Uusimmat

Dark Souls 3 -ensikosketus osa 2 – tuskan ja onnen kyyneleitä

03.03.2016 14:00 Heikki Takala

Matka Dark Souls 3:n armottomassa, turpiinmättävässä maailmassa jatkuu. Edellisessä osassa hylkäsimme Heikki Takalan Hidetaka Miyazakin painajaisten keskelle, joskin tilanne ei ollut aivan onneton. Heikin varas oli ketterä sankari, vaikkakin tietenkin täysin väärä hahmo ottamaan yhteen tämän perimmäisten kauhukammarin petojen kanssa. Mutta kuten aiemminkin, Dark Souls -sarjan ydin on loppuun jalostetussa pelattavuudessa ja taitavassa, älykkäässä toiminnassa.

Lue myös: Dark Souls 3 -ensikosketus osa 1 – Soulin sielu löydettiin uudelleen

 darksouls3_ensikosketus_osa2_17

Takaisin juurille

Kuinka ollakaan, aloitusalue sekä kevyt tutoriaali päättyy pomotaisteluun. Kyseinen ritari pysäyttänee monen matkan samaan tapaan kuin Demoni alkuperäisessä Dark Soulsissa. Se pysäytti ainakin luomani varkaan niille sijoilleen. Varkaan räkäinen pikkukilpi ei oikeastaan torjunut yhtään mitään, ja koko taistelu muuttui helvetilliseksi loikkimiseksi pitkin taisteluareenaa, sekä pomon liikkeiden opetteluksi. Ja juuri kun luulin naulanneeni strategian, siirtyi pomo vaiheeseen kaksi. Ja tappoi varkaani laakista.

Tämä ei luonnollisesti pysäyttänyt matkaa kovinkaan pitkäksi aikaa. Dark Soulsin ydin on näet siinä, että pelaaja pelaa sitä, eikä toisinpäin. Ja tutoriaalin lopettaminen pomotaisteluun on oiva keino ehdollistaa pelaaja sille, kuinka asioita pitäisi lähestyä. Iloisesti eteenpäin juosten ja näppäimiä rämpyttämällä tulee kuolema. Aina. Varovainen ja jossain määrin vainoharhainen tapa lähestyä oikeastaan kaikkea on aina hyvä idea. Ja ajatus kantaa kauas. Seuraava normaali vihollinen näet taisi tappaa pikkuisen varkaani kymmenkunta kertaa, jolloin viimeistään karistin kaiken paniikin aikarajoitetusta pelaamisesta taka-alalle.

darksouls3_ensikosketus_osa2_01

darksouls3_ensikosketus_osa2_02

Tutoriaalin jälkeinen aloitusalue on oikeastaan paikka jossa pelaaja hoitaa kaikki hahmonkehitykseen liittyvät asiat. Sieltä löytyy Souls-sarjalle tyypilliset sepät, tasoja nostava kryptinen nainen sekä joitakin muita hahmoja, joiden funktio jäi hämärän peittoon. Se myös toimii hubina muulle maailmalle, ja pikamatkustus kaikille vierailluille alueille onnistuu täältä käsin.

Myös seuraava alue tuntui tutulta. Kyseessä oli linna, joka alkoi letkeästi. Letkeän tarkoittaessa tässä tapauksessa noin kymmentä vihollista juoksemassa välittömästi kimppuusi, sekä lohikäärmettä, joka tuli jostain takavasemmalta ja tappoi pikku varkaani jälleen laakista.

Ei hätää. Zenimäinen olotilani tässä vaiheessa käski opettelemaan kaiken ulkoa, varomaan askeleitani ja ottamaan iisisti. Ja näin tehtiinkin aina seuraavalle pomolle asti. Jonkinlaiselle koiralle, jonka parissa vietin seuraavan tunnin. Eikä kyseessä ollut rakkaus eläimiin.

darksouls3_ensikosketus_osa2_08

Yksi asia, josta Bloodbornea voisi kenties tänä päivänä moittia, on eräänlainen ennalta-arvattavuus, mitä pomoihin tulee. Dark Soulsin tapauksessa oikealle kiertäminen toimi aina. Tällä kertaa pomot ovat kuitenkin miltei aina kaksivaiheisia. Ensimmäisen vaiheen ollessa varsin suoraviivainen, toinen vaihe heittää melkoista kierrepalloa pelaajan suuntaan. Tässä tapauksessa se oli eräänlainen aoe-hyökkäys, josta en ollut päästä eteenpäin.

Tässä vaiheessa joku myös kehotti käyttämään emberin, esineen, jota en ollut vaivautunut vielä tutkimaan. Ja kas kummaa, elintasoni nousin noin neljäkymmentä prosenttia, ja homma alkoi toimimaan.

darksouls3_ensikosketus_osa2_03

darksouls3_ensikosketus_osa2_04

…Jotain lainattua

Dark Souls 3 ei nojaa enää ihmisyyteen, vaan eräänlaiseen kylmä/kuuma-mekaniikkaan. Useimmat pomoista astuvat toisessa vaiheessaan eräällä tavalla pakkasen puolelle ja saavat uusia voimia. Samoin mitä kylmempi pelaajan on olla, sitä pienempi maksimielinvoima on. Tätä ei vielä selitetty sen tarkemmin, mutta periaate lienee sama kuin ennenkin. Kuoleman kankeuttamana ystävien kutsuminen peliin ei onnistu, ja invaasiot ovat todennäköisempiä. Mene ja tiedä. Souls-sarjan kryptisyys kostautuu tässä vaiheessa vielä siten, etten juurikaan uskalla spekuloida mekaniikan syvemmästä toiminnasta enempää.

Koira kuitenkin kukistui, joka avasi pääsyn seuraavalle tasolle. Tämä alue oli valtava, ja esitteli tasosuunnittelua hienosti. Tapoja lähestyä oli monia, ja useimmiten piilotetut pikareitit auttoivat etenemistä kummasti. Taso oli myös ensimmäinen, jossa Bloodborne alkoi näkyä ja tuntua varsin paljon. En osaa sanoa onko kyse koodista, ja onko alue vielä kesken. Mutta tässä tasossa näkyi vielä varsin paljon kierrätettyjä elementtejä Miyazakin edellisestä pelistä. Osa vihollisista ja skenaarioista oli käytännössä suoria kopioita Bloodbornesta, kuten eräänlaiset noidat ja niiden liikkeet, toisten elementtien ollessa lähinnä tuttuja esineitä. Tästä kysyttäessä oltiin kuitenkin vielä vaiti, ja sanottiin että voi olla, että ne jäävät tai sitten eivät.

Tämä ei suoranaisesti ole huono asia muille kuin veteraaneille, ja uudet pelaajat tuskin välittävät tuon taivaallista yksityiskohdista. Dark Souls 3 on itse asiassa kehittäjien mukaan ehkä paras tapa tutustua pelisarjaan, sillä se sisältää edellisiin peleihin verrattuna jonkinlaisia helpotuksia. Tai ainakin peliä helpottavia elementtejä, joita voi halutessaan käyttää. Toisaalta, ilmeisesti mukana on myös pelaajansa kyyneleihin suistava alue, joka on huomattavasti hankalampi kuin mikään, mitä edellisissä peleissä on nähty.

Demo päättyi taisteluun jättiläisen kanssa, joka meni alas kenties liiankin helposti. Tästä tiedustellessa kuitenkin kerrottiin, että nyt nähty lehdistödemo oli usealta osalta helpotettu, jotta aika riittäisi sen läpipelaamiseen. Itselleni aikaa jäi yli ruhtinaalliset kymmenen minuuttia neljästä tunnista, joten pahoittelen jo nyt, ettei minkäänlaista mahdollisuutta eri hahmoluokkien testaamiselle tarjoutunut.

darksouls3_ensikosketus_osa2_05

darksouls3_ensikosketus_osa2_06

Dark Souls 3 on Souls-sarjan peli. Siitä ei ole epäilystäkään. Pelimoottorin uusiminen on potku graafisesti tälle vuosituhannelle, ja teknisesti kaikki näyttää hyvältä. Enkä epäile hetkeäkään, ettenkö tule viettämään se parissa yhtä kauan kuin edellisten osien kanssa.

Se myös kunnioittaa perinteitä, ja erilaisia mahdollisuuksia hahmon rakentamiseen on loputtomasti. Samoin on varmasti varusteiden kanssa. Tästä todisteena oli ainakin Uchikatana, jonka löysin miltei heti aloitettuani pelin. Ja vaikka paljon on vielä hämärän peitossa, ei julkaisuun ole enää kauaa, ja lopullista peliä päästään takomaan Japanissa 24. maaliskuuta ja Euroopassa 12. huhtikuuta.

Lisää Dark Soulsia ensikosketuksen ensimmäisessä osassa.

 

 darksouls3_ensikosketus_osa2_07

Osallistu keskusteluun: Dark Souls 3 [PS4/XB1/PC] 03/2016

 

Dark Souls 3

Tekijä: FromSoftware

Julkaisija: Bandai Namco

Tulossa: PC, PlayStation 4, Xbox One

Pelaajia: 1, 2-6 (internetissä)

Pelin kotisivu: http://www.darksouls3.com/en/

Heikki Takala

 

Dark Souls 3:n ennakkotapahtuma järjestettiin näin vaatimattomassa ympäristössä.

Dark Souls 3:n ennakkotapahtuma järjestettiin näin vaatimattomassa ympäristössä.

 

Lisää aiheesta

Bloodborne (PS4)

Dark Souls 2 (PC)

Dark Souls 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Dark Souls II: Scholar of the First Sin (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Demon’s Souls (PS3)

Lords of the Fallen (PC, PS4, Xbox One)