UUSIMMAT

Käsikonsolien lyhyt historia: 1977-1999

21.11.2013 18:30 | Teemu Viemerö

Kaikella on historiansa. Nykypäivän konsolit ovat paljon velkaa Magnavox Odysseylle ja erityisesti 8-bittiselle Nintendolle, kun taas tietokonepelaamisen historia on oma lukunsa. Käsikonsolien historia on myös hyvin pitkä ja runsas. Tämä artikkeli aloittaa kaksi osaisen perehdytyksen taskukonsolien maailmaan, mutta ensiksi hypätään ajassa taaksepäin.

Microvisionin mätänevä alku

Käsikonsolien tarina alkaa Mattelin käsivideopeleistä vuodelta 1977. Primitiiviset taskulaskimien LED-tekniikkaan perustuvat pelilaitteet viitoittivat alkua, kun amerikkalaista jalkapalloa simuloiva Football nousi yllättäen jouluhitiksi.Maailman ensimmäisenä käsikonsolina voidaan kuitenkin pitäävasta Milton Bradley Companyn Microvisionia. Se oli myös ensimmäinen, joka hyödynsi vaihdettavaa pelimediaa. Tässä tapauksessa pelikasettiin oli integroitu näppäimet ja konsolin etupaneeli. Laitteen pahamaineisimpana ongelmana oli niin kutsuttu ”näyttömädäntyminen”, joka johtui kidenesteen vuoto-ongelmasta.

Konsoli: Microvision
Valmistaja: Milton Bradley Company
Julkaisuvuosi: 1979
Hinta: 49,99$
Tekniset tiedot:
CPU: Intel 8021/TI TMS1100 (pelikasetilla)
Prosessorin nopeus: 100 KHz
Ruudun resoluutio: 16 x 16 pikseliä
RAM: 16 b
ROM: –
Pelimedia ja koko: Kasetti, 2 Kt (integroitu prosessoriin; jokaisen pelin prosessori oli erilainen)
Ääni/Kanavat: 1 (pietsosähköinen)
Virta: Yksi yhdeksän voltin paristo (TMS1100-prosessorit), kaksi yhdeksän voltin paristoa (Intel 8021 -prosessorit)

 

 

Epoch oli aikansa Game Boy

Japanilainen Epoch julkaisi vuonna 1984 Epoch Game Pocket Computerin viisi vuotta ennen Gameboyta. Konsoli päihitti teknisesti Microvisionin ja joillakin osa-alueilla jopa Gameboyn, joten laitteessa oli paljon potentiaalia. Epoch myös muistutti paljonkinGameboytamonilta ominaisuuksiltaan. Laite jäi kuitenkin vaillle kaupallista menestystä eikä sitä julkaistu Japanin ulkopuolella. Nykyään konsoli on keräilyharvinaisuus.

Konsoli: Epoch Game Pocket Computer
Valmistaja: Epoch
Julkaisuvuosi: 1984
Hinta: ?
Tekniset tiedot:
CPU: NEC μPD78c06
Prosessorin nopeus: 6 MHz
Ruudun resoluutio: 75 x 64 pikseliä
RAM: 2176 b
ROM: 4 Kt
Pelimedia ja koko: Kasetti, 8 Kt / 16 Kt
Ääni/Kanavat: 1 (pietsosähköinen)
Virta: 4 AA-paristoa

 

Game Boy käynnisti buumin

Nintendo teki vuosien 1980-1991 välillä useita Game & Watch -käsipelejä, kuten Donkey Kong ja Donkey Kong Jr. Seuraava looginen askel oli Game Boy. Gameboyn etuna oli ettei laitetta tarvinnut ostaa aina uudestaan vaan ohjelmistot myytiin pelikasettina. Virrankulutukseltaan Game Boy oli aikansahuippua ja päihitti myös tulevat kilpailijansa. Neljä sormiparistoa antoivat peliaikaa jopa 20 tuntia, siinä missä muut konsolit ahmivat paristonsa muutamassa tunnissa. Nintendo julkaisi konsolistaan vuosien saatossa eri versioita. Näitä olivat väriteemaiset ”Play it Loud!” -konsolit (1995), Game Boy Pocket (1996) sekä taustavalolla varustettu Game Boy Light (1998).

Konsoli: Game Boy
Valmistaja: Nintendo
Julkaisuvuosi: 1989
Hinta: 89,99$
Tekniset tiedot:
CPU: Sharp x80
Prosessorin nopeus: 4,19 MHz
Ruudun resoluutio: 160 x 144 pikseliä
RAM: 8 Kt
ROM: 256 b
Pelimedia ja koko: Kasetti, 32 Kt – 1024 Kt
Ääni/Kanavat: 2 pulssiaaltogeneraattoria, 1 PCM 4-bittinen aaltonäytekanava, 1 äänigeneraattori, 1 äänen sisääntulo pelikasetilta.
Virta: 4 AA-paristoa

 

 

Atari kokeili onneaan

Nintendon avattua käsikonsolimarkkinat rynnisti mukaan muitakin valmistajia. Samana vuonna Atari esitteli oman käsikonsolinsa, Lynxin. Lynx oli maailman ensimmäinen värinäytöllinen käsikonsoli. Vuonna 1987 Handy Game -käsikonsolin suunnitellut Epyx esitteli ensimmäistä kertaa tuotteensa Winter Consumer Electronics Showssa vuonna 1989. Atari kiinnostui konsolista tapahtuman aikana ja osti oikeudet itselleen. Epyx oli tunnettu muun muassa Winter Games ja Summer Games -peleistään. Konsolin kehitystiimiin kuului myös kaksi Amigan suunnittelijaa, Dave Needle ja R.J. Mical. Vaikka Lynxissä oli kehittyneemmät grafiikat, se oli kookkaampi ja kalliimpi Nintendon vastineeseen verrattuna. Konsolin tuotanto lopetettiin, koska myynnit eivät houkutelleet pelinkehittäjiä.

Atari julkaisi Lynx II:n vuonna 1991, joka oli alkuperäiskonsolin uudelleenjulkaisu muutetulla ulkonäöllä ja hiotuimmilla ominaisuuksilla. Alempi 99 dollarin hinta nosti myyntiä, muttei pelastanut Atarin käsikonsoliliiketoimintaa.

Konsoli: Lynx
Valmistaja: Atari
Julkaisuvuosi: 1989
Hinta: 189$
Tekniset tiedot:
CPU: MOS 65SC02 (8 b)
Prosessorin nopeus: ~4 MHz
Ruudun resoluutio: 160 x 144 pikseliä
RAM: 64 Kt
ROM: 512 Kt
Pelimedia ja koko: Kasetti, 128 Kt, 256 Kt ja 512 Kt
Ääni/Kanavat: 4
Virta: 4 AA-paristoa

 

 

Sega mukaan kilpailuun

Kun Sega huomasi Nintendon suositun Gameboyn, yhtiö aloitti välittömästi oman käsikonsolin kehityksen. Game Gearin piti vastatatarpeisiin, mihin Gameboy ei pystynyt vielä vuosiin. Game Gear tarjosi taustavalaistun värinäytön, mutta vaati kuusi AA-paristoa. Paristoilla sai peliaikaa noin neljä tuntia. Muiden pelikehittäjien vähäinen kiinnostus kuitenkin hiivutti konsolin, sillä Nintendon valta käsikonsoleissa oli kiistämätön.

Konsoli: Game Gear
Valmistaja: Sega
Julkaisuvuosi: 1990
Hinta: 149$
Tekniset tiedot:
CPU: Zilog Z80 (8-bit)
Prosessorin nopeus: 3,58 MHz
Ruudun resoluutio: 160 x 144 pikseliä
RAM: 24 Kt
ROM: –
Pelimedia ja koko: Kasetti, 4Mb ja 8Mb
Ääni/Kanavat: 5 (joista yksi kanava kohinalle)
Virta: 6 AA-paristoa

 

 

Sega Nomadin hyvä idea ja huono toteutus

Vuonna 1995 Sega toi markkinoille uuden Sega Nomad -käsikonsolinsa. Konsoli oli kannettava Mega Drive ja tuki konsolin pelejä. Laite sai paljon kehuja muun muassa kehittyneestä teknologiasta. Värikuva, näytön resoluutio sekä taustavalaisu olivat aikansa huippuja. Huonojapuolina olivat suuri koko ja virtasyöppöys. Nomad vaati toimiakseen kuusi AA-paristoa, jotka oli kulutettu parissa tunnissa, joka johti myös huonoihin myynteihin. Myynteihin vaikutti myös huono julkaisuajankohta. Mega Driven aikakausi oli näet lopuillaan ja uusi konsolisukupolvi oli tulossa.

Konsoli: Sega Nomad
Valmistaja: Sega
Julkaisuvuosi: 1995
Hinta: 180$
Tekniset tiedot:
CPU: Motorola 68000 (16 b)
Prosessorin nopeus: 7,67 Mhz
Ruudun resoluutio: 320 × 224 pikseliä
RAM: 128 Kb
ROM: 20 Kb
Pelimedia ja koko: Kasetti, 4 Mt
Ääni/Kanavat: Yamaha YM2612 (6 kanavaa)
Virta: 6 AA-paristoa, 9V 850mA (sama kuin Mega Driven 2. mallissa)

 

 

Nintendon moka ja uusi tuleminen

Kuukautta ennen Sega Nomadia julkaisi Nintendo 3D-teknologiaa hyödyntävän Virtual Boyn. Kannettavaksi konsoliksi markkinoitua Virtual Boyta ei voitu laskea kannettavaksi ja konsoli floppasi täysin. Pianlaitteen suunnitellut Gunpei Yokoi, joka oli myös Game Boyn luoja,erosi Nintendolta. Spekulaatiot eroamisesta liitettiin Virtual Boyn huonoon menestykseen, mutta taustalla oli miehen halu perustaa oma yritys, jonka valmisti WonderSwan-käsikonsolin. Yokoinpoistuttua näyttämöltä julkaisi Nintendo Game Boy Colorin. Vuonna 1998 julkaistu uutuus toi konsoliin kauan odotetut värit. Konsoli oli myös taaksepäin yhteensopivuus ja sillä pystyi pelaamaan Game Boyn mustavalkoisia pelejä. Yhteensopivuudesta tulikinGame Boy -konsolien tyypillinen ominaisuus.

Konsoli: Game Boy Color
Valmistaja: Nintendo
Julkaisuvuosi: 1998
Hinta: 79$
Tekniset tiedot:
CPU: Sharp Corporation LR35902
Prosessorin nopeus: 4 tai 8 MHz (kaksi prosessoritilaa)
Ruudun resoluutio: 160 x 144 pikseliä
RAM: 32 Kt
ROM: Max. 8 Mt
Pelimedia ja koko: Kasetti, 128 Kt
Ääni/Kanavat: 4 kanavaa
Virta: 2 AA-paristoa, 3V DC 0.6W

 

 

Neo Geo Pocket Color: Game Boyn haastajista vahvin

Neo Geo -konsolistaan tunnettu SNK liittyi käsikonsolimarkkinoilleNeo Geo Pocket -konsolillaan vuonna 1998. Laite julkaistiin hieman ennen Game Boyta ja ainoastaan Japanissa. Vain 10 peliä saanut epäonnistuja julkaistiin väriversiona vuonna 1999. Konsoli nautti enemmän suosiota kuin mikään muu aikaisempi Nintendon kilpailija, mutta silti myynti jäi Nintendoon verrattain vähäiseksi. Konsolin epäonnistumisen syyt olivat yhtiön kommunikointiongelmat kolmanten osapuolten kanssa,sekäennen kaikkeaGame Boy Colorin ja Pokemonin valtava suosio. Myös Game Boy Advancen ennakko-odotukset tekivät vahinkoa konsolin myynnille.

Konsoli: Neo Geo Pocket Color
Valmistaja: SNK
Julkaisuvuosi: 1999
Hinta: 69$
Tekniset tiedot:
CPU: Toshiba TLCS900H (16-bit)
Prosessorin nopeus: 6,144 MHz
Ruudun resoluutio: 160 x 152 pikseliä
RAM: 12 Kt
ROM: 64 Kt
Pelimedia ja koko: Kasetti, max. 4 Mt (32 Mb)
Ääni/Kanavat: 4 kanavaa
Virta: 2 AA-paristoa. Lithium CR2032 -paristo tuki muistia ja kelloa.

 

 

On vain yksi voittaja

1980- ja 1990-lukujen käsikonsolimarkkinoiden ylivoimaisin onnistuja oli Nintendo. Seuraavia kärkisijoja hallitsivat SNK sekä Sega, mutta moni muukin lähti kokeilemaan onneansa jättiläisiä vastaan. Markkinoille ilmestyi myös omituisia virityksiä, kuten taiwanilainen Gamate. Konsoli julkaistiin vuonna 1990 useissa eri maissa. Konsolille julkaistiin yli 70 peliä, mutta konsolin pieni suosio ei jättänyt suurta jalanjälkeä pelaamisen maailmaan.

Maailmalla nähtiin myös häikäilemätön Game Boy -kopio Watara Supervision, joka julkaistiin vuonna 1992. Halvan konsolin erikoisuutena oli sen kytkemismahdollisuus televisioon. Vaikka konsoli keräsi mediassa huomiota, se ei onnistunut syrjäyttämään Nintendoa. Syinä pidettiin huonolaatuista ja sumenevaa näyttöä, joka vaikeutti pelaamista. Myös pelit olivat liian yksinkertaisia sekä pelitarjonta vähäinen.

Myös toinen Game Boy -kopio sai pientä huomiota maailmalla. Kiinalaisen Welback Holdingsin omistama Timlex International kehitti Mega Duck / Cougar Boy -konsolinsa, joka julkaistiin vuonna 1993. Supervisionin kaltainen konsoli menestyi huonosti ja unohtui ajan hampaisiin.

Aikaisemmin mainittu WonderSwan julkaistiin vuonna 1999 ainoastaan Japanissa. Gunpei Yokoin Koto-yhtiön ja Bandain kehittämä konsoli ei pystynyt kilpailemaan Neo Geo Pocket Colorille eikä Game Boy Colorille. Konsolin erikoisuutena sillä pystyi pelaamaan niin pysty- kuin vaakasuunnassakin. Konsolille julkaistiin tunnettuihin anime-brändeihin pohjautuvia pelejä, samoin kuin Squaren ja Capcomin luomuksia.

 

Käsikonsolien mielenkiintoinen historia jatkuu artikkelin seuraavassa osassa…

 

Lue myös

DigiExpo 2013 – Playstation 4 vs. Xbox One

Oculus Rift – tässäkö pelaamisen tulevaisuus?

Razer Anansi MMO Keyboard – makroja kansalle

The Dark Mod – hei, me hiivitään – seikkailuja alkuperäisen Thief-pelin hengessä

Thief-haastattelu – sarjan sielu on säilytettävä

Thrustmaster F1 Wireless Gamepad Alonso Edition – rajatilan padi PC- ja PS3-pelaajalle

Thrustmaster Y-250C – keskikastin pelikuulokkeet

 

Muropaketin uusimmat