Uusimmat

Katsahdus Combat Missioniin (arkistojen aarteet)

13.02.2007 11:42 Jukka O. Kauppinen

Uuden Combat Mission: Shock Force –pelin kunniaksi kaivoimme eDomen muinaisista, pölyn peittämistä holveista esille ihka ensimmäisen artikkelimme Combat Missioneista. Tästä se mania alkoi, ensimmäisestä Suomessa julkaistusta Combat Mission –jutusta 11.7.2000.

Alkuperäinen juttu

Kohuttu strategiauutuus uhkaa rikkoa pelityyppinsä raja-aidat uudistaen koko pelityypin. Onko 3D ja realistinen sotastrategia sittenkin toimiva yhtälö?

Strategiapelaajat ovat viimeisten kuukausien ajan jännittäneet josko yli kahden vuoden ajan ohjelmoitu Combat Mission: Beyond Overlord viimein valmistuu. Kun suuret julkaisijat jättävät strategistit yhä kasvavassa määrin huomiotta ovat pienjulkaisijat astuneet tilalle. Ja nimenomaan Combat Missionista on autuaasti odotettu melkeinpä koko strategiapeligenren pelastajaa.

Pelin valmistuttua parinkin lykkäyksen jälkeen saimme haltuumme ensimmäisen suomeen toimitetun kappaleen. Näin ollen voimmekin esitellä pelin heti uunituoreena. Onko tässä strategiapelien tulevaisuus? Ilmeisesti ainakin pelaajien mielestä: ensimmäinen painos, joka mitoitettiin kahden kuukauden myyntiä silmälläpitäen, loppui viikossa.

Combat Mission: Beyond Overlord on historiallinen taktinen sotapeli, joka sijoittuu toisen maailmansodan loppuvaiheisiin. Tapahtumat alkavat Normandian maihinnoususta kesällä 1944 ja jatkuvat aina Kolmannen Valtakunnan romahtamiseen Saksan sydämessä 1945. Pelaaja komentaa etulinjassa pientä taisteluyksikköä joko liittoutuneiden tai saksalaisten puolella. Pelattavaksi löytyy nivaska yksittäisiä skenaarioita, lyhyitä kampanjoita ja tehtävägeneraattorilla luotavia satunnaistehtäviä. Kampanjat muistuttavat esimerkiksi Close Combat IV:n taisteluja – taistelu jatkuu samalla alueella usean yhteenoton ajan, etulinjan siirtyessä eestaas, kunnes toinen on lyöty tai aikaraja saavutetaan. Mukana tulee myös täysimittainen skenaarioeditori. Moninpeli onnistuu samalla koneella tai sähköpostitse Play By E-Mailina. TCP/IP-pohjainen nettipeli tulee myöhemmin päivityksenä.

Mittakaava on yksilö/joukkuetasolla. Tarkka-ampujat, tankit ja kalusto, kuten tykit ja kranaatinheittimet, kuvataan yksittäin. Muutoin komennettavat joukot koostuvat jalkaväkijoukkueista tai aseiden miehistöistä. Taistelut tapahtuvat muutaman kilometrin mittaisella alueella, kestona yleensä 15-45 minuuttia.

Tavoitteena realistinen sotasimulaatio

Tekijöiden lähtöpisteenä on ollut kehittää mahdollisimman realistinen sotasimulaatio todelliseen 3D-ympäristöön. Vertailukohdan voi vetää vaikkapa vasta ilmestyneeseen Ground Controliin. Molemmissa on vastaavanlainen vapaasti pyöritettävä kamera, maastomuotoja ja alueella möyriviä yksikköjä. Kameran voi zoomata korkealle taistelukentän yläpuolelle 2D-karttanäkymään tai aivan yksikön viereen, jolloin kaiken erottaa yksityiskohtaisesti. Combat Mission vain etenee rauhallisemmin, antaa pelaajan harkita tekemisiään ja tarjoaa tietenkin realistisen, historiallisen taistelutilanteen.

Toisin kuin suuressa osassa nykypelejä Combat Missionin 3D-grafiikka on tehokeino, ei päätarkoitus. 3D:llä perinteiseen sotastrategiaan on löydetty uutta särmää ja todentuntua. Nyt kukkulat ja pienetkin maastoerot vaikuttavat erittäin paljon. Ympäristö, kuten metsät, rakennukset ja korkeuserot, rajoittavat yksikköjen näkökenttiä ja tarjoavat suojaa vihollisen tulta vastaan. Esimerkiksi pst-tykki voi lymytä metsikössä vaanimassa vihollisen vaunuja, jotka ryömivät puiden reunustamaa kujaa pitkin nousten pienen kukkulan päälle – jolloin tykki saa erinomaisen laukauksen pohjapanssariin. Monipuolinen maasto mahdollistaa tilanteen tehokkaan visualisoinnin ja poikkeuksellisen realismin. 3D:n avulla myös panssarivaunuja voidaan mallintaa ennenkuulumattoman huolellisesti. Jokaisen panssariin kalahtavan ammuksen rata lasketaan pikkutarkasti sekä pysty- että vaakasuunnassa, tutkitaan ammuksen tyyppi, mihin se osuu, tutkitaan osumakohdan panssarin paksuus/kulma/tyyppi ja tusinakaupalla muita vaikuttavia asioita, ennen kuin lopulta harkitaan mitä seuraa.

Suurin osa taisteluista käydään maaseudulla, puskissa, metsissä ja kyläpahasissa, mutta Combat Mission päästää pelaajat myös ottamaan mittaa suurkaupunkien kaduilla. Vaikka länsirintamalla ei käydäkään Stalingradin tapaisia viimeiseen saakka puserruksia talojen raunioissa, voivat taistelut olla näyttäviä ja jännittäviä. Kun joukot etenevät talo talolta kapeilla kaduilla panssarien tukemana on jännittävyys huipussaan. Tai kun kadulla kulkevat yksiköt joutuvatkin äkkiä ympäröivien talojen yläkerroksista satavan käsikranaattikuuron kohteeksi. Myös talojen sisällä käytävät taistelut ovat mahdollisia.

Pikkutarkka realismi mahdollistuu poikkeuksellisen pelijärjestelmän ansiosta. Peluu on yhdistelmä reaaliaikaista toimintaa ja vuoropohjaista strategiaa. Kunkin 60 sekuntia kestävän vuoron käskyt jaetaan omalla vuorollaan, pelin odottaessa pysähdyksissä. Komennosta peli sitten laskee tulevan 60 sekunnin tapahtumat. Näin ohjelma voi keskittyä ensin kaiken perusteelliseen laskemiseen, eikä tehoa huku ruudunpäivitykseen. Tapahtumia aletaan näyttää vasta laskutoimituksen valmistuttua. Toimintaa voi seurata vapaasti haluamistaan kulmista, zoomausvahvuuksilta ja etäisyyksiltä. Lisäksi ”videota” voi kelata eteen/taaksepäin jotta mikään ei jää varmasti näkemättä. Vuoropohjaisen  käskytyksen ja reaaliaikaisen taisteluvideon yhdistelmä toimii hienosti, ja tarjoaa pelaajalle sekä miellyttävän kiirehdittömän taktikoinnin nautinnon että näyttävän 3D-taistelun.

Ohessa eräs tilanne kahtena kuvasarjana. Ylempi esittää tapahtuman saksalaisnäkökulmasta, jälkimmäinen brittitankin suunnalta. Kukkulan päälle asettunut Panther-panssarivaunu on juuri havainnut lähestyvän brittien Cromwell VII-vaunun ja lähettää sille kuumat terveiset.

(ei kuvia, toimitus pahoittelee)

Ei pulaa yksityiskohdista

Peli on muutoinkin täynnä suoranaisia realismin ja pelattavuuden helmiä. Linjojen takana olevan raskaan tykistön tulta on syytä ohjata varovasti – 105 milliset kranaatit eivät välitä kenen niskaan laskeutuvat. Kevyemmät kranaatinheittimet voivat hyödyntää esilaskettuja maalipisteitä ja johtaa tulta sekä suoralla että epäsuoralla suuntauksella. Yksikköjä mallinnetaan todella perusteellisesti. Muun muassa tulivoima määräytyy sekä miesten määrän että mukana olevien aseiden mukaan. Kunkin moraalilla on kahdeksan tilaa, ja se yhdistettynä kokemukseen määrää muun muassa niin tulen tarkkuuden kuin kestävyyden vihollistulessa. Joukkueen johtajilla on suuri merkitys. Paitsi tehokkaamman käskyjen noudattamisen ohella yksiköt saavat hyvältä johtajalta tärkeitä bonuksia. Esimerkiksi sotilaiden moraali pysyy korkeampana, eivät panikoidu yhtä helposti, piiloutuvat paremmin ja niin edelleen.

Erityisesti pelissä ihastuttaa todellisten taktiikoiden toimivuus. Vailla jalkaväkeä liikkuvat panssarit ovat yllättävän suojattomia ja menestymiseen vaaditaan ehdottomasti aselajien hyvää yhteistoimintaa. Tykistötuli on tehokasta – jos se vain osuu kohdalleen. Rajoitetut näkökentät toimivat erinomaisesti, eivätkä ne pelkästään rajoitu yksiköiden yleiseen näköalueeseen – ohjelma huomioi myös minne esimerkiksi panssarien miehistö kulloinkin katsoo.

Oli peli minkälainen tahansa on tietokonepelaajan taso erittäin usein puutteellinen. Kukapa ei olisi nähnyt esimerkiksi taktiikkaräiskinnöissä yksiköitä jotka jumiutuvat pienen esteen taakse, tai rymistävät suoraan määrättyyn kohteeseen vihollistuleen reagoimatta. Ei Combat Missionissa. Tekoäly vaikuttaa enimmäkseen hämmästyttävän hyvältä. Yksiköt noudattavat käskyjä mutta säveltävät tarvittaessa omiaan. Tankit kiertävät hankalat esteet parasta reittiä käyttäen, kukin osaa hakea parhaan maalin ja jopa reagoida pelkkään lähestyvään ääneen. Hämmästyksellä ei ollut rajoja kun aukeaa juosten ylittävä ryhmä sai niskaansa konekiväärin tuliryöpyn, maastoutui, ja ryömi päämääräänsä käyttäen hyväkseen lähistön suojaavaa maastoa.

Combat Missionissa on runsaasti uusia ja kiinnostavia ominaisuuksia, joita ei ole ennen nähty strategiapeleissä. Nekään eivät aiheuttaisi kohua yksinään, mutta kokonaisuus yhdistää poikkeuksellisen onnistuneesti yhteen pakettiin suuren määrän eri toiminta- ja sotapelien parhaita piirteitä. Siihen päälle selkeä, käytännöllinen käyttöliittymä ja sulava pelattavuus.

Tulos on upea sotapeli, melkeinpä historiallinen taistelukenttäsimulaatio, joka on nykypäivänä äärimmäisen omaperäinen ja tinkimätön luomus. Aika kertoo tuleeko Combat Mission: Beyond Overlordista pelihistorian pelityyppinsä historiaan päätyvä klassikko, mutta hyvältä vaikuttaa. Combat Mission voi hyvinkin olla mittapuu, johon kaikkia uusia strategiapelejä verrataan. Aiemmin lähinnä ilmasotaa kuvaavista strategioistaan (kuten Achtung Spitfire, Over the Reich ja Flight Commander 2) tunnettu tekijä, Big Time Software, on selvästi tähdännyt tekemään mahdollisimman hyvän pelin, ja keskittynyt sotapelien tärkeimpiin ominaisuuksiin: pelattavuuteen, toimivuus ja realismi.

Pelin julkaisija Battlefront.com on niin sanottu guerillajulkaisija, joka toimii vain suoramyyntinä Internetin kautta. Näin ollen Combat Mission ei ole saatavissa kaupoista. Sen voi tilata suoraan julkaisijalta hintaan 45 dollaria + postikulut. Peliä voi myös tyypätä demolla.

Julkaisija: Battlefront.com