Oculus Rift – tässäkö pelaamisen tulevaisuus?

26.06.2013 17:40 | Juho Anttila

Virtuaalitodellisuudesta ja sen mahdollistavista laseista tohistiin ainakin scifielokuvien puolella jo silloin, kun allekirjoittanut otti ensimmäisiä askeliaan pelien maailmaan. Onhan noita laitteita sittemmin kehitetty runsain määrin, mutta ei viihdekäyttöön ainakaan kuluttajaystävällisellä hinnoittelulla. Oculus Rift aikoo muuttaa tämän.

 Viime vuoden Kickstarter-ilmiö Oculus Rift on yritys ottaa mahtiloikka virtuaalitodellisuuden suuntaan tarjoamalla virtuaalitodellisuuslasit, jotka ovat paitsi teknisesti toimivat, myös hinnoiteltu järkevästi. Virallinen kuluttajaversio laitteesta ilmestyy aikaisintaan ensi vuonna, mutta pääasiassa kehittäjille tarkoitettu prototyyppi on jo saatavilla.

 Oculus Riftin suosio on ollut melkoinen siitä huolimatta, että laitteen kehittäjät toppuuttelivat innokkaimpia jo Kickstarter-kampanjan aikaan. Tämä on näkynyt vähemmän yllättäen toimitusvaikeuksina ja viivästyksinä. Laitteita pusketaan maailmalle kuitenkin kovaa vauhtia. Kun kohdalle sattui tilaisuus päästä kokeilemaan ihan oikeita virtuaalitodellisuuslaseja, oli siihen pakko tarttua.

 Kulmikas prototyyppi

 Oculus Riftin kehittäjäsetti toimitetaan tyylikkäässä mustassa muovilaatikossa. Sisältä paljastuu pehmusteilla suojattu kokoelma johtoja ja liittimiä sekä tietenkin se tärkein: itse laite ohjausyksikköineen.

 Promokuvissa nähty tyylikkään virtaviivaisesti muotoiltu tuote ei ihan vielä vastaa sitä, mitä aikaisille linnuille tarjotaan. Kehitysversio on vielä prototyyppi, mikä näkyy kulmikkaana muotoiluna. Tämä on toki ymmärrettävää ja odotettuakin. Ensin ruuvataan tekniikka kuntoon, sen jälkeen voidaan keskittyä designiin.

 Ensimmäinen yllätys on se, että jo kehitysversio laseista istuu mukavasti päähän. Mikä tärkeintä, laite on odotettua kevyempi. Pelot niskakivuista ja hiertymistä voidaan siis näillä näkymin unohtaa, sillä lopullisessa kuluttajaversiossa käyttömukavuus lienee vain entistä korkeammalla tasolla.

 Silmälaseja ei virtuaalilasien sisään saa mahtumaan, mutta jo prototyypin mukana tulee kolme paria vaihdettavia linssejä. Näiden ja erillisen säätömahdollisuuden yhdistelmällä laitteen tuottaman kuvan saa säädettyä, resoluutio huomioon ottaen, suhteellisen teräväksi. Se, kuinka hyvin laitteen säätövara riittää tositilanteessa jäi kuitenkin testaamatta, sillä innokkaita kokeilijoita riitti jonoksi saakka, joten säätöjen tarkempaan viilaamiseen ei riittänyt aikaa.

 Sumeaa, pikselöitynyttä, mutta silti…

 Oculus Riftin ympärillä käytyä keskustelua seuranneet tietävät jo, ettei prototyypin tarjoama kuvanlaatu tule vastaamaan lopullista tuotetta. Nykymuodossaan laite tuottaa 1200*800-resoluutioista kuvaa, mikä tarkoittaa väistämättä immersiota syövää rakeisuutta.

 Alhaisen resoluution herättämät epäilykset hälvenevät kuitenkin ainakin osittain viimeistään siinä vaiheessa, kun virtuaalilasit pääsee nostamaan silmilleen ensimmäistä kertaa. Kokemusta voidaan kuvata parhaimmillaan jopa hämmentäväksi.

 Immersio ei toki ole lähelläkään täydellistä. Alhaisen resoluution lisäksi muun muassa kapeahko näkökenttä haukkaa osan vaikutelman tehoista. Kuvan lievästä sumeudesta mainittiinkin jo ylempänä, lisäksi myös testisovellusten tekniset rajoitteet estävät täydellisen virtuaalitodellisuuskokemuksen syntymisen. Kuvan repeäminen, rakeisuus ja ruudunpäivitysongelmat sekä päätä kääntäessä näkyvä hetkellinen sumentuminen muistuttavat, että kyse on yhä prototyypistä.

 Teknisistä rajoitteista huolimatta Oculus Rift luo kokemuksen, joka on jotain enemmän kuin mitä mikään näyttö pystyy luomaan. Tärkeä osa kokemusta on liikkeentunnistus, joka kääntää näkökenttää todentuntuisesti pään liikkeiden mukana.

 Efektin toimivuuden huomaa paitsi itse laitetta kokeillessa, myös seuratessa laitteen käyttöä sivusta. Pää kääntyilee katseen hakiessa oikeaa suuntaa, välillä sormi nousee osoittamaan jotain, minkä vain laseja käyttävä näkee. Sama toimii myös käänteisesti. Puhelimen soidessa yritin nostaa luuria silmieni eteen aivojen yrittäessä ymmärtää, miksi kännykkä ei ilmesty näkökenttään.

 Netissä on puhuttu myös paljon Oculus Riftin käytön aiheuttamasta huonovointisuudesta. Itselläni vaikutus jäi lievään pyörrytyksen tunteeseen, jota ei pienen totuttelun jälkeen huomannut enää lainkaan. Toinen testaaja sen sijaan tuli huonovointiseksi jo kymmenen minuutin käytön jälkeen. Migreeniherkille Oculus Rift tuskin sopii, mutta netti tietää kertoa, että pyörrytys ja huonovointisuus vähenevät ajan myötä, kun aivot oppivat hyväksymään näkemänsä informaation. Lienee myös turvallista olettaa, että oireita ilmenee tarkemman lopullisen laitteen parissa vähemmän.

 Mutta onko tästä mitään iloa?

 Vaikka laite onkin kerännyt jo suuren suosion, on kyse kuitenkin vasta rajoitetusta prototyypistä. Jo nyt tarjolla on kuitenkin monenlaisia sovelluksia, joiden avulla pääsee ottamaan ensiaskeleita virtuaalitodellisuuteen.

 Testialustana toimi tällä kertaa Mac OS X, joten valikoima ei ollut aivan yhtä laaja kuin PC-käyttäjillä. Tarjolla oli kuitenkin monenlaista mukavaa. Demosovelluksissa päästiin muun muassa lentämään liitovarjolla ja kävelemään välimeren maisemissa. Kaikkein hienoin sovellus oli kuitenkin koko aurinkokuntamme mallintava Titans of Space, eräänlainen rajoitettu virtuaalinen planetaario.

 Ymmärrettävistä syistä Oculus Riftin varsinaista pelitukea joudutaan odottamaan vielä hyvän aikaa. Erityisesti Valve on kuitenkin kunnostautunut Oculus Riftin tukemisessa. Miltä kuulostaisi esimerkiksi Portal, Half Life 2 tai Team Fortress 2 virtuaalitodellisuuden kautta koettuna? Nyt ei tarvitse enää arvailla.

 Noh, Portal ei itse asiassa tue Oculus Riftiä edes epävirallisesti. Kikkailemalla pelin saa kolmiulotteiseksi, mutta visuaaliset ongelmat vaivaavat kokemusta. Sen sijaan sekä Half Life 2 että Team Fortress 2 toimivat Oculus Riftin kera jopa yllättävän hyvin.

 Sukeltaminen pelin syvyyksiin ei välttämättä tee pelaamisesta helpompaa tai paranna suorituskykyä. Se, minkä tappo-kuolemasuhteessa menettää, voittaa kuitenkin muun kokemuksen laadussa. Kunhan resoluutiota saadaan nostettua ja lastentaudit korjattua, tarjoaa Oculus Rift myös oikeassa pelikäytössä takuulla ennennäkemättömiä elämyksiä.

 Lastentauteja ja kontrollipulmia

 Pelaaminen paljasti myös yllättävän haasteen virtuaalitodellisuuslasien käytössä. Kontrollit eivät nimittäin ainakaan fps-peleissä olleetkaan aivan intuitiivisia. Pään kääntymisen seuranta yhdistettynä pakolliseen hiiren liikuttamiseen haukkasi osan siellä olemisen tunteesta.

 Liikkuva ja kääntyilevä hahmo on haaste, mutta sen sijaan ajo- ja lentelypeleihin virtuaalitodellisuus sopii todennäköisesti huomattavan paljon paremmin. Jo pelkkä ajatus Forza Motorsportista pään kääntelemisen oikeasti mahdollistavien virtuaalilasien kera saa hypettymään. Tästä voi tulla jotain todella hienoa.

 Viimeiseen lauseeseen tiivistyykin oikeastaan koko tämänhetkinen Oculus Rift -kokemus. Laitteen kehittäjäversion kokeileminen on kuin kurkistus laboratorioon, jossa kehitetään pelaamisen tulevaisuutta. Laite ei ole vielä valmis, lähellekään, mutta jo se, mitä nyt on nähtävissä, valaa uskoa tulevaan.

 Toistaiseksi Oculus Riftin kehitysversio on, kuten tässäkin artikkelissa on monta kertaa sanottu, prototyyppi. Sen sovellustuki on vielä sangen ohkaista, joskin nopeasti kasvavaa ja itse laitekaan ei suorituskyvyltään vastaa vielä tulevaa lopullista tuotetta. Prototyypin tarjoama kokemus, kaikessa rouheudessaan, riitti kuitenkin vakuuttamaan ainakin allekirjoittaneen. Ihmeitä saa tapahtua, jos sitten joskus, kun Oculus Riftin kuluttajaversio vihdoin saadaan markkinoille, en ole jo ennakkotilausjonossa varaamassa itselleni omaa siivua pelaamisen tulevaisuudesta.

 Kiitos Mike Kapitonoville mahdollisuudesta kokeilla Oculus Riftin kehittäjäversiota

 

 Oculus Rift

Valmistaja: Oculus VR

Tulossa: 2014, toimii useilla alustoilla/käyttöjärjestelmillä

Lisätietoja: http://www.oculusvr.com

Juho Anttila

 

Lue myös

Gioteck FR-1 Freedom Racing Wheel – oiva langaton ratti PS3:lle

Gioteck MH-1 – järeämpi Xbox-mikki pienipäisille

Gran Turismo 6 – haastattelussa Sonyn Euroopan toimitusjohtaja Jim Ryan (1-5)

Grand Theft Auto V –ensikosketus – megakuprun tavoittelijat (osa 1)

PlayStation Network – vitsistä vakavaksi Plus-vaihtoehdoksi

Suuri hiirimattovertailu 2013

Ur-Quan Masters HD kulissien takaa – kuinka Star Control 2 modernisoitiin