UUSIMMAT

Mindflex – pelaamista ajatuksen voimalla

13.09.2010 17:45 | Juho Anttila

Ajatuksen voima on yksi tieteiskirjallisuuden suosikkiteemoista. Mitä, jos voisimme ohjata ympäristöämme pelkillä aivoaalloillamme, ilman fyysistä kontaktia tai Kinectin kaltaisia kameraviritelmiä?

Aihetta on tutkittu jo pitkään, mutta kuluttajaelektroniikan puolella ei sovelluksia ole juuri nähty. Nyt Mattel tuo markkinoille lelun, joka antaa jokaiselle mahdollisuuden harjoittaa mielenhallintaa pelin muodossa. Totta vai tarua?

Mindflex on peli, jossa tarkoituksena on ohjata ilmapatsaan päällä leijuva pallo läpi vaativan esteradan. Reitti on muodoltaan ympyrä, ja sivusuuntainen liike tapahtuu manuaalisesti ohjausrullaa pyörittämällä. Mielenkiintoisempaa on sen sijaan se, kuinka pallon leijuntakorkeus määrittyy. Sitä nimittäin ohjataan ajatuksen voimalla.

Laatikollinen krääsää

Laitteen pakkaus on melkoinen laatikkohässäkkä. Paffia on sisäkkäin kuin maatuskanukessa kerroksia. Purkutoimenpiteen seurauksena pöydälle saatiin levitettyä melkoinen määrä mitä kummallisinta krääsää.

Varsinainen peliyksikkö nousee itseoikeutetusti pakkauksen näkyvimmäksi sisällöksi. Valkoista ja kylmää sinistä yhdistelevässä laitteessa on pyöreä rata, sitä pyörittävä rullaohjain sekä pari käyttötilan valitsemiseen tarkoitettua nappulaa.

Aivoaaltoja luetaan näkökulmasta riippuen futuristisen tai idioottimaisen näköisellä otsapannalla. Laite kommunikoi keskusyksikön kanssa langattomasti, joten johtohässäkän kanssa ei tarvitse hajoilla. Molempia korvalehtiään joutuu kyllä kiusaamaan jonkinlaista kontrollidataa keräävillä klipseillä, jotka eivät onneksi osoittautuneet kovinkaan epämukaviksi.

Varsinaista EEG-dataa keräävä otsasensori sen sijaan on kaikkea muuta kuin huomaamaton. Pienen ruuvinpään kokoinen nappi painuu ikävästi otsaa päin. Lyhyestäkin testisessiosta sai muistoksi näyttävän painauman vasemman silmän yläpuolelle.

Varsinainen esterata kootaan erilaisista alustaan kiinnitettävistä muoviosista. Valikoimasta löytyy niin renkaita, pienimuotoista labyrinttiä kuin myös pallon kentän laidalta toiselle laukaiseva tykki. Ohuet muoviosat eivät tunnu järin kestäviltä, eikä varsinkaan labyrinttihäkkien kasaaminen ollut aivan helppoa. Muunneltavuutta pitäisi silti riittää teoreettisesti satoihin erilaisiin yhdistelmiin.

Laite vaatii toimiakseen paristoja. Keskusyksikkö ahmaisee neljä C-tyyppistä mötikkää, kun taas otsapantaa syötetään kolmella AAA-koon paristolla. Paketti ei mainostekstien mukaan sisällä paristoja, mutta ainakin testikappaleessa sellaiset tulivat mukana, valmiiksi paikoilleen asennettuna. Lelua vaikkapa joululahjaksi harkitsevan kannattaa kaiken varalta varustautua lisäparistoilla.

Hurinaa ja turhautumista

Mukana tuleva ohut ohjekirja valistaa harjoittelemaan leikkiä ensin ilman esteitä. Treeniä tarvitaankin, sillä alkutaival on kivinen. Pallo leijuu ilmapatsaan päällä, ja pantapäisen pelaajan keskittymisen asteen pitäisi toimia puhalluksen voimakkuutta säätävänä tekijänä. Ilman harjoittelua tämä tarkoittaa sattumanvaraiselta vaikuttavaa heittelehtimistä eri korkeuksien ja koko tuulettimen sammumisen välillä.

Harjoitus tekee kuitenkin metsurin. Itsensä rauhoittamalla pallon käyttäytymiseen löytää edes jonkinlaista logiikkaa, vaikka esimerkiksi korkeuden hienosäätö tuntuu lähes mahdottomalta haasteelta. Osasyyllinen voi toki olla myös allekirjoittaneen kaoottisessa mielessä, jolla ei ole tapana pysyä minkäänlaisen tietoisen hallinnan alaisena kolmea ja puolta sekuntia pidempään kerrallaan.

Keskittymistä häiritsevistä tekijöistä puheen ollen, Mindflex pitää suhteellisen infernaalista mökää. Hurina tuulettimen käydessä on melkoinen, ja koska laite ei sisällä minkäänlaista näyttöruutua, jaetaan tarvittava informaatio kuuluvalla naisäänellä puhuen. Vekotin ei siis sovellu käytettäväksi samassa lukaalissa nukkuvien tai meluherkkien kanssaihmisten läsnäollessa.

Mindflexiä mainostetaan pelinä, ja teoriassa se sitä onkin viiden erilaisen koitoksen voimin. Kaikki pyörivät kuitenkin saman teeman ympärillä. Rataa kierretään ympäri tai ees taas joko kelloa vastaan tai aikarajan puitteissa pisteitä keräten. Näyttöruudun puute tekee pelaamisesta ja tilanteen seuraamisesta varsinkin useamman osallistujan kesken hankalaa. En tosin usko, että Mindflexiä pelinä juuri käytetäänkin. Sen rooli on toimia ennemminkin puhtaana leluna ja ehkä myös illanistujaisten piristeenä.

Totta vai huijausta?

Mindflex oli viime jouluna rapakon takana melkoinen hitti, joka keräsi ympärilleen myös joukon skeptikkoja. Yleinen väite on, ettei laite itse tekisi mitään, vaan tuulettimen toiminta perustuisi satunnaisuuteen. Jos otsapanta ei ole puettu asianmukaisesti päähän, Mindflex käyttäytyykin sattumanvaraisen oloisesti.

Kyse lienee kuitenkin yrityksestä kalibroida laitteen toimintaa virheellisen datan pohjalta. Väitteistä huolimatta Mindflex nimittäin seuraa aidosti käyttäjän EEG-tietoja. Tästä todisteena verkosta löytyy muun muassa seikkaperäinen kuvin varustettu ohje otsapannan muokkaamiseksi kotitekoiseksi EEG-lukulaitteeksi. Syykin moiseen on selvä: Mindflex maksaa alle puolet siitä, mitä saman yrityksen samaan teknologiaan perustuvasta virallisesta EEG-lukupannasta joutuu pulittamaan.

Hinta voi olla edullinen elektroniikkakokeilijan mielestä, mutta tavalliselle kuluttajalle Mindflex on suhteellisen kallis hankinta. Suomessa vekotin maksaa jopa 150 euroa, kun taas Amazonista tilattaessa lelulle kertyy hintaa yli sadan euron verran. Atlantin toisella puolella hinta on sen sijaan pudonnut jo 60 dollarin paikkeille.

Suurin ongelma on kuitenkin se, ettei mielenhallintapeli ole lopulta kauhean hauska. Idea kiehtoo hetken, mutta uutuusarvo haihtuu nopeasti ja laite päätyy kaappiin pölyttymään. Mielenkiintoinen teknologiademo kiinnostaa ajatuksen tasolla, mutta itse ostan ainakin lapsilleni jouluksi jotain aivan muuta. Ehkäpä seuraavan viiden vuoden aikana aiheesta saadaan irti jo jotain vakavammin otettavaa.

 

Mindflex

Valmistaja: Mattel

Tuotesivut: http://fi.mindflexgames.com

Juho Anttila

 

Lue myös

Dolphin 4 Gt Touch – vedenpitävä MP3-soitin

Gran Turismo 5 – pintaraapaisussa Sonyn odotettu ajopeli

Kinect ensitesti: PIM! Olet pelissä!

Logitech G510 -pelinäppäimistö on iso kasa ohjelmoitavia nappeja

Lopunperä 1: Lopunperän tarinat on tarina suomipelistä, joka ei koskaan kuoriutunut

Space Alert (Lautapeli)

Xbox Live Arcade -pelit testissä (osa 11)

 

Keskustelu

Eiköhän nämä joskus ole nykypäivää. Voin jo kuola valuen kuvitella kuinka näytön päältä trackIR tyyppinen kamera skannaa ajatukset ja voi strategiapeleissäkin hallita useaa lokaationia kerralla.

Tai saa nähdä milloin homma toimii jo toisinkin päin. Voi pään sisällä kuulla IRC:ssä käytävän keskustelun puhujien omilla äänillä samalla kun pelailee.

scifi rules!

Muropaketin uusimmat