Need for Speed The Run – 18. kerta toden sanoo?

15.11.2011 17:00 | Heikki Takala | 164

Need for Speed -pelisarjalle ei näy loppua. Ensimmäinen peli julkaistiin kauan sitten, vuonna 1994. Ja niinkin oudolle pelikoneelle kuin 3DO-konsolille. Pisteet, jos joku sen muistaa ja kaksi, jos olet edes nähnyt moista livenä. Sen jälkeen thati on ollut tasaisen kiivas, osumine ja huteineen.

Nyt Need for Speed saavuttaa jo kahdeksannentoista osansa. Kuinka peli pidetään tuoreena vielä näiden vuosien jälkeen, ja mitä EA:n Black Box on oppinut Hot Pursuiotin kehittäjältä Criterionilta? Lue pelin tuottajan Alex Grimbleyn haastattelu ja ota selvää!

NFS The Runin tuottaja Alex Grimbley.

Monesko Need for Speed peli tämä jo olikaan?

Peli on sarjassaan kahdeksastoista. Luvun pitäminen alkaa olla jo vaikeaa.

Kuinka näin pitkään jatkunut sarja pidetään tuoreena?

Need for Speed pidetään tuoreena variaatiolla.  Meillä on Hot Pursuit, joka on hyvin arcade-henkinen, enemmän simulaatioon pohjautuva Shift ja nyt The Run, joka palaa tarinavetoisempaan malliin. Jotkut asiat muuttuvat aina uuden osan myötä. Olipa se sitten motivaatio, ajomekaniikka tai grafiikat. Haluamme uuden osan tuntuvan aina relevantilta.

Edellinen NFS:nne oli The World. Halusitteko tuoda jotain tuosta kokemuksesta myös The Runiin?

Opimme paljon tuosta kokemuksesta. Tärkeimpänä ehkä minkälaisista kisoista pelaajat pitävät, ja minkälaisilla autoilla he haluavat ajaa. The World antoi meille paljon tärkeää tietoa jonka pohjalta olemme myös suunnitelleet The Runin kisa- ja autovaihtoehtoja.

Hot Pursuit oli paluu sarjan juurille. Opitteko mitään Criterionin pelisuunnittelusta?

Tietenkin. The Runissa on… Eräänlainen kaiku aivan ensimmäisistä Need for Speed peleistä. Se mitä opimme Criterionilta, oli kysymys: onko tämä hauskaa? Onko tämä pelimoodi hauska, onko ajettavuus hauska, ja niin edelleen. Kysyimme jatkuvasti kehitystiimiltä näitä asioita ja opimme kehittämisen aikana paljon.

Jätitte kuitenkin Hot Pursuitista tutut Takedownit pois.

 Kyllä. Halusimme siirtyä kauemmas hyvin arcademaisesta tunnelmasta, joka oli läsnä Hot Pursuitissa ja kehittää peliä eräällä tavalla hieman aikuismaisempaan suuntaan. Et tule näkemään jatkuvasti massiivisia Hollywood-tyylisiä räjähdyksiä.

Lehdistötiedotteessa oli kuitenkin maininta Michael Baysta.

 Haha. Kyllä. Hän auttoi joidenkin tarinaan liittyvien materiaalien kanssa.

 Kuinka päädyitte kirjoittamaan juonen peliin. NFS:ssa on useimmiten ollut kyse vain rehellisestä kaahailusta.

 Tarina oli meille luonnollinen tapa kehittää peliä, sillä olemme tehneet niin ennenkin. Se on loistava motivaattori kisaamiselle sen sijaan, että tähtäisit aina vain olemaan kisojen ensimmäinen. Tämä muuttuu mielestämme hieman kuivaksi ja steriiliksi ajan myötä. Tarina on työkalu joka ikäänkuin antaa pelaajille syyn kisailla, ja lisää samalla hieman sitä jotain itse peliin.

 Voiko tarinatilassa kuitenkin palata ajassa taaksepäin ja yrittää haluamiaan kisoja uudelleen?

 Tarina on hyvin lineaarinen. Autolog pitää kuitenkin kirjaa kisa-ajoistasi ystäviäsi vastaan. Jos ystäväsi tekee paremman ajan voit aina palata takaisin ja yrittää peitota hänet.

Minkälaisen tarinan autopelissä oikeastaan voi kertoa? Itse premissin luulisi asettavan jo paljon rajoitteita kokemukselle. Onko The Run vain kaahailua ja Christina Hendricksin ihailua, vai onko siinä vakavampia teemoja?

 Mielestäni tarina on vetovoimainen. Olemme tietenkin edelleen ajopeli, joten pääpaino on siinä että kuskeilla on hauskaa. Emme tietenkään oleta voittavamme Oscareita kerronnalla, mutta halusimme tarinan olevan realistinen.

Onko pelissä rakastelukohtauksia?

Valitettavasti ei.

Loitte tarinatilaan myös quick time eventteja Jackin jalkautuessa. Miksi?

Lisäsimme ne koska halusimme pelaajan olevan tiukemmin mukana tarinassa. Joskus  välikohtausten aikana saatat mennä keittämään kupillisen teetä, palata takaisin pelin ääreen ja hypätä vain sen yli. Emme halunneet pelaajan tekevän tätä vaan pitää hänet tarinan imussa. Mielestäni quick time eventit tarjoavat mukavaa vaihtelua ajamiselle. Ne ovat hyvin harvassa, ja ovat itse asiassa mukavaa vaihtelua jatkuvalle kaahailulle.

Minkälaisia tavoitteita pelissä sitten on? Onko kyse pohjimmiltaan kuitenkin siitä että Jackin on oltava ensimmäinen maalissa?

 Ei täysin. Joskus on tietenkin oltava ensimmäisena maalissa. Mutta toisinaan pelaajan on vain kirittävä menetettyä aikaa takaisin. Uutuutena esittelemme myös rivalries-pelitilan, jossa Jackin on peitottava tietyt tarinan henkilöt hyvin tietyllä tavalla. Kisoissa on myös toimintakohtauksia, joissa Jack saattaa olla yksin esimerkiksi ympäristöä vastaan. Tavoitteemme on alusta asti ollut saada pelaajat tuntemaan olevansa osa  suurta Hollywood elokuvaa.

Huolestuttaako teitä lainkaan että tarina itsessään ajaa pois vakavamman kilpa-autoilun faneja?

Ei lainkaan. Uskon että vakavahenkisemmän kaahailun ystävät pitävät siitä mitä olemme luoneet. Tarinan lisäksi The Runissa on kuitenkin Challenge-moodi, jossa on seitsemänkymmentä erilaista kisaa puhtaan kaahailun ystäville. Nämä ovat huomattavasti haastavampia kuin tarinan kisat, ja platinum-aikoja on todella vaikea saavuttaa. Ne edellyttävät, että pelaajat oppivat täysin autojen hallinnan ja opettelevat ulkoa jokaisen radan mutkan ja käänteen.

Montako autoa The Runiin on mallinnettu?

Autoja on kuusikymmentäviisi. Ne on valittu nimenomaan ratoja silmälläpitäen.

Onko The Runissa erikoisautoja? Kuten Formulaa, Bugattia tai vastaavia?

Bugatti Super Sport on tietenkin mukana, sekä joitakin muita erikoismalleja.

Kuinka moninpeli tulee toimimaan?

Halusimme tehdä moninpelistä ystävällismielisen paikan ihmisille jotka eivät perinteisesti halua – tai uskalla kisata muita vastaan. Emme halua kenenkään tuntevan että he häviävät jatkuvasti Moninpeli on kokonaisuudessaan paketoitu playlistien ympärille. Nämä ovat eräänlaisia nopeita kolmen tai viiden kisan pyrähdyksiä. Playslist toimii niin, että pelaajat valitsevat kaikkiin kisoihin yhden auton, joka saattaa olla hyvä yhdellä radalla mutta huono toisella. Näin tuomme balanssia pelaajien välille ja teemme siitä ystävällisemmän paikan. Kaikki on luonnollisesti kiedottu autologin ympärille joka pitää statistiikkaa kisoista.

Entä perinteisemmät pelimuodot?

 Mukana on tietysti myös head-to-head sekä kahdeksan pelaajan samanaikainen moninpeli.

 

 

Need for Speed The Run

Tekijä: EA Black Box

Julkaisija: EA

Tulossa:  3DS, iOS, Mac, PC, PlayStation 3, Wii, Xbox 360

Pelaajia: 1, 2-16 (internetissä)

Pelin kotisivu: http://www.needforspeed.com/therun

Heikki Takala

 

 

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

Need for Speed The Run -ennakko (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Vaikka ajatus huristelusta halki Yhdysvaltojen on jo houkutteleva, jostain syystä Black Box on käsikirjoittanut, että Jack on kaiken kukkuraksi mafian jahtaama. Hänen täytyy päästä New Yorkiin ennen isoja pahoja poikia. Syy taitaa selvitä pelaamalla.

Lue myös

Assassin’s Creed Revelations -ensikosketus osa 2 – Ezion matkan päätepiste

Batman Arkham City -haastattelussa Rocksteady Studios

Battlefield 3 -haastattelussa DICEn ykkösjehu

Gears of War -kurkkumikrofoni – murise kuin Marcus Fenix

Logitech G13 -pelinäppäimistö – onko mininäppiksestä hyötyä?

Sound Blaster Recon3D – pelaajan piristävä ääniratkaisu

Uncharted 3 – pelin näyttelijät kertovat haastattelussa miten homma hoituu

Xbox 360 Wireless Speed Wheel – näppärä rattiohjain padipelaajille

 

Keskustelu

Oli kyllä niin paksa peli ettei mikään peli ennen tätä ole lähtenyt yhtä nopeasti uninstalliin. Kestin pelissä noin 3minuuttia ennekuin tuntui että aivot valuvat korvista pihalle.

Suunnilleen yhtä monta vuotta on viimeisestä hyvästä NFS:stä.

No okei, tykkäsin kolmosesta. Sen jälkeen ovat olleet melkoista kuraa.

paska photshoppaus artikkelin kuvana. ei edomen syytä, mutta hävettää kun eivät ole osanneet parempaa kuvaa tehdä.

Need for speed ja simulaatio ei kuulu samaan lauseeseen vaikka kuinka markkinointi sitä väittäisikin.

Coastal tai Autumn Valley -reitti ja Dodge Viper…. Ei mitään parempaa ole autopeleihin tullut sen jällkeenkään..

Kaverilla oli 3DO ja lainasi sitä taajaan mulle ja en muuta peliä pelannu kuin NFS:ää.. jotenkin jääny parhaaksi ajokokemukseski ikinä. Samaan fiilikseen en ole sen jälkeen päässy missään autopelis. Sekuntien ja sadasosien pois viilaaminen eri ”radoista” oli vielä silloin tuoretta hommaa ja ne reitit osas ulkoa.

Muropaketin uusimmat