UUSIMMAT

PlayStation 4 -julkaisupelit testissä 1: Assassin’s Creed IV, Knack ja Warframe

26.11.2013 21:30 | Muropaketin toimitus

PlayStation 4 tulee! Mutta suuri kysymys kuuluu: onko sille pelejä? Ehkä!

Domen PS4-julkaisupeliarvostelukoosteessa (phuh miten hieno sana!) osa 1:

  • Assassin’s Creed IV: Black Flag
  • Knack
  • Warframe

 

 

Assassin’s Creed IV: Black Flag

Ubisoft

Jukka O. Kauppinen

Uusimman Assassin’s Creed –pelin kohdalla ollaankin jännän äärillä, kun mietin pelin teknologista tasoa. Uskokaa tai älkää, mutta olen pelannut sitä ensimmäisen kerran jo viime kesänä ja jo silloin PS4:llä. Ensikosketus-reissullakin pelasimme PS4-debugeilla. Meikähän on odotellut PC-versiota oman pelailun aloittamiseksi, mutta PS4 ehti käsiin ensin. Joten hopsanlaa, enhän minä osaa sanoa ollenkaan, että miten tämä eroaa PS3/Xbox 360 –versiosta…

 

Noin yleisesti sanoen voin kuitenkin todeta, että näyttäähän ihan järisyttävän hienolta. Visuaalit ovat herkulliset, niin tarkkuudeltaan kuin designiltaan. Etenkin merellä seilatessa laivojen keinuminen aallokossa ja laivojen kohoaminen ja laskeutuminen jättiaaltojen uumeniin on mielettömän hienoa katsottavaa. Ubisoftin tiimi myös vannoi kovasti, että uusilla konsoleilla tehoja käytetään ulkoasun lisäksi myös fysiikka- ja laivamallinnukseen. Ehkä käytetäänkin. Hyvältä tämä kyllä tuntuu.

Vaikka luulenkin, että PC-versio kyllä on Assassin’s Creed IV:n paras pelikokemus, niin kyllä tämä on myös yksi parhaimmista ja laajimmista peleistä, mitä PS4:lla ja myöhemmin X1:llä voi pelata. Upea, laaja, taitavasti käsikirjoitettu ja seikkailuhenkisille räväyttävän mahtava matka on varmasti kokemus, joka imaisee mukaansa, viihdyttää ja tarjoaa upeita konsolipelielämyksiä kaipaaville juuri sitä, mitä lääkäri määräsi. Siitäkin huolimatta, ettei tämä mikään varsinainen uuden sukupolven ihmepeli ole.

Lue myös: Assassin’s Creed IV: Black Flag (PC, PS3, PS4, WiiU, Xbox 360, Xbox One) 

 

Knack

PlayStation 4 –yksinoikeus!

SCE Japan Studio / Sony Computer Entertainment

Miikka Lehtonen

Knack on PlayStation 4:n julkaisupeleistä niitä demotuimpia, eikä ihme. Onhan kyseessä koneen systeemiarkkitehtina toimineen Mark Cernyn oma projekti! Kun muun muassa Crash Bandicooteja, Ratchet & Clankeja ja Spyroja aikanaan tehtaillut Cerny tekee taas peliä, olisi syytä odottaa jotain erityislaatuista. Nyt niin ei kuitenkaan käy, vaan Knack tuntuu enimmäkseen teknisen jipon ympärille kasatulta demolta.

Se jippo löytyy pienistä esineistä, joista Knack-otus koostuu. Mystisistä artifakteista kehoaan rakentava ukkeli kasvaa ja kutistuu pelin aikana löytäessään lisää artifakteja tai ottaessaan osuma ja menettäessään niitä. Efekti näyttää ihan näppärältä ja olisi voinut olla hyvä peli-ideakin, sillä eri kokoisenahan Knack olisi voinut tehdä vaikka mitä. Nyt koko lähinnä vaikuttaa siihen, miten kovaa tämä mätkii vihollisiaan turpaan tuikitavallisessa God of War –kopiossa.

 

 

Söpöstä ulkoasusta ei myöskään uskoisi sitä, että Knack on aika pahuksen haastava peli. Virhemarginaalit ovat pieniä, sillä viholliset tulevat päälle innolla, lyövät yllättäen ja vielä niin kovaa, että yksi osuma vie usein suurimman osan Knackin kestopalkista. Ja kun kesto loppuu, edessä on usein paluu minuuttien päähän, sillä checkpointeja ei ole niin tiheässä kuin voisi toivoa.

Kyseessä ei ole mitenkään huono peli, mutta aivan liian monilta osin tuikitavallinen kylläkin. Ihan näppärän näköinen, alkuvaikeuksien jälkeen ihan OK pelata ja ihan kohtalaisen hauskakin, mutta ei läheskään niin hyvä peli kuin olisimme voineet toivoa.

 

Warframe

Digital Extremes

Jukka O. Kauppinen

Jo alkuvuodesta PC:lle julkaistu Warframe on myös yksi PS4:n julkaisupeleistä. Ihan toimiva sellainen, mutta eipä tämä yleisesti ottaen kulmakarvoja nostattaisi, ellei se olisi samalla konsolipelimaailman free to play -pelien aallon alkutaipaleen merkkitapauksia. Warframe on näet ison mitan fps-räiskintä, jonka voi ladata pelattavakseen ilmaiseksi. Ei silti, etteikö peliin saisi halutessaan rahaakin upotettua. Kaikki tämän hetken lisukkeet ostamalla pelin hinta kipuaa yli sadan euron. Mutta maksaminen on vapaaehtoista, mikä muistettakoon.

Tarinallisesti Warframe on huttua. Ikiaikoja orjuutetun rodun viimeiset jäsenet nousevat kapinaan ja yadayada, sota, taisteluja ja tehtäviä. Mene ja tuhoa! Kulje ja sabotoi! Ammu ja taistele! Eikä pelillisestikään touhussa paljoa omaperäisyyttä ole. Pyssyjä, ammuksia, scifi-samuraimiekalla vastustajien paloittelua, erikoiskykyjä ja energiapalluroiden keräämistä.

Suoraan sanoen peli on melkoisen keskivertoa perusräiskintähuttua, jonka suurin ansio on nimenomaan ilmaisuudessa. Onneksi peli on sentään teknisiltä ansioiltaan pätevä, vaikka ei se näytä tai kuulosta tavanomaista PC-peliä kummoisemmalta. Resoluutio, tekstuurit ja ruudunpäivitysnopeus ovat kuitenkin asialliset ja pelattavuuskin on hyvää konsoliräiskintätasoa, joskin värimaailma on masentavan ankea. Sen verran PS4-erikoisuutta on touhuun heitetty, että hahmon erikoisominaisuuksia voi käyttää kosketuspintaa pyyhkimällä.

Osa räiskinnän juttua ovat myös erilaiset dropit, esineet, varusteet ja se, miten pelaajan hahmo oppii niitä ajan mittaan käyttämään. Mitä enemmän jotain asetta käyttää, sitä enemmän sekin kerää kokemusta. Ilmaispelitausta näkyy etenkin tehtäviä suorittamalla saatavissa dropeissa, kun pelaaja löytää uusia asioita ja avaa uusia kykyjä. Löytyykö harvinaisia juttuja? Eikö tarpeeksi? Ostaisinko niitä oikealla rahalla? Päivittäisinkö hahmoani nopeammin? Olenko jo käyttänyt kaikki henkiinherättämiskiveni ja haluaisin niitä ison kasan lisää? Rahaa pöytään ja johan lähtee. Mikromaksuostoksia on tarjolla runsain mitoin, mutta niitä ei pusketa liian aggressiivisesti. Which is nice.

Warframe on fps-räiskintänä ihan toimiva ja viihdyttävä, mutta kovin yllättämätön. Jos siinä ei ole mitään merkittäviä vikoja, niin ei kyllä ainakaan allekirjoittanutta viehättäviä koukkujakaan. Joillekin sen suurin lumo voikin olla aivan toisaalla, nimittäin co-op-moninpelissä. Jos pelaaja on tarpeeksi kärsivällinen, niin netistä löytyvien soturitovereiden kanssa tehtäviä voi suorittaa neljästäänkin, mikä tekee meiningistä varmasti sekä jännittävämpää että vähän turvallisempaa. Drop in –systeemi tuntuu toimivan oikein hyvin, ja välillä tehtävään suuntaava pelaaja löytää itsensä jonkun toisen ihmisen tehtävästä, joskus taas yhtäkkiä huomaat että sait mukaasi kaverin tai kolmannenkin. Tämä tekee pelaamisesta heti kivempaa ja vetovoimaisempaa.

 

Lisää aiheesta

PlayStation 4 -julkaisupelit testissä 2: Call of Duty Ghosts, Contrast, Lego Marvel Super Heroes

PlayStation 4 -julkaisupelit testissä 3: Blacklight Retribution, Killzone: Shadow Fall, Resogun

 

Kiinnostavimmalta vaikuttaa...

Katso tilanne vastaamatta

Muropaketin uusimmat