Uusimmat

Kingdom Hearts 2 jatkaa maagista tarinaa

28.11.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Japanilaisilla pelintekijöillä on taito saada seikkailu- ja roolipeleihinsä fantastisia ja satumaisia tunnelmia ilman, että ne silti tuntuisivat lapsellisilta. Kun Square Enix reilut pari vuotta sitten käytti tätä taitoa yhdistäessään Final Fantasy -pelien maailmat länsimaiden parhaiten tunnettuihin satuhahmoihin, oli lopputulos silkkaa taikaa nimeltä Kingdom Hearts. Pelissä nuori Sora-poika etsii kadonneita ystäviään ja törmää kuningas Mikkiä etsiviin Hessuun ja Akuun. Yhdessä kolmikko lähtee etsimään kadonneita tovereitaan läpi satumaisten maailmojen ja törmää moniin hahmoihin Disneyn ja Final Fantasyn maailmoista.

Pelillisesti Kingdom Hearts ei ollut niinkään perinteinen roolipeli kuin seikkailupeli. Sen tosiaikainen taistelusysteemi ja kehno kamera eivät tosin olleet kaikkien mieleen. Yli neljä miljoonaa kappaletta myynyt peli jäi kuitenkin monien pelaajien sydämiin, varsinkin Japanissa, ja jatkoa on odotettu kuin hullu puuroa. Esimerkkinä tästä on Game Boy Advancen Kingdom Hearts: Chain of Memories, jota testatakseen ihmiset jonottivat kymmeniä minuutteja vuoden 2004 Tokyo Game Show -messuilla.

Ja matka jatkuu taas…

Tänä vuonna Soran, Akun, Hessun ja muiden kumppanusten tarina jatkuu kuitenkin myös PlayStation 2:lla Kingdom Hearts 2:n myötä. Kakkososan pelimoottori on tehty kokonaan uusiksi, ja sen ulkoasu näyttääkin parantuneen. Eniten on uudistettu taistelua, jota on nyt höystetty lukuisemmilla erikoisliikkeillä ja ketjuhyökkäyksillä, joita käytetään hieman Mark of Krin symbolisysteemin tavoin. Sora voi myös yhdistyä tovereihinsa muodostaen itsestään hetkeksi superversion, joka omaa voimakkaat kyvyt ja ominaisuudet. Taistelusta on pyritty tekemään nopeampaa ja vauhdikkaampaa, eikä parjattua kameraakaan ole unohdettu. Sitä liikutellaan nyt oikealla analogitikulla olkanappien sijaan.

Tarinasta on Square Enixille ominaisesti oltu varsin hiljaa, mutta tiedossa on, että peli jatkuu vuosi ensimmäisen pelin tapahtumien jälkeen. Sora etsii edelleen kadonnutta Rikua ja Kairia, Aku ja Hessu puolestaan Mikkiä. Vaikka Sydämettömät lyötiinkin ensimmäisessä pelissä, niiden uhka ei näytä silti kadonneen. Disneyn puolelta tärkeässä juonellisessa asemassa vaikuttavat olevan ainakin Haades sekä Kaunottaren ja Hirviön maailma hahmoineen. Squaren puolelta avainasemassa on puolestaan Final Fantasy X:stä tuttu Auron.

Mies magian takana

Kingdom Hearts -pelien ohjaajana ja hahmosuunnittelijana toimii oikukas Tetsuya Nomura. Ketjussa polttavalla Nomuralla on näppinsä melkein jokaisessa Squaren peliprojektissa, ja hän on tunnetusti erittäin vaikea sekä kiireinen haastateltava. Taiteilijaluonteen omaava mies ei juurikaan välitä kertoa peleistään lehdistölle. Tapasimme miehen Square Enixin päämajassa Tokiossa ja saimme häneltä muutamia vastauksia Kingdom Hearts -sarjaan liittyen.

Disney on tunnetusti äärimmäisen tarkka hahmoistaan. Onko tämä tuottanut ongelmia pelien tekemisen suhteen?

Disney ei näe kehityksessä olevia pelejä lainkaan. Pelin tekeminen heidän sääntöjensä mukaisesti on kuitenkin rajoittavaa.

Nähdäänkö Kingdom Heartsista joskus oheistuotteita, kuten vaikka elokuva á la Final Fantasy?

Tuskin. Kingdom Hearts kuuluu puoliksi Disneylle, emmekä voi käyttää sitä miten haluamme, kuten voimme Final Fantasy -sarjaa.

Entä näemmekö joskus Square Enixin hahmoja Disneyn elokuvissa?

Ei missään tapauksessa.

Kuinka idea peleihin yleensä syntyi?

Squaren ja Disneyn Japanin osaston toimistot sijaitsivat ennen samassa rakennuksessa Tokiossa. Eräänä päivänä tuottajamme herra Hashimoto törmäsi yhteen Disneyn johtajaan hississä, ja kummastakin oli hienoa, jos kykenisimme tekemään pelin, joka yhdistäisi molempien hahmoja ja maailmoja.

Oliko Kingdom Hearts 2:ssa jotain sellaista josta pidit, mutta jonka Disney halusi siitä pois?

Kyllä, mutta en voi puhua siitä enempää, tai Disney tekee minulle jotain [naurua].

Miika Huttunen

Tekijä: Square Enix
Julkaisija: Square Enix
Tulossa: PlayStation 2, Euroopan julkaisupäivämäärää ei ole ilmoitettu