Uusimmat

Kotimaisuus on valttia

29.07.2005 12:32 Jukka O. Kauppinen

Pelaaja-lehden toimittajat Miika Huttunen ja Lassi Kurkijärvi vierailivat Remedyn luona ja paljastavat kahdeksan sivun erikoisartikkelissa pelintekijän ja Alan Waken salaisuuksia.

Remedyn Max Payne -pelit ovat suomalaisen viihdeteollisuuden kansainvälisesti ylivoimaisesti tunnetuimmat vientituotteet. Pelkästään ensimmäistä Max Payne -peliä on myyty maailmalla yli neljä miljoonaa kappaletta niin tietokoneelle kuin pelikonsoleillekin. Lisäksi Max Payne toi pelimaailmaan nykyään jo vakiintuneen, Matrix-elokuvista tutun hidastusefektin. Max Paynen ympärille ollaan myös tekemässä elokuvaa.

Kotimaisuus on valttia Remedy työskentelee nyt, kahden menestyneen Max Payne -pelinsä jälkeen, täysin uuden peliprojektin parissa. Pelinkehittäjä aikoo seuraavan vuoden ajan keskittyä pelin tekemiseen eikä siitä puhumiseen, mutta ennen mediapimentoa Remedy kuitenkin kertoi Alan Wake -pelistään yksinoikeudella Pelaaja-lehdelle. Alan Wake paljastettiin ensimmäistä kertaa toukokuussa pelialan tärkeimmässä tapahtumassa E3-pelimessuilla Los Angelesissa. Peli sai messuilla paljon huomiota, ja useat ulkomaalaiset pelimediat valitsivat sen yhdeksi messujen parhaimmista peleistä.

Alan Wakea kehitetään samanaikaisesti pc:lle ja seuraavan sukupolven pelikonsoleille. Max Paynen konsoliversiot eivät olleet Remedyn itsensä tekemiä, eikä kehittäjä ollut niihin kovinkaan tyytyväinen. Siksi kaikki tehdään tällä kertaa itse. Alan Waken käyttämä teknologia on kokonaan uutta ja omatekoista.

– On kolme asiaa, jotka vievät pelejä eteenpäin ja tekevät niistä hyviä. Ne ovat teknologinen kehitys, se, että on jotain sanottavaa, ja uusi pelaamisen muoto , Remedyn pääsuunnittelija Petri Järvilehto kertoo.

– Alan Wakessa nämä kaikki kolme asiaa ovat tasapainossa: tarinassa käsitellään unia ja unelmia tai pelkoja, teknologia on jotain, jota ei ennen ole nähty – lähinnä valomaailma – ja meillä on myös ehkä uusi pelaamisen muoto valon käytössä, jonka uusi teknologia tekee mahdolliseksi, mies jatkaa.

Alan Waken ohella lehdessä esitellään myös toisenkin suomalaisen pelintekijän tulevaa peliprojektia. Helsinkiläinen Frozenbyte on jo pitkään työstänyt maailmanlaajuiseen levitykseen tulevaa peliä nimeltä Shadowgrounds. Esittelyssä pelin lisäksi myös ihmiset sen takana.

Kotimaisuus on valttia Pelaaja 35 on saatavilla heinäkuun lopulla hyvin varustetuista Lehtipisteistä.

www.pelaajalehti.com
www.alanwake.com