Pinball Dreaming: DICEn klassinen flipperi uudessa iskussa

02.02.2009 15:20 | Jukka O. Kauppinen

Tamperelainen mobiilipelikehittäjä Cowboy Rodeo nosti 90-luvulla miljoonamyynteihin yltäneen Pinball Dreams -pelisarjan takaisin parrasvaloihin. Ruotsalaisen Digital Illusionsin esikoispeli on yksi Amiga-aikakauden rakastetuimmista peleistä. Nyt siitä voi nauttia uudessa olomuodossaan Applen iPhone-puhelimella ja iPod Touch -mediasoittimella.

Pinball Dreams, Pinball Fantasies ja Pinball Illusions olivat Digital Illusions  -studion, yleisemmin ihan DICEnä tunnetun, pelitalon ensimmäiset pelit. Kaikki olivat 90-luvulla 16-bittisten kotimikrojen miljoonamyyntiin yltäneitä hittejä, jotka julkaistiin kaikille sen ajan pelialustoille. Pelien menestys antoi Digital Illusionsille niin vahvan perustan, että firma on nykyään Pohjoismaiden suurin pelifirma. Se on myös nykyään yksi Electronic Artsin suurimmista osastoista.

Pinball Dreaming: Pinball Dreams sisältää alkuperäisen vuonna 1992 Amigalle julkaistun pelin kaikki neljä alkuperäistä kenttää, alkuperäisine musiikkeineen kaikkineen. Kentät ovat tarjolla sekä ihan aidossa, alkuperäisessä muodossaan että remasteroidussa, prameassa muodossa.

”Pinball Dreams oli innovatiivisempi ja hauskempi kuin monet oikeat flipperit, ja me uskomme että hyvä peli on aina hyvä peli ja se voi elää sukupolvien yli. Todistamme Pinball Dreamingilla, että niiden peli-idea toimii yhä ja tuomme näin menneiden aikojen käsittämättömän hienon käsityön uudestaan pelaajien ulottuville. Peliä itseään emme modernisoi, vaan tuomme sen nykymaailmaan ja tuomme siihen uutta, alkuperäistä kunnioittaen. Näin niin sekä sarjan vanhat fanit että nuoriso, joka ei koskaan kokenut Commodore Amigan ja muiden 16-bittisten mikrojen aikakautta, voivat nauttia flipperöinnistä”, ylistää Cowboy Rodeon toimitusjohtaja Juuso Salmijärvi.

Digital Illusionsin Andreas Axelsson ynnää yhtiönsä näkemyksen flipperien uudesta tulemisesta seuraavasti:

”Tilaisuus tavoittaa aivan uusi pelaajasukupolvi näin vanhalla pelillä koittaa yleensä vain aidoille klassikoille. Olemme tavattoman ylpeitä siitä, että meitä pidetään sen arvoisina.”

”Kun Pinball Dreams syntyi hulluna ajatuksena kesämökissä 17 vuotta sitten, emme pystyneet uneksimaankaan, että se saisi niin paljon huomiota ja arvostusta osakseen kuin se sai. Olen todella ylpeä, että ihmiset nauttivat yhä peleistämme.”

Salmijärvi kehuu edelleen pelin uskomatonta olemusta:

”Pelkästään fysiikkakoodi on aikaisekseen hämmästyttävän kehittynyttä, ja sitä hiottiinkin puoli vuotta ennen muun pelin kehityksen alkamista. Kenttiä puolestaan työstettiin 6-8 kuukautta kutakin. Pelistä näkeekin miten kaikkea on työstetty äärimmäisen tarkasti.”

Pinball Dreamsistä ja Digital Illusionsin alkutaipaleesta voit lukea lisää historiikistamme Digital Illusionsin tarina:

Vielä 90-luvun taitteessa osa peleistä tuli edelleen perinteisten makuuhuonekooderien startup-yrityksiltä. Silentsin, eikun Digital Illusionsinkin, pojat aloittivat reilusti nollasta: ensin idea, sitten toimeen.

Pelin hiominen kesti aikansa, sillä standardit olivat alusta lähtien korkealla. Tämä näkyi myöhemmin pelissäkin, sillä siitä muodostui flipperipelien mittatikku seuraavaksi vuosikymmeneksi – tähänkin päivään saakka.

Pelin ydin oli nimenomaan huikea fysiikka, joka oli aikaisekseen todella kehittynyt. Flipperi huomioi pallon pyörimisinertian, eri materiaalien kimmoisuudet ja kitkan, törmäyskulmat, rampit ja kaiken – fysiikka toimii oikeasti. Fysiikkakoodin teki kaveri, joka koodasi pelkkää pallofysiikkaa puoli vuotta – ja lopetti pelien tekemisen heti flipperin valmistuttua.

– Hän oli 29-vuotias tuolloin ja oli opiskellut matematiikkaa. Hän ynnäsi, että ”nämä ovat luonnonlait, tehdään jotain joka simuloi niitä.” Se oli kova, pitkä urakka mutta sen arvoista. Pallofysiikka vei suurimman osan koneen tehosta, joten meidän piti kikkailla saadaksemme pelin pyörimään nätisti, Andreas muistelee.

Muu tiimi puolestaan hinkkasi jokaista kenttää ja niiden logiikkaa 6-8 kuukautta. Niinpä lopputulos olikin häikäisevän pelattava ja toimiva, parempi kuin useimmat oikeat flipperit.

Pojat olivat toivoneet pelilleen 20 000 kappaleen myyntiä. Toisin kävi. Pinball Dreams myi 40 000 kappaletta ja peli liitettiin Commodoren Amiga 600- ja Amiga 1200 -kotimikrojen paketteihin. Niinpä ensimmäisen vuoden myynti hipoi sataatuhatta. Ei siis ihme, että jatkoa seurasi samana vuonna Pinball Fantasiesien muodossa jo . Jatko-osassa pojat olivat oppineet paljon ja tulos oli kaikin puolin hiotumpi ja tyylikkäämpi taidonnäyte. Niinpä flipperien yhteenlaskettu myynti ylitti 650 000. Pinball Illusions täydensi aikanaan trilogian ja nosti myynnin yli miljoonaan.

Lisätietoja pelistä: www.cowboyrodeo.net.

Tai vähän paremmin pelisivulta Facebookista.

Pelin voi ostaa ja ladata iTunes-verkkokaupasta.

 

Lisää aiheesta

Flipperiklassikko yllättää: Pinball Dreams julkaistiin iPhonelle

Digital Illusionsin tarina

Digital Illusionsin tarina osa 2 – oikean pelitalon elkeet

Vilkaisu Digital Illusions -studion sisuksiin

 

Lue myös

Arvostelu: Fracture (PS3, 360)

Arvostelu: Killzone 2 (PS3)

Boom Blox saa online-painotteisen jatko-osan

Hearts of Iron 3 tekee pelaajista rintamankomentajia

Pelastaako tämä trio Need for Speedin maineen?

 

Muropaketin uusimmat