivisen juonen aitoihin historiallisiin ympäristöihin ja tapahtumiin. Pelisarjan tarina alkoi aikoinaan nykyisen Lähi-idän maisemista Altairin matkassa, sijoittuen noin vuoteen 1190. Kymmenen vuoden aikana assassiinit ovat seikkailleet ympäri maailmaa, vieden pelaajat renessanssin ajan Italiaan sekä Amerikkaan ja Karibialle. Kaksi viimeisintä pääsarjan peliä ovat palauttaneet tarinan Euroopan mantereelle, sijoittaen tapahtumat Pariisiin ja Lontooseen.

Tänään ilmestyvän Assassin’s Creed Origins sijoittuu muinaiseen Egyptiin. Hyppäys yllättävän pitkälle menneisyyteen sekä täysin uusi maanosa on otettu innolla vastaan.

Tarinan sijoittuminen Egyptiin antoi varmasti paljon inspiraatiota paitsi visuaalisesti myös juonellisesti, Ashraf Ismail?

“Ehdottomasti. Maan historia ja sieltä kumpuavat rituaalit ovat merkittävässä osassa tarinassa – näiden välillä on todellakin yhteys. Meillä on Kleopatra ja Aleksandrian valloitus, jotka ovat merkittäviä tarinan elementtejä. Meillä on samalla myös mahdollisuus kertoa kypsempi tarina, aviomiehen ja vaimon todellinen rakkaustarina”, Ismail kertoo.

Assassin’s Creed Originsin tarina katsoo juuri keskiössä olevan parisuhteen vuoksi muuttuvaa maailmaa hieman eri kantilta. Tämä on Ismailin mukaan luonut pelille täysin uudenlaisen sävyn.

“Halusimme seurata, mitä näiden kahden välinen yhteys saa maailmassa aikaiseksi. Tämän jälkeen mietimme, miten voimme yhdistää parin tarinan varsinaiseen aikakauteen ja sen tapahtumiin. Tarkastelimme suurempia tapahtumaketjuja ja hahmojen motivaatioita. Näin tuloksena on juoni, jonka hyvin henkilökohtaisista lähtökohdista kasvaa jotain paljon suurempaa.”

Ismail kertoo Assassin’s Creed Originsin syntytarinan muodostuneen parin mutkan kautta. Egypti valikoitui tapahtumapaikaksi kuitenkin jo hyvin varhaisessa vaiheessa suunnittelua.

“Tutkiessamme lisää historiaa ja tapahtumia päätimme sijoittaa tarinan Kleopatran aikaan, jolloin hän taisteli vallasta. Tuo ajanjakso on todella kiehtova ja tapahtumarikas, joten oman tarinamme yhdistäminen todelliseen historiaan oli helppo ratkaisu. Tarina, jonka halusimme kertoa, osui teemoiltaan täydellisesti tähän ajankohtaan, joten tuntui että meillä oli myös onnea tässä suhteessa.”

Assassin’s Creed täyttää 10 vuotta, ja samalla tarina viedään ajanjaksoon melkein tuhat vuotta ennen ensimmäisen pelin tapahtumia. Tämä antoi ohjaajan mukaan paljon inspiraatiota tehdä asioita toisin.

“Uusimme peliä paljon. Taistelutyyli ja maailmanrakentaminen on uusittu, käyttöliittymä on uusi… Kaikki on sarjalle tuoretta, ja samalla olemme todella kaukana menneisyydessä.”

Ismailin mukaan tarkoituksena oli alunperin tehdä pelistä kunnianosoitus sarjalle.

“Emme kuitenkaan päätyneet tähän ratkaisuun, vaan halusimme luoda jotain täysin uutta. Jotain, mikä kunnioittaa sarjaa ja todella tarkoittaa jotain merkityksellistä Assassin’s Creedille ja sen pelaajille.”

Ashraf Ismail on ohjannut Ubisoftin Assassin’s Creed: Black Flag -pelin ennen Originsia. Tässä välissä ilmestyivät sekä Rogue, Unity että Syndicate, joista osassa pyydetään antamaan palautetta koetuista kentistä ja tehtävistä pelaamisen lomassa. Onko palaute otettu huomioon Origins-peliä kehitettäessä?

“Palaute on meille äärettömän tärkeää. Se, mitä fanit sanovat, miten he pelin ja sen eri kohdat kokevat annettuaan pelille aikansa ja rahansa – totta kai se on todella huomionarvoista. Menneissä peleissä on kuitenkin paljon elementtejä, jotka eivät ole edes tutkassamme tällä hetkellä, näitä elementtejä ei yksinkertaisesti ole.”

Ismail korostaa, että se kuinka pelaajat ovat lähestyneet eri tehtäviä, kuinka he toimivat taistelutilanteissa ja kuinka he tutkivat maailmaa ovat olleet merkittävä osa uudistuksia. Tämä näkyy myös itse pelissä. Assassin’s Creed Originsin avoin maailma on huomattavasti aikaisempaa houkuttelevampi. Sivutehtäviä voi löytää niin kaupungeista kuin keskeltä aavikkoakin. Sivutehtävien lumo oli pelin demoa pelatessa suuri: ne veivät mennessään niin, että itse pääjuonen pelaaminen jäi yllättävän vähäiselle ajalle.

“Kiinnitimme huomiota siihen, mikä saa pelaajan tutkimaan pelin maailmaa, mikä innostaa lähtemään sivutehtäviin ja missä kohtaa kiinnostus maailman tutkimiseen lopahtaa. Luen myös paljon nettikeskusteluja. Tiedän, tiedän, niin ei pitäisi tehdä!”, Ismail huudahtaa. “Se on toisinaan rankkaa, mutta se kuuluu työhön. Palautteen avulla olemme halunneet tehdä uudesta pelistä modernin, tuoreen ja raikkaan – samalla haluamme yllättää vanhat fanimme täysin, ne jotka ovat uskollisesti pysyneet pelisarjan parissa.”

Palautteen saaminen voi olla kova pala, millaista vastaanottoa odotatte Assassin’s Creed Originsille?

“Paineet ovat kovat, todellakin. Olen itse asettanut riman hirvittävän korkealle. Lisää paineita tuovat tietenkin myös Ubisoft sekä fanit. Onneksi minä rakastan paineen alla työskentelyä, suorastaan kukoistan sen loisteessa.”

Paine ja odotukset ovat Ismailin mukaan suuri motivaattori luoda sisältöä josta voi olla aidosti ylpeä. Tekijätiimi uskoo luomukseensa.

“Uskomme siihen mitä me teemme, me olemme rakentaneet tätä peliä neljä vuotta. Vaikka rakastaisit jotain tiettyä asiaa pelisarjassa, me uskallamme myös muuttaa sen. Roolipelielementit eivät ole tuulesta temmattu idea rakentaa peliä suuremmalle yleisölle. Kaikki on tarkkaan harkittua. Tutkimme miten ihmiset pelaavat Assassin’s Creed -pelejä, mikä heitä innoittaa, ja lisäsimme siihen sen millaisen pelin me haluamme todella tehdä. Uudistukset eivät tulleet helposti, päätökset eivät olleet helppoja. Painetta on, mutta toivomme että ihmiset tulevat rakastamaan näitä ratkaisuja.”

Assassin’s Creed Originsin yksi kiinnostavimmista elementeistä on apurina toimiva kotka Senu. Origins tarjoaa kuitenkin myös muita eläimiä tukijoukoiksi: pelaajalla on mahdollisuus kesyttää ja kouluttaa esimerkiksi virtahepoja ja krokotiileja. Demoa pelatessa nämä vihulaiset lähinnä hyökkäilivät pelin päähahmon Bayekin kimppuun ja aiheuttivat monta kiperää tilannetta.

Kysyessäni, kuka ihme keksi kesyttää eläimiä ja ottaa ne apureiksi, seuraa hämmentynyt hiljaisuus.

“En oikeasti muista, miten ihmeessä me tällainen keksittiin? Eikun hetkinen, kyllä! Se taisin olla minä, vuosia sitten jo pelin kehityksen alkuvaiheessa”, Ismail nauraa. “Joku oli ottanut photo modella, joka pelissä on mukana, kuvan virtahevosta, joka rynni sotilasleiriin liekeissä lanaten kaiken alleen. Mietin katsoneeni kuvaa ja ajatelleeni, että haluan tehdä tämän, mutta tarkoituksella, strategisesti. Ilman että hippoa täytyy sytyttää tuleen, ihan vaan että se tulee mukanani auttamaan. Se oli hyvä idea ja hyvä päivä.”

Assassin’s Creed Origins julkaistaan tänään Xbox Onelle, PlayStation 4:lle ja PC:lle.

Lue myös:

Ensikosketus: Assassin’s Creed Origins uudistaa tuttua pelisarjaa onnistuneesti

Muropaketin uusimmat