Uusimmat

Rainbow Six Siege –haastattelu: ”terrorismin vastainen taistelusimulaatio”

23.10.2015 18:40 Jukka O. Kauppinen

En tiedä täysin teistä, mutta ainakin minä odotan kovasti Rainbow Six Siege –peliä. Siihen on montakin syytä. Ensinnäkin se, että rakastin alkuperäistä R6:sta. Toisekseen se, että Siege tavoittaa sen fiilistä paremmin kuin mikään muu Rainbow-nimeä kantanut peli viimeisen vuosikymmenen ajalta. Kolmanneksi Siege teki räjähtävän vaikutuksen ensiesittelyssään ja viimeisenä perusteluna Kalle Lounelan fiilistely aiemman ennakoinnin parissa jätti hirmuisen odotuskutinan.

Kutinaa ei helpota yhtään sekään, että Siegen pääsuunnittelija Daniel Drapeau on veistetty aivan samasta puusta kuin minäkin. Hänkin rakasti alkuperäistä Rainbow Sixiä!

rainbowsixsiege_haat_daniel_03

Daniel Drapeau on työskennellyt Ubisoftilla yhdeksän vuotta, joista kolme on kulunut Siegen parissa. Ja Siegeen hän – kuten muukin tiimi – kaivaa inspiraatiota sieltä parhaista lähteistä. Vanhoista Rainbow Sixeistä. Niistä, jotka olivat todella kovia PC-pelejä, enemmän simulaatioita kuin iisitettyj äkonsoliperseilyjä.

”Siege tuo takaisin jännityksen tunteen, sisätiloissa taistelemisen. On yksi ainoa elämä ja kaverit voivat ampua sinua. Ne olivat tärkeitä asioita, kun aloitimme projektia. Ja vielä oppimiskynnys, suojautuminen, haastavuus, ei mitään suojaustumissysteemejä eikä edes kolmannen persoonan näkökulmaa”, Drapeau maalailee projektin alkunäkemyksiä.

Ja sitten se tärkeä kysymys: kumpi on tärkeämpää, yksinpeli vai moninpeli?

”Tärkeintä on cooppimoninpeli, tiimipeli! Tiiminä pelaaminen oli se tärkein asia, jonka halusimme toteuttaa. On meillä toki yksinpelikin, ja Situations-pelitilan tehtävät ovat askel kohti pääkokemusta. Niillä opitaan jutut, joilla voi astua myöhemmin moninpeliin. Mutta toki voitte pelata yksin myös kampanjaa ja Terrorist Hunt –pelitilaa.”

Mitenkäs lanipelaaminen? Kalle Lounela maalaili ennakkojutussaan, että Siegessä on ainekset täydelliseen lanipeliin. Kuinka on?

”Kyllä, meillä on täysi lan-tuki ja lanittajat voivat kustomoida pelejään täysimittaisesti Custom Matches –tilassa. Annamme lanipelaajille mahdollisimman paljon ominaisuuksia ja he voivat säätää matseja kattavasti. Me odotamme jännityksellä miten pelaajat tuunaavat asetuksia, millaisia pelejä pelaavat. Ne voivat vaikuttaa meidänkin julkaisun jälkeisiin toimiimme ja päivityksiin.”

Ubisoftin väki alleviivasi vielä myöhemmin myös sitä, että lanipelaajille tosiaankin tarjotaan täydet pelimahdollisuudet, ilmeisesti ilman internet-yhteyttä. Lanimätöistä ei saa mitään hahmoprogressiota, mutta kaikki kapineet, aseet ja hahmot ovat valmiiksi avattuja.

Joten: voi jee!

rainbowsixsiege_haat_daniel_04

rainbowsixsiege_haat_daniel_08

Vaan mitenkäs tuo simulaatiopuoli?

”Realismi vs. pelattavuus on aina jotain, mitä pitää miettiä huolella. Rainbow Six on simulaatio ja me haluamme tehdä simulaation. Pelin ydin on terrorismin vastainen taistelusimulaatio, ja haluamme lähestyä sitä realistisena. Mutta se on myös peli. On asioita, joita meitä täytyy tehdä pelimäisemmäksi tai tasapainottaa etenkin PvP-pelissä, että se on tasapainossa ja reilua.

 

Vaan siirrytäänpä nyt pääasiaan, eli haastatteluvideoon. Videolla on yllä olevia ja muitakin asioita paljon tarkemmin pulistuna.

 

Daniel Drapeau

Lead game designer, Rainbow Six Siege

 

Daniel saippualaatikolla: mitä haluat sanoa faneille?

 

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

Tekijä: Ubisoft

Julkaisija: Ubisoft

Testattu: PC

Tulossa: PC, PlayStation 4, Xbox One – 1.12.2015

Pelaajia: 1, 2-? (lähiverkossa ja internetissä)

Pelin kotisivu: http://rainbow6.ubi.com/

Jukka O. Kauppinen

 

 

Lisää aiheesta

Rainbow Six 3: Athena Sword (PC)

Rainbow Six 3: Raven Shield (PC)

Rainbow Six Vegas (PC, PS3, Xbox 360)

Rainbow Six: Lockdown (GC, PS2, Xbox)

Tom Clancy’s Rainbow Six 3 (Xbox)

Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas 2 (PC, PS3, 360)

Ubisoft Montreal – ranskalaiskustantajan kevät ja Splinter Cell: Chaos Theory