Uusimmat

Sacred2 Fallen Angel – haastattelussa tuottaja Peter Kullgard

18.06.2008 16:14 Jukka O. Kauppinen

Toimintaseikkailu Sacred2 lupailee ensi syksylle reipasta toimintamättöä niille pelaajille, joille esimerkiksi Diablojen kaltaiset reippaat luolastorymistelyt ovat kovasti mieleen. Haastattelimme peliin tutustumisen päätteeksi tuottaja Peter Kullgardia.

Peter on työskennellyt pelialalla yhdeksän vuotta ja hän on ollut aiemmin muun muassa Massive Entertainmentin, Starbreezen sekä Paradox Interactiven leivissä.

Oletko jo lukenut ensikosketuksen aiemmat osat?

Sacred2 Fallen Angel osa 1 – kuin Diablo mutta 3D:nä

Sacred2 Fallen Angel osa 2 – mukana myös moninpelattava yksinpeli

Ja sitten haastattelun pariin

Miten Sacred2:n kaksi eri puolta, pimeys ja valo, eroavat toisistaan?

Aivan pelin alussa valitset jommankumman puolen. Sen jälkeen tehtävät eroavat jonkin verran valitsemastasi polusta riippuen. Myös kohtaamasi ihmiset puhuvat eri tavoin, eri asioista. Tehtävät voivat erota myös siten, että sama tehtävä on sekä valon että pimeyden puolella – mutta kenties päinvastaisina. Jos pelaat hyviksenä, sinun on ehkä pelastettava joku. Pahiksena sinun täytyy kuitenkin tappaa samainen hahmo.

Eli hyvä ja paha ovat kuin kaksi eri polkua saman pelin sisällä. Se on hyvin mielenkiintoinen systeemi.

Entäpä jumalat? Ovatko ne kaikille samat?

Jumalat ovat jumalia ja polut ovat polkuja, ne ovat eri asioita. Hyvät ja pahat hahmot voivat palvoa samoja jumalia. Mutta kaikki hahmot eivät voi pelata hyviksinä eivätkä kaikki pahiksina.

Miten paha voit olla? Miten paha hahmosi on 500 pahuutta huokuvan tehtävän jälkeen?

Se on vähän kuin Star Warsissa… Onko Darth Vader paha vai ei? Sehän riippuu kummalla puolella olet. Joillekin hän on todella pahapaha. En tiedä vastaako se kysymykseesi, mutta…

Et kuitenkaan voi vaihtaa olemustasi kesken pelit. Jos olet paha, niin olet paha. Harkitsimme kyllä aiemmin järjestelmää, jonka myötä pelaaja siirtyy hyvä/paha-polulle vasta myöhemmin pelin aikana. Peli olisi katsonut millaisia valintoja ja tekojateet, jolloin hahmosi polku olisi määräytynyt tekojen pohjalta. Mutta päätimme, ettemme tee hommaa niin. Se olisi ollut monimutkaista ja vaatinut paljon aikaa. Peli on ihan riittävän monimutkainen nytkin, joten päätimme skipata sen.

Kehuit kovasti pelin dynaamista maailmaa. Se kuulostaa hieman Oblivionin kaltaiselta?

Yritämme tehdä elävän maailman. Se onnistuu käyttämällä useita erilaisia keinoja. Pelimaailma elävyys rakentuu muun muassa grafiikasta, ympäristöistä, eläimistä, pelimaailman äänistä…

Pelin ohjaamat NPC-hahmot eivät vain seiso paikoillaan mitään tekemättä, vaan heillä on paljon omia puuhiaan. Heillä on esimerkiksi työpaikat: baarimikko hoitaa baariaan ja kun jotkut muut NPC-hahmot lopettavat työnsä, niin he saattavat tulla viettämään aikaansa baariin. Kaikilla on omat aikataulunsa eivätkä he esimerkiksi saata mennä kirkkoon yhtaikaa. Asiat eivät ole mitenkään staattisia.

Minun käsittääkseni Oblivionin pelimaailma on paljon rajoittuneempi kuin Sacred2:ssa. Me olemme panostaneet paljon siihen, että kaikki NPC-hahmot tekevät jotain ja puuhailevat elämässään. Sen perusteella mitä Sacred 2:n pelisuunnittelija on jo tehnyt ja aikoo vielä tehdä, niin meidän pelimme tulee olemaan suuri parannus siihen mitä Oblivion on nyt.

Miten moninpeli toimii?

Sekä PC:llä että Xbox 360:llä moninpeli on ilmainen. Pelaaja maksaa vain pelistä. PC- ja konsoliversiossa on se ero, että Arena-taistelukenttä löytyy vain Xbox 360 -versiosta.

Moninpeli on niin sanotusti closed net -pohjainen. Hahmot ovat pysyviä ja samalla hahmolla voi pelata kerran toisensa jälkeen. Hahmot, heidän tavaransa ja muu tieto säilytetään palvelimellamme, millä eliminoimme kaikki huijaukset. Kampanjan pelaaminen moninpelinä on mahdollista ehkä kahdeksan pelaajan voimin. Tällöin pelaajat pelaavat aivan samaa peliä kuin yksikseenkin, mutta isolla porukalla. Ja voitte tietysti pelata niin hyvisten kuin pahistenkin puolella.

Pelaaminen onnistuu myös PvP-taistelujen (Player vs. Player) kera. Pelaaminen tapahtuu muutoin normaalisti, mutta voitte taistella myös toisten verkossa pelaavien tiimien kanssa.

Xbox 360 -versiossa moninpeli sujuu kahdeksan pelaajan voimin, PC:llä 16 pelaajan. Toivottavasti kaikki eivät kuitenkaan ole samalla ruudulla yhtaikaa, etenkään jos heillä on ratsuja ja minioneja. Eräässä vaiheessa betaa pelaajilla ei ollut mitään rajaa montako minionia pystyi kutsumaan, joten jotkut kutsuivat niitä satakin. Ja se toden totta hyydytti pelin.

Xbox 360 -versio sisältää lisäksi niin sanotun single player online -tilan. Siinä voit pelata Xboxillasi yksinpeliä kaikessa rauhassa, mutta jos olet Livessä, niin ystäväsi voi nähdä että olet pelaamassa. Hän voi kysyä, että saako hän liittyä peliisi. Ja kas, kaverisi voi tulla mukaan pelaamaan sinun yksinpelitarinaasi, apuriksi. Se on edelleen sinun tarinasi ja toinen on vain käymässä mukana, vieraileva tähti apunasi.

Paljonko teillä on porukkaa peliä tekemässä?

PC-versiota tekee noin 40 ihmistä ja kymmenkunta Xboxia. Suurin ero versioissa on siinä, että Xbox-tiimi porttaa PC-version noin kerran kuukaudessa. Eli Xbox 360 –versio on kehitysvaiheessa sisällöllisesti noin kuukauden PC-versiota jäljessä. He tekevät kuitenkin myös omaa kehitystyötään, esimerkiksi konsoliversion pelattavuuden ja käyttöliittymän suhteen.

Lisäksi Xbox-versio vaatii muistinhallinnan ja grafiikan säätämistä, menujen työstämistä ja niin edelleen.

Alkuun peli oli vain ja ainoastaan PC:lle. Mutta noin kolme vuotta sitten päätimme aloittaa myös konsolikehityksen, sillä katsoimme että tämänkaltaisille peleille on potentiaalia myös konsolipuolella – kunhan ne tehdään oikein. Pelit täytyy suunnitella kunnolla myös konsoleille, käyttöliittymää myöten – PC-pelin konsoliversiossa ei saa olla konsoliohjaimelle kömpelöitä käyttöliittymiä.

Tuleeko peliin ladattavaa lisäsisältöä?

Siitä ei ole vielä tehty päätöksiä. Sisältöä voidaan toki julkaista päivityksissä, jos emme esimerkiksi ehdi tehdä peliin kaikkea suunnittelemaamme sisältöä. Todellisesta lisäsisällöstä ei ole vielä tehty lopullisia päätöksiä. Jotain kyllä tulee varmasti Xbox 360:lle.

Teillä on vielä melkoinen urakka edessä pelin viimeistelemiseksi…

Syyskuu 2008 on meille tiukka päivämäärä. Pelissä on vielä paljon tehtävää, mutta olemme pysyneet aikataulussa. Meillä on paljon valmiina emmekä näyttäneet sinulle kuin pienen osan pelistä. Joten tulemme varmasti onnistumaan…

 

Tekijä: Ascaron
Julkaisija: Atari
Tulossa: PC, Xbox 360, syyskuu 2008
Pelaajia: 1-?
Pelin kotisivu: http://www.sacred2.com/

 

Lisää aiheesta

Sacred2 Fallen Angel osa 1 – kuin Diablo mutta 3D:nä

| Sacred2 Fallen Angel osa 2 – mukana myös moninpelattava yksinpeli

Sacred2-galleria – pelitaidetta

Sacred2-galleria – pelikuvat

Lue lisää eDomesta

Ace Combat 6 – haastattelussa Hiroyuki Ichiyanagi

Alone in the Dark – piinapenkissä tuottajaneito Nour Pollon

Dragon Ball Z: Burst Limit -haastattelu

Mercenaries 2 -ensikosketus – suurempaa, kauniimpaa, parempaa

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3)

Overlord: Raising Hell (PS3)

Penumbra: Black Plague -kauhupelin tekijät tuplahaastattelussa

Race Driver: GRID (PC, PS3, 360)

Wiikon wanha: Willy Beamish