Hideo ”MGS” Kojiman jalanjäljillä

27.04.2006 00:00 | Muropaketin toimitus | 87

Metal Gear Solid 4:n ensimmäinen traileri uhosi aikanaan, ettei projektissa olisi paikkaa Hideo Kojimalle. Ja se hätkäytti. Siitä alkoi puolen vuoden salapoliisityö: kiersimme maailmaa Kojiman vanavedessä ja yritimme ratkaista Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriotsin palapeliä. Mikä se peli oikein on? Miksei MGS-pelien isä Kojima ole mukana?

2. maaliskuuta. Berliini, Saksa

Metal Gear Solid 3 : Snake Eater, Euroopan julkaisutilaisuus

Olen Berliinissä juhlistamassa Metal Gear Solid 3: Snake Eaterin ilmestymistä. Myös Hideo Kojima on saapunut tiiminsä kera. Ennen lehdistötilaisuuden alkua kuulen, että lehdistötilaisuus voisikin tarjota yllättäviä uutisia. Ja niitä tuleekin.

Kojima ilmoittaa kehittävänsä Metal Gear Solid 4:ää seuraavan sukupolven konsolille. Projektin aikaisena iskulauseena on ”Ei piilopaikkaa” eli ”No Place To Hide”. Samalla Kojima lanseeraa myöskin ”Ei paikkaa Hideolle” eli ”No Place for Hideo” -teeman, jolla hän yrittää vähätellä osallistumistaan neljännen Metal Gear -pelin suunnitteluun.

Mieleen tulee heti, kuinka Kojima oli useaan otteeseen todennut MGS3:n tuotannon aikana, ettei hän enää halua olla niin läheisesti tekemissä Metal Gear -sarjan kanssa, vaan hän haluaisi keskittyä muihin projekteihin.

Kuka Alan Smithee?

Metal Gear Solid 4:n ohjaajaksi paljastetaan Alan Smithee. Tätä nimeä käytetään Hollywoodissa, kun elokuvan oikea ohjaaja ei halua nimeään liitettävän elokuvaan. Näin Kojima viestii, ettei hän välttämättä ole MGS4:n ohjaaja. Yoji Shinkawan vahvistetaan jatkavan hahmosuunnittelijan roolissaan.

Kenichiro Imaizumi, joka ansaitsi kannuksensa Zone of the Enders -pelien tuottajana, on nyt puolestaan Metal Gear Solid 4:n vastaava tuottaja. Imaizumi on siitä harvinainen japanilainen pelinkehittäjä, että hän puhuu erinomaista englantia. Kyselen häneltä josko MGS4:ää todella kehitetään PlayStation 3:lle. Mies ei anna suoraa vastausta, mutta kuulen illan mittaan eri tahoilta huhuja: minulle alkaa varmistua, että peli on kehitteillä PlayStation 3:lle.

Imaizumi kertoo kehitysryhmän paraikaa kokeilevan erilaisia tekniikka- ja ohjelmointiratkaisuja. Myöhemmin selviää, että ohjelmoijat ovat jo ottaneet useita askeleita pelimoottorin kehittämisessä. Metal Gear Solid 4:n tuotanto on jo hyvässä vauhdissa.

18. toukokuuta. Los Angeles, Yhdysvallat

MGS3:n ohjaajaksi paljastuu Hideo Kojiman rinnalle Shuyo Murata. Peliä tehdään todellakin nimenomaan PlayStation 3:lle. Saan myös Kojiman kiinni – ja lauon kysymyksiä.

Ensimmäinen kysymykseni koskee Kojima Productionsia, joka on miehen uusi, Konamin sisällä toimiva tuotantoryhmä.

– Studioni oli ennen ensimmäistä Metal Gear Solid -peliä vain Konami Japanin alaisuudessa toimiva Kojima Group. Silloin jouduin kuluttamaan pelien ideoinnin ohella paljon aikaani henkilöstön hallintaan ja sen sellaiseen. Onneksi se oli helppoa, sillä tiimini oli tuolloin vielä hyvin pieni, Kojima kertoo.

– Huhtikuun 1. päivästä alkaen kaikki Konamin studiot fuusioituivat Konami Corporationiksi ja pelinkehitysryhmistä muodostettiin Konami Group. Se on nyt valtava ryhmä, jonka sisällä Kojima Productions toimii. Näin voin hyödyntää suurempaa henkilöstöä ja suurempia budjetteja, ja siten toteuttaa suurempia ja useampia projekteja. Samalla minun ei tarvitse keskittyä niin paljon johtamiseen, vaan voin panostaa luomiseen, hän jatkaa.

Uusi rooli helpottaa myös miehen työpaineita.

– Haluan erottua omalla tiimilläni muista ryhmistä. Minulla on useita lahjakkaita työntekijöitä ja toivonkin, että pelimme nähtäisiin samalla tavalla kuin Pixarin elokuvat – eli Kojima Productionsin eikä Hideo Kojiman tuotteina.

Jatkan keskustelua pelimaailman nykytrendiin eli samaan universumiin sijoittuvien spin-off -pelien julkaisemiseen. Esimerkiksi Square-Enix päätti palata takaisin Final Fantasy VII:n pariin ja rahastaa nostalgialla. Toisaalta Dirge of Cerberus on täysiverinen toimintapeli, jonka pääosassa on FFVII:n Vincent. Päätän kysyä, että jos Metal Gear Acid on nyt ensimmäinen hiiviskelystä poikkeava Metal Gear -peli, voisiko esimerkiksi Revolver Ocelotin ympärille rakentaa räiskintäpelin?

– En aio tehdä sellaista. Toki noin voisi tietenkin tehdä, ja hahmoja voi hyödyntää erilaisissa tarinoissa, mutta Metal Gear Solid on kuitenkin Metal Gear Solid – se tarkoittaa sitä, että pelissä on Snaken hahmo, ja hänen on hiiviskeltävä ja piileskeltävä suorittaessaan mahdotonta tehtävää, Kojima vastaa.

– Hän kohtaa isoja ja pieniä pomoja, ja tarinassa on paljon tunnetta ja yllätyksiä. Tämä koko paketti on se, mistä Metal Gear Solid -kokemus muodostuu. Jos tekisin esimerkiksi Ocelotin tarinasta fps-pelin, niin luulen, että koko Metal Gear -sarja kuolisi! Tai siihen se ainakin johtaisi, ja sitä en halua. Mutta ehkä se silti voi tapahtua, Kojima vastaa ja nauraa.

Konami on riippuvainen Kojimasta

Konamin talous on usein riippuvainen Kojiman peleistä. Sonynkään ei kannata unohtaa kuinka tärkeä Metal Gear Solid 2 oli PlayStation 2:n uskottavuudelle. Aiheuttaako tämä nelikymppiselle suunnittelijalle sietämättömiä paineita?

– Paineita ei ole. Eilinen Hideo Kojima on erilainen verrattuna tämän päivän Kojimaan. Muutun kokeneemmaksi joka päivä, ja sama pätee tiimiini. Tiiminikään ei ole sama tiimi kuin kolme vuotta sitten. Se on kokeneempi ja aikuistunut. Joten mielestäni uuden luominen ei siinä mielessä ole vaikeata, Kojima vastaa.

– Mutta ollakseni rehellinen en tiedä PlayStation 3:n rajoja. En tiedä, mihin konsoli pystyy. Joten en tiedä, minkälaisia asioita voimme sillä saavuttaa. Tähtään Metal Gear Solid 4:llä todella korkealle. Olen hieman huolissani siitä, pystymmekö täyttämään omat odotukseni ja suunnittelutavoitteemme. Tärkeää on kuitenkin, että tavoitteet ovat korkealla. Ja enemmän huolissani olen pelisarjasta, jonka aion luoda MGS4:n jälkeen, Kojima nauraa.

Katson epäuskoisena Kojimaa. Siis uusi pelisarja?

– Kyllä, ja otan paineita siitä, kuinka se tulee onnistumaan ja kuinka hyvin se tullaan ottamaan vastaan, Kojima vakuuttaa.

Lisää aiheesta ei selviä, joten puhumme idän ja lännen eroista. Taannoin Kojima oli todennut japanilaiselle lehdelle, kuinka innostunut hän oli tavatessaan vuosi sitten E3:ssa Rockstarin luovan johtajan Dan Houserin, joka toimii GTA-sarjan käsikirjoittajana. Kojima sanoi haastattelussa, ettei japanilaisilla pelinkehittäjillä ole länsimaalaisten pelisuunnittelijoiden kaltaista luovaa hulluutta tai rakkautta pelien tekemiseen.

Onko hän yhä samaa mieltä?

– Tekniseltä osaamiseltaan ja intohimonsa suhteen japanilaiset pelintekijät ovat todellakin häviämässä läntisille kollegoilleen. Tavallaan japanilaiset pelintekijät ovat kuin Nintendo – he eivät kehitä uusia konsepteja, vaan yrittävät keksiä uusia sääntömaailmoja vanhojen konseptien rajoihin, Kojima sanoo.

– Sen sijaan läntiset pelintekijät eivät pelejä tehdessään ajattele sääntömaailmoja, vaan he ovat kuin uutta verta: he kulkevat trendien ja uusien kulttuuristen ilmiöiden perässä, kuten Sony. Heillä on uusia ideoita. Sen tuloksena läntiset pelit sisältävät uusia konsepteja ja hyödyntävät uusia trendejä ja aiheita. Lisäksi he keskittyvät tarjoamaan realismia, jota pelaajat nykyisin haluavat, Kojima jatkaa.

Thomas Puha

 

Lue myös toinen osa Kojiman jäljistyksestä:

Hideo ”MGS” Kojiman jalanjäljillä – osa 2