Medal of Honor -ensikosketus: Räiskyvä matka Afganistaniin

29.07.2010 15:00 | Jukka O. Kauppinen

Medal of Honor -pelisarja on kinunnut uutta tilaisuutta sotatantereelle palaamiseen siitä lähtien, kun Modern Warfare -räiskinnät nousivat viihdemaailman järisyttävimpään ja taalaisimpaan ykkösliigaan. Afganistaniin sijoittuva tuleva räiskintäpeli eksyi myös eDomen testiryhmän ulottuville – ja vei mukanaan. Jopa niinkin perusteellisesti, että testaajamme palasi pelin ääreen useamman kerran.

Miksikö? Koska peli tuntui niin hyvältä. Pelattava esittelyversio maistui sekoitukselta, johon on poimittu Call of Dutyjen ja Battlefieldien kaikki parhaat puolet ja heitetty päälle hieman omaa Medal of Honor -fiilistä. Kukapa räiskintöjen ystävä ei voisi olla pitämättä moisesta?

EA tarjoili Medal of Honorista pääasiassa team deathmatch -moninpelimaistiaisia, jossa pelaajaryhmät taistelivat afganistanilaisessa kylässä. Onnistuin kuitenkin ottamaan tyypit myös Battlefield-tyylisestä pelitilasta, jossa pelaajat yrittävät asentaa räjähdyspanoksia tuhotakseen kentillä olevia taktisia kohteita. Meno oli hurjan hauskaa ja tuntui aivan Battlefield-sodinnalta parhaimmillaan.

Battlefield-fiiliksistä huolimatta ulkoasullisesti peleillä ei ole mitään yhteistä, vaikka ne käyttävät samaa pelimoottoriakin. Käyttöliittymä ja grafiikan tyyli ovat täysin erilaiset, joskin kontrolleiltaan touhu tuntuu varmasti tutulta DICEn räiskintäpelejä pelanneille.

Oli tyyli mikä tahansa, peli näyttää järisyttävän hyvältä. Upeat tekstuurit, kenttien detaljointi, asemallit sekä hahmot on rakennettu komeasti. Ja ne parrat! Ne parrat!

Parta on asiaa

Esittelyversiossa pystyimme pelaamaan kolmea eri hahmoluokkaa, joille oli demotarkoituksissa määritelty tietyt kiinteät varusteet. Tarkka-ampuja on tietysti pitkän matkan salakyttä. Rifleman on perusmosuri, joka hoitaa kaikki yleisimmät tehtävät varmasti ja luotettavasti. Spec Ops -erikoismies on puolestaan kevyesti varustettu ketterä tiedustelija.

Jos jatkamme Battlefield-vertailujamme, niin pelin tahti on verraten nopea. Vauhtia on enemmän kuin Battlefieldeissä, mutta Modern Warfarejen ADHD-refleksejä ei tarvita.

Aseiden aiheuttaman vaurion mallinnus on nostettu räiskintäpelien damaskaalan hardcorempaan päähän, joskaan ei silti tosimaailman tasolle. Kohteen tappamiseen riittää muutama osuma, joten sekä geneerinen one shot one kill -kertatapot että kokonaisten lippaiden tyhjentäminen kohteeseen loistavat poissaolollaan.

Aseet ja hahmoluokat tuntuivat olevan tasapainossa, ainakin esittelyversion perusteella. Ajoneuvoja ei ollut kokeiltavaksi asti.

Pelaajien maku on tietysti tapauskohtaista, jokainen tykkää erilaisista asioista. Mutta ainakin minusta Medal of Honor tuntui niin hyvältä, että palasin EA:n pääkallopaikalle aina vain uudestaan pelatakseni vielä yhden testipelin. Ja vielä yhden. Ja se on kuulkaa harvinaista herkkua, kun tarjolla oli sentään satoja ja satoja uusia pelejä, jotka kaikki kilpailivat huomiosta.

Artikkeli on tehty yhteistyössä XCN-verkoston kanssa.

 

Tekijä: EA Los Angeles / DICE
Julkaisija: EA
Tulossa: PC, PS3, Xbox 360 (lokakuu 2010)
Pelaajia: 1-?
Pelin kotisivu: http://www.medalofhonor.com
Jukka O. Kauppinen & XCN

 

 

 

 

Katso myös:

Lisää upeita pelivideoita eDomen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

 

Lisää aiheesta

Medal of Honor ei nostata hälyä, koska Irak on kiistellympi sota

Medal Of Honor saapuu lokakuussa

Medal of Honor suuntaa seuraavaksi moderniin Afganistaniin

Medal of Honor: me vain päädyimme Afganistaniin

Lue myös

Cataclysm-matkapäiväkirja – osa 6: Himmel! Sukeltakaa!

Fallout: New Vegas – ensikosketuksessa apokalyptinen uhkapeli

Gears of War 3 -haastattelussa Cliff Bleszinski

Gears of War 3:n Beast-pelimuoto – ensikosketus

Halo Reach ja polttobailut – testasimme Firefight-moninpeliä

Monkey Island 2 Very Special Edition eli ensikosketus LeChuck’s Revengeen

Rage -ensikosketus – id Softwaren uutukainen yllätti

 

Muropaketin uusimmat