Uusimmat

Haastattelussa Chris Lewis, Microsoftin alueellinen Xbox-varatoimitusjohtaja

08.11.2005 00:00 Muropaketin toimitus

1. Oletteko jo pitkällä julkaisusuunnitelmienne suhteen?
– En voi sanoa paljon, mutta voin kertoa, että tulemme julkaisemaan uuden konsolin erittäin näyttävästi kaikkialla, missä olemme aktiivisia. Organisoimme julkaisun paremmin kuin edellisellä kerralla, ja nyt löytyy myös tarpeeksi koneita myytäväksi. Yritämme ajoittaa julkaisun joulun alle, parhaan myyntisesongin aikoihin.

2. Voitko kuvailla kahden myyntipakkauksen eroja?
– Core System sisältää kaikki tarvittavat perusosat ja sillä on helppo aloittaa pelaaminen heti. Xbox 360 -nimeä kantava paketti puolestaan sisältää muun muassa kovalevyn, langattoman ohjaimen ynnä muuta sekä mahdollistaa eri viihteen muotojen katselun ja kuuntelun. Core Systemin ostaja voi kuitenkin myöhemmin hankkia laitteeseensa kalliimman paketin mukana tulevia osia sitten kun hän tietää, mitä tarvitsee.

3. Vaikuttaako kovalevyn puuttuminen pelien toimimiseen tai pelaamiseen?
– Julkaisijat ovat tienneet koko ajan, että osalla pelaajista ei välttämättä ole kovalevyä konsolissaan, joten ei huolta. Oletamme kuitenkin, että esimerkiksi Xbox Liven pelaajat hankkivat kovalevyn, koska muistia tullaan joka tapauksessa tarvitsemaan.

4. Tuleeko kovalevyn erikseen ostaminen kalliiksi?
– Euroopassa 20 gigatavun kovalevy tulee maksamaan noin 99 euroa.

5. Kuinka tärkeä alue Eurooppa on Microsoftille?
– Se on erittäin tärkeä alue meille ja etenkin minulle. Olette varmaankin nähneet esimerkkivertailuja Pohjois-Amerikan ja Euroopan julkaisuaikatauluista, ja uskon niiden vakuuttavan teidät. En voi sanoa Euroopan olevan suurin myyntialueemme, mutta se on meille todella tärkeä markkina-alue.

6. Uskotteko Xbox Liven myyvän Euroopassa?
– Ehdottomasti! Uskomme sen lyövän läpi varsinkin Britanniassa. Yhä paremmat ominaisuudet ja pelit houkuttelevat ihmisiä pelaamaan tällä mahtavalla systeemillä. Pelattavuus ja paremmat järjestelyt tulevat varmasti innostamaan pelaajia.

7. Mitä ajattelette ajoituksestanne Xbox 360:n julkaisun suhteen?
– Markkinointialueemme ovat lähestulkoon valmiita konsolin julkaisuun, ja olemme saaneet mainostuksen hyvin läpi. Kilpailijoihin verrattuna ajoituksemme on erittäin hyvä, ja nautimme asemastamme tällä hetkellä.

8. Entä Xbox 360:n suoritustaso muihin verrattuna?
– Arviointi on aina vaikeaa, mutta konsolimme tehokkuus on huippuluokkaa. Taistosta tulee tiukka, ja edessä on vielä monia haasteita.

9. Tulette ensimmäisenä markkinoille. Miten päätitte julkaisuajankohdasta?
– Tarkkailimme kuluttajien ja julkaisijoiden mieltymyksiä. Pyrimme ajoittamaan julkaisun parhaimpaan mahdolliseen aikaan, ja uskomme löytäneemme sen oikean. Tietysti täytyi ottaa huomioon, milloin pelitalot ovat valmiita peliensä kanssa. Me oikeastaan olemme seuraava sukupolvi. Paineet ovat kovat, mutta olemme iloisia saadessamme antaa ihmisille, mitä he haluavat.

10. Ovatko maskotit mielestänne tärkeitä?
– Maskottien ja keulakuvien merkitys on vähentynyt viime aikoina. On mielestäni huomattavasti tärkeämpää saada markkinoille huippupelejä. Tietysti maskotit, kuten esimerkiksi Master Chief, ovat tärkeitä, mutta en usko niiden juurikaan lisäävän myyntiä näinä päivinä. Itse pelin ja sen ominaisuuksien mainostaminen tuottaa eniten tulosta.

11. Tuleeko Xbox 360:n julkaisusta suuri tapahtuma?
– Se tulee olemaan todella suuri oikeissa paikoissa. Emme tule esiintymään jokaisessa marketissa tai edes jokaisessa maassa, mutta oikeissa paikoissa show tulee olemaan huikea. Mainostus on kaikkialla suuri osa kampanjaamme.

12. Miten tulette markkinoimaan eri versioita konsolista?
– Kuten jo mainitsin, Xbox 360 ja Core System ovat yhtä tehokkaita, mutta ensiksi mainitusta löytyy enemmän lisäosia. Tulemme tukemaan molempia versioita täysillä, kun kyseessä on uusi tyyli. Kuuntelemme kuluttajia ja julkaisijoita kuitenkin jatkuvasti, joten tilanne voi muuttuakin.

13. Onko Xbox Liven ominaisuuksiin tulossa lisäyksiä?
– Monet ovat sanoneet, että yritämme rakentaa Xbox 360:n ympärille tietokonemaisia verkostoja, mutta pyrimme kehittämään juuri konsolipuolta. Xbox Liven osalta kaikkia osa-alueita luonnollisesti parannellaan ja uudistuksia on luvassa muun muassa juuri erilaisten pelitilien muodossa.