Uusimmat

Rainbow Six Siege – ”eväät täydelliseen lanipeliin”

09.10.2015 12:00 Kalle Lounela

Rainbow Six –sarja on ollut sotapelaamista parhaimmillaan, ainakin joskus. Terroristien ja iskujoukkojen taktinen hippa oli aikoinaan yksi PC:n parhaimmista pelisarjoista, mutta sitten kävi vähän huonommin.

Sarja tekee kuitenkin parhaillaankovaa comebackia, ja Domen Kalle Lounela kävi kokeilemassa Rainbow Six Siege -peliä Ubisoftin, Microsoftin ja Jimm’sin järjestämässä pressitilaisuudessa pääkaupunkiseudulla. Miikka on kirjoittanut alphan tuntumasta ensikoketuksen, Kalle testasi betaa valvotuissa oloissa.

rainbow_six_siege_lanitesti_01

Tulta päin miehet!

Lehdistön penat istuvat rivissä ja heidän otsillaan valuvat hikipisarat. Viisi miettii hyökkäysstrategiaa parvekkeen ikkunoiden kautta, toinen tiimi valmistautuu ryminään barrikadein ja piikkilangoin. Jatkoajan matseja on pelattu jo luvattoman monta, mutta minkäs teet tiimien ollessa tasavertaiset.

Käsky käy. Erikoisjoukkojen miehet heittävät koukkunsa katolle, jonka jälkeen he hivuttautuvat lähtöasemiin. Räjähdyspanokset pannaan paikoilleen. Lähtölaskennan jälkeen ikkunat pamahtavat sisään ja aseet alkavat laulaa sulosointujaan. Molemmat puolet menettävät välittömästi tovereita haulien vaihtaessa omistajaa.

Vasemmassa kädessäni on koko vartalon suojaava kilpi, oikeassa revolveri. Rynnin sisään ikkunasta niin nopeasti kuin mahdollista huutaen terroristien sijainteja mikkiin. Sain yhden, sain toisenkin, mutta sitten klassisesti otan kuulan kalloon iskurin lyödessä tyhjää. Jatkan taistelua spottaillen vastustajia pienistä robottikameroista, jotka olimme ajaneet talon sisään aivan kierroksen alussa.

Puolustajat eivät saa pidettyä pommiaan turvassa kovista ponnisteluistaan huolimatta ja nappaamme selvän voiton. Vieressä istuvalle vastustajatiimille rivouksien huutelu antaa hunajakuorrutteen erävoitolle, jonka jälkeen uusi yhteispeliä mittaava matsi alkaa. Tunnelma on katossa jokaisella osanottajalla.

rainbow_six_siege_lanitesti_03

rainbow_six_siege_lanitesti_05

Susi lampaan vaatteissa

Jos en tietäisi paremmin, hehkuttaisin Rainbow Sixiä parhaana tiimiräiskintänä vähään aikaan. Siksipä pistän pääni kylmävesialtaaseen ja rauhoitun miettimään moninpeleille tyypillisiä ongelmia. Päällimmäisenä mielessä on balanssi, jota ei parin tunnin pikasessiossa kerkeä testaamaan suurimman osan ajasta kuluessa tavaroiden käyttötarkoitusten löytämiseen. Käsissäni ei myöskään ollut valmis teos, vaan beta, joten osa asioista tulee vielä muuttumaan.

Nykyään kehittäjät muuttavat tasapainoa valitettavan usein pelkällä mututuntumalla, jonka kohtalokkaimpana seurauksena joistakin tarvikkeista voi tulla kaikkien halveksimaa roinaa. Lopullisen aseiden, tiimien ja karttojen voimatasapainot tuntee luissaan vasta pitkään julkaisun jälkeen, kun kehittäjät lopettavat pelistä välittämisen. Balanssi määrittelee onko muuten hiottu peli hermot syövä susi vai niitä pehmeydellään hivelevä lammas. Siispä vielä ei kannata lähteä ulos hyppelemään iloista punahilkan tyyliin.

rainbow_six_siege_lanitesti_06

rainbow_six_siege_lanitesti_02

Joukkuetta voi aina syyttää

Minulle reissu oli ensikosketus vanhaan pelisarjaan ja testaisin uusinta osaa mielelläni enemmän. Realistic-vaikeustaso tuntui oikealta ilman turhia seinän läpi spottauksia tai muita huijauksia, kaikki kuolivat parista osumasta ja ilman yhteispeliä hommasta ei tullut mitään. Onneksi tukenani oli hyvä, asiantunteva tiimi, jonka varaan uskalsi laskea selustansa. Yhtä yhteistyöhaluisia tovereita löytyy harvoin sattumanvaraisten heppujen kanssa mäiskiessä.

Näillä näkymin Ubisoftilla on eväät täydelliseen lanipeliin. Valvojaisissa kaikki näkevät toisensa, joka tuo omanlaisensa jännitteen joukkueiden vastakkainasetteluun, jollaista netin yli on vaikea saavuttaa. Kasvottomien nettityyppien kanssa tarina on täysin toinen: toimiva matchmaking tuntemattomien kanssa tulee vaatimaan sen tason taikuutta, että voimme vain uhrata näppäimistöjä Pelijumalalle ja toivoa ihmettä. Sooloilevat tiimiläiset tarkoittaa lähes poikkeuksetta juosten kustua ottelua.

 

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege julkaistaan Windowsille, Xbox Onelle ja Playstation neljälle 1.12.2015.

 

rainbow_six_siege_lanitesti_04

 

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

Tekijä: Ubisoft

Julkaisija: Ubisoft

Testattu: PC

Tulossa: PC, PlayStation 4, Xbox One – 1.12.2015

Pelaajia: 1, 2-? (lähiverkossa ja internetissä)

Pelin kotisivu: http://rainbow6.ubi.com

Kalle ”HCJorma” Lounela

 

 

Lisää aiheesta

Rainbow Six 3: Athena Sword (PC)

Rainbow Six 3: Raven Shield (PC)

Rainbow Six Vegas (PC, PS3, Xbox 360)

Rainbow Six: Lockdown (GC, PS2, Xbox)

Tom Clancy’s Rainbow Six 3 (Xbox)

Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas 2 (PC, PS3, 360)

Ubisoft Montreal – ranskalaiskustantajan kevät ja Splinter Cell: Chaos Theory

 

-rainbow_six_siege_lanitesti-galleria-003