Resident Evil: Operation Raccoon City -ensikosketus – selviytymiskauhusta zombieräiskeeksi

30.09.2011 15:00 | Jukka O. Kauppinen | 82

Resident Evil -pelisarja on syystäkin legendaarinen. Pitkään jatkuneeseen zombiekauhupelien pintaan on kuitenkin ilmestynyt pieniä säröjä, kun tekijät ovat kokeilleet erilaisia asioita. Ja nyt… Jos Resident Evil 5 oli sinusta pyhäinhäväistykseen verrattava hellasärö RE-sarjassa, niin lopeta lukeminen tähän. Operation Raccoon City on näet tietoisen valtava loikka ihan eri suuntaan.

Ensimmäiset Resident Evil -pelit olivat väkeviä kauhupelejä, joissa ei pistetty zombeja kumoon sarjatulella vaan pikemminkin säikyttiin vähän väliä. Mutta Raccoon City ei ole enää kauhupeli. Se on toimintaa. Räiskintää. Resident Evil -zombiräiskintä. Olet ehkä pelannut sellaisia ennenkin…

Jos Operation Raccoon Cityn jättämiä tuntemuksia pyörittää kielen päällä, niin kielen päältä on vaikea löytää mitään selkeää makua. Niin… Pelistä ei jäänyt oikein minkäänlaista tiettyä makujälkeä. Se vain… Oli. Geneerinen zombieräiskintä, ilman Resident Evil -fiilistä, vaikka tarinallisesti mennäänkin pelisarjan juurille.

Käsikirjoitus näet sijoittaa Operation Raccoon Cityn sarjan kahden ensimmäisen pelin väliin, takaisin siihen ihan alkuperäiseen kaupunkiin, josta koko zombiepidemia räjähti käsiin. Mutta yhdellä hurjan isolla erolla. Pelaaja kun on vaihteeksi yksi pahiksista. Mikä on ideana erittäin jees.

Tapahtumia näet katsellaan Umbrella Corporation -yhtiön salaisten erikoisjoukkojen näkökulmasta. Tehtävä? Tuhota todisteet Raccoon Cityn zombeiksi muuttaneesta viruksesta ja Umbrellan osallisuudesta tapahtumiin – sekä tappaa kaikki henkiinjääneet todistajat. Siinä sivussa listitään myös tielle asettuvat armeijan sotilaat ja muut häiriköt. Tarvittaessa jopa Leon Kennedy saattaa joutua kohteeksi.

Zombieita mahtuu 13 tusinaan

FPS-räiskintäpelejä ei maailmasta puutu ja zombieräiskintöjäkin löytyy useampi tusinaan. Raccoon Cityn toiminta oli kuitenkin siirretty tietoisesti siitä klassisesta ”pakene tai juokse, molempia et voi tehdä!” -tyyppisestä jänskäilystä puhtaan toiminnan linjalle. Sinänsä siinä ei mitään vikaa, saahan kuulua brändiä laajentaa eri suuntiin. Ja lähtökohdat vaikuttavat olevan ihan asialliset. Ensin pöydälle levitetään kuusi erilaista hahmoa, joista pelaaja voi valita fiiliksensä mukaan mieluisimman. Sitten tämä viskataan pelikentälle kolmen kumppanin kanssa.

Yksinpelissä kolme muuta jamppaa on kiinnitetty pelaajaan näkymättömällä kumilangalla. Mitään ihmeellistä tekoälyä kavereilla ei ole, vaan nämä tulevat vain pelaajan matkassa kun tämä etenee kohti kulloistakin waypointia ja jäävät paikoilleen, jos tämä harhailee väärään suuntaan. Mitään käskyjä kavereille ei voi antaa.

Tiukasti skriptattujen waypointtien perässä juoksennellaan kentällä kohteesta toiseen. Matkalla jaetaan kuugeleita ämpärikaupalla zombielaumojen menoksi ja aina välistä kenttien tärkeämmissä kohteissa vastaan tulee ikävämpiä mörrimöykkyjä, jotka eivät tottele niin helposti käskytystä.

Ikävä kyllä, hommassa vain ei pikaisella koetuksella oikein ollut sen enempää munaa kuin omaperäistä sieluakaan. Zombielaumat olivat kyllä suuria ja aggressiivisia, eivätkä taistelukentille tunkeneet vihollisiksi lasketut sotilaat suinkaan helpottaneet urakkaa. He kun tulittivat tasapuolisesti niin zombeja kuin pelaajan kumppaneita.

Jokin kuitenkin puuttui. Siitäkin huolimatta, että päähän ammutut zombit muussahtivat lystikkäästi ja polveen ampuminen oli sekin oikein viihdyttävää. Tai miten haavoittunut, verta vuotava pelaaja joutuu janoisen zombilauman erityishuomion kohteeksi. Veikeistä detaljeista huolimatta tästä vain ei oikein löydy pelillisesti Resident Evil -fiilistä, vaikka tarina siihen suuntaan pelaajaa kampeaakin. Käytännössä Raccoon City tuntui vain tavanomaiselta, kiivastempoiselta räiskintäpeliltä, jossa zombien märässä ei ole kitsasteltu.

Kuin Dead Nation FPS:nä

Kenties pelin sielu löytyy moninpelin puolelta. Vähän Left 4 Deadien tapaan netitetyt pelaajat pääsevät kentälle yhteisen co-op-kampanjan kautta, mikä tuo pelaamiseen varmasti ihan uutta ja muikeaa fiilistään. Tarjolla on myös team attack -niminen pelitila, jossa kaksi neljän pelaajan tiimiä näet varustautuu taistelukentälle, toinen Umbrellan iskujoukon ja toinen armeijan leivissä. Pelaajat ja joukkueet takovat pisteitä paitsi toistensa, myös zombien listimisestä. Ja källien tekemisestä vastustajille. Kuulostaa päheältä.

Ehkäpä erikoisin mielleyhtymä tuli pelin visuaalisen tyylin ja pimeyden ihmettelystä. Tämähän on kuin Dead Nation FPS-näkökulmasta! Ihan totta! Aggressiivisia, nopealiikkeisiä zombielaumoja, mustanpunaisia yöllisiä katuja, tyhjiä autoja ja reipasta tulivoimaa. Tosin yhdellä tosi isolla erolla. Dead Nation on räiskeessään jopa hauskaa mekastusta. Sen rinnalla Raccoon City tuntui vain keskiverrolta, peruspaksulta FPS:ltä. Liekö yksi syy siinä, että peliä tekee kanadalainen Slant Six Games, joka on ahkeroinut aiemmin SOCOM-pelien parissa. Kaverit kyllä osaavat tehdä kelvollisia räiskintöjä, mutta…

Katsotaan miten peli kehittyy julkaisuunsa mennessä, mutta täytyy tunnustaa ettei tästä jäänyt sellaista fiilistä, että olisin merkitsemässä julkaisupäivää kalenteriini.  

Resident Evil: Operation Raccoon City

Tekijä: Slant Six Games & Capcom

Julkaisija: Capcom

Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360 – 2012 alkupuolella

Pelaajia: 1-?

Pelin kotisivu: http://www.residentevil.com/reorc/

 

Lue myös

Gioteck HF-2 FPS Controller – tosimiehen FPS-ohjain?

Might & Magic Heroes VI – tuottaja kuulustelussa

Forza Motorsport 4 -ensikosketus osa 1: sinun näköisesi ajopeli?

Pohjanmaan valtias (Lautapeli)

Bodycount (PS3, Xbox 360)

Keskustelu

Olipa amatöörimäisen tökerö ennakkoarvio, harvemmin törmää pelkkien arvailujen varaan rakennettuun tekstiin näinkin arvostetulla sivustolla. Kyseessä ei siis todellakaan ole mikään FPS, kuten kirjoittaja antaa ymmärtää. Domenkin sopisi valita ”toimittajansa” hieman huolellisemmin…

Kirjoittajasta paistaa läpi RE-sarjan fanaattinen suosiminen, joka ei anna tilaa minkäänlaisille uudistuksille kyseiseen genreen. Toimittajien tulee olla puolueettomalla maaperällä. Itse kyllä myötäilen hänen mielipiteitään tässä vaiheessa, MUTTA.

Toivottavasti saamme tällä kerralla edes kunnollista silmäkarkkia, jollemme alkuperäisten pelien tunnelmaan pääse. Eli ainakin omalla kohdallani jään jo valmiiksi odottamaan sitä pelisarjan seuraavaa jatko-osaa – toivoa sopii että tuohon julkaisuun mennessä sarjan todellisia faneja on kuultu. Siihen asti on kuitenkin mitä todennäköisimmin tyydyttävä pelaamaan niitä 90-luvun klassikoita, joita myös vastikään julkaistiin mm. PlayStation Networkissa (Code: Veronica X sekä juuri sen käänteen huonompaan tehnyt RE 4) päivitetyillä grafiikoilla. Itse olen pitänyt myös remakeilusta ja näitä toivoisinkin pian lisää. Resident Evil 2 on odotuslistani kärjessä, hyvänä kakkosena taas RE 3: Nemesis.

Kiitos, eipä muuta tällä erää :-)

pakko kyllä kompata edellistä, vaikka pysähdy ja tähtää -systeemi onkin perinteistä resident eviliä niin ei se nykyään tuntuu erittäin kömpelöltä, mielestäni noita ”pakene tai taistele molempia et voi tehdä” voisi saada aikaan muutenkin.

Kauanko tässä vielä pitää odottaa, että RE:n tekijät vaan törkeästi varastaisivat liikkumis- ja ohjausratkaisut Dead Spacelta. Tuolla toimivalla ratkaisulla sarja saisi varmasti parilla kolmella pelillä tehtyä tiliä.

@4.

Ehkä sen takia et pääse etenemään Code: Veronica X.ssä alun xombilaumasta, koska ideana siinä alussa on vaan kääntyä 180 astetta ja juosta selkäsi takana olevasta ovesta vaan pakoon?

Taidan olla sitä sukupolvea, joka alkoi pelata Resident Eviliä vasta Resident Evil 4 ja 5 kohdalla, joista molemmista pidin aivan suunnattomasti. Kun sitten vasta myöhemmin hankin Xboxin, niin tarjonta laajeni ja hankin tällä viikolla Code: Veronica X:n HD-version Xbox -marketista.

Häpeäksi käy myöntää, mutta se on ihan mahdoton! En pääse edes ensimmäisestä 4 zombin laumasta eroon. Ainakaan 2 ensimmäisellä yrittämällä, joiden jälkeen marssin konsolin luo ja painoin virtanappia. Kontrollit on todella epäluonnolliset. Painat ylöspäin niin hahmo liikkuu alaspäin, koska itse asiassa hahmo liikkuu eteenpäin katseensa suuntaan. Näinhän ne vanhat Resident Evilit taitaa toimia. Kyllä toimintapainotteiset zombiräiskinnät on selkeästi enemmän meikäläisen mieleen. Sivumennen sanoen olen pelannut muutaman tason RE3:sta PC:llä ja se on sentään suhteellisen mukava.

Niin tuohon vielä lisäyksenä että onkohan artikkelin kirjoittaja edes pelannut/nähnyt peliä?

”Raccoon City tuntui vain keskiverrolta, peruspaksulta FPS:ltä”

Eiköhän pelin Jutuksi ole juuri ajateltu tuota 4 pelaajan co-opia, niinkuin L4D:ssäkin. Peliltä itseltään en hirveän paljon odota, mutta kuitenkin pidän silmällä siltä varalta, että pelistä muodostuukin ihan kiva peli porukalle ajankuluksi.

Ja sitten pakollinen pilkunviilaus: Niiden muutaman pelivideon perusteella, mitä tätä olen nähnyt, tämähän ei siis ole FPS, niinkuin artikkeli antaa ymmärtää.

Muropaketin uusimmat