Uusimmat

Quantum Break –haastattelussa Remedyn efektivelho Australiasta – Greg Louden

15.02.2016 20:30 Jukka O. Kauppinen

Suomalainen superpeli syntyy työllä, tuskalla, pitkillä öillä ja taitavien tekijöiden pikku, pikku kätösillä. Yhdet näistä kätösistä kuuluvat Remedyn Gred Loudenille, miehelle kaukaisesta Australiasta, jonka virallinen Quantum-titteli on narrative designer. Gregin duuni on sovittaa yhteen peliteknisiä neronleimauksia, tarinallisia leiskahduksia ja pelimekaniikan värinöitä niin, että lopputulos on viihdyttävä peli, jota on ilo pelata ja jonka tarinankerronta imaisee mukaansa.

Gregin tausta on itse asiassa elokuvien maailmassa, sillä hän on tehnyt kauan töitä leffamaailmassa. Pelimieheksi tunnustautuvan Loudenin työhistoriasta löytyy muun muassa sellainen ihan pikku pikku leffa kuin Gravity, jonka tiimissä on oli tehostemestarina. Muita herran leffoja ovat World War Z, Happy Feet 2, Prometheus, Sucker Punch ja Legend of the Guardians. Ei kuulkaa mikään turha mies.

Ja sitten hän lausua pamauttaa:

“Minulle Remedy ollut aina pelien tarinankerronnan kärjessä.”

Ja jatkaa kuinka hän nautiskeli Remedyn peleistä ja eräs hänen tuttavistaan vinkkasi, että firmassa on muuten avoin efektivelhon työpaikka. Arvatkaas kuka muutti Suomeen.

”Jos en olisi tullut töihin Remedylle, niin olisin Quantum Breakin sijaan tehnyt viime vuodet Mad Maxia”, Greg naurahtaa.

quantumbreak_haastattelu_greg_01

Elokuvien teko on toki opettanut Gregille paljon tarinankerronnasta, mutta niin myös Remedyn pelivelhot ovat tuoneet aussien taitokirjastoon uusia juttuja.

”Tärkeää on, että annat pelaajien tehdä asioita sen sijaan että heille näytettäisiin asiat passiivisesti. Miten pelaaja saadaan tekemään ja kokeilemaan, kulkemaan paikasta toiseen ja miten tätä kuvataan.”

” Remedyn tiimienkannalta pelin ja elokuvan yhdistäminen oli haastavaa, sillä halusimme että niiden tarinat olisivat yhtä ja samaa kokonaisuutta. Kaikki ovat tehneet parhaansa, että ne toimisivat. Yleensähän asiat ovat peleissä mustavalkoisia, mutta Quantumissa näet myös pahikset. Ehkä heissäkin on jotain hyvää?”

Peleillä ja elokuvilla on paljon yhteistä, mutta erojakin tietysti löytyy.

”Peleissä on vapaus kameroiden kanssa, toisin kuin elokuvissa”, hän mietiskelee ja jatkaa, että ”pelien ja elokuvien tekeminen muuttuu toisaalta koko ajan samanlaisemmaksi. Molemmin puolin käytetään samaa tekniikkaa, joka muuttuu lähemmäs toisiaan.”

”Remedyn kasvontunnistusteknologia on tosin parempaa kuin leffaväellä ja visuaaliset efektit peittoavat Hollywoodin ihan tuosta vain. Toisaalta, Hollywoodin puolelta olemme saaneet peliin upeita näyttelijöitä, jotka antoivat pelille kaikkensa.”

”On jo kauan sanottu, että jossain vaiheessa leffojen ja pelien tekeminen menevät keskenään ristiin. Minusta se tapahtuu jo nyt.”

”Pelejä tekee väkeä, jolla on leffatausta ja päinvastoin. Sitä tapahtuu koko ajan enemmän. Peleille se tarkoittaa enemmän sisältöä ja detaljia, interaktiivisuudestra ei tarvitse olla huolissaan. Ja sitä paitsi! Leffaihmiset puolestaan inspiroituvat peleistä, se avaa kaikille uusia mahdollisuuksia!”

 

Lisää Quantum Breakistä Gregin näkökulmasta oheisella haastatteluvideolla!

 

Greg Louden, narrative designer, Remedy.

Aiheita: tausta, pelinteon salat, pelin ja elokuvan yhdistäminen, kulissien taakse näkeminen, käsikirjoituksen valtavuus ja iterointi, miten tarina loksahtaa paikoilleen, Remedyn käyttämä pelinkehitystekniikka ja sen mahdollisuudet, peli- ja leffanteon lähestyminen toisiaan.

 

Quantum Break

Tekijä / julkaisija: Remedy Entertainment / Microsoft

Alustat: PC, Xbox One – tulossa 5.4.2016

Lisätietoja: http://remedygames.com

Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta

Tarinankerronnallisesti Quantum onkin massiivinen kattaus. Tv-sarjaa varten kuvattiin paljon vaihtoehtoista sisältöä, joka seuloutuu pelaajan ruuduille tämän tekemisen valintojen kautta. Siten pelaaja voi vaikuttaa millainen hänen Quantum-maailman on ja millainen tv-sarja hänelle näytetään.

Quantum Break on ”iso pläjäys”, haastattelussa Remedyn Sam Lake

Remedy. Death Rally. Max Payne. Alan Wake. Quantum Break. Suomalaisen pelialan superstara on tehnyt uutta peliään liki hienoisen ikuisuuden, mutta lopultakin, lopultakin peli on valmistumaan päin! Science fiction -räiskintäseikkailu on maailmanlopun henkeä huokuva kertomus tieteellisestä kokeesta, joka onnistuu epäonnisen kohtalokkaasti. Aika murtuu. Aika loppuu. Ja jos aika loppuu, kaikki loppuu. Paitsi jos sinä pystyt estämään sen.

Ensimaistiainen: Quantum Break on täyttä Remedyä